POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jest to nowoczesny, wszechstronny poradnik o zdrowiu i chorobie dziecka do 3 lat, Autorami są wybitni specjaliści z zakresu neonatologii, psychologii, psychiatrii, kardiologii itd. Oprócz zagadnień związanych z rozwojem dziecka, jego pielęgnowaniem, wychowaniem w zdrowiu i chorobie w książce znajdują się rady dotyczące np. organizacji domu po urodzeniu dziecka, szczegółowe dane na temat masy ciała, wzrostu, obwodu głowy, w zależności od wieku rozwojowego, a także wskazówki, co robić, gdy dziecko nie ma apetytu lub płacze w nocy, jak karmić piersią, a jak mieszankami,
Jest to wspaniała, nowatorska i mądra książka, przyjazna rodzicom, rozwiązująca każdy problem - i ten malutki, i ten ogromny,
Książka jest polecana przez Instytut Matki i Dziecka.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 592 |
Kategoria | Pediatria |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-3453-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Autorzy | 2 |
Przedmowa | 5 |
Rozwój | 19 |
NOWORODEK | 21 |
Macierzyństwo | 21 |
Planowanie ciąży – co to oznacza? | 21 |
Prawidłowy rozwój płodu – jak to ocenić? | 24 |
Płód słyszy i czuje, i co z tego wynika? | 30 |
Utrata środowiska wewnątrzmacicznego i początki samodzielnego życia noworodka | 32 |
Pierwszy oddech | 33 |
Krążenie krwi | 35 |
Przewód pokarmowy | 36 |
Czynność nerek | 37 |
Termoregulacja | 38 |
Mózg i ośrodkowy układ nerwowy | 39 |
Poród rodzinny | 41 |
Szpital przyjazny matce i dziecku | 43 |
Pierwsze zabiegi pielęgnacyjne | 44 |
Pielęgnowanie skóry | 49 |
Co to jest kangurowanie? | 50 |
Karmienie piersią | 52 |
Jak przechowywać pokarm? | 56 |
Przeciwwskazania do karmienia piersią | 56 |
Dieta kobiety ciężarnej i karmiącej | 61 |
Dieta kobiety ciężarnej | 61 |
Dieta kobiety karmiącej | 65 |
Badania przesiewowe i pierwsze szczepienia | 67 |
Żółtaczka noworodka | 72 |
Bliźniaki, trojaczki, czworaczki | 75 |
Zwalnianie noworodka do domu i opieka lekarza rodzinnego | 77 |
Ubranka i pieluszki | 78 |
Bezpieczne łóżeczka, wózki i nosidła | 79 |
Dlaczego urodziłam wcześniaka? | 81 |
Najczęstsze schorzenia noworodka przedwcześnie urodzonego | 82 |
Oddział intensywnej terapii noworodka – bezpieczeństwo czy strach | 84 |
Rola fizjoterapeuty w opiece nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym | 85 |
Pomoc psychologa | 87 |
Czy moje dziecko będzie się prawidłowo rozwijać? | 88 |
Dalsza opieka nad dzieckiem | 90 |
PIERWSZY, DRUGI I TRZECI ROK ŻYCIA | 94 |
O czym należy pamiętać | 94 |
Karmienie pokarmem matki – złotym standardem żywienia noworodków i niemowląt | 94 |
Jak wykorzystać i wzmocnić możliwości rozwojowe dzieci? | 99 |
Ochrona przed zagrożeniami chorobowymi i urazami przez szeroko rozumianą profilaktykę | 102 |
Pierwszy rok życia – okres niemowlęcy | 104 |
Pierwszy kwartał | 105 |
Drugi kwartał | 112 |
Trzeci kwartał | 124 |
Czwarty kwartał | 132 |
Sztuczne żywienie | 136 |
Uwagi końcowe dotyczące pierwszego roku życia | 141 |
Drugi rok życia | 141 |
Rozwój somatyczny | 143 |
Rozwój psychoruchowy | 143 |
Żywienie | 149 |
Trzeci rok życia | 156 |
Rozwój somatyczny | 156 |
Rozwój psychoruchowy | 156 |
Żywienie | 159 |
Zaburzenia snu | 160 |
Zaburzenia postawy | 161 |
ROZWÓJ PSYCHORUCHOWY – SPOJRZENIE NEUROLOGA | 164 |
Co warunkuje narodziny zdrowego i mądrego dziecka? | 164 |
Co to jest rozwój psychoruchowy? | 165 |
Podstawowe okresy rozwoju dziecka | 166 |
Od noworodka do dziecka rocznego | 166 |
Rozwój motoryczny i emocjonalny | 174 |
Okres wczesnego dzieciństwa | 178 |
Dziecko przedwcześnie urodzone | 183 |
Rozwój psychoruchowy | 184 |
ROZWÓJ SOMATYCZNY DZIECKA DO TRZECIEGO ROKU ŻYCIA | 186 |
Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju dziecka | 187 |
Okresy rozwojowe | 188 |
Rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie | 191 |
Ocena rozwoju somatycznego | 192 |
Jak należy posługiwać się normami, czyli biologicznymi układami odniesienia? | 194 |
Jak posługiwać się siatką centylową? | 203 |
Dzienniczek matki | 227 |
Wychowanie | 229 |
URZĄDZANIE MIESZKANIA | 231 |
Okres wczesnoniemowlęcy | 231 |
Urządzenie pokoju dla dziecka do trzeciego roku życia | 233 |
WPROWADZANIE ZDROWEGO TRYBU ŻYCIA | 234 |
Jak budować kontakty społeczne dziecka? | 234 |
Rola dziadków | 236 |
Opieka nad dzieckiem | 238 |
Opieka dziadków | 238 |
Opiekunka | 239 |
Żłobek | 241 |
Ubieranie dziecka – dostosowanie do pory roku | 243 |
Świat dziecka w zabawie | 246 |
Rodzaje zabawek | 247 |
Spacery | 251 |
Kontakty z przyrodą | 251 |
Rysowanie | 252 |
Kontakt z książką | 253 |
Oglądanie telewizji | 254 |
Kontakt ze zwierzętami | 255 |
Podróże | 256 |
Podróż samochodem | 256 |
Podróż samolotem | 258 |
JAK WYCHOWYWAĆ DZIECKO – UWAGI PSYCHOLOGA | 261 |
Rola rodziców we wczesnym kształtowaniu cech osobowych dziecka | 261 |
Kim jest nasze dziecko? | 261 |
Jak przezwyciężać trudności? | 264 |
Rozwój podstawowej relacji społecznej dziecka | 265 |
Komunikacja niewerbalna | 265 |
Dostrajanie się matki do rytmu czynności dziecka | 266 |
Wzajemność w kontakcie z dzieckiem | 267 |
Ufne przywiązanie | 267 |
Rozwój poczucia siebie | 268 |
Rodzice źródłem informacji dla dziecka o nim samym | 269 |
Aktywność dziecka a jego wiara w siebie | 270 |
Zabawa i poznawanie świata przez dziecko | 271 |
Dziecko spontanicznym odkrywcą | 271 |
Dziecko a zabawa | 272 |
Zabawy i zabawki w okresie niemowlęcym | 272 |
Zabawy i zabawki w okresie poniemowlęcym | 273 |
Potrzeby społeczne małych dzieci | 277 |
Dziecko – istota społeczna od urodzenia | 277 |
Umiejętności społeczne małego dziecka | 278 |
Zaspokajanie potrzeby kontaktu z rówieśnikami | 278 |
Jak rodzice pomagają dziecku rozwijać mowę? | 280 |
Gaworzenie – wstęp do mowy właściwej | 280 |
Mowa jako środek i efekt komunikowania się | 280 |
Uczenie reguł, wyznaczanie granic | 283 |
Pierwsze ograniczenia i wymagania, jakie świat stawia dziecku | 283 |
Wprowadzanie zasad | 285 |
Skąd biorą się zasady wychowawcze? | 286 |
Wprowadzanie reguł, wyznaczanie granic w drugim i trzecim roku życia | 287 |
Jak dziecko spostrzega wprowadzanie reguł? | 289 |
Co ułatwia osiąganie zamierzeń wychowawczych? | 290 |
Czego rodzice powinni się wystrzegać? | 292 |
Przekorne i uparte dwulatki | 294 |
Jak postępować? Jaką przyjąć postawę? | 295 |
Napady nasilonej złości | 297 |
Zasypianie i sen dziecka | 300 |
Co ułatwia dzieciom zasypianie? | 301 |
Dlaczego dzieci budzą się w nocy? | 303 |
Kiedy przenieść łóżeczko do dziecięcego pokoju? | 304 |
Trening czystości | 306 |
Etapy rozwoju kontroli nad wydalaniem | 306 |
Dziecko i jego rodzeństwo | 309 |
W oczekiwaniu na braciszka lub siostrzyczkę | 309 |
Noworodek – przyjaciel czy rywal? | 310 |
Czy rodzice jednakowo kochają swe dzieci? | 311 |
A jak się czuje dziecko urodzone jako drugie? | 312 |
Rodzina, jako miejsce nabywania kompetencji społecznych | 313 |
Czy dobrze być jedynakiem? | 313 |
Potrzeby dziecka a potrzeby dorosłych | 314 |
Rozwój społeczny jedynaków | 315 |
Samotni jedynacy | 316 |
Rozwój umiejętności społecznych | 316 |
Dziecko adoptowane | 318 |
Decyzja małżonków o adopcji dziecka | 318 |
Aktywne przygotowywanie się do adopcji | 318 |
Poznanie dziecka i podjęcie decyzji o przyjęciu go do rodziny | 319 |
Adaptacja dziecka i rodziców do nowej sytuacji | 319 |
Gdy adoptowanym dzieckiem jest niemowlę | 320 |
Gdy adoptowane dziecko ma więcej niż rok | 321 |
Społeczny odbiór zachowania dziecka w odczuciu rodziców adopcyjnych | 322 |
Budowanie więzi | 322 |
Wyrównywanie opóźnień | 323 |
Problemy wychowawcze | 324 |
Jawność w adopcji | 325 |
Rodzice i stres | 327 |
Czas dla siebie i dziecka | 327 |
Wiedza i kompetencje wychowawcze | 328 |
Wgląd we własne emocje | 329 |
Lepsze poznanie swego dziecka | 330 |
Świadoma praca nad polepszeniem relacji z dzieckiem | 330 |
Realna ocena siebie jako rodzica | 330 |
Oczekiwania wobec dziecka | 332 |
TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE – UWAGI PSYCHIATRY | 333 |
Sen | 333 |
Problemy związane z jedzeniem | 336 |
Dziecko otyłe | 337 |
Czynności nawykowe | 338 |
Dziecko lękowe | 339 |
Jak postępować w przypadku lęku separacyjnego? | 341 |
Jak zapobiegać występowaniu zaburzeń lękowych u dzieci? | 342 |
Dziecko opóźnione w rozwoju psychoruchowym | 342 |
Jak postępować, gdy podejrzewa się, że rozwój psychoruchowy dziecka jest opóźniony? | 344 |
Autyzm dziecięcy | 346 |
Jak należy postępować, by pomóc dziecku z autyzmem? | 349 |
Dziecko nadpobudliwe | 350 |
Jak można pomóc dziecku nadpobudliwemu? | 351 |
Agresja u dzieci | 352 |
Jak pomóc agresywnemu dziecku? | 353 |
Reakcja dziecka na rozłąkę z matką (opiekunką) | 355 |
Co rodzice powinni wiedzieć | 357 |
NAJCZĘSTSZE CHOROBY I DOLEGLIWOŚCI | 359 |
Choroby oczu | 359 |
Zapalenie spojówek | 359 |
Jęczmień | 361 |
Zez | 361 |
Oczopląs | 362 |
Choroby i dolegliwości w obrębie uszu | 362 |
Ropne zapalenie ucha środkowego | 362 |
Nawracające zapalenia uszu | 362 |
Woskowina | 363 |
Ciało obce w przewodzie słuchowym i zapalenie ucha zewnętrznego | 363 |
Niedosłuch | 363 |
Choroby błony śluzowej nosa | 364 |
Katar | 364 |
Krwawienie z nosa | 365 |
Choroby i dolegliwości w obrębie jamy ustnej | 365 |
Ząbkowanie | 365 |
Ból zęba | 366 |
Pleśniawki | 366 |
Owrzodzenia | 366 |
Krwawienia z jamy ustnej | 367 |
Ostre zapalenie gardła | 367 |
Angina | 367 |
Bóle brzucha, różne przyczyny i objawy chorób przewodu pokarmowego | 368 |
Wymioty | 368 |
Zapalenie wyrostka robaczkowego | 368 |
Wgłobienie jelita | 369 |
Biegunka | 369 |
Zaparcia | 370 |
Wzdęcia | 371 |
Krew w stolcu | 372 |
Krwawienie z górnego odcinka przewodu pokarmowego | 372 |
Choroby układu moczowo-płciowego | 373 |
Zakażenie układu moczowego | 373 |
Nawracające zakażenia układu moczowego | 373 |
Bezmocz i skąpomocz, nietrzymanie moczu | 374 |
Stany zapalne pęcherza i cewki moczowej | 374 |
Krew w moczu (krwiomocz) | 375 |
Zapalenie napletka | 375 |
Stulejka | 375 |
Niezstąpienie jądra | 375 |
Skręt jądra | 376 |
Upławy | 376 |
Zapalenie sromu i pochwy | 376 |
Choroby skóry | 377 |
Żółtaczka | 377 |
Wykwity i wysypki | 378 |
Liszajec | 379 |
Wyprysk dziecięcy | 379 |
Zapalenie skóry | 379 |
Oparzenie słoneczne | 380 |
Potówki | 380 |
Brodawki młodocianych (kurzajki) | 380 |
Naczyniaki | 380 |
Alergia i atopia | 381 |
Alergie pokarmowe i nietolerancje | 383 |
Drgawki gorączkowe | 387 |
Co to są drgawki gorączkowe? | 387 |
Jak się objawiają drgawki gorączkowe? | 387 |
Jak należy postępować z dzieckiem? | 388 |
Niedokrwistość z niedoboru żelaza u dzieci | 390 |
Co to jest niedokrwistość? | 390 |
Rola żelaza w organizmie | 391 |
Kiedy możemy podejrzewać niedobór żelaza? | 392 |
Rola diety w leczeniu niedokrwistości | 392 |
Kiedy rozpoznajemy niedokrwistość? | 393 |
Dlaczego niedokrwistość z niedoboru żelaza jest niebezpieczna dla dzieci? | 393 |
Kiedy podejrzewać, że dziecko ma niedokrwistość? Jakie są jej objawy? | 393 |
Profilaktyka | 395 |
Leczenie | 396 |
Zaburzenia układu krążenia | 398 |
Odrębności układu krążenia | 398 |
Najczęstsze przyczyny zgłaszania się z dzieckiem do kardiologa | 402 |
Profilaktyka chorób układu krążenia | 404 |
Profilaktyka chorób zakaźnych | 407 |
SZCZEPIENIA OCHRONNE | 409 |
Odporność bierna i czynna małego dziecka | 409 |
Co to są szczepienia obowiązkowe? | 412 |
Co to są szczepienia zalecane? | 413 |
Szczepionki skojarzone i ich zastosowanie u dzieci | 414 |
Szczepienia osób dorosłych – opiekunów małego dziecka | 414 |
Szczegółowy program szczepień obowiązkowych | 414 |
Szczepienia przeciwko gruźlicy | 417 |
Szczepienia przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B | 418 |
Szczepienia przeciwko błonicy, tężcowi i krztuścowi | 418 |
Szczepienia przeciwko poliomyelitis | 420 |
Szczepienie przeciwko Haemophilus influenzae typu b | 421 |
Szczepienia przeciwko odrze, nagminnemu zapaleniu przyusznic (śwince) i różyczce | 421 |
Szczegółowy program szczepień zalecanych | 422 |
Szczepienie przeciwko Streptococcus pneumoniae | 422 |
Szczepienie przeciwko Neisseria meningitidis | 426 |
Szczepienie przeciwko zakażeniom rotawirusami | 426 |
Szczepienie przeciwko ospie wietrznej | 427 |
Szczepienie przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu A | 428 |
Szczepienie przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu | 428 |
Przygotowanie dziecka do szczepienia | 429 |
Objawy uboczne po szczepieniu | 430 |
Przeciwwskazania do szczepień | 430 |
Choroby zakaźne wieku dziecięcego | 431 |
CHOROBY BAKTERYJNE | 433 |
Borelioza | 433 |
Krztusiec | 435 |
Angina | 437 |
Płonica (szkarlatyna) | 438 |
Róża | 439 |
CHOROBY PASOŻYTNICZE | 440 |
Owsica | 440 |
Toksokaroza | 441 |
Glistnica | 442 |
Tasiemczyce | 443 |
Toksoplazmoza | 443 |
Giardiaza (lamblioza) | 444 |
CHOROBY WIRUSOWE | 446 |
Ospa wietrzna | 446 |
Półpasiec | 447 |
Mononukleoza zakaźna | 448 |
Odra | 450 |
Nagminne zapalenie przyusznic (świnka) | 451 |
Różyczka | 452 |
Rumień zakaźny | 453 |
Gorączka trzydniowa | 453 |
Zakażenie wywołane wirusem opryszczki | 454 |
Opryszczkowe zapalenie jamy ustnej i dziąseł | 454 |
Wyprysk opryszczkowy | 455 |
Kleszczowe zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i mózgu (KZM) | 455 |
Wirusowe zapalenia wątroby | 456 |
Wirusowe zapalenie wątroby typu A (HAV, wzw A) | 456 |
Wirusowe zapalenie wątroby typu B (HBV, wzw B) | 457 |
Wirusowe zapalenie wątroby typu C (HCV, wzw C) | 457 |
Biegunki bakteryjne i wirusowe | 458 |
Grypa | 461 |
Jak dochodzi do zakażenia wirusem grypy? | 463 |
Przebieg kliniczny | 463 |
Diagnostyka | 464 |
Objawy i przebieg choroby | 465 |
Powikłania pogrypowe | 466 |
Profilaktyka przez szczepienie | 467 |
Niepożądane odczyny poszczepienne (NOP) | 469 |
Leki przeciw grypie | 471 |
Dawkowanie i warunki stosowania leków antygrypowych nowej generacji | 471 |
Na co należy zwrócić uwagę w profilaktyce przeciwgrypowej? | 472 |
Życie dziecka z chorobą przewlekłą | 475 |
CUKRZYCA | 477 |
Objawy | 478 |
Hipoglikemia | 479 |
Leczenie | 481 |
Dieta | 481 |
Aktywność fizyczna | 482 |
MUKOWISCYDOZA | 483 |
Przyczyny | 483 |
Objawy w okresie noworodkowym | 484 |
Objawy w okresie niemowlęcym | 485 |
Objawy w okresie poniemowlęcym i przedszkolnym | 485 |
Leczenie | 486 |
CELIAKIA (CHOROBA TRZEWNA) | 488 |
Objawy | 489 |
Dieta | 490 |
ASTMA OSKRZELOWA | 492 |
Objawy | 492 |
Napady duszności – przyczyny | 494 |
Leczenie | 496 |
ZESPÓŁ DOWNA | 498 |
Wady serca | 499 |
Niedosłuch | 499 |
Choroby tarczycy | 500 |
Wady wzroku | 500 |
Niestabilność stawów | 501 |
Choroby jamy ustnej i zębów | 501 |
Choroby skóry | 502 |
Niedobór wzrostu | 502 |
MÓZGOWE PORAŻENIE DZIECIĘCE | 504 |
Przyczyny | 504 |
Objawy | 505 |
Leczenie | 507 |
Stany zagrożenia życia | 509 |
PIERWSZA POMOC I RESUSCYTACJA DZIECKA | 511 |
Resuscytacja | 513 |
Zasady postępowania | 514 |
WYPADKI OKRESU WCZESNODZIECIĘCEGO | 519 |
Drobne urazy | 519 |
Otarcia naskórka | 519 |
Stłuczenia | 520 |
Skręcenia, zwichnięcia i złamania | 521 |
Skręcenia | 522 |
Zwichnięcia i złamania | 522 |
Krwawienia i krwotoki | 524 |
Oparzenia termiczne, elektryczne i chemiczne | 526 |
Klasyfikacja oparzeń | 527 |
Pierwsza pomoc w oparzeniach | 529 |
Zapobieganie oparzeniom | 530 |
Zachłyśnięcia i zadławienia | 531 |
Zachłyśnięcie | 531 |
Zadławienie | 532 |
Zatrucia | 534 |
Zatrucia lekami | 534 |
Zatrucia środkami chemicznymi | 534 |
Zatrucia tlenkiem węgla (czadem) | 535 |
Wypadki komunikacyjne | 536 |
Wypadnięcia z wózka, łóżeczka, okna | 537 |
Tonięcie i utonięcie | 538 |
GROŹNE SYTUACJE OKRESU WCZESNODZIECIĘCEGO | 540 |
Biegunki | 540 |
Wysoka gorączka | 542 |
Drgawki | 543 |
Zapalenie krtani i nagłośni | 544 |
Zapalenie krtani | 544 |
Zapalenie nagłośni | 545 |
Sepsa i wstrząs septyczny | 546 |
Wstrząs anafilaktyczny | 546 |
Alergia lateksowa | 548 |
GROŹNE DLA ŻYCIA CHOROBY UKŁADU KRĄŻENIA | 550 |
Zaburzenia rytmu | 550 |
Przedwczesne pobudzenia nadkomorowe | 550 |
Zatokowe zwolnienie czynności serca | 550 |
Napadowy częstoskurcz nadkomorowy | 551 |
Nieprawidłowe odejście lewej tętnicy wieńcowej od tętnicy płucnej | 552 |
Zapalenie mięśnia sercowego | 552 |
Kardiomiopatia rozstrzeniowa | 553 |
Choroba Kawasaki | 554 |
Ważne informacje | 557 |
APTECZKA DOMOWA | 559 |
Wyposażenie | 559 |
Leki | 559 |
Środki antyseptyczne stosowane do przemywania ran, otarć naskórka | 560 |
Materiały opatrunkowe i inne | 561 |
ADRESY I TELEFONY | 564 |
SKOROWIDZ | 577 |