POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Autorka przedstawia problem percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w niezwykle szerokim kontekście – uwzględnia rolę tej percepcji w procesie uczenia się i rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka, podkreśla związek zachodzący między umiejętnością różnicowania dźwięków werbalnych i niewerbalnych. Zaprezentowane badania pokazują, że ocena przetwarzania przez wspomnianą grupę dzieci bodźców słuchowych powinna być dokonywana nie tylko w ramach działań logopedycznych, ale także służyć może diagnozie psychologicznej. W książce podjęta została próba odpowiedzi na pytanie, która grupa rówieśników (pełnosprawnych czy niepełnosprawnych) będzie korzystniejszą socjosferą dla rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 356 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2376-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
1. Pojęcie percepcji słuchowej | 15 |
1.1. Dźwięk jako bodziec w procesie percepcji słuchowej | 18 |
1.1.1. Pojęcie dźwięku | 18 |
1.1.2. Cechy dźwięku | 19 |
1.1.3. Dźwięki mowy w procesie porozumiewania się | 23 |
1.1.3.1. Znak językowy | 23 |
1.1.3.2. Wytwarzanie dźwięków mowy | 24 |
1.1.3.3. Rodzaje słuchu mownego | 28 |
1.2. Percepcja słuchowa a słuchowa kompetencja komunikacyjna | 28 |
1.3. Neurofizjologiczne podłoże procesu percepcji słuchowej | 32 |
1.3.1. Ucho ludzkie a odbiór dźwięków (fizjologia słyszenia) | 32 |
1.3.2. Ośrodkowa droga słuchowa | 34 |
1.3.3. Prawa i lewa półkula mózgu w procesie przetwarzania bodźców słuchowych w świetle badań z zakresu neuronauki | 38 |
1.3.4. Związek przetwarzania sygnałów awerbalnych i werbalnych w integracyjnym modelu percepcji słuchowej | 41 |
2. Rozwój percepcji słuchowej | 45 |
2.1. Rozwój słuchu w okresie prenatalnym | 45 |
2.2. Słuch absolutny niemowląt | 47 |
2.2.1. Metody badania percepcji słuchowej a dowody na istnienie słuchu absolutnego niemowląt | 52 |
2.2.2. Tłumienie funkcji słuchu absolutnego i specjalizacja słuchu mownego u niemowląt | 57 |
2.3. Mowa matczyna a rozwój percepcji słuchowej dziecka w okresie niemowlęcym | 59 |
2.4. Percepcja słuchowa a rozwój mowy dziecka w okresie poniemowlęcym | 63 |
2.5. Rozwijanie percepcji słuchowej dziecka w okresie przedszkolnym | 66 |
2.6. Wykorzystanie muzyki w procesie rozwoju percepcji słuchowej dziecka | 71 |
2.6.1. Wykorzystanie muzyki w dynamizowaniu potencjałów rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną | 76 |
2.6.2. Związek percepcji muzyki z rozwojem mowy w świetle badań z zakresu muzykologii i surdologopedii | 81 |
2.6.3. Logorytmika jako metoda wykorzystująca elementy działalności muzyczno- ruchowej w procesie stymulacji rozwoju kompetencji lingwistycznej dzieci | 84 |
3. Zaburzenia percepcji słuchowej | 88 |
3.1. Etiologia zaburzeń | 88 |
3.2. Zaniedbanie środowiskowe jako czynnik sprzyjający powstawaniu zaburzeń percepcji słuchowej | 93 |
3.3. Możliwość wykorzystania metody Tomatisa w usprawnianiu percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 95 |
4. Rola środowiska w stymulowaniu procesu percepcji słuchowej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 99 |
4.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 100 |
4.2. Szkoła jako miejsce rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w świetle koncepcji „pedagogiki miejsca” | 105 |
4.2.1. Warunki akustyczne klasy szkolnej | 106 |
4.2.2. Interakcje rówieśnicze jako socjosfera rozwoju słuchowej kompetencji komunikacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 108 |
4.2.3. Kompetencje nauczyciela a możliwości rozwoju percepcji słuchowej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 112 |
4.2.4. Wykorzystanie zajęć muzyczno-ruchowych w klasie szkolnej warunkiem rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 115 |
5. Metodologia badań | 119 |
5.1. Metodologiczne założenia badań własnych | 119 |
5.2. Cel badań | 121 |
5.3. Problemy badawcze | 122 |
5.4. Hipotezy i ich uzasadnienie | 124 |
5.5. Metody analizy statystycznej | 127 |
5.6. Zmienne i ich operacjonalizacja | 128 |
5.7. Wskaźniki zmiennych | 130 |
5.8. Metody badań, narzędzia badawcze | 135 |
5.9. Osoby badane | 137 |
5.10. Realizacja badań | 138 |
5.11. Kontrola zmiennych zakłócających | 139 |
6. Analiza wyników badań własnych | 141 |
6.1. Percepcja słuchowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 141 |
6.1.1. Percepcja dźwięków awerbalnych (muzycznych) | 141 |
6.1.2. Percepcja dźwięków mowy | 147 |
6.1.3. Związek percepcji dźwięków awerbalnych (muzycznych) z percepcją dźwięków mowy | 151 |
7. Stopień stymulacji słuchowej kompetencji komunikacyjnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach integracyjnych i specjalnych | 156 |
8. Różnice w poziomie percepcji słuchowej ze względu na płeć | 161 |
8.1. Różnicowanie dźwięków awerbalnych (muzycznych) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze względu na płeć | 162 |
8.2. Różnicowanie dźwięków mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze względu na płeć | 164 |
9. Zakres wykorzystywania zajęć muzyczno-ruchowych w klasach integracyjnych i specjalnych jako czynnik istotny dla stymulacji percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lek kim | 169 |
10. Związek funkcjonowania po znawczego z percepcją słuchową uczniów w opinii nauczycieli | 179 |
11. Ocena funkcjonowania po znawczego uczniów w sferach | |
związanych z percepcją słuchową w opinii nauczycieli | 184 |
12. Wnioski z badań | 196 |
13. Znaczenie przeprowadzonych badań dla wspomagania ro zwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 200 |
Postulat y | 206 |
Załącznik | 214 |
Bibliografia | 230 |
Auditory perception in children with mild intellectual disability (Summary) | 244 |
Hörwahrnehmung bei Kindern mit leichter geistiger Behinderun (Zusammenfassung) | 246 |
Perception auditi veche z des en fants handicapés mentaux légers (Resumé) | 249 |