INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Odrzucenie dziecka przez rówieśników powinno być dla rodziców i wychowawców sygnałem ostrzegawczym. Zapowiada bowiem problemy na kolejnych etapach rozwoju dziecka: niedostosowanie społeczne w okresie dorastania, trudności w życiu dorosłym.
Książka Marii Deptuły pozwala zrozumieć przyczyny odrzucenia rówieśniczego i jego przejawy. Czytelnik znajdzie w niej analizę działań, jakie można podjąć, by skutecznie pomóc dzieciom odrzucanym przez rówieśników w przedszkolu, szkole, świetlicach środowiskowych czy terapeutycznych. Autorka zwraca uwagę na zapobieganie odrzuceniu, czemu służyć może wczesne wspomaganie rodziców w wypełnianiu ich opiekuńczej i wychowawczej roli, praca z grupą rówieśniczą w przedszkolu i szkole sprzyjająca rozwojowi tolerancji oraz pomaganie dziecku, gdy pojawią się problemy w relacjach z rówieśnikami.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 456 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19365-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I. Istota, przyczyny i zagrożenia wynikające z odrzucenia rówieśniczego w przedszkolu i szkole podstawowej | 15 |
ROZDZIAŁ 1. Istota zjawiska odrzucenia rówieśniczego i jego wybrane następstwa | 19 |
1.1. Znaczenie akceptacji rówieśników dla rozwoju i funkcjonowania dziecka | 26 |
1.1.1. Znaczenie akceptacji rówieśników dla wyników dziecka w nauce | 28 |
1.1.2. Relacje z rówieśnikami jako czynnik chroniący w przypadku niewłaściwego funkcjonowania rodziny | 33 |
1.2. Następstwa odrzucenia dziecka przez rówieśników | 38 |
1.3. Trwałość statusu odrzucenia | 48 |
1.4. Podsumowanie | 53 |
ROZDZIAŁ 2. Przyczyny odrzucenia dziecka przez rówieśników związane z warunkami jego rozwoju w rodzinie | 58 |
2.1. Więź dziecka z rodzicami jako szansa i zagrożenie dla dobrych relacji z rówieśnikami | 58 |
2.1.1. Zachowania opiekuna we wczesnym dzieciństwie a wzorce przywiązania i ich następstwa dla dalszego funkcjonowania dziecka | 60 |
2.1.2. Kompetencje matki niezbędne do powstania bezpiecznego przywiązania w pierwszym roku życia dziecka | 63 |
2.1.3. Zachowania opiekuna w okresie przedszkolnym a wzorce przywiązania i ich następstwa dla dalszego funkcjonowania dziecka | 70 |
2.1.4. Wskaźniki charakteryzujące jakość interakcji matka–dziecko w okresie przedszkolnym i na początku okresu szkolnego oraz jej związek z typem przywiązania | 75 |
2.1.5. Problem liczby bliskich związków i stałości wzorców przywiązania | 81 |
2.1.6. Przywiązanie w okresie dzieciństwa a funkcjonowanie dziecka w relacjach z rówieśnikami | 84 |
2.2. Praktyki wychowawcze rodziców a relacje dziecka z rówieśnikami | 92 |
2.2.1. Style wychowania | 93 |
2.2.2. Wybrane uwarunkowania praktyk rodzicielskich | 100 |
2.3. Podsumowanie | 109 |
ROZDZIAŁ 3. Przyczyny odrzucenia związane ze specyficznymi właściwościami dzieci | 111 |
3.1. Rozumienie innych ludzi i porozumiewanie się z nimi | 111 |
3.1.1. Uwarunkowania rozwoju teorii umysłu | 115 |
3.1.2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu dla funkcjonowania dzieci w relacjach z rówieśnikami | 120 |
3.1.3. Charakterystyka modelu przetwarzania informacji społecznych przez dzieci opracowanego przez Nicki R. Crick i Kennetha A. Dodge’a | 127 |
3.1.4. Spojrzenie Karen L. Bierman na przyczyny odrzucenia związane z przetwarzaniem przez dziecko informacji o świecie i sobie samym | 133 |
3.2. Kompetencje emocjonalne | 140 |
3.2.1. Świadomość własnych stanów emocjonalnych i umiejętność komunikowania ich innym ludziom | 142 |
3.2.2. Rozpoznawanie emocji innych ludzi i umiejętność empatycznego reagowania na nie | 145 |
3.2.3. Kontrolowanie emocji | 155 |
3.2.4. Znaczenie kompetencji emocjonalnych dla funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami | 166 |
3.3. Kompetencje społeczne | 177 |
3.3.1. Umiejętność współpracy | 180 |
3.3.2. Umiejętność rozwiązywania konfliktów | 186 |
3.3.3. Znaczenie kompetencji społecznych dla funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami | 194 |
3.4. Podsumowanie | 196 |
ROZDZIAŁ 4. Przyczyny odrzucenia związane ze środowiskiem szkolnym | 199 |
4.1. Przyczyny odrzucenia związane z klasą szkolną | 200 |
4.2. Przyczyny odrzucenia związane z nauczycielem i organizacją procesu nauczania | 210 |
4.3. Podsumowanie | 215 |
CZĘŚĆ II. Wczesna profilaktyka odrzucenia rówieśniczego i pomaganie dzieciom odrzucanym | 221 |
ROZDZIAŁ 5. Wspieranie rodziców w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej | 225 |
5.1. Zapobieganie powstawaniu pozabezpiecznego przywiązania | 225 |
5.1.1. Interwencje zmierzające do podnoszenia wrażliwości macierzyńskiej | 229 |
5.1.2. Interwencje zmierzające do zmian w posiadanych przez rodziców reprezentacjach dotyczących opieki | 233 |
5.1.3. Interwencje dostarczające rodzicom wsparcia społecznego w celu ułatwienia sprawowania opieki nad dzieckiem | 235 |
5.1.4. Interwencja w szczególnie trudnych przypadkach | 237 |
5.1.5. Możliwości praktycznego wykorzystania wyników badań nad zapobieganiem pozabezpiecznemu przywiązaniu | 242 |
5.2. Tworzenie rodzicom warunków do rozwijania kompetencji wychowawczych | 245 |
5.2.1. Programy oparte na teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury | 246 |
5.2.2. Program Joanny Sakowskiej „Szkoła dla rodziców i wychowawców” | 259 |
5.2.3. Program wspomagania rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym Blanki Poćwiardowskiej | 276 |
5.2.4. Koncepcja terapii dzieci impulsywnych Rossa W. Greene’a i J. Stuarta Ablona | 284 |
5.3. Podsumowanie | 288 |
ROZDZIAŁ 6. Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci odrzucanych przez rówieśników | 290 |
6.1. Metody i programy wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym | 291 |
6.1.1. Modelowanie i moralizowanie | 297 |
6.1.2. Program kształtowania umiejętności prospołecznych małego dziecka Ellen McGinnis i Arnolda P. Goldsteina | 298 |
6.1.3. Powierzanie zadań | 301 |
6.1.4. Program Joanny Grochulskiej dla dzieci agresywnych | 302 |
6.1.5. Indukcja | 306 |
6.1.6. Przyjaciele Zippiego | 308 |
6.1.7. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych „Spójrz inaczej” | 315 |
6.2. Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku 10–12 lat | 321 |
6.2.1. Program mediacji rówieśniczych | 321 |
6.2.2. Program Marty Herzberg wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nielubianych przez rówieśników | 326 |
6.2.3. Modyfikacja zachowań typu A – program Niny Ogińskiej-Bulik | 340 |
6.3. Ryzyko związane z pomaganiem dzieciom odrzucanym przez rówieśników z powodu agresywnych zachowań | 344 |
6.4. Podsumowanie | 351 |
ROZDZIAŁ 7. Działania nauczyciela poprawiające sytuację dzieci odrzucanych w klasie szkolnej | 353 |
7.1. Tworzenie dzieciom warunków do przezwyciężania stereotypów i uprzedzeń wobec rówieśników w zespole klasowym | 354 |
7.2. Zmniejszanie ryzyka powstawania uprzedzeń w klasie i pomaganie dzieciom odrzucanym dzięki zmianie zachowań nauczyciela | 367 |
7.3. Podsumowanie | 372 |
ROZDZIAŁ 8. Przykłady interwencji systemowych | 373 |
8.1. Rozwój koncepcji pomagania dzieciom odrzucanym przez rówieśników | 374 |
8.2. Program systemowy Carolyn Webster-Stratton „Niewiarygodne lata” | 379 |
8.3. Interwencja systemowa „Szybka ścieżka” opracowana przez Grupę Badawczą ds. Zapobiegania Problemom Zachowania | 393 |
8.3.1. Charakterystyka programu „Szybka ścieżka” | 394 |
8.3.2. Efekty programu „Szybka ścieżka” | 405 |
8.4. Podsumowanie | 414 |
Zakończenie | 417 |
Bibliografia | 421 |
Spis bloków rozszerzających | 441 |
Spis rycin | 442 |
Spis tabel | 444 |
Indeks nazwisk | 445 |
Indeks rzeczowy | 451 |