Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku

Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

[...] Inga Iwasiów wyznaczyła sobie ambitne zadanie, które można przedstawić w formie pytań: co to znaczy, że proza (pisana przez kobiety) jest polityczna? Z jakimi zakresami rozumienia polityczności mamy dziś do czynienia? Jakie dyskursy wyznaczają, zasilają lub osłabiają [...] pisanie/czytanie polityczne? O co toczy się lub mogłaby się toczyć gra (w polityczność/w zaangażowanie)? To kwestie absolutnie podstawowe, powiązane z pytaniami o sens uprawiania literatury, o jej społeczną funkcję i aktualną pozycję. [...] Najkrócej – idzie o powody, dla których warto dziś czytać literaturę i o niej rozmyślać. [...]

Iwasiów jest w swoim żywiole, zwraca się ku temu, co ma przemyślane, o czym pisze biegle nie od dziś, a nietypowość tej sytuacji polega na tym, iż sama ów żywioł od blisko 20 lat (współ)tworzy zadając kłam przekonaniu, że nie można być jednocześnie twórcą i tworzywem. Autorka [...] nie jest więc kimś, kto „doskakuje” do zastanej problematyki, włącza swoją wypowiedź w ciąg istniejących już głosów. W jakiejś mierze [...] dyskutuje ze sobą, dopowiada i kontynuuje własne rozpoznawanie, jest „u siebie”, czyli na doskonale znanym, bodaj w pełni oswojonym terytorium. Dlaczego to wydobywam? Ano dlatego, żeby powiadomić, iż monografia Iwasiów jest wypowiedzią – jeśli wolno się tak wyrazić – z wnętrza dyscypliny, ze ścisłego „centrum nadawczego”, z pierwszej ręki w sensie ścisłym.


Rok wydania2013
Liczba stron207
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-929-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I. Pisarki w pejzażu politycznym. Wstępne uwagi     7
  
  1. Płeć jest jak polityczna historia literatury     13
  2. Nałkowska i granica     16
  3. Woolf: wzór pisarstwa krytycznego     20
  4. Butler: rozbrajanie komunikacji     29
  5. Czyje to siostry?     33
  6. Antygona raz jeszcze     35
  7. Gatunek     37
  8. Postkolonialnie     44
  
  II. Wojna i pamięć     48
  
  1. Polityczne/prywatne     49
  2. Wojna i podmiot     54
  3. Wojna i PRL – narracja autobiograficzna     62
  3.1. Autorewizja – punkt wyjścia     62
  3.2. Autorekonstrukcja     65
  3.3. Reaktywność świata, reaktywność literatury     67
  4. Ręka w rododendronach. O prozie Zyty Oryszyn     71
  5. Polityka narracji rodzinnej     79
  6. Wojna i wina. Narracja z drugiej strony granicy     89
  7. Spektakl o matce i ojczyźnie. Poza powieścią     93
  
  III. Lokalność     98
  
  1. Przybyszki. Zmienianie granic     98
  2. Uciekinierki. Okrutne ojczyzny Alice Munro     103
  
  IV. Próby tożsamości     117
  
  V. Powieść jako zwierciadło zmian     131
  
  1. Inne, inność, normalizacja, destabilizacja     131
  2. Niegdyś solidarne, nadal samotne     139
  3. Rewolucjonistki, emigrantki     143
  4. Pastisze, parodie, zerwania     147
  5. Mocnym głosem     151
  
  VI. Pisarka wobec własnej biografii     158
  
  VII. Przed sklepem rzeźnika     174
  
  1. Magdalenki na miarę albo „fason społeczny” w prywatnej perspektywie     179
  2. W kolejce     185
  3. Sprawić cielaczka     190
  4. Z kiełbasy     196
  
  Bibliografia     199
RozwińZwiń