INNE EBOOKI AUTORA
-5%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematem tej książki jest prezentacja i próba analizy wybranych zagadnień dotyczących polskiej sztuki współczesnej, rozważanych w amerykańskiej prasowej krytyce artystycznej, w cezurach czasowych obejmujących lata 1984–2002.
Zasadniczym kryterium wyboru artystów, którym poświęcone zostały kolejne rozdziały i fragmenty książki (Tadeusz Kantor, Magdalena Abakanowicz, Roman Opałka, Krzysztof Wodiczko, Zofia Kulik, Mirosław Bałka, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Piotr Uklański, Maciej Toporowicz) była liczba tekstów krytycznych im poświęconych, opublikowanych w amerykańskich czasopismach o profilu artystycznym (Art News, Artforum, Art In America, Sculpture Washington D.C., Arts Magazine, Art Journal, October, Art Papers, biuletyn The Renaissance Society at The University of Chicago, New Art Examiner, San Francisco Examiner), w europejskim magazynie Flash Art Examiner oraz w wielkonakładowych dziennikach, mających silne opiniotwórcze oddziaływanie, zarówno w Ameryce, jak i w Europie, w których publikowane są recenzje znanych krytyków sztuk plastycznych i teatru (New York Times, New York Magazine, Time Out New York, Los Angeles Times, Washington Post, Philadelphia Inquirer, Los Angeles Reader, Boston Globe, Chicago Tribune).
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 562 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7171-915-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
OD AUTORKI | 7 |
WPROWADZENIE | 13 |
1. Krytyka artystyczna – wybrane zagadnienia – architektura pojęć | 18 |
2. Krytyka – kalejdoskop komunikacji | 21 |
3. Oczekiwanie na Wschód. 1984–1989 | 23 |
4. Szkic do obrazu polskiej sztuki lat osiemdziesiątych | 29 |
5. Rok 1989: pomiędzy oczekiwaniem a spełnieniem | 34 |
6. Szkic do obrazu sztuki lat dziewięćdziesiątych – sztuka krytyczna | 35 |
7. Sztuka na koniec wieku | 41 |
ROZDZIAŁ I. Tadeusz Kantor: PAMIĘć, PRZESZŁOŚĆ, stan realny – podróże amerykańskie 1965–2001) | 43 |
1. Okres podróży nieustannych – początek | 48 |
2. Pierwsza podróż do Nowego Jorku: poczta, listy, pakunki, pakiety, paczki... 1965 | 52 |
3. Teatr Śmierci – proces na granicy... 1973–1979 | 54 |
3.1. Pamięć – przeszłość | 57 |
3.2. Przedmiot realny Teatru Śmierci | 61 |
3.3. Fotografia – rama pamięci | 63 |
3.4. Tadeusz Kantor: "Ponieważ ja szukam swoich ojców" | 63 |
3.5. Tadeusz Kantor: "Sztuka nie jest obrazem życia, sztuka jest odpowiedzią na życie" | 67 |
4. Wielopole, Wielopole – miejsce jako świadectwo tragedii XX w. 1982 | 70 |
4.1. Powtórzenie, powrót – przeszłość "ekshumowana" | 71 |
4.2. Autobiografia artysty – historia świata | 72 |
4.3. Manekiny: "realność najniższej rangi"/proceder wykroczenia/przekaz ŚMIERCI | 74 |
4.4. Elegia o miejscu urodzenia | 76 |
4.5. Czas Ulissesa/czas Kantora | 77 |
5. "Sztuka jest dzieleniem się chlebem ze śmiercią". 1985 | 81 |
5.1. Ja Umierający | 85 |
6. życie w jednej kropli snu – Nigdy tu już nie powrócę. 1988 | 90 |
7. Dalej już nic... 1990–1991 | 92 |
Literatura | 103 |
ROZDZIAŁ II. Magdalena Abakanowicz w Stanach Zjednoczonych – dzieło jako klisza historii i polityki | 105 |
1. Postać ludzka – współczesny koczownik. 1984–1985 | 106 |
2. Katarsis w Nowym Jorku i Waszyngtonie. 1986 | 114 |
3. Rzeźba – klisza historii i komunizmu. 1990–1991 | 116 |
4. Uniwersalizm – egzystencjalizm. 1992–1994 | 123 |
5. "Pamięć" ręki – rzeźba jako komunikat. 1995–1997 | 135 |
6. Pomiędzy horrorem i nadzieją. 1999–2002 | 143 |
Literatura | 154 |
ROZDZIAŁ III. Romana Opałki "droga do nieskończonoŚci" w krytyce amerykańskiej. 1984 – ∞ | 157 |
1. Obrazy liczone – anachronizm zamierzony | 161 |
2. Pragmatyzm irracjonalny. 1989 – ∞ | 166 |
2.1. Konceptualizm emocjonalny – fuga jednego życia | 167 |
2.2. Dzieło jako zobowiązanie moralne | 170 |
3. życie-dzieło i zakład o życie. 1991 – ∞ | 176 |
4. Malarz-filozof i czas odnaleziony w dziele. 1994 – ∞ | 178 |
5. Kres, czyli osiągnięcie metafizycznego celu. 2000 – ∞ | 185 |
Literatura | 193 |
ROZDZIAŁ IV. Krzysztof Wodiczko – twórczość w dyskursie. Krytyka i autokrytyka – komentarz oraz autokomentarz – wobec działańartysty | 195 |
1. Strategie sztuki publicznej jako sztuki krytycznej. 1984–1986 | 201 |
1.1. "October" nr 38 – Douglas Crimp, Rosalyn Deutsche, Ewa Lajer-Burcharth. 1986 | 210 |
1.2. Architektura eksmitowanych: Krzysztof Wodiczko – Rosalyn Deutsche. 1986 | 218 |
1.3. Sztuka publiczna: pomniki na Union Square. The Homeless Projection. 1986 | 223 |
1.4. Projekcje bezdomnych – memento metropolii XX w. 1986 | 227 |
2. Krytyka odpowiedzialnoŚci moralnej. 1987 | 229 |
2.1. Projekcja nieruchomości w Hal Bromm Gallery w Nowym Jorku | 230 |
2.2. Krytyka zaangażowana – zaangażowany artysta | 233 |
3. Projekt pojazdu bezdomnego dla bezdomnych Nowego Jorku – "October". 1988 | 239 |
4. Projekcja na Hirshhorn Museum – symbole nieodczytane. 1989 | 248 |
5. Skończona wolność – leczyć rany, nie ukrywać. 1990 | 251 |
6. Pojazd Wodiczki, czyli absurdalizacja tradycji awangardy. 1991 | 254 |
7. Alien Staff (Laska tułacza). 1994–1996 | 274 |
8. Protezy Proroka – rzecznik obcego. 1999 | 285 |
9. "Hiroszima, moja miłość" – Hiroshima Projection. 1999–2000 | 291 |
Literatura | 299 |
ROZDZIAŁ V. Zofia Kulik: "W 1984 zaczęłam mówić" | 302 |
1. Pracownia Działań, Dokumentacji i Upowszechniania. (1971–1987) | 302 |
2. "Zupełnie inni Polacy" – sztuka przeciw systemowi. 1987 | 305 |
3. Ciało w "ramach" systemu władzy. 1987–1990 | 311 |
4. Dwa dyskursy: psychologiczny i społeczny. 1992–1993 | 318 |
5. Historia jako archiwum pamięci. 1994 | 324 |
6. Pomiędzy Wschodem i Zachodem – pomiędzy przestrzenią i czasem. 1996 | 333 |
7. Nowa Historia – historia jednostki. 1997 | 337 |
Literatura | 341 |
ROZDZIAŁ VI. Mirosław Bałka – intencja komunikacyjna artysty i intencja komunikacyjna krytyka. Zrozumieć dzieło albo "sztuko interpretuj się sama" | 342 |
1. Figuracja – ciało uwikłane w narracje. 1985–1989 | 344 |
1.1. Nowa Sztuka z Polski. 1988/1989 | 350 |
2. Ku sublimacji formy. 1990–1992 | 352 |
2.1. Tytuł i autokomentarz | 354 |
2.2. Relikt ciała – minimalizm antropomorfizujący | 355 |
2.3. Puste miejsce – nowy paradygmat religijności | 360 |
2.4. Minimalizm à rebours | 363 |
2.5. Metafory transgresji | 373 |
3. PrzestrzeńintymnoŚci. 1993 | 373 |
3.1. XLV Biennale w Wenecji w krytyce amerykańskiej – rzeźba poza historią | 379 |
3.2. Sonsbeek’93 Sculpture Exhibition – Mirosława Bałki trylogia rzeźb | 386 |
4. Autopersonalizacja przestrzeni/antropomorfizacja obiektów. 1994–1995 | 387 |
5. Melancholia abject art i intelektualizm minimalizmu. 1995 | 394 |
6. Sztuka w obliczu końca wieku. 1996 | 402 |
7. Uchwytność nieobecności. 1997 | 408 |
8. Trzy Strofy: Mirosław Bałka, Seamus Heaney, Robert Gober. 1999 | 412 |
9. Ślad, trop, cień– interwencja w pamięć. 2001–2002 | 416 |
Literatura | 423 |
ROZDZIAŁ VII. Katarzyna Kozyra – "skandaliczna" relacja między cielesnością a tożsamością w amerykańskiej krytyce artystycznej | 427 |
1. Widzialność – niewidzialność ciała. 1996–1997 | 428 |
2. Krytyk w poszukiwaniu prowokacji – sztuka krytyczna. 1999 | 432 |
3. XVLIII Biennale w Wenecji – furtka do galerii świata | 435 |
3.1. Krytyczny dyskurs o tożsamości | 436 |
3.2. Łaźnia Katarzyny Kozyry – sztuka na krańcach rozpaczy | 439 |
4. Wideoinstalacja i body art końca wieku | 441 |
5. Społeczeństwa konsumpcyjne w obiektywie "kamery sztuki". 2000 | 445 |
5.1. Wystawa w Berlinie – After the Wall | 450 |
6. Wystawa w Nowym Jorku. 2002 | 453 |
6.1. Zamaskowana prawda – zamaskowana płeć | 455 |
Literatura | 461 |
ROZDZIAŁ VIII. Zbigniew Libera, Maciej Toporowicz, Piotr Uklański, czyli krytyka kultury masowej | 463 |
1. Zbigniew Libera – krytyka współczesnej kultury wizualnej, krytyka ciała, krytyka władzy | 464 |
1.1 Wokół wystawy Beyond Belief | 470 |
1.2. Eroica w Guy McIntyre Gallery w Nowym Jorku. 1999 | 477 |
2. Libera, Uklański, Toporowicz w Jewish Museum w Nowym Jorku. 2002 | 482 |
2.1. Zbigniew Libera. Lego Obóz koncentracyjny | 483 |
2.2. Krytyka amerykańska wobec wystawy Mirroring Evil | 485 |
2.3. Sztuka i prowokacja – nowe pytania o pamięć Holocaustu | 488 |
2.4. Maciej Toporowicz – Eternity 14, OBSESSION, ESCAPE | 498 |
3. Linda Nochlin – krytyka fetyszyzowania tematu Holocaustu | 503 |
4. Przeciw "złu", przeciw Mirroring Evil | 518 |
4.1. Piotr Uklański – artysta Wschodu, polityki i kultury popularnej | 519 |
Literatura | 524 |
ZAKOŃCZENIE | 526 |
BIBLIOGRAFIA | 549 |
SPIS ILUSTRACJI | 556 |
POLISH CONTEMPORARY ART IN AMERICAN ART CRITICISM IN 1984–2002. SELECTED TOPICS (SUMMARY) | 558 |
OD REDAKCJI | 561 |