POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematem niniejszej monografii historycznoandragogicznej są dzieje kształcenia nauczycieli elementarnych, powszechnych i podstawowych szkół na Górnym Śląsku od momentu powstania miasta Katowice aż do utworzenia Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego.
W tym ponad stuletnim okresie kształtowania się zawodu nauczyciela na Śląsku dokonały się najbardziej żywotne i głębokie procesy oświatowe. Opisano je, uwzględniając dorobek polskiej myśli pedeutologicznej oraz terytorialną, społeczno-wyznaniową i kulturalną specyfikę regionu. W rozprawie ukazano także niebagatelną rolę pedagogów, którzy w trudnych czasach zaborów, a później okupacji, dzięki swej działalności oświatowej integrowali młode pokolenia Ślązaków, pielęgnując w nich poczucie tożsamości narodowej.
Publikacja adresowana jest nie tylko do nauczycieli czy kandydatów do tej profesji, ale również do tych, którzy interesują się zawiłą historią Śląska i chcieliby przez jej pryzmat poznać korzenie zawodowe śląskich pedagogów.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Pedagogika pracy |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-391-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
1. Nauczyciel-wychowawca w poglądach humanistów XIX i XX wieku / | 21 |
2. Tworzenie zrębów polskiej oświaty i nowatorskie rozwiązania pedagogiczne na Śląsku w czasie zaborów / | 36 |
2.1. Górny Śląsk pod względem terytorialnym, społeczno‑wyznaniowym i kulturowym / | 36 |
2.2. Polska oświata na Śląsku a inicjatywy pedagogiczne / | 41 |
3. Formy kształcenia i dokształcania polskich pedagogów na Śląsku w latach 1918—1939 / | 56 |
3.1. Szanse społeczne i zawodowe matek a kształcenie wychowawczyń przedszkoli / | 56 |
3.2. Kwalifikacje nauczycieli w kontekście badań naukowych i potrzeb szkolnictwa powszechnego oraz polityki oświatowo‑budżetowej województwa śląskiego / | 69 |
3.3. Optymalizacja kształcenia kadry oświatowej w Instytucie Pedagogicznym w Katowicach / | 91 |
4. Losy nauczycieli polskiej szkoły na Górnym Śląsku w latach okupacji hitlerowskiej / | 116 |
5. Rola i pozycja społeczno‑zawodowa nauczycieli w kontekście potrzeb szkolnictwa ogólnokształcącego na Górnym Śląsku w latach 1945—1976 / | 137 |
5.1. Rola nauczycieli-wychowawców w środowiskach lokalnych na tle badań pedeutologicznych oraz zmian gospodarczo‑społecznych i tradycji śląskiej / | 137 |
5.2. Pozycja społeczno‑zawodowa śląskich nauczycieli szkolnictwa ogólnokształcącego / | 148 |
5.3. Zadania szkolnictwa ogólnokształcącego w latach 1961—1976 a wykształcenie nauczycieli w koncepcji pedagogicznej Józefa Pietera / | 170 |
6. Symptomy profesjonalizacji pedagogiki na uczelni katowickiej w latach 1945—1976 / | 179 |
Zakończenie / | 211 |
Bibliografia / | 218 |
Indeks osobowy / | 235 |
Summary / | 241 |
Zusammenfassung / | 243 |