Pomiędzy płótnem a ekranem

Inspiracje twórczością Goi w kinie hiszpańskim

1 ocena

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

22,68  37,80 (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,68 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka ukazuje inspiracje twórczością Goi y Lucientes w kinie hiszpańskim na przykładzie 81 filmów z lat 1926–2011 (w polskiej dystrybucji ukazało się tylko 14 omawianych pozycji). Dominują wśród nich filmy fabularne, ale pojawiają się też dokumenty, seriale telewizyjne i animacja. Celem pracy jest ukazanie na gruncie refleksji filmoznawczej, jak zmieniało się postrzeganie Goi w jego ojczyźnie na kolejnych etapach historii i jak, również za sprawą kina, przekształcał się on w ikonę hiszpańskości.


Na tle wcześniejszych badań książka jest pierwszą próbą tak szerokiego ujęcia tematu. Zastosowane metody badawcze są typowe dla komparatystyki kulturowej i wpisują się w nurt badań nad intertekstualnością przekazu filmowego. Analiza porównawcza, rozpięta pomiędzy obszarami kina i malarstwa, koncentruje się zarówno wokół sfery znaczeń dzieła, uwikłanej w różnorakie konteksty społeczno-kulturowe, jak i wokół aspektów strukturalnych, związanych z warstwą estetyczną.


Książkę poleca PortalFilmowy.pl


Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 82, s. 236–239


Rok wydania2012
Liczba stron372
KategoriaTeoria kultury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-508-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  Część pierwsza
  Goya w kulturze hiszpańskiej
  
  R o z d z i a ł I
  Od sielanki gobelinów do mroku czarnego malarstwa. Wprowadzenie do Goi /    25
  Błękity i czernie /    25
  Źródła przemian /    31
  Niedyskretny urok legendy /    36
  Obnażanie mitów /    40
  Znaki zapytania /    44
  Poza ramami epoki /    48
  
  R o z d z i a ł II
  Goya w meandrach hiszpańskości. Pomiędzy tożsamością a stereotypem /    51
  Ikony narodowe /    51
  Świadectwo wspólnej historii /    55
  Goya w refrenach współczesności /    60
  Pytania o hiszpańskość /    63
  Las Espańas /    66
  
  R o z d z i a ł III
  Powracając do Goi. Inspiracje, aktualizacje, nawiązania /    71
  Malarskie powroty /    71
  Twarze mistrza /    80
  Pokusa biografii /    84
  Literackie obrazy /    86
  Na deskach teatru /    88
  Goya oczami poetów /    94
  Muzyczne impresje /    97
  
  Część druga
  W kręgu filmowych reminiscencji tematycznych
  
  R o z d z i a ł IV
  Aún aprendo. W labiryntach biografii i legendy /    105
  Niemy świadek epoki. El dos de mayo, Pepe-Hillo, Goya que vuelve /    105
  Kochanek ze złamanym sercem. Duquesa de Alba y Goya /    107
  Przyjaciel majas i toreadorów. La maja del capote, María Antonia La Caramba i La Tirana /    109
  Karykaturzysta w obozie wroga. El abanderado /    111
  Malarz z apokryfów. Francisco de Goya /    112
  Samotny geniusz. Goya, historia de una soledad /    114
  Głos z dna obrazu. Goya, Goya. Una vida apasionada, Goya. Perro infinito, Goya, El color de una pasión, El Capricho y la Invención. Goya, La mujer en Goya, Aguafuertes de la guerra, El milagro de los frescos: Goya, Los Caprichos de Goya, San Antonio de la Florida, Pintura espańola, Oración de piedra: la catedral de Toledo, Guerra de la independencia. El dos de mayo, Espańa 1800, Goya, el secreto de la sombra /    118
  Niecierpliwy malarz w lustrach historii. Goya o la impaciencia, Paisaje con figuras, Curro Jímenez, Máscara negra /    123
  Myśliciel ze zmarszczonym czołem. Los desastres de la guerra /    125
  Buntownik nie bez powodu. Goya /    127
  Obserwator w oknie powozu. Volavérunt /    128
  Młodzieniec w peruce i starzec o dwóch laskach. Goya en Burdeos /    129
  Artysta w objęciach nocy. Un perro llamado Dolor /    134
  
  R o z d z i a ł V
  No se puede mirar. Oblicza wojny i zakręty historii /    137
  Od krwi do smugi światła. Los desastres de la guerra, Goya, Vacas, Goya en Burdeos, Tango /    137
  Spojrzenie wujka Paco. La hora de los valientes, Las cajas espańolas /    147
  Rozstrzelania w błędnym kole zdarzeń. Widmo wolności, Dziewczyna marzeń, Kuzynka Angelica, ¡Ay Carmela!, Un perro llamado Dolor, Goya, historia de una soledad, El dos de mayo, El tres de mayo, Sangre de mayo /    152
  Lament dla bandyty i rytuały przemocy /    155
  Ideologia na barykadach. Agustina de Aragón /    157
  Echa teraźniejszości. Pascual Duarte i Los desastres de la guerra /    160
  Saturn w meandrach historii. Anna i wilki, Labirynt Fauna /    162
  
  R o z d z i a ł VI
  El espejo indiscreto. Konteksty społeczne /    169
  Waleczni toreadorzy i spojrzenia znad wachlarza. El Conde de Maravillas, El dos de mayo, Pepe-Hillo i La condesa María /    169
  Madryt z palety mistrza. Esencia de verbena, Aquel Madrid de Goya, La Espańa de Goya, Goya. Tiempo y recuerdo de una época /    174
  Piknik na brzegu rzeki. Goyescas, La maja del capote, María Antonia La Caramba, La Tirana, Agustina de Aragón, Torero a caballo, Toros tres, Tauromaquia, Corrida goyesca /    177
  Gorycz krzywego zwierciadła. Divinas palabras /    191
  Demony porywają mamę. Anna i wilki, Mama ma sto lat i Kuzynka Angelica /    195
  Pomiędzy turpizmem a rozbrajaniem mitów. Caniche i Jamón, jamón /    197
  W sieci dworskich intryg. Volavérunt /    200
  Cień miłości, cień śmierci. Goya en Burdeos, Un perro llamado Dolor /    205
  Kaprysy nowych czasów. La oficina i Concursante /    211
  Dyskurs o sztuce i niepokoju. Castillos del cartón /    213
  Elegia, czyli maja raz jeszcze /    214
  
  Część trzecia
  Obrazy malowane kamerą
  
  R o z d z i a ł VII
  Czas zakrzepły w portretach. O filmowych galeriach postaci /    219
  Autoportrety /    219
  Umrzeć na zieleń Veronesego. Cayetana /    229
  Kobiety w półcieniu. Josefa i Leocadia /    238
  Oblicza władzy. Rodzina królewska i Manuel Godoy /    242
  Blask pereł i biel mankietów. Arystokracja /    246
  Odcienie ludowości. Majas i majos, aktorki i toreadorzy /    249
  
  R o z d z i a ł VIII
  Cisza martwych natur. O scenografii i rekwizytach /    252
  Przestrzenie naznaczone czasem /    252
  Pocztówki z podróży /    255
  Pomiędzy fantazją a rekonstrukcją /    256
  Sekrety pracowni /    259
  Margines pejzażu /    264
  Pustka nieba /    265
  Rekwizytorium minionej epoki /    266
  Przedmioty w odsłonach znaczeń /    269
  
  R o z d z i a ł IX
  Paleta barw, paleta światła. O kolorze, światłocieniu i tajnikach kompozycji /    273
  Wyniosły bezruch żywych obrazów /    273
  Intertekstualne punctum /    278
  Quasi-cytaty /    280
  Kinomalarstwo /    281
  Światło utkane z farb /    285
  Problem koloru /    287
  Sekrety kompozycji /    292
  Ramy kadru, ramy obrazu /    293
  
  Zakończenie /    297
  
  Filmografia /    309
  Bibliografia /    321
  Chronologiczny indeks przywołanych prac Goi /    339
  
  Resumen /    349
  Summary /    351
RozwińZwiń