INNE EBOOKI AUTORA
-32%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
"Pomyślałam, że choć zajmuję się od lat edukacją i pedagogiką z ludzką twarzą3, mogłabym teraz właśnie upowszechnić odpryski moich przemyśleń, marzeń, tęsknot i nadziei w nowej formie. I tak powstało 106 trójwersów, podzielonych na siedem rozdziałów. Ich odrębność, „nietypowość” w stosunku do klasycznych form haiku wiąże się z tym, że dość mocno są one osadzone nie tylko w ogólnoludzkiej tematyce istnienia człowieka, ale i w rzeczywistości współczesnej. Nawiązują do znanych w kulturze zjawisk („Poezji koniec?”), do przemian społecznych i trudnych spraw codziennego życia.
Starałam się większość moich miniaturek poetyckich zmieścić w obrębie 17 sylab jako podstawy japońskiego haiku (5 + 7 + 5), choć zdarzyły się pewne odstępstwa usprawiedliwione (sądzę) chęcią uniknięcia sztucznego „ucinania” sensu formą gatunku..."
3 Od roku 1996 w krakowskiej Oficynie Wydawniczej „Impuls” wydałam 12 tomów książek pedagogicznych o dziecku w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”. Są to m.in.: Dziecko w świecie marzeń (1996), Dziecko w świecie muzyki (2000), Dziecko w świecie współdziałania (2001). W ich pisaniu wzięło udział około 65 autorów.
„Haiku: wiersz opisujący istotę żywo odczutej chwili, w której natura łączy się z naturą ludzką. Zwykle haiku napisane jest w trzech nierymowanych wersach, w siedemnastu lub mniej sylabach”.
Definicja ta wskazuje na kilka ważnych cech. Po pierwsze, haiku jest wierszem krótkim. Po drugie, łączy poetę z pozaludzką naturą. Po trzecie, szczególny rodzaj postrzegania, „istota żywo odczutej chwili”, jest tym, co haiku wyróżnia. Pierwszy i trzeci element są podkreślane przez poetę i redaktora Cora van den Heuvela: „Haiku wyróżnia się zwięzłością, postrzeganiem i świadomością, nie zaś ustaloną liczbą sylab”.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 52 |
Kategoria | Różne |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-311-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część pierwsza. Moje polskie haiku | 11 |
1. Poezji koniec? | 11 |
2. Drzewa strwożone | 14 |
3. Sprawy zwyczajne | 16 |
4. Światy dziecka | 18 |
5. Czekanie | 21 |
6. Nadzieja | 23 |
7. O nienazwanym, czyli co nam w duszy gra | 25 |
Część druga. O mikroformach, czyli dialog z sobą i Czytelnikiem | 29 |
1. Mikroformy: co to takiego? | 29 |
2. Narodziny japońskiego haiku: Matsuo Basho | 33 |
3. Skrótowość, czyli próba sięgnięcia sedna smaku życia | 35 |
4. O współczesnych zbiorkach haiku | 38 |
5. Z blasku, zachwytu i cierpienia rodzą się wiersze | 43 |
Część trzecia. I Ty bądź choć przez chwilę artystą! Baw i ciesz się razem z nami | 45 |
1. Dzień jak co dzień | 46 |
2. Świecie tak groźny i wielki, użycz mi szczęścia kropelki | 47 |
3. Liczbo moja ulubiona, skrzydeł mi dodaj | 48 |
4. Mój Przyjacielu, dobry jak chleb (wiejski, razowy), rękę mi podaj | 49 |
5. Znowu dobry dzień. Słońce świeci zwyczajnie. Nic się nie stało... | 50 |