POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
O prawach dziecka można wypowiadać się na rozmaite sposoby. Widziałem kiedyś książkę zbudowaną z rysunków dzieci, których zadaniem było poszczególne prawa dziecka narysować. I narysowały! Jeśli chodzi o naukowców, to prawa dziecka są naturalnym obszarem badań prawników i pedagogów. Powie ktoś, że pomysł książki, ukazującej rozmaite konteksty pedagogiczne i prawne praw dziecka, nie jest więc szczególnie odkrywczy. Jestem odmiennego zdania. Po pierwsze dlatego, że o ważnych pojęciach rozmowy nigdy dość, zwłaszcza jeśli rozmawiają osoby kompetentne. Po wtóre, od dawna nie ukazała się książka na temat praw dziecka tak mocno oddająca specyfikę osobistego, indywidualnego spojrzenia naukowców i praktyków różnych dziedzin. Lektura tekstów dowodzi, że w żaden sposób nie krępowano ich wrażliwości, nie nakładano ram merytorycznych ani formalnych, a przeciwnie, zebrano w tym tomie wypowiedzi bardzo różniące się pod względem sposobu narracji, w tym wplataną w poważne wywody dawką emocji. Po trzecie, grono Autorów nie zostało dobrane w taki sposób, by zgodnym chórem głosić jedynie słuszne tezy. Uważny Czytelnik łatwo zauważy, że poszczególni Autorzy, zaproszeni do napisania artykułów, różnią się między sobą poglądami i to w kwestiach dla praw dziecka podstawowych. Książka nie ma więc tezy, no chyba że tę jedną, iż zdaniem wszystkich Autorów – jak to już powiedziano – o prawach dziecka rozmawiać trzeba. Jest to zapewne swoisty dowód na to, że idea ochrony praw dziecka (a więc idea ochrony praw człowieka), która przeżywa głęboki kryzys jednakowoż żyje, a informacje o jej śmierci są mocno przesadzone.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Prawo rodzinne i opiekuńcze |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2403-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne (Marek Andrzejewski) | 7 |
TADEUSZ SMYCZYŃSKI. Czy jest potrzebna Konwencja o prawach dziecka? Geneza i funkcje Konwencji | 9 |
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI. Prawa dziecka w polskim systemie oświaty. Perspektywa pedagogiczna | 19 |
MAREK ANDRZEJEWSKI. Prawa dziecka – rozważania o sensie idei i jej dewaluacji | 41 |
ANNA NATALIA SCHULZ. O Konwencji o prawach dziecka i o jej wpływie na prawo polskie | 59 |
BEATA KOLSKA-LACH. Ochrona praw dziecka w praktyce funkcjonowania Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu | 81 |
MAŁGORZATA ŁĄCZKOWSKA. Instytucjonalna ochrona praw dziecka w Polsce | 89 |
MAREK BUDAJCZAK. Prawa dziecka a wolność i odpowiedzialność | 107 |
MACIEJ DYBOWSKI. Pozycja prawna dziecka w postępowaniach, które go dotyczą. Zagadnienia wybrane | 117 |
MARIA DĄBROWSKA-BĄK. W pętli etatyzacji (edukacja – obowiązek szkolny – dziecko) | 147 |
EWELINA SILECKA. Niepełnosprawność dziecka – rozważania o roli rodziców i adekwatności ochrony prawnej | 169 |
JOANNA RAJEWSKA DE MEZER. Prawo dziecka do kontaktu z rodzicem | 193 |
WALDEMAR SEGIET. W trosce o edukację dziecka. Między formalnym uzasadnianiem a faktycznym egzekwowaniem | 213 |
The Rights of the Child – Legal and Pedagogical Contexts (MAREK ANDRZEJEWSKI) | 231 |