POLECAMY
-24%
Redakcja:
Format:
Dzieje naszej cywilizacji – także konsekwentnie i z różnym skutkiem konfigurowanej wspólnoty europejskiej – podlegają nieuchronnym przeobrażeniom. Towarzyszą im, pozostające w spójnej symbiozie, procesy integracji i dezintegracji, a skala ich oddziaływań nie tylko determinuje stabilność polityczną dialektycznej Europy – owego Wschodu i Zachodu – ale i, nade wszystko, waloryzuje jej kulturowy system wartości. Przekonani, że tylko w przestrzeni kulturowej – odrzucającej balast uprzedzeń i kreatywnie przenikającej wszelkie granice: konfesyjne czy polityczne – odnajdziemy miejsce na dyskurs, prezentujemy Państwu niniejszą monografię Wschód–Zachód w nieprzerwanym dialogu. W zamierzeniu współautorów winna ona stać się płaszczyzną – często trudnych, ale nieprzerwanych i wciąż aktualnych – deliberacji, których znaczącym i koniecznym do ostatecznego konsensusu wyznacznikiem, obok aspektu poznawczego, jest empatia: bowiem „trzeba rozumieć […], widzieć to jeszcze za mało” [Patrząc... 2013: 57]. Pozostajemy zatem z wiarą, że to empatia – conditio sine qua non – stanie się depozytariuszem pokojowej koegzystencji konfrontowanych obszarów Wschodu i Zachodu, a determinacja, z jaką podejmujemy się, kolejny już raz, dzieła żywej i twórczej mediacji, niechaj niesie nadzieję na dobrą przyszłość (Ze Wstępu).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 484 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-270-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Nieprzerwana lekcja historii
do koszyka
Wokół Meghaduty. Nieprzerwana nić...
do koszyka
Antypedagogika w dialogu
do koszyka
Edukacja w dialogu
do koszyka
Formy dialogu w gatunkach prasowych
do koszyka
Historie, społeczeństwa, przestrzenie...
do koszyka
Homo homini res sacra Dokumentacja...
do koszyka
Spis treści
Słowo wstępne | 5 |
ROZDZIAŁ I – TOŻSAMOŚĆ NARODOWA NA TLE HISTORYCZNEGO DIALOGU | 7 |
TADEUSZ SUCHARSKI | |
Wbrew lękowi przed Wschodem i przeciw pożądaniu Zachodu, czyli Stasiukowe próby zrozumienia komunizmu z Płatonowem w kieszeni | 9 |
ZYGMUNT ZBYROWSKI | |
Borys Pasternak i Rainer Maria Rilke | 27 |
MAGDALENA ROGUSKA | |
Między Wschodem a Zachodem. Hybryda kultur w powieści Melindy Nadj Abonji Gołębie wzlatują | 39 |
ANNA KOŁBUK | |
Polsko-ruska tożsamość narodowa unitów podlaskich w twórczości Stefana Żeromskiego i Władysława Reymonta | 49 |
WITOLD KOŁBUK | |
Derusyfikacja prawosławia na ziemiach polskich w XX wieku | 67 |
EWELINA IWAŃSKA | |
Mariusz Wilk – Polak czy Rosjanin? Zagadnienie tożsamości autora Dzienników północnych | 81 |
DARIA AMBROZIAK | |
Tożsamość kobiety nietuzinkowej w świetle wspomnień Zofii Kowalewskiej | 93 |
ANNA MAROŃ | |
Столкновение двух миров, двух культур в пьесе Н. Коляды Птица Феникс | 107 |
PATRYCJA SPYTEK | |
Dialog polsko-rosyjski na łamach czasopism emigracyjnych | 121 |
KRISTINA VORONTSOVA | |
Польша как граница в послевоенной русской поэзии | 131 |
BOŻENA UGOWSKA | |
Interkulturowy i czasoprzestrzenny obraz miasta zawarty w W stolëcë chmùrników Jana Zbrzycy i Pasażach Waltera Benjamina | 149 |
KLEITIA VASO | |
Invisible colonialism in contemporary Albanian art: catering to the supposed wishes of the concrete and intangible presence of the western audience | 161 |
KAMILA PĄCZEK | |
«Гонористая демократическая колония» versus «Гражданин Советского Союза». Признаки русского империализма и советского мировосприятия в отзывах Владимира Маяковского о путешествиях в Польшу | 171 |
ROZDZIAŁ II – UNIWERSALIZM IDEI I WARTOŚCI W PRZESTRZENI MIĘDZYKULTUROWEJ | 183 |
HALINA MAZUREK | |
Nowa dramaturgia rosyjska wobec bohaterek klasyki zachodnioeuropejskiej | 185 |
BERNADETTA ŻYNIS | |
Twarze i gęby Rosji | 197 |
ЭЛЕОНОРА ФЕДОРОВНА ШАФРАНСКАЯ | |
ВАЛЕРИЙ БОРИСОВИЧ АНИЧКИН | |
Рецепция «Дела бейлиса» в публицистике и художественной литературе | 215 |
MACIEJ PIECZYŃSKI | |
Czwarta siostra Janusza Głowackiego w kontekście dramaturgii Antoniego Czechowa | 227 |
DOROTA ZACH | |
Wybrane dramaty Antoniego Czechowa jako pomost między Wschodem a Zachodem na podstawie Białej nocy miłości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego | 237 |
MARTYNA SIENKIEWICZ | |
Двойник-автор: Москва-петушки Вен. Ерофеева и Песни пьющих Е. Пильха | 247 |
EWA PAŃKOWSKA | |
«Трижды ‘П’» – герой постсоветского времени в творчестве В. Пелевина, Ю. Полякова и З. Прилепина | 261 |
ОЛЬГА БАРАШ | |
Литература как идеальный вакуум: культурологическая провокация С. Лема | 281 |
СЕРГЕЙ ПРЕОБРАЖЕНСКИЙ | |
Теория и практика украинского верлибра: смешанные стихи Михайля Семенко | 287 |
DOMINIKA BUDZANOWSKA-WEGLENDA | |
Uniwersalność bajki w literaturze wschodu i zachodu europy (Ezop, Lessing, Kryłow i inni) | 7 |
WERONIKA SZTORC | |
The East and the West – translation of culture-bound proper names in Haroun and the sea of stories by Salman Rushdie | 321 |
JORA VASO | |
Unrequited love, nostalgia and derealization | 333 |
ROZDZIAŁ III – JĘZYK WE WSPÓŁCZESNYM DYSKURSIE WSCHODU I ZACHODU | 343 |
ROBERT SZYMULA | |
Милитарная метафорика в современном русском политическом дискурсе | 345 |
JOANNA WASILUK | |
Rola internacjonalizmów w kształtowaniu polskiej i rosyjskiej terminologii o charakterze społeczno-gospodarczym i politycznym | 359 |
JOLANTA CHOMKO | |
Концептуализация земли в русских пословицах | 371 |
OLGA ANCHIMIUK | |
Обучение произношению русских согласных ч, щ студентов-поляков | 381 |
DOROTA JASIAK | |
Formy pracy z wykorzystaniem technik teatralnych w nauczaniu interkulturowości na lekcjach języka rosyjskiego | 393 |
ALEKSANDRA KLIMKIEWICZ | |
Gra dydaktyczna w procesie nauczania języka rosyjskiego studentów jako sposób rozwijania kompetencji językowej i kulturowej | 405 |
Noty o autorach | 413 |
Bibliografia | 429 |