INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Publikacja wpisuje się w toczącą się w środowisku praktyków i teoretyków dyskusję na temat słabości działania instytucji ponadnarodowych, jak i krajowych, które uwidocznił kryzys finansowy. Czy wyciągnęliśmy właściwe wnioski i jesteśmy lepiej przygotowani na nadejście ewentualnych kolejnych kryzysów? Czy warto realizować inicjatywy o horyzoncie ponadnarodowym czy też lepiej skupić się na działaniach podejmowanych w ramach nurtu nowego nacjonalizmu? Autorka szukając odpowiedzi na powyższe pytania, analizuje sprawność działania europejskich instytucji ponadnarodowych na tle podmiotów krajowych i efektywność stosowanych przez nie instrumentów.
Nie należy reagować grzechem na grzech. Nie odpowiada się na błędy teorii i praktyki – a tym jest neoliberalizm, który doprowadził dekadę temu do eksplozji światowego kryzysu gospodarczego, społecznego i politycznego – innymi błędami, które niesie z sobą nowy nacjonalizm, także prowadząc z czasem do kryzysu. Dlatego ta książka jest potrzebna, potrzebne bowiem są profesjonalne głosy rozsądku wspierające nowy pragmatyzm. Dr hab. Marta Postuła – nie tylko teoretyk specjalizująca się w problematyce finansów publicznych, lecz również praktyk doświadczona na kierowniczych stanowiskach w administracji gospodarczej oraz pracy doradczej na arenie międzynarodowej – pokazuje, jak można tworzyć sprawne instytucje i koordynować politykę w skali ponadnarodowej po to, aby w warunkach nieodwracalnej globalizacji integracja dokonująca się w ramach Unii Europejskiej lepiej służyła zaspokajaniu potrzeb społecznych. Inspirujące do przemyśleń jest obecne na tych kartach łączenie właściwego autorce ujęcia technokratycznego z podejściem humanistycznym.
Prof. Grzegorz W. Kołodko, Akademia Leona Koźmińskiego
Publikacja obejmuje bardzo ważne i aktualne problemy polityk ekonomicznych w ramach Unii Europejskiej. Wnioski będą miały z pewnością istotne zastosowanie w praktyce legislacyjnej i koordynacji zarządzania oraz kontroli przez krajową, a także unijną administrację publiczną.
Prof. dr hab. Elżbieta Chojna-Duch, Uniwersytet Warszawski
Książka jest nie tylko aktualna, ale też interesująca zarówno z poznawczego, jak i praktycznego punktu widzenia. Głównymi jej odbiorcami mogą być naukowcy, doktoranci i studenci zainteresowani problematyką finansów, w szczególności finansów publicznych analizowanych z perspektywy Unii Europejskiej. Jest to również interesująca publikacja dla praktyków związanych z administracją rządową oraz samorządową, odpowiedzialnych za relacje Polski z Unią Europejską, jej instytucjami i agendami oraz poszczególnymi krajami członkowskimi.
Prof. dr hab. Stanisław Flejterski, Uniwersytet Szczeciński
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20488-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Współczesne wyzwania polityki gospodarczej na poziomie krajowym i europejskim | 19 |
Wstęp | 21 |
1.1. Uwarunkowania i przyczyny kryzysu w latach 2007-2008 | 22 |
1.2. Spotęgowanie problemów Unii Europejskiej w wyniku kryzysu | 29 |
1.3. Państwo aktywne jako uczestnik gry rynkowej | 31 |
1.4. Współczesna dyskusja nad paradygmatami ekonomicznymi | 36 |
1.4.1. Nowy nacjonalizm jako odpowiedź na kryzys | 36 |
1.4.2. Nowy pragmatyzm – polski głos w dyskusji o nowym paradygmacie | 41 |
1.4.3. Działania prowadzone metodą prób i błędów bez jednoznacznych paradygmatów | 44 |
1.5. Unia Europejska przyszłości – integracja czy nacjonalizm | 47 |
1.5.1. Komisja Europejska – propozycje reform | 47 |
1.5.2. Komu Unia Europejska na pierwszy rzut oka najmniej się opłaca | 51 |
1.5.3. Dyskusja krajów członkowskich o przyszłości Unii Europejskiej | 54 |
Podsumowanie | 56 |
Rozdział 2. Narzędzia koordynacji polityki makroekonomicznej na poziomie europejskim – ocena i rekomendacje | 59 |
Wstęp | 61 |
2.1. Integracja gospodarcza a polityka fiskalna krajów Unii Europejskiej | 61 |
2.1.1. Europejska polityka fiskalna – kryteria z Maastricht i finansowanie zrównoważonego rozwoju | 61 |
2.1.2. Europejskie rozwiązania legislacyjne dotyczące koordynacji polityki budżetowej | 64 |
2.2. Średniookresowe dokumenty planistyczne jako wiarygodne narzędzia oceny sytuacji fiskalnej krajów UE | 68 |
2.2.1. Średniookresowe planowanie jako istotny element polityki europejskiej | 68 |
2.2.2. Analiza wiarygodności prognoz krajów członkowskich przedstawianych Komisji Europejskiej | 71 |
2.3. Skuteczność europejskich rozwiązań dotyczących reguł fiskalnych | 87 |
2.3.1. Kryteria z Maastricht jako ponadnarodowe reguły fiskalne | 87 |
2.3.2. Analiza skuteczności reguł europejskich w odniesieniu do stabilności fiskalnej i stabilności finansów publicznych | 88 |
Podsumowanie | 100 |
Rozdział 3. Ewolucja roli, skali i kierunków oddziaływania środków europejskich | 103 |
Wstęp | 105 |
3.1. Skala i podstawowe uwarunkowania finansowego oddziaływania UE w latach 1995-2017 | 106 |
3.2. Analiza struktury finansowego oddziaływania UE – kierunki wydatkowania środków w ramach budżetów 1995–1999 | 111 |
3.3. Strategia lizbońska jako impuls do poszukiwania sposobów optymalizowania alokacji budżetu unijnego | 113 |
3.3.1. Geneza strategii lizbońskiej – starania o osiągnięcie przez UE czołowej pozycji konkurencyjnej w globalnej gospodarce | 113 |
3.3.2. Przyjęcie strategii lizbońskiej i jej założenia | 115 |
3.3.3. Specyfika alokacji budżetów UE w okresie 2000-2006, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości zapewnienia środków na realizację strategii lizbońskiej | 117 |
3.3.4. Szczegółowa analiza zmian dynamiki wydatków według poszczególnych tytułów w latach 2000-2006 | 119 |
3.3.5. Budżety europejskie w latach 2007-2013 – połączenie strategii lizbońskiej ze strategią „Europa 2020” | 122 |
3.3.6. Uznanie konieczności weryfikacji dotychczasowych strategicznych podstaw rozwojowych UE | 125 |
3.4. Strategia „Europa 2020” | 126 |
3.4.1. Założenia i przewidywane cele nowej strategii UE – „Europa 2020” | 126 |
3.4.2. Analiza głównych kategorii wydatkowych z budżetu UE w latach 2014-2016 | 130 |
3.5. Ocena skuteczności wydatkowania środków europejskich | 133 |
3.5.1. Zasady i wybór formy kontroli wydatkowania środków z budżetu UE | 133 |
3.5.2. Zasady kontroli prowadzonej na poziomie europejskim | 136 |
3.5.3. Ocena skuteczności wydatkowania środków z budżetu UE | 139 |
3.5.4. Wyniki oceny wykonania zadań w ramach ukończonych projektów | 146 |
Podsumowanie | 148 |
Rozdział 4. Finanse publiczne jako źródło finansowania rozwoju społeczno-gospodarczego na poziomie krajowym | 151 |
Wstęp | 153 |
4.1. Wpływ czynników ekonomicznych i strukturalnych na politykę wydatkową krajów UE w latach 1995-2016 | 154 |
4.1.1. Najważniejsze czynniki polityki wydatkowej w latach 1995-2016 | 154 |
4.1.2. Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju krajów UE | 159 |
4.2. Finanse krajowe – kierunki i obszary oddziaływania | 166 |
4.2.1. Podział wydatków krajów europejskich na wyodrębnione obszary | 166 |
4.2.2. Struktura wydatków krajów członkowskich UE w latach 1995-2016 | 167 |
4.2.3. Badanie wpływu struktury wydatków na wskaźnik HDI | 176 |
4.3. Członkostwo w UE a wydatki na poziomie krajowym | 178 |
4.3.1. Analiza „starych” krajów UE w podziale na trzy okresy | 179 |
4.3.2. Analiza wydatków wszystkich krajów UE w latach 1995–2016 | 194 |
4.3.3. Wpływ członkostwa w UE na strukturę wydatków | 199 |
Podsumowanie | 208 |
Rozdział 5. Identyfikacja zadań o charakterze krajowym, europejskim i globalnym jako proces zwiększający efektywność ich realizacji | 211 |
Wstęp | 213 |
5.1. Klasyfikacja zadań o charakterze krajowym, europejskim i globalnym | 213 |
5.1.1. Geneza proponowanego podziału zadań publicznych | 213 |
5.1.2. Autorska propozycja podziału zadań publicznych na krajowe, europejskie i globalne | 216 |
5.2. Zadania o charakterze globalnym | 220 |
5.2.1. Zadanie globalne | 220 |
5.2.2. Polityka środowiskowa jako wyzwanie i zadanie globalne | 222 |
5.2.3. Globalny wymiar kwestii związanych z ochroną środowiska | 227 |
5.3. Zadania o charakterze europejskim | 230 |
5.3.1. Zadanie europejskie | 230 |
5.3.2. Transeuropejska sieć transportowa jako przykład ewolucji zarządzania zadaniem europejskim | 232 |
5.3.3. Wnioski wypływające z realizacji zadań europejskich (sieci TEN-T) | 241 |
5.3.4. Zarządzanie zadaniami europejskimi – planowanie, realizacja i sprawozdawczość | 244 |
5.4. Zadania publiczne na poziomie krajowym | 248 |
5.4.1. Zadanie krajowe | 248 |
5.4.2. Zadania krajowe jako podstawa realizacji działań publicznych w obszarze pomocy społecznej | 248 |
5.4.3. Efektywność realizacji zadań krajowych w zakresie polityki społecznej | 250 |
Podsumowanie | 260 |
Zakończenie | 261 |
Bibliografia | 271 |
Indeks | 295 |