Nowe odsłony klasyki w szkole

Literatura XIX wieku

5 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,56  27,30

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 27,30 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,56 zł  


18,56

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorzy artykułów zebranych w niniejszym tomie refleksję akademicką wokół szczegółowych zagadnień literatury XIX wieku i późniejszej starali się połączyć z praktyką szkolną. Poruszone zostały zagadnienia edukacyjne z poziomu szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Wspólny mianownik tekstów stanowi próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób reaktywować (reanimować) odbiór klasyki w szkole?
Tom został podzielony na części. Po wstępie redaktorów naukowych znalazły się dwa artykuły traktujące zagadnienie odbioru literatury XIX wieku i późniejszej w szkole z perspektywy ogólnej. Kolejne dysertacje zostały uporządkowane w częściach: Interpretacja i dydaktyka, „Nowe czytanie” XIX wieku (Dziedzictwo romantyzmu i Dziedzictwo pozytywizmu) oraz Inspiracje metodyczne.
Książka jest skierowana do metodyków, dydaktyków, ale też historyków literatury, wszystkich tych, którzy są zainteresowani aplikacją do praktyki szkolnej nowych rozwiązań mających na celu przywrócenie literatury XIX wieku młodemu odbiorcy.


Rok wydania2014
Liczba stron246
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-069-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Ewa Jaskółowa, Karolina Jędrych) /    7
  
  Sławomir Jacek Żurek
  Jak reanimować klasykę w szkole, czyli o medycynie i czytelnictwie /    11
  Izolda Bonarek
  Kompetencje kulturowe młodych odbiorców literatury – wnioski z badań /    23
  
  Interpretacja i dydaktyka
  
  Ewa Jaskółowa
  Uwolnić interpretację /    39
  Anna Janus-Sitarz
  Dydaktyka uniwersytecka wobec zmieniających się potrzeb polonistyki szkolnej /    47
  Ewa Nowak
  Czytanie klasyki – „czytanie świata”. Antropocentryczna koncepcja kształcenia polonistycznego a zdobywanie wiedzy o rzeczywistości /    57
  Stanisław Bortnowski
  Nie ma szans dla historii literatury w szkole XXI wieku! /    67
  
  „Nowe czytanie XIX wieku”
  Dziedzictwo romantyzmu
  
  Krzysztof Biedrzycki
  Straszno i śmieszno. Balladyna Juliusza Słowackiego i jej lektura w szkole /    79
  Grażyna B. Tomaszewska
  Kobiety – przedmioty – demony w Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego /    89
  Marcin Lul
  Literatura w szkole jako forma pamięci. Wokół sceny więziennej Dziadów części III Mickiewicza /    109
  Ewa Horwath
  Gimnazjalista czyta Redutę Ordona. O utworach z kontekstem historycznym w kształceniu polonistycznym /    135
  Magdalena Marzec-Jóźwicka
  „Ze słabością łamać uczmy się za młodu”, czyli jak rozmawiać z nastolatkiem o literaturze XIX wieku /    145
  Małgorzata Rygielska
  Tekst poetycki jako źródło wiedzy o kulturze. Cyprian Kamil Norwid: reaktywacja /    163
  
  „Nowe czytanie XIX wieku”
  Dziedzictwo pozytywizmu
  
  Ryszard Koziołek
  Sienkiewicz dla dorosłych /    179
  Iwona Gralewicz-Wolny
  „Pokój ci, Janku!”? Nowela pozytywistyczna dla początkujących /    191
  
  Inspiracje metodyczne
  
  Iwona Morawska
  Nowe pomysły na znane lektury, czyli klasyka literacka jako wyzwanie dla twórczości metodycznej /    203
  Aleksander Nawarecki
  Romantyzm dziś. Zapiski współautora podręcznika szkolnego /    217
  Krystyna Koziołek
  Lektura jako obietnica. Zwrot teologiczny w badaniach literackich i jego konsekwencje dla nauczania literatury /    231
RozwińZwiń