Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002

-5%

Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,40  12,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 12,00 zł (-5%)

Najniższa cena z 30 dni: 8,16 zł  


11,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematem tej książki jest prezentacja i próba analizy wybranych zagadnień dotyczących polskiej sztuki współczesnej, rozważanych w amerykańskiej prasowej krytyce artystycznej, w cezurach czasowych obejmujących lata 1984–2002.


Zasadniczym kryterium wyboru artystów, którym poświęcone zostały kolejne rozdziały i fragmenty książki (Tadeusz Kantor, Magdalena Abakanowicz, Roman Opałka, Krzysztof Wodiczko, Zofia Kulik, Mirosław Bałka, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Piotr Uklański, Maciej Toporowicz) była liczba tekstów krytycznych im poświęconych, opublikowanych w amerykańskich czasopismach o profilu artystycznym (Art News, Artforum, Art In America, Sculpture Washington D.C., Arts Magazine, Art Journal, October, Art Papers, biuletyn The Renaissance Society at The University of Chicago, New Art Examiner, San Francisco Examiner), w europejskim magazynie Flash Art Examiner oraz w wielkonakładowych dziennikach, mających silne opiniotwórcze oddziaływanie, zarówno w Ameryce, jak i w Europie, w których publikowane są recenzje znanych krytyków sztuk plastycznych i teatru (New York Times, New York Magazine, Time Out New York, Los Angeles Times, Washington Post, Philadelphia Inquirer, Los Angeles Reader, Boston Globe, Chicago Tribune).


Rok wydania2005
Liczba stron562
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7171-915-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  OD AUTORKI     7
  
  WPROWADZENIE     13
  
  1. Krytyka artystyczna – wybrane zagadnienia – architektura pojęć     18
  2. Krytyka – kalejdoskop komunikacji     21
  3. Oczekiwanie na Wschód. 1984–1989     23
  4. Szkic do obrazu polskiej sztuki lat osiemdziesiątych     29
  5. Rok 1989: pomiędzy oczekiwaniem a spełnieniem     34
  6. Szkic do obrazu sztuki lat dziewięćdziesiątych – sztuka krytyczna     35
  7. Sztuka na koniec wieku     41
  
  ROZDZIAŁ I. Tadeusz Kantor: PAMIĘć, PRZESZŁOŚĆ, stan realny – podróże amerykańskie 1965–2001)     43
  
  1. Okres podróży nieustannych – początek     48
  2. Pierwsza podróż do Nowego Jorku: poczta, listy, pakunki, pakiety, paczki... 1965     52
  3. Teatr Śmierci – proces na granicy... 1973–1979     54
  3.1. Pamięć – przeszłość     57
  3.2. Przedmiot realny Teatru Śmierci     61
  3.3. Fotografia – rama pamięci     63
  3.4. Tadeusz Kantor: "Ponieważ ja szukam swoich ojców"     63
  3.5. Tadeusz Kantor: "Sztuka nie jest obrazem życia, sztuka jest odpowiedzią na życie"     67
  4. Wielopole, Wielopole – miejsce jako świadectwo tragedii XX w. 1982     70
  4.1. Powtórzenie, powrót – przeszłość "ekshumowana"     71
  4.2. Autobiografia artysty – historia świata     72
  4.3. Manekiny: "realność najniższej rangi"/proceder wykroczenia/przekaz ŚMIERCI     74
  4.4. Elegia o miejscu urodzenia     76
  4.5. Czas Ulissesa/czas Kantora     77
  5. "Sztuka jest dzieleniem się chlebem ze śmiercią". 1985     81
  5.1. Ja Umierający     85
  6. życie w jednej kropli snu – Nigdy tu już nie powrócę. 1988     90
  7. Dalej już nic... 1990–1991     92
  Literatura     103
  
  ROZDZIAŁ II. Magdalena Abakanowicz w Stanach Zjednoczonych – dzieło jako klisza historii i polityki     105
  
  1. Postać ludzka – współczesny koczownik. 1984–1985     106
  2. Katarsis w Nowym Jorku i Waszyngtonie. 1986     114
  3. Rzeźba – klisza historii i komunizmu. 1990–1991     116
  4. Uniwersalizm – egzystencjalizm. 1992–1994     123
  5. "Pamięć" ręki – rzeźba jako komunikat. 1995–1997     135
  6. Pomiędzy horrorem i nadzieją. 1999–2002     143
  Literatura     154
  
  ROZDZIAŁ III. Romana Opałki "droga do nieskończonoŚci" w krytyce amerykańskiej. 1984 – ∞     157
  
  1. Obrazy liczone – anachronizm zamierzony     161
  2. Pragmatyzm irracjonalny. 1989 – ∞     166
  2.1. Konceptualizm emocjonalny – fuga jednego życia     167
  2.2. Dzieło jako zobowiązanie moralne     170
  3. życie-dzieło i zakład o życie. 1991 – ∞     176
  4. Malarz-filozof i czas odnaleziony w dziele. 1994 – ∞     178
  5. Kres, czyli osiągnięcie metafizycznego celu. 2000 – ∞     185
  Literatura     193
  
  ROZDZIAŁ IV. Krzysztof Wodiczko – twórczość w dyskursie. Krytyka i autokrytyka – komentarz oraz autokomentarz – wobec działańartysty     195
  
  1. Strategie sztuki publicznej jako sztuki krytycznej. 1984–1986     201
  1.1. "October" nr 38 – Douglas Crimp, Rosalyn Deutsche, Ewa Lajer-Burcharth. 1986     210
  1.2. Architektura eksmitowanych: Krzysztof Wodiczko – Rosalyn Deutsche. 1986     218
  1.3. Sztuka publiczna: pomniki na Union Square. The Homeless Projection. 1986     223
  1.4. Projekcje bezdomnych – memento metropolii XX w. 1986     227
  2. Krytyka odpowiedzialnoŚci moralnej. 1987     229
  2.1. Projekcja nieruchomości w Hal Bromm Gallery w Nowym Jorku     230
  2.2. Krytyka zaangażowana – zaangażowany artysta     233
  3. Projekt pojazdu bezdomnego dla bezdomnych Nowego Jorku – "October". 1988     239
  4. Projekcja na Hirshhorn Museum – symbole nieodczytane. 1989     248
  5. Skończona wolność – leczyć rany, nie ukrywać. 1990     251
  6. Pojazd Wodiczki, czyli absurdalizacja tradycji awangardy. 1991     254
  7. Alien Staff (Laska tułacza). 1994–1996     274
  8. Protezy Proroka – rzecznik obcego. 1999     285
  9. "Hiroszima, moja miłość" – Hiroshima Projection. 1999–2000     291
  Literatura     299
  
  ROZDZIAŁ V. Zofia Kulik: "W 1984 zaczęłam mówić"     302
  
  1. Pracownia Działań, Dokumentacji i Upowszechniania. (1971–1987)     302
  2. "Zupełnie inni Polacy" – sztuka przeciw systemowi. 1987     305
  3. Ciało w "ramach" systemu władzy. 1987–1990     311
  4. Dwa dyskursy: psychologiczny i społeczny. 1992–1993     318
  5. Historia jako archiwum pamięci. 1994     324
  6. Pomiędzy Wschodem i Zachodem – pomiędzy przestrzenią i czasem. 1996    333
  7. Nowa Historia – historia jednostki. 1997     337
  Literatura     341
  
  ROZDZIAŁ VI. Mirosław Bałka – intencja komunikacyjna artysty i intencja komunikacyjna krytyka. Zrozumieć dzieło albo "sztuko interpretuj się sama"     342
  
  1. Figuracja – ciało uwikłane w narracje. 1985–1989     344
  1.1. Nowa Sztuka z Polski. 1988/1989     350
  2. Ku sublimacji formy. 1990–1992     352
  2.1. Tytuł i autokomentarz     354
  2.2. Relikt ciała – minimalizm antropomorfizujący     355
  2.3. Puste miejsce – nowy paradygmat religijności     360
  2.4. Minimalizm à rebours     363
  2.5. Metafory transgresji     373
  3. PrzestrzeńintymnoŚci. 1993     373
  3.1. XLV Biennale w Wenecji w krytyce amerykańskiej – rzeźba poza historią    379
  3.2. Sonsbeek’93 Sculpture Exhibition – Mirosława Bałki trylogia rzeźb     386
  4. Autopersonalizacja przestrzeni/antropomorfizacja obiektów. 1994–1995     387
  5. Melancholia abject art i intelektualizm minimalizmu. 1995     394
  6. Sztuka w obliczu końca wieku. 1996     402
  7. Uchwytność nieobecności. 1997     408
  8. Trzy Strofy: Mirosław Bałka, Seamus Heaney, Robert Gober. 1999     412
  9. Ślad, trop, cień– interwencja w pamięć. 2001–2002     416
  Literatura     423
  
  ROZDZIAŁ VII. Katarzyna Kozyra – "skandaliczna" relacja między cielesnością a tożsamością w amerykańskiej krytyce artystycznej     427
  1. Widzialność – niewidzialność ciała. 1996–1997     428
  2. Krytyk w poszukiwaniu prowokacji – sztuka krytyczna. 1999     432
  3. XVLIII Biennale w Wenecji – furtka do galerii świata     435
  3.1. Krytyczny dyskurs o tożsamości     436
  3.2. Łaźnia Katarzyny Kozyry – sztuka na krańcach rozpaczy     439
  4. Wideoinstalacja i body art końca wieku     441
  5. Społeczeństwa konsumpcyjne w obiektywie "kamery sztuki". 2000     445
  5.1. Wystawa w Berlinie – After the Wall     450
  6. Wystawa w Nowym Jorku. 2002     453
  6.1. Zamaskowana prawda – zamaskowana płeć     455
  Literatura     461
  
  ROZDZIAŁ VIII. Zbigniew Libera, Maciej Toporowicz, Piotr Uklański, czyli krytyka kultury masowej    463
  
  1. Zbigniew Libera – krytyka współczesnej kultury wizualnej, krytyka ciała, krytyka władzy     464
  1.1 Wokół wystawy Beyond Belief     470
  1.2. Eroica w Guy McIntyre Gallery w Nowym Jorku. 1999     477
  2. Libera, Uklański, Toporowicz w Jewish Museum w Nowym Jorku. 2002     482
  2.1. Zbigniew Libera. Lego Obóz koncentracyjny     483
  2.2. Krytyka amerykańska wobec wystawy Mirroring Evil     485
  2.3. Sztuka i prowokacja – nowe pytania o pamięć Holocaustu     488
  2.4. Maciej Toporowicz – Eternity 14, OBSESSION, ESCAPE     498
  3. Linda Nochlin – krytyka fetyszyzowania tematu Holocaustu     503
  4. Przeciw "złu", przeciw Mirroring Evil     518
  4.1. Piotr Uklański – artysta Wschodu, polityki i kultury popularnej     519
  Literatura     524
  
  ZAKOŃCZENIE     526
  
  BIBLIOGRAFIA     549
  SPIS ILUSTRACJI     556
  POLISH CONTEMPORARY ART IN AMERICAN ART CRITICISM IN 1984–2002. SELECTED TOPICS (SUMMARY)     558
  OD REDAKCJI     561
RozwińZwiń