POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka ukazuje inspiracje twórczością Goi y Lucientes w kinie hiszpańskim na przykładzie 81 filmów z lat 1926–2011 (w polskiej dystrybucji ukazało się tylko 14 omawianych pozycji). Dominują wśród nich filmy fabularne, ale pojawiają się też dokumenty, seriale telewizyjne i animacja. Celem pracy jest ukazanie na gruncie refleksji filmoznawczej, jak zmieniało się postrzeganie Goi w jego ojczyźnie na kolejnych etapach historii i jak, również za sprawą kina, przekształcał się on w ikonę hiszpańskości.
Na tle wcześniejszych badań książka jest pierwszą próbą tak szerokiego ujęcia tematu. Zastosowane metody badawcze są typowe dla komparatystyki kulturowej i wpisują się w nurt badań nad intertekstualnością przekazu filmowego. Analiza porównawcza, rozpięta pomiędzy obszarami kina i malarstwa, koncentruje się zarówno wokół sfery znaczeń dzieła, uwikłanej w różnorakie konteksty społeczno-kulturowe, jak i wokół aspektów strukturalnych, związanych z warstwą estetyczną.
Książkę poleca PortalFilmowy.pl
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 82, s. 236–239
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 372 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-508-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Pomiędzy afirmacją a negacją. Ruch...
do koszyka
Pomiędzy bogami. Seria Kronik. Tom V
do koszyka
Pomiędzy bukwą a literą
do koszyka
Pomiędzy czystym prawem a ideą...
do koszyka
Pomiędzy demokracją a autorytaryzmem
do koszyka
Pomiędzy. Historie osób niebinarnych
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
Część pierwsza | |
Goya w kulturze hiszpańskiej | |
R o z d z i a ł I | |
Od sielanki gobelinów do mroku czarnego malarstwa. Wprowadzenie do Goi / | 25 |
Błękity i czernie / | 25 |
Źródła przemian / | 31 |
Niedyskretny urok legendy / | 36 |
Obnażanie mitów / | 40 |
Znaki zapytania / | 44 |
Poza ramami epoki / | 48 |
R o z d z i a ł II | |
Goya w meandrach hiszpańskości. Pomiędzy tożsamością a stereotypem / | 51 |
Ikony narodowe / | 51 |
Świadectwo wspólnej historii / | 55 |
Goya w refrenach współczesności / | 60 |
Pytania o hiszpańskość / | 63 |
Las Espańas / | 66 |
R o z d z i a ł III | |
Powracając do Goi. Inspiracje, aktualizacje, nawiązania / | 71 |
Malarskie powroty / | 71 |
Twarze mistrza / | 80 |
Pokusa biografii / | 84 |
Literackie obrazy / | 86 |
Na deskach teatru / | 88 |
Goya oczami poetów / | 94 |
Muzyczne impresje / | 97 |
Część druga | |
W kręgu filmowych reminiscencji tematycznych | |
R o z d z i a ł IV | |
Aún aprendo. W labiryntach biografii i legendy / | 105 |
Niemy świadek epoki. El dos de mayo, Pepe-Hillo, Goya que vuelve / | 105 |
Kochanek ze złamanym sercem. Duquesa de Alba y Goya / | 107 |
Przyjaciel majas i toreadorów. La maja del capote, María Antonia La Caramba i La Tirana / | 109 |
Karykaturzysta w obozie wroga. El abanderado / | 111 |
Malarz z apokryfów. Francisco de Goya / | 112 |
Samotny geniusz. Goya, historia de una soledad / | 114 |
Głos z dna obrazu. Goya, Goya. Una vida apasionada, Goya. Perro infinito, Goya, El color de una pasión, El Capricho y la Invención. Goya, La mujer en Goya, Aguafuertes de la guerra, El milagro de los frescos: Goya, Los Caprichos de Goya, San Antonio de la Florida, Pintura espańola, Oración de piedra: la catedral de Toledo, Guerra de la independencia. El dos de mayo, Espańa 1800, Goya, el secreto de la sombra / | 118 |
Niecierpliwy malarz w lustrach historii. Goya o la impaciencia, Paisaje con figuras, Curro Jímenez, Máscara negra / | 123 |
Myśliciel ze zmarszczonym czołem. Los desastres de la guerra / | 125 |
Buntownik nie bez powodu. Goya / | 127 |
Obserwator w oknie powozu. Volavérunt / | 128 |
Młodzieniec w peruce i starzec o dwóch laskach. Goya en Burdeos / | 129 |
Artysta w objęciach nocy. Un perro llamado Dolor / | 134 |
R o z d z i a ł V | |
No se puede mirar. Oblicza wojny i zakręty historii / | 137 |
Od krwi do smugi światła. Los desastres de la guerra, Goya, Vacas, Goya en Burdeos, Tango / | 137 |
Spojrzenie wujka Paco. La hora de los valientes, Las cajas espańolas / | 147 |
Rozstrzelania w błędnym kole zdarzeń. Widmo wolności, Dziewczyna marzeń, Kuzynka Angelica, ¡Ay Carmela!, Un perro llamado Dolor, Goya, historia de una soledad, El dos de mayo, El tres de mayo, Sangre de mayo / | 152 |
Lament dla bandyty i rytuały przemocy / | 155 |
Ideologia na barykadach. Agustina de Aragón / | 157 |
Echa teraźniejszości. Pascual Duarte i Los desastres de la guerra / | 160 |
Saturn w meandrach historii. Anna i wilki, Labirynt Fauna / | 162 |
R o z d z i a ł VI | |
El espejo indiscreto. Konteksty społeczne / | 169 |
Waleczni toreadorzy i spojrzenia znad wachlarza. El Conde de Maravillas, El dos de mayo, Pepe-Hillo i La condesa María / | 169 |
Madryt z palety mistrza. Esencia de verbena, Aquel Madrid de Goya, La Espańa de Goya, Goya. Tiempo y recuerdo de una época / | 174 |
Piknik na brzegu rzeki. Goyescas, La maja del capote, María Antonia La Caramba, La Tirana, Agustina de Aragón, Torero a caballo, Toros tres, Tauromaquia, Corrida goyesca / | 177 |
Gorycz krzywego zwierciadła. Divinas palabras / | 191 |
Demony porywają mamę. Anna i wilki, Mama ma sto lat i Kuzynka Angelica / | 195 |
Pomiędzy turpizmem a rozbrajaniem mitów. Caniche i Jamón, jamón / | 197 |
W sieci dworskich intryg. Volavérunt / | 200 |
Cień miłości, cień śmierci. Goya en Burdeos, Un perro llamado Dolor / | 205 |
Kaprysy nowych czasów. La oficina i Concursante / | 211 |
Dyskurs o sztuce i niepokoju. Castillos del cartón / | 213 |
Elegia, czyli maja raz jeszcze / | 214 |
Część trzecia | |
Obrazy malowane kamerą | |
R o z d z i a ł VII | |
Czas zakrzepły w portretach. O filmowych galeriach postaci / | 219 |
Autoportrety / | 219 |
Umrzeć na zieleń Veronesego. Cayetana / | 229 |
Kobiety w półcieniu. Josefa i Leocadia / | 238 |
Oblicza władzy. Rodzina królewska i Manuel Godoy / | 242 |
Blask pereł i biel mankietów. Arystokracja / | 246 |
Odcienie ludowości. Majas i majos, aktorki i toreadorzy / | 249 |
R o z d z i a ł VIII | |
Cisza martwych natur. O scenografii i rekwizytach / | 252 |
Przestrzenie naznaczone czasem / | 252 |
Pocztówki z podróży / | 255 |
Pomiędzy fantazją a rekonstrukcją / | 256 |
Sekrety pracowni / | 259 |
Margines pejzażu / | 264 |
Pustka nieba / | 265 |
Rekwizytorium minionej epoki / | 266 |
Przedmioty w odsłonach znaczeń / | 269 |
R o z d z i a ł IX | |
Paleta barw, paleta światła. O kolorze, światłocieniu i tajnikach kompozycji / | 273 |
Wyniosły bezruch żywych obrazów / | 273 |
Intertekstualne punctum / | 278 |
Quasi-cytaty / | 280 |
Kinomalarstwo / | 281 |
Światło utkane z farb / | 285 |
Problem koloru / | 287 |
Sekrety kompozycji / | 292 |
Ramy kadru, ramy obrazu / | 293 |
Zakończenie / | 297 |
Filmografia / | 309 |
Bibliografia / | 321 |
Chronologiczny indeks przywołanych prac Goi / | 339 |
Resumen / | 349 |
Summary / | 351 |