POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Czy można mówić o „nadbagażu” w kontekście dziedzictwa kulturowego? Czy wartości historyczne, kulturowe, religijne – duchowe i materialne, które przecież stanowią dobro społeczne, mogą być jednocześnie ciężarem w kontekście codzienności? Metafora „nadbagażu” w odniesieniu do dziedzictwa kulturowego okazała się niezwykle trafna, o czym świadczą teksty zamieszczone w 12. tomie „Studiów Etnologicznych i Antropologicznych”. Wielu autorów zauważa, że proces dziedziczenia, również kulturowego, jest skomplikowany, wielowymiarowy i niejednoznaczny, czego dowodem jest choćby postawa wobec „spadku” niemieckiego m.in. na Dolnym Śląsku, Śląsku Opolskim, Warmii i Mazurach. Owo zastane dziedzictwo stanowiło niewątpliwie swego rodzaju „nadbagaż” dla przesiedleńców, którzy stali się jego spadkobiercami na skutek działań politycznych. Innego wymiaru nabiera z kolei metafora dziedzictwa kulturowego jako „nadbagażu” w kontekście współczesnych trendów związanych z turystyką, współczesnymi praktykami wystawienniczymi czy organizowaniem przestrzeni domowej. W postawach konsumpcjonizmu oraz wobec potrzeby gromadzenia wrażeń i świadomego wyboru stylu życia obserwuje się odniesienie do dziedzictwa kulturowego jak do zbędnego balastu.
Publikację dopełniają rozważania terminologiczne nad dziedzictwem kulturowym jako częścią osobowości, elementem edukacji regionalnej, polityki oraz nad jego wartościowaniem. Omawiane są też działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego, podejmowane przez instytucje międzynarodowe, uniwersytety i stowarzyszenia.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 258 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Halina Rusek) | 7 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE W ROZWAŻANIACH TERMINOLOGICZNYCH | |
Krzysztof Gładkowski: Dziedzictwo kulturowe jako część osobowości i jego instrumentalizacja w życiu społeczno-politycznym | 13 |
Andrzej Bełkot: Problem wartościowania dziedzictwa kulturowego a jego funkcjonalne | |
uwarunkowania w ujęciu kulturoznawczym | 32 |
Grzegorz Odoj: Dziedzictwo kulturowe jako kluczowe pojęcie edukacji regionalnej. | |
Rozważania terminologiczne | 44 |
Michał Rauszer: Interpasywny i ideologiczny wymiar polityki dziedzictwa kulturowego | 56 |
Rafał Paprocki: Eksploracja dziedzictwa kulturowego w aspekcie rynkowych zastosowań | |
kodów kulturowych | 67 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE W PROCESIE KSZTAŁTOWANIA TOŻSAMOŚCI | |
Katarzyna R. Łozowska: Dziedzictwo kompleksów. Kulturowa klęska Kresów? | 81 |
Michał Maleszka: Nostalgia bez pamięci. Spojrzenie na przestrzeń kulturową Warmii i Mazur | 94 |
Marian Grzegorz Gerlich: Oswajanie wsi dolnośląskiej po II wojnie światowej przez ludność polską z Kresów Wschodnich II Rzeczpospolitej | 113 |
Tomasz Sitnik: Oswajanie nowej codzienności. O adaptacji i integracji kulturowej Kresowiaków na Śląsku Opolskim | 138 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE „NA SPRZEDAŻ” | |
Beata Hoffmann: Turystyka etniczna a doświadczanie kulturowej inności | 153 |
Magdalena Banaszkiewicz: Pamiątki turystyczne — miniatura czy karykatura dziedzictwa kulturowego? | 167 |
Elżbieta Nieroba: Popkulturowe mechanizmy kreowania światów minionych. Dziedzictwo kulturowe we współczesnych praktykach wystawienniczych | 179 |
Katarzyna Orszulak-Dudkowska: Mieszkanie w stylu IKEA. Rozważania z obszaru | |
etnografii zamieszkiwania | 190 |
DZIAŁANIA NA RZECZ ZACHOWANIA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO | |
Ewa Gładkowska: Sztuka — potrzebna czy niepotrzebna pamięć miejsca? | 207 |
Kinga Czerwińska: Konwencja o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | |
UNESCO w perspektywie dyskursu antropologicznego | 218 |
Jolana Darulová, Katarína Koštialová: Kultúrne dedičstvo — v politike, praxi a vzdelávaní (na príklade Slovenska) | 229 |
Edyta Diakowska-Kohut: Polski Atlas Etnograficzny — wyzwania wobec współczesności | 241 |