Prawa dziecka. Konteksty prawne i pedagogiczne

Prawa dziecka. Konteksty prawne i pedagogiczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

O prawach dziecka można wypowiadać się na rozmaite sposoby. Widziałem kiedyś książkę zbudowaną z rysunków dzieci, których zadaniem było poszczególne prawa dziecka narysować. I narysowały! Jeśli chodzi o naukowców, to prawa dziecka są naturalnym obszarem badań prawników i pedagogów. Powie ktoś, że pomysł książki, ukazującej rozmaite konteksty pedagogiczne i prawne praw dziecka, nie jest więc szczególnie odkrywczy. Jestem odmiennego zdania. Po pierwsze dlatego, że o ważnych pojęciach rozmowy nigdy dość, zwłaszcza jeśli rozmawiają osoby kompetentne. Po wtóre, od dawna nie ukazała się książka na temat praw dziecka tak mocno oddająca specyfikę osobistego, indywidualnego spojrzenia naukowców i praktyków różnych dziedzin. Lektura tekstów dowodzi, że w żaden sposób nie krępowano ich wrażliwości, nie nakładano ram merytorycznych ani formalnych, a przeciwnie, zebrano w tym tomie wypowiedzi bardzo różniące się pod względem sposobu narracji, w tym wplataną w poważne wywody dawką emocji. Po trzecie, grono Autorów nie zostało dobrane w taki sposób, by zgodnym chórem głosić jedynie słuszne tezy. Uważny Czytelnik łatwo zauważy, że poszczególni Autorzy, zaproszeni do napisania artykułów, różnią się między sobą poglądami i to w kwestiach dla praw dziecka podstawowych. Książka nie ma więc tezy, no chyba że tę jedną, iż zdaniem wszystkich Autorów – jak to już powiedziano – o prawach dziecka rozmawiać trzeba. Jest to zapewne swoisty dowód na to, że idea ochrony praw dziecka (a więc idea ochrony praw człowieka), która przeżywa głęboki kryzys jednakowoż żyje, a informacje o jej śmierci są mocno przesadzone.


Rok wydania2012
Liczba stron234
KategoriaPrawo rodzinne i opiekuńcze
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2403-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne (Marek Andrzejewski)     7
  
  TADEUSZ SMYCZYŃSKI. Czy jest potrzebna Konwencja o prawach dziecka? Geneza i funkcje Konwencji     9
  BOGUSŁAW ŚLIWERSKI. Prawa dziecka w polskim systemie oświaty. Perspektywa pedagogiczna     19
  MAREK ANDRZEJEWSKI. Prawa dziecka – rozważania o sensie idei i jej dewaluacji     41
  ANNA NATALIA SCHULZ. O Konwencji o prawach dziecka i o jej wpływie na prawo polskie     59
  BEATA KOLSKA-LACH. Ochrona praw dziecka w praktyce funkcjonowania Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu     81
  MAŁGORZATA ŁĄCZKOWSKA. Instytucjonalna ochrona praw dziecka w Polsce     89
  MAREK BUDAJCZAK. Prawa dziecka a wolność i odpowiedzialność     107
  MACIEJ DYBOWSKI. Pozycja prawna dziecka w postępowaniach, które go dotyczą. Zagadnienia wybrane     117
  MARIA DĄBROWSKA-BĄK. W pętli etatyzacji (edukacja – obowiązek szkolny – dziecko)     147
  EWELINA SILECKA. Niepełnosprawność dziecka – rozważania o roli rodziców i adekwatności ochrony prawnej     169
  JOANNA RAJEWSKA DE MEZER. Prawo dziecka do kontaktu z rodzicem     193
  WALDEMAR SEGIET. W trosce o edukację dziecka. Między formalnym uzasadnianiem a faktycznym egzekwowaniem     213
  
  The Rights of the Child – Legal and Pedagogical Contexts (MAREK ANDRZEJEWSKI)     231
RozwińZwiń