Handel w przestrzeni wielkomiejskiej. Przykład Łodzi

Handel w przestrzeni wielkomiejskiej. Przykład Łodzi

1 opinia

Format:

ibuk

Celem tego opracowania jest przede wszystkim identyfikacja stopnia zróżnicowania obecnej struktury przestrzennej placówek handlowych i ich pracowników, jak też dostępności tych placówek w przestrzeni wielkomiejskiej, na przykładzie Łodzi. Podjęto również próbę typologii przestrzennej łódzkiego handlu. Tło dla tej problematyki stanowiło naświetlenie genezy oraz głównych nurtów badawczych nowej geografii handlu, w nawiązaniu do tradycyjnego podejścia stosowanego w tej dziedzinie geografii ekonomicznej. Omówienie współczesnej roli handlu w kształtowaniu przestrzeni miejskiej Łodzi zostało też poprzedzone charakterystyką rozwoju historycznego działalności handlowej w mieście, przy uwypukleniu jej przemian strukturalnych i wpływu tej sfery życia gospodarczego na kierunki zagospodarowania przestrzennego miasta.


Rok wydania2013
Liczba stron182
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-972-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. WPROWADZENIE     7
  
  2. NOWA GEOGRAFIA HANDLU     11
  
  2.1. Wprowadzenie     11
  2.2. Nowa geografia handlu w krajach zachodnich na tle tradycyjnych nurtów badawczych     12
  2.2.1. Tradycyjne nurty badawcze     12
  2.2.2. Problematyka badawcza nowej geografii handlu     13
  2.2.3. Koncentracja i restrukturyzacja handlu w przestrzeni     14
  2.2.4. Sieci zaopatrzenia handlu     15
  2.2.5. Obszary wykluczenia handlowego     16
  2.2.6. Geografia handlu międzynarodowego     17
  2.2.7. Wirtualna geografia handlu     18
  2.3. Ewolucja problematyki geografii handlu w Polsce     19
  2.3.1. Tradycyjne kierunki badań     19
  2.3.2. Nowe kierunki badań     20
  2.4. Wnioski     22
  
  3. ROZWÓJ HANDLU W ŁODZI     25
  
  3.1. Okres do 1914 roku     25
  3.2. Okres międzywojenny     29
  3.3. Okres 1945‒1989     35
  3.4. Okres po 1989 roku     45
  3.5. Podsumowanie     58
  
  4. HANDEL W PRZESTRZENI ŁODZI – PRZEKRÓJ OGÓLNY     61
  
  4.1. Uwagi wstępne     61
  4.2. Struktura przestrzenna placówek handlu detalicznego i hurtowego     62
  4.2.1. Rozmieszczenie i gęstość placówek handlowych     62
  4.2.2. Wielkość placówek handlowych     65
  4.2.3. Własność placówek handlowych     69
  4.2.4. Struktura działowa placówek handlowych     71
  4.3. Struktura przestrzenna pracujących w handlu     72
  4.3.1. Rozmieszczenie i gęstość pracujących     72
  4.3.2. Pracujący według wielkości placówek handlowych     75
  4.3.3. Pracujący według formy własności placówek handlowych     76
  4.3.4. Pracujący w placówkach handlowych według działów handlu     78
  4.4. Dostępność placówek handlowych     79
  4.5. Typologia przestrzenna handlu     82
  4.5.1. Uwagi wstępne     82
  4.5.2. Cechy typologiczne     82
  4.5.3. Metoda badań typologicznych     83
  4.5.4. Wyniki badań typologicznych     85
  4.6. Podsumowanie     87
  
  5. HANDEL DETALICZNY W PRZESTRZENI ŁODZI     89
  
  5.1. Uwagi wstępne     89
  5.2. Struktura przestrzenna detalicznych placówek handlowych     90
  5.2.1. Rozmieszczenie i gęstość placówek handlowych     90
  5.2.2. Placówki handlowe według wielkości     94
  5.2.3. Placówki handlowe według roku ich powstania     98
  5.2.4. Placówki handlowe według form własności     102
  5.2.5. Placówki handlowe według grup działalności     107
  5.3. Struktura przestrzenna pracujących w detalicznych placówkach handlowych     112
  5.3.1. Rozmieszczenie i gęstość pracujących     112
  5.3.2. Pracujący według wielkości placówek handlowych     114
  5.3.3. Pracujący według roku powstania placówek handlowych     116
  5.3.4. Pracujący według form własności placówek handlowych     118
  5.3.5. Pracujący według grup działalności placówek handlowych     119
  5.4. Dostępność detalicznych placówek handlowych     121
  5.5. Typologia przestrzenna handlu detalicznego     123
  5.5.1. Uwagi wstępne     123
  5.5.2. Cechy typologiczne     124
  5.5.3. Metoda badań typologicznych     126
  5.5.4. Wyniki badań typologicznych     126
  5.6. Podsumowanie     129
  
  6. HANDEL HURTOWY W PRZESTRZENI ŁODZI     131
  
  6.1. Uwagi wstępne     131
  6.2. Struktura przestrzenna hurtowych placówek handlowych     132
  6.2.1. Rozmieszczenie i gęstość hurtowych placówek handlowych     132
  6.2.2. Wielkość hurtowni     135
  6.2.3. Formy własności hurtowni     136
  6.2.4. Hurtownie według grup działalności     138
  6.3. Struktura przestrzenna pracujących w hurtowniach     140
  6.3.1. Rozmieszczenie i gęstość pracujących     140
  6.3.2. Pracujący według form własności hurtowni     143
  6.3.3. Pracujący według grup działalności hurtowni     144
  6.4. Dostępność hurtowni     145
  6.5. Typologia przestrzenna handlu hurtowego     146
  6.5.1. Uwagi wstępne     146
  6.5.2. Metoda badań typologicznych     147
  6.5.3. Wyniki badań typologicznych     149
  6.6. Podsumowanie     151
  
  7. HANDEL SAMOCHODOWY W PRZESTRZENI ŁODZI     153
  
  7.1. Uwagi wstępne     153
  7.2. Struktura przestrzenna placówek handlu samochodowego     153
  7.2.1. Rozmieszczenie i gęstość placówek handlowych     153
  7.2.2. Wielkość placówek handlowych     157
  7.2.3. Formy własności placówek handlowych     158
  7.3. Struktura przestrzenna pracujących w handlu samochodowym     160
  7.3.1. Rozmieszczenie i gęstość pracujących     160
  7.3.2. Pracujący według form własności placówek handlowych     162
  7.3.3. Dostępność placówek handlowych     163
  7.4. Typologia przestrzenna handlu samochodowego     164
  7.4.1. Metoda badań     164
  7.4.2. Wyniki badań typologicznych     165
  7.5. Podsumowanie     168
  
  8. ZAKOŃCZENIE     169
  
  LITERATURA     173
RozwińZwiń