Szkoła bez barier

O trudnościach w nauczaniu i uczeniu się

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,54  33,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 33,60 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,50 zł  


25,54

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Współczesna szkoła, oprócz tego, że powołana jest do wypełniania swojej naczelnej misji – uczenia, stała się przestrzenią rozpoznawania różnych dysfunkcji, z którymi należy wiązać niektóre przyczyny edukacyjnych niepowodzeń uczniów. Aby jednak mogła je rozpoznać, musi pozostać wrażliwa na ucznia i uważnie go obserwować, nie tracąc jednak z horyzontu tego, co szczególnie istotne w jego rozwoju, a mianowicie kontekstu społecznego czy rodzinnego, w którym funkcjonuje młody człowiek. Tak szerokie spojrzenie jest możliwe nie tylko dzięki wysokim kompetencjom nauczycieli i pedagogów, ale przede wszystkim dzięki współpracy i porozumieniu: wymianie informacji między pracownikami szkoły, uczniami i ich rodzinami. Dzięki zaangażowaniu i wspólnej pracy możliwe jest nie tylko dostrzeżenie problemu, ale również określenie jego źródła, co z kolei prowadzi do aktywnego przeciwdziałania pojawiającym się trudnościom związanym na przykład z niesłyszeniem, niedowidzeniem, jąkaniem się, dysleksją, dwujęzycznością czy sytuacją młodych ludzi wychowujących się w rodzinach patologicznych.


Wszystkie wymienione dysfunkcje i zaburzenia mogą, choć wcale nie muszą, prowadzić do stresu, który pomimo iż w szczególny sposób dotyka uczniów zdiagnozowanych, to nie oszczędza także tych bez specjalnych potrzeb edukacyjnych. Wydaje się więc, że fundamentalne zadanie szkoły powinno polegać na rozpoznaniu rodzaju stresu, określeniu źródła i opracowaniu strategii jego eliminacji, a w przyszłości także na obraniu jego profilaktyki. Tak szeroko zakrojony plan działania szkoły może się dziś wydawać edukacyjną mrzonką, tym niemniej badania nad stresem i bogate doświadczenia nauczycieli praktyków wskazują, że współczesna edukacja staje już teraz przed koniecznością nie tyle rozwiązywania trudnych problemów, ile ich dostrzegania i definiowania.


Szkoła wydaje się obszarem szczególnego zainteresowania specjalistów zajmujących się zagadnieniem stresu, redaktorki zdecydowały się zatem bliżej przyjrzeć temu zjawisku i jego wpływowi na funkcjonowanie uczniów oraz nauczycieli, jak również podjąć próbę zdiagnozowania problemów dziecka i ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Mają też nadzieję, że niniejszy tom, dzięki podjętej w artykułach problematyce, stanie się skromnym wkładem w badania nad stresem w placówkach związanych z nauczaniem.


Z pewnością zainteresuje on studentów specjalności nauczycielskich oraz nauczycieli, psychologów, pedagogów, bibliotekarzy.


Rok wydania2015
Liczba stron314
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-383-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  Oblicza szkoły
  
  Dorota Amborska-Głowacka
  Podmiotowość w społeczeństwie informacyjnym. Nowe wyzwania dla edukacji polonistycznej /15
  
  Magdalena Świgost
  Piętno społeczne predykatorem sytuacji trudnych /    29
  
  Aleksandra Zok-Smoła
  Postulaty vs. realia, czyli debiutant pracuje z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych /    37
  
  Beata Kusiak-Obora
  Zjawisko mobbingu wśród uczniów szkół polskich w Polsce i w Stanach Zjednoczonych /    49
  
  Magdalena Czepczyk, Magdalena Dobrowolska-Pasiut
  Pierwsze kroki w szkole, czyli o stresie na praktykach /    63
  
  Oblicza dziecka i ucznia
  
  Natalia Moćko, Katarzyna Węsierska
  Sytuacja dziecka jąkającego się w przedszkolu i w szkole /    79
  
  Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik
  Uczenie się języka obcego. Specyficzna sytuacja w procesie nauczania /    99
  
  Natalia Grabska
  Językowe konsekwencje dysortografii. Badania własne /    109
  
  Marcin Gliński
  Różne aspekty zahamowań językowych na lekcjach języka angielskiego wśród uczniów klas I—III szkoły podstawowej /    117
  
  Kamila Kuros-Kowalska
  Diagnoza poziomu słownika dziecka dwujęzycznego w języku prymarnym i sekundarnym. Studium przypadku /    125
  
  Marcin Gliński
  Rola poczucia własnej wartości wśród uczniów dyslektycznych uczących się języków obcych /    137
  
  Agata Lipska, Natalia Kaczor
  Kształcenie umiejętności społecznych u uczniów niewidomych /    149
  
  Beata Papuda-Dolińska
  Kompetencje leksykalne dzieci z zaburzeniami wzroku w młodszym wieku szkolnym /    157
  
  Michalina Drożdżal
  Rola baśni w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych /    169
  
  Agata Młynarczyk-Burek
  Uczeń z rodziny z problemem alkoholowym i przemocy z perspektywy psychologa sądowego /    179
  
  Oblicza stresu
  
  Patrycja Cicha
  Stres — choroba współczesności /    193
  
  Bernadeta Niesporek-Szamburska
  O szkole, o stresie i o lęku słów kilka… /    201
  
  Justyna Tomczyk
  Stres psychologiczny jako źródło agresji szkolnej /    215
  
  Małgorzata Wójcik-Dudek
  O tym, jak stres „konserwuje” nauczyciela. Z dziennika będzińskiej nauczycielki /    225
  
  Anita Czerwińska
  Gimnazjalista na wagarach. Stres jako czynnik wpływający na celowe unikanie szkoły /    235
  
  Agata Lipska
  Niewidzialny stres. Niewidomi uczniowie w szkołach masowych i integracyjnych /    243
  
  Beata Jerzakowska
  Stres w szkole z perspektywy polonisty uczącego w szkole dla niewidomych /    255
  
  Monika Banasik, Michalina Drożdżal
  Arteterapia jako metoda radzenia sobie ze stresem /    263
  
  Katarzyna Janczulewicz
  Biblioterapia jako metoda radzenia sobie ze stresem /    277
  
  Anna Krotofil
  Zajęcia w szkolnym kole teatralnym lekarstwem na stres szkolny. Studium przypadku /    289
  
  Sylwia Kalińska-Łuszczyńska
  Lęk językowy — jak pomóc studentom w przełamywaniu barier w mówieniu w języku obcym? /    297
  
  Noty o Autorach /    307
RozwińZwiń