INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka omawia stopniowy rozwój pedagogiki, zwłaszcza europejskiej, wyodrębniając głównie jej dwa etapy ewolucyjne, tzn. przednaukowy oraz naukowy. Ewolucją objęto pedagogikę ogólną oraz pedagogikę specjalną, a w ich obrębie dwie warstwy, tzn. teoretyczną oraz merytoryczną. W książce zaprezentowano czołowych prekursorów pedagogiki przednaukowej, a zwłaszcza pedagogiki naukowej oraz współtwórców pedagogiki naukowej w Polsce oraz ich dzieła teoretyczne i metodyczne. Przypomniano także czołowych antypedagogów oraz zwolenników likwidacji szkoły i klas szkolnych. Omówiono również stopniowy rozwój poglądów nt. czynników rozwoju człowieka, tzn. natywizmu, empiryzmu, konwergencji oraz teorii trzy i czteroczynnikowej obejmującej zadatki wrodzone, środowisko społeczno-wychowawcze, wychowanie i aktywność własną wychowanka.
Ponieważ książka ta służy obronie pedagogiki jako nauki o wychowaniu człowieka - dlatego jej motto brzmi: "Nikt nie może zostać w pełni człowiekiem bez odpowiedniego wychowania".
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 159 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2586-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Dedykacja | 7 |
Wstęp | 11 |
I. Stopniowy rozwój pedagogiki | 15 |
II. Czołowi prekursorzy pedagogiki naukowej | 19 |
III. Współtwórcy pedagogiki naukowej w Polsce oraz ich dzieła teoretyczne i (lub) metodyczne | 23 |
IV Antypedagodzy oraz zwolennicy likwidacji szkoły | 29 |
V. Pedagogika naukowa wobec znacznego zróżnicowania możliwości uczniów w nieselekcjonowanych klasach szkolnych | 37 |
VI. Droga autora do twórczości pedagogicznej kreującej pedagogikę naukową w warstwie metodycznej | 47 |
VII. Wkład Profesora Janusza Gniteckiego do unowocześniania pedagogiki naukowej w warstwie metodycznej | 97 |
VIII. Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk i jego struktura oraz interpretacja zmian w uczniu w różnych koncepcjach pedagogicznych (w opracowaniu Profesora Janusza Gniteckiego, członka KNP PAN) | 119 |
IX. Pedagogika specjalna i jej narodziny | 129 |
A. Narodziny pedagogiki specjalnej w Polsce | 130 |
B. Twórcy pedagogiki specjalnej | 130 |
C. Przedmiot i działy pedagogiki specjalnej | 132 |
X. Wnioski | 135 |
Zakończenie | 141 |
Literatura | 149 |
Spis publikacji zwartych autora (doskonalących pedagogikę naukową w warstwie metodycznej) | 155 |
Suplement | 157 |