INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Książka "Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej" jest poświęcona trzem utworom: Etiopikom Heliodora, Historii o Chryzeidzie i Arymancie Jana Karola Rubinkowskiego oraz Nadobnej Pasqualinie Samuela Twardowskiego. Celem autora nie było jednak dotarcie do ich jednostkowego sensu i jednostkowej struktury, lecz pokazanie, że stanowią one modele trzech „sposobów na romans". Pierwsze dzieło traktuje on jako model prototypowy, najważniejszy punkt odniesienia dla miłosno-awanturniczego romansopisarstwa doby baroku; drugie uznaje za przykład realizacji fabularnego modelu ustanowionego Etiopikami, z kolei Nadobną Pasąualinę - za świadectwo radykalnego przekroczenia tradycji stanowionej przez Heliodora i kontynuowanej przez Rubinkowskiego. Książkę zamyka rozdział Między eposem a powieścią - próba wyjścia poza narratologiczny paradygmat, który zdominował całą pracę, w kierunku antropologicznej analizy romansowej narracji.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 338 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2293-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Gramatyka języka hiszpańskiego z...
do koszyka
Gramatyka? Dlaczego nie?!
do koszyka
Gramatyka? Ależ tak
do koszyka
Gramatyka Angielska Dla Każdego
do koszyka
Gramatyka angielska dla początkujących
do koszyka
Gramatyka angielska dla zaawansowanych
do koszyka
Spis treści
1. GRAMATYKA NARRATOLOGII /16 | |
1.1. „Język jest formą, a nie substancją" /18 | |
1.2. Poziomy znaczenia /30 | |
1.2.1. Poziom uniwersalnej gramatyki tekstowej /37 | |
1.2.2. Struktura głęboka /39 | |
1.2.3. Struktura powierzchniowa i struktura manifestacji /46 | |
1.3. Underdetermination thesis, czyli jak uprawiać narratologię bez narratologicznych założeń /48 | |
2. GRAMATYKA ETIOPIK /58 | |
2.1. Tablica funkcji i sekwencji tworzących fabułę Etiopik /66 | |
2.2. „Tam, gdzie całość rozpada się i ustępuje miejsca agresji": | |
o działaniach przeciwników Chariklei i Theagenesa /78 | |
2.2.1. Przemoc prosta /80 | |
2.2.2. Przemoc złożona /84 | |
2.3. Antyteza: „Techne tou biou" kontra „naturalna gwałtowność rozkoszy" /93 | |
2.4. Zasady prawdopodobieństwa i konieczności oraz ambiwalencji zdarzeń /109 | |
2.4.1. Prawdopodobieństwo i konieczność /110 | |
2.4.2. Ambiwalencja /118 | |
3. GRAMATYKA HISTORII o CHRYZBIDZIE I ARYMANCIE 127 | |
3.1. „Ogólny projekt" czy „zamknięty zbiór reguł"? Barokowy romans miłosno-przygodowy w kontekście rozróżnienia Stanleya Fisha /127 | |
3.2. Dlaczego Historia o Chryzeidzie i Arymancie? /135 | |
3.3. Po prostu romans /140 | |