INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka jest efektem wieloletnich badań populacji podmiotów gospodarczych prowadzonych przez autorkę w szczecińskim ośrodku ekonometrycznym. Wdrożenie mechanizmu rynkowego w polskiej gospodarce było niewątpliwie przełomem i impulsem do jej rozwoju. Rozwinęła się również aktywność ekonomiczna Polaków, którzy chcieli i mogli podejmować działalność na własny rachunek i własną odpowiedzialność. O powstawaniu nowych firm miał decydować rynek. Nie jest on jednak jedynym regulatorem działań podmiotów – przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. Niedoskonałe funkcjonowanie rynku powoduje, że państwo, które dysponuje określonymi narzędziami, musi podejmować pewne działania. Wydaje się, że wiedza na temat liczby firm istniejących, powstających i likwidowanych, a także czasu ich funkcjonowania może być wykorzystana w polityce gospodarczej, zarówno krajowej, jak i regionalnej. Wiedza ta może być też użyteczna dla instytucji i przedsiębiorstw zajmujących się na przykład kredytowaniem działalności gospodarczej, jej ubezpieczeniami i aktywizacją bezrobotnych. Dotąd nie wypracowano wzorców prowadzenia badań populacji podmiotów gospodarczych. Autorka podjęła próbę usystematyzowania metodyki analizy żywotności firm. Połączyła analizę wskaźnikową, określaną w literaturze jako business demography, z metodami analizy trwania. Celem stosowania mierników i wskaźników jest analiza stanu, struktury, dynamiki i natężenia zjawisk. Do modelowania czasu trwania firm, badania wpływu wybranych cech na ten czas oraz ryzyka likwidacji zastosowano narzędzia analizy trwania, takie jak tablice trwania, estymator Kaplana-Meiera, modele regresji Coxa i logitowy. Książka jest wartościową pozycją dla Czytelnika interesującego się żywotnością firm zarówno od strony metodycznej, jak i empirycznej (wykorzystanie obszernej bazy danych dotyczących szczecińskich firm).
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Metody ilościowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7241-883-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
Rozdział I. PRZEDMIOT I ZAŁOŻENIA METODYCZNE BADAŃ | 11 |
1.1. Sformułowanie problemu | 11 |
1.2. Cel, przedmiot i zakres pracy oraz hipotezy badawcze | 19 |
1.3. Systematyka metod analizy żywotności firm | 24 |
Rozdział II. FIRMY JAKO PRZEDMIOT BADAŃ STATYSTYCZNYCH | 38 |
2.1. Firma – definicja | 38 |
2.2. Firmografia | 41 |
2.3. Statystyczne badania populacji firm | 52 |
Rozdział III. MIERNIKI I WSKAŹNIKI W ANALIZIE ŻYWOTNOŚCI FIRM | 58 |
3.1. Mierniki i wskaźniki – rodzaje i definicje | 58 |
3.2. Populacja firm – stan, struktura, dynamika | 61 |
3.3. Wskaźniki tworzenia, likwidowania i gęstości firm | 80 |
Rozdział IV. NIEPARAMETRYCZNE MODELE TRWANIA FIRM O CZASIE CIĄGŁYM | 90 |
4.1. Istota modelu nieparametrycznego | 90 |
4.2. Tablice kohortowe | 92 |
4.3. Tablice przekrojowe (firm zlikwidowanych) | 104 |
4.4. Estymator Kaplana-Meiera | 118 |
4.5. Estymator Kaplana-Meiera według roku powstania firmy | 122 |
4.6. Estymator Kaplana-Meiera według sekcji działalności gospodarczej | 127 |
4.7. Estymator Kaplana-Meiera dla firm w pierwszym roku działalności | 131 |
Rozdział V. SEMIPARAMETRYCZNE I PARAMETRYCZNE MODELE TRWANIA FIRM | 135 |
5.1. Semiparametryczny model trwania firm o czasie ciągłym | 135 |
5.2. Model ryzyka likwidacji firmy o czasie dyskretnym | 152 |
5.2.1. Charakterystyka modeli logitowych | 152 |
5.2.2. Modele empiryczne według roku powstania firmy | 159 |
5.2.3. Modele empiryczne według roku powstania firmy i sekcji PKD | 161 |
5.2.4. Modele empiryczne według sekcji PKD | 163 |
5.2.5. Modele empiryczne według roku powstania firmy dla poszczególnych sekcji PKD | 166 |
5.2.6. Modele empiryczne według roku powstania dla firm utworzonych w latach 1990–2006 | 167 |
WNIOSKI | 170 |
ANEKS | 177 |
LITERATURA | 195 |
Summary | 209 |
SPIS TABEL I RYSUNKÓW | 211 |