INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Książka ma formę studium interdyscyplinarnego z pogranicza nauki i kultury, odwołuje się do wielu różnych dziedzin wiedzy i dyscyplin naukowych (m.in. psychologii i antropologii przywództwa, zarządzania organizacją, psychologii humanistycznej i społecznej, antropologii kultury, antropologii teatru, filmoznawstwa, historii literatury, socjologii, politologii).
Autor podejmuje próbę opisu, wyjaśnienia i analizy trzech kluczowych kategorii: przywództwa, transgresji i demokracji. Zestawienie tych elementów w formie jednej triady ma służyć pokazaniu ich wzajemnego przenikania się i oddziaływania. Przywódcy, dokonując aktów transgresji (destruktywnych lub konstruktywnych), mogą w istotny sposób wpływać na osłabienie bądź wzmocnienie procesów demokratycznych w danym społeczeństwie. Liczne odniesienia do dzieł poetów, pisarzy, twórców filmowych i teatralnych pozwalają lepiej zrozumieć fenomen zmiany kulturowej, która jest wynikiem transgresji twórczych oraz efektem zderzenia się kultury zachowawczej i transgresyjnej.
Jednym z kluczowych zagadnień omawianych w książce jest mit przywództwa, będący groźną pułapką zarówno dla liderów, jak i osób podążających za nimi. Autor przeprowadził pogłębione analizy dotyczące zarówno destruktywnych, jak i konstruktywnych zachowań transgresyjnych liderów. Wśród tych analiz znajdują się przykłady pozytywnych transgresji skierowanych przeciwko rasizmowi oraz tych służących obronie wolności jednostki. Dokonano także opisu i analizy procesu niszczenia demokracji przez populistycznych autokratów. Ważną część publikacji stanowią opisy i analizy oddolnych działań i projektów realizowanych przez młodych liderów, przedsiębiorców i innowatorów z pokolenia Z i Y. To oni zdecydują o tym, czy transgresyjny projekt, jakim jest demokracja, będzie fundamentem dalszych zmian w wymiarze życia jednostkowego, społecznego, kulturowego i gospodarczego. W książce podjęto próbę odpowiedzi na pytania:
• Czy demokracja obroni swoje ideały i zasady?
• Jaki model demokracji zwycięży i czy zostanie zaakceptowany przez ludzi zamieszkujących w Polsce, Europie i na świecie?
• Jakie mogą być konsekwencje wynikające z realnych zagrożeń dla procesów demokratycznych?
• Czy generacja młodych liderów będzie chciała kontynuować projekt demokracji, czy może zdecyduje się na stworzenie całkowicie nowego modelu, który dzięki nowym technologiom i zmianom kulturowym zmieni istotnie jakość naszego życia jednostkowego i społecznego?
Autor nie daje gotowych odpowiedzi, lecz zachęca czytelników do aktywnego włączenia się w proces demokratycznej debaty, mając nadzieję, że książka będzie ważnym głosem w debacie publicznej na temat demokracji i roli przywódców funkcjonujących zarówno w systemach demokratycznych, jak i w krajach, gdzie demokracja jest spychana na margines przez prawicowych populistów.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 380 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Poltext |
ISBN-13 | 978-83-8175-350-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Przywództwo
do koszyka
Przywództwo edukacyjne. Współczesne...
do koszyka
Przywództwo, elity i transformacje w...
do koszyka
Przywództwo etyka polityka
do koszyka
Przywództwo i władza menedżerska
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | |
Rozdział 1. Koncepcja transgresyjna człowieka | |
1.1. Istota i definicje transgresji | |
1.2. Formy i rodzaje transgresji | |
1.3. Transgresja w zderzeniu z kulturą | |
1.4. Kultura zachowawcza a kultura transgresyjna | |
Rozdział 2. Transgresje przeciw rasizmowi | |
2.1. Afroamerykanki – buntowniczki i liderki | |
2.1.1. Billie Holiday – głos, którego nie można uciszyć | |
2.1.2. Rosa Parks – symbol walki z segregacją rasową | |
2.1.3. Harriet Tubman – ikona walki o zniesienie niewolnictwa | |
2.1.4. Afroamerykańskie matematyczki z NASA | |
2.1.5. Josephine Baker i jej „tęczowe plemię” | |
2.1.6. Amanda Gorman – transgresyjna poetka i liderka zmian | |
2.2. Afroamerykanie – pokonać rasizm i uzyskać wolność | |
2.2.1. Solomon Northup – 12 lat walki o wolność | |
2.2.2. Medgar Evers – ofiara rasistowskiego morderstwa | |
2.2.3. Malcolm X – demaskator rasistów | |
2.2.4. Martin Luther King – pokonać rasizm bez przemocy | |
2.2.5. Nelson Mandela – buntownik, który pokonał apartheid | |
2.2.6. Epitafium dla Jamesa Baldwina | |
8 Przywództwo. transgresje. demokracja | |
Rozdział 3. Transgresje przeciwk o ludobójstwu | |
3.1. Misja Jana Karskiego – nadzieja i rozpacz | |
3.1.1. Najważniejsza była moja misja | |
3.1.2. Jan Karski w getcie: wędrówka Dantego przez piekło | |
3.1.3. Po zakończeniu misji: kto pamięta o Janie Karskim? | |
3.2. Film o ludobójstwie Ormian – obudzić sumienia i przerwać milczenie | |
3.2.1. Zapomniane ludobójstwo Ormian . | |
3.2.2. Turcja neguje ludobójstwo Ormian | |
3.2.3. Ocalić od zapomnienia – dzieło filmowe o ludobójstwie Ormian | |
Rozdział 4. Transgresje dla wolności i pokoju | |
4.1. John Lennon i Yoko Ono – transgresyjni pacyfiści w akcji | |
4.1.1. John i Yoko na celowniku FBI | |
4.1.2. Kampania „Ban The Beatles” – eskalacja agresji i przemocy | |
4.1.3. Transgresyjne akcje twórcze Yoko Ono | |
4.1.4. Make love, not war – protest przeciwko wojnie w Wietnamie | |
4.1.5. Nieudana deportacja Johna Lennona z USA | |
4.1.6. Projekt „Nutopia” – transgresyjna komunikacja międzyludzka | |
4.2. Witolda Gombrowicza transgresje ku wolności | |
4.2.1. Profesor Pimko jako symbol zniewolenia i władzy | |
4.2.2. Upupianie Józia i dalsze zniewalanie | |
4.2.3. Uwięzienie w Formie, czyli wieczne życie w masce | |
4.2.4. Jak tracimy wolność, czyli życie w podwójnym klinczu | |
Rozdział 5. Transgresje młodych liderów w badaniach własnych | |
5.1. Metoda i założenia badawcze | |
5.2. Istota i mechanizm zachowań transgresyjnych | |
5.2.1. Podsumowanie | |
5.3. Rodzaje i formy działań transgresyjnych | |
5.3.1. Podsumowanie | |
5.4. Start-up jako projekt transgresyjny | |
5.4.1. Podsumowanie | |
5.5. Transgresje twórcze i innowacyjne na uniwersytetach | |
5.5.1. Podsumowanie | |
5.6. Lider i zespół w działaniach transgresyjnych | |
5.6.1. Podsumowanie | |
Rozdział 6. Demokracja jako projekt transgresyjny | |
6.1. Rasizm jako transgresja destruktywna | |
zagrożeniem dla demokracji | |
6.1.1. Kto jest rasistą? | |
6.1.2. Tylko większość jest rasistowska? | |
6.1.3. Mit tolerancyjnej i otwartej ojczyzny | |
6.1.4. Maska napuszonego samouwielbienia i megalomanii | |
6.1.5. Kto jest prawdziwym Polakiem? | |
6.1.6. Krótka pamięć Polaków | |
6.1.7. Ludzie kultury bronią godności uchodźców i migrantów | |
6.1.8. Ofensywa przeciwko gender studies i LGBT | |
6.1.9. Dehumanizacja ofiar i odpowiedzialność sprawców | |
6.2. Demokratyczny wymiar transgresyjnych działań przywódczych | |
6.2.1. Maski przywództwa jako zagrożenie dla demokracji | |
6.2.2. Transgresje destruktywne Donalda Trumpa | |
6.2.3. Koniec ery demokracji? | |
6.2.4. Projekty młodych liderów i innowatorów kluczem do sukcesu | |
Rozdział 7. Transgresje niepokornych artystów | |
i buntowników | |
7.1. Georges Bataille – granice są po to, aby je przekraczać | |
7.2. Krzysztof Warlikowski – teatr jest zawsze inny niż norma | |
10 Przywództwo. transgresje. demokracja | |
7.3. Sebastián Lelio – filmowiec w obronie transgresyjnej kobiety | |
7.4. Papusza – transgresyjna poetka z cygańskiego taboru | |
7.4.1. Niech przemówi poezja Papuszy | |
7.4.2. Film fabularny Papusza jako hołd dla transgresyjnej Cyganki | |
7.4.3. Magia narodzin Papuszy | |
7.4.4. Wykluczenie i potępienie przez swoich | |
7.4.5. Ficowski jako mentor Papuszy | |
7.5. Jerzy Grotowski – teatr radykalny jako transgresja kulturowa | |
7.5.1. Wstrząs jako istota transgresji twórczych | |
7.5.2. Zdjęcie maski jako punkt zwrotny w procesie transgresji | |
7.5.3. Transgresja jako istota kenozy | |
7.5.4. Apocalypsis cum figuris jako wehikuł do aktu transgresji | |
7.5.5. Epilog – czy Bóg istnieje? | |
Rozdział 8. W stronę przywództwa transgresyjnego | |
8.1. Wizja lidera jako halucynacja | |
8.2. Co mówią badania? | |
8.3. Jak wspierać w rozwoju młode talenty? | |
8.4. Kreowanie mitu przywództwa i jego konsekwencje | |
8.5. Mit przywództwa i fałszywa autentyczność | |
Bibliografia | |