Czas przemian - czas wyzwań

Rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka

1 opinia

Wydawca:

SBP

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,00 zł  


35,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Konferencja „Czas przemian – czas wyzwań” porusza ważne zagadnienie wpływu nowych mediów na kształtowanie nowoczesnej wizji bibliotek i innych ośrodków informacji w społeczeństwie sieci. Doświadczenia Fundacji Orange wskazują, że rola tych nowych centrów aktywności lokalnej jest nie do przecenienia: to właśnie one często są pierwszym miejscem kontaktu osób wykluczonych cyfrowo z Internetem i technologiami. Ale nie tylko – to dzięki oddolnym, świadomym działaniom bibliotekarzy, animatorów z organizacji pozarządowych, instytucji kultury i oświaty, miejsca te mogą pełnić też funkcję przestrzeni cyfrowych inspiracji, zarówno dla młodszych, jak i starszych internatów.


Dziś dwa kliknięcia myszką dają internautom dostęp do prawd, do których Archimedes dochodził całe życie. Dla najmłodszego pokolenia dostęp do sieci jest naturalnym przedłużeniem rzeczywistości, a prawie wszystko ma już dziś dodatek „e”: e-kultura, e-podróże, e-edukacja. Czy oznacza to, że młodzi użytkownicy sieci, dorastający w otoczeniu elektronicznych urządzeń nie potrzebują wsparcia dorosłych w wirtualnym świecie? Badania Fundacji Orange dotyczące kompetencji cyfrowych młodzieży wskazują, że wręcz przeciwnie – bez inspiracji cyfrowych przewodników niewielu młodych internautów w pełni skorzysta z edukacyjnego potencjału sieci.


Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange


Rok wydania2014
Liczba stron368
KategoriaMedioznawstwo
WydawcaSBP
ISBN-13978-83-64203-23-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Elżbieta Barbara Zybert)
  Kilka słów od partnera konferencji (Jadwiga Czartoryska)
  
  I. Kompetencje informacyjne w kontekście bibliologii i informatologii
  
  Skąd się biorą cyfrowi humaniści? – nowe technologie w projektach społecznych (Ewa Krupa, Daria Drabik)
  Czwarty paradygmat (Bruno Jacobfeuerborn, Mieczysław Muraszkiewicz)
  Kompetencje człowieka w ujęciu informatologicznym (Remigiusz Sapa)
  Knowledge communication – essential skill for workplace literacy (Anke Wittich)
  
  II. Kompetencje informacyjne w praktyce bibliotecznej
  
  Formy i metody pracy z młodzieżą w bibliotekach publicznych (Dorota Grabowska)
  Edukacja informatyczna w kontakcie z bibliotecznym OPAC-iem (Dariusz Grygrowski)
  „Latarnicy” w społeczności lokalnej na przykładzie Kiełczowa w województwie dolnośląskim – kształcenie kompetencji informacyjnych osób 50+ (Emilia Klich)
  Biblioteka publiczna jako przestrzeń nieformalnej edukacji obywatelskiej i kształtowania wspólnotowych postaw (Filip Pazderski)
  Biblioteka jako miejsce spotkania z «Innym» (Beata Płuciniczak)
  Kształtowanie kompetencji mediacyjnych na przykładzie działalności miejskiej mediateki publicznej Marguerite Yourcenar w Paryżu (Iwona H. Pugacewicz)
  Udział biblioteki publicznej w edukacji medialnej obywateli (Agata Walczak-Niewiadomska)
  Książka elektroniczna w bibliotece (Jacek Włodarski)
  Organizacja czasu wolnego młodzieży szkolnej w kontekście kompetencji czytelniczych i kontaktu z literaturą (Maja Wojciechowska)
  Biblioteki dla dzieci i ich deklaracje misji (Michał Zając)
  
  III. Kompetencje informacyjne w różnych obszarach aktywności
  
  Badanie publicznych portali i serwisów internetowych w celu wskazania najlepszych praktyk w zakresie dostarczania informacji o zdrowiu i leczeniu – wstępne wyniki badań (Ewa Dobrogowska-Schlebusch, Barbara Niedźwiedzka, Maja Nowak-Bończa)
  Informacja zdrowotna jako wynik interakcji społecznych (Justyna Jasiewicz)
  Informacja zdrowotna - czy tego właśnie szukamy w sieci (Małgorzata Kisilowska)
  Integracja nauki polskiej w kontekście wykorzystania informacyjno-społecznościowego portalu internetowego Academicon.pl (Robert Kryński, Grzegorz Gmiterek)
  Kompetencje informacyjne – ważna składowa kompetencji zdrowotnych (Barbara Niedźwiedzka)
  Kompetencje zdrowotne (health literacy) i ich znaczenie dla zdrowia (Zofia Słońska)
  Doktoranci – mistrzowie czy zwykli studenci? Kompetencje informacyjne niezbędne studentom trzeciego stopnia (Zuza Wiorogórska)
RozwińZwiń