Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

48,30  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 48,30 zł  


48,30

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jest badaniom jakościowym w pedagogice, przedstawia ich miejsce w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych. Szczegółowo opisuje dwie metody: wywiad narracyjny i obiektywną hermeneutykę, prezentuje ich założenia, zasady interpretacji materiału empirycznego, na przykładach wyjaśnia ich praktyczne zastosowanie. Intencją autorek jest nie tylko przedstawienie wymienionych metod badawczych, ale także zwrócenie uwagi na organizację procesu badawczego i interpretacji zgromadzonych danych, teoretyczne uwarunkowania i konsekwencje decyzji badacza co do wyboru paradygmatów badawczych. Praca jest oryginalnym polskim opracowaniem problematyki empirycznych badań jakościowych w pedagogice. Większość książek na ten temat, które pojawiły się na polskim rynku w ostatnich latach, to tłumaczenia. Książka autorstwa polskich badaczek może wypełnić pewną lukę w metodologii nauk społecznych i humanistycznych w Polsce.


Rok wydania2013
Liczba stron304
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-17658-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie (Danuta Urbaniak-Zając)     7
  
  Rozdział 1. Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych (Danuta Urbaniak-Zając)     19
  1.1. Pozycja badań jakościowych w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych     19
  1.2. Konsekwencje podporządkowania się nauk społecznych pozytywistycznemu modelowi nauki     32
  1.3. Nieautonomiczność metody badawczej     39
  1.4. W labiryncie badań jakościowych     47
  1.4.1. Między naturalizmem a konstruktywizmem (konstrukcjonizmem)     54
  1.4.2. Między opisem a uczestnictwem     62
  1.4.3. Zakończenie     82
  
  Rozdział 2. Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych (Ewa Kos)     91
  2.1. Teoretyczne założenia metody     91
  2.1.1. Status narracji autobiograficznej     93
  2.2. Sposób pozyskiwania materiału badawczego i metodyka interpretacji     98
  2.2.1. Przebieg wywiadu narracyjnego – gromadzenie materiału empirycznego     98
  2.2.2. Proces interpretacji danych narracyjnych w koncepcji F. Schützego     104
  
  Rozdział 3. Przykład interpretacji narracji z wykorzystaniem metody F. Schützego („…ja nie bałam się robić w życiu tego, czego chcę, i nie bałam się chcieć…”) (Ewa Kos)     117
  3.1. Nawiązanie kontaktu z narratorką i przebieg wywiadu     119
  3.1.1. „Zachęta” do opowiadania i jej ratyfikacja przez narratorkę     121
  3.2. Charakterystyka etapów interpretacji narracji     123
  
  Rozdział 4. Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych (Danuta Urbaniak-Zając)     169
  4.1. Geneza metody     169
  4.2. Przedmiot zainteresowania obiektywnej hermeneutyki     174
  4.2.1. Obiektywne struktury znaczenia i latentne struktury sensu     174
  4.2.2. Tekst i protokół     184
  4.3. Poznawczy status reguł generujących działania oraz struktur sensu i znaczenia     186
  4.4. Autonomia życiowej praxis i struktura przypadku     190
  4.5. Zasada uogólniania wyników badań – struktura przypadku jako dialektyka ogólności i szczególności     195
  4.6. Metodyka interpretacji     198
  4.6.1. Zasady obiektywno-hermeneutycznej interpretacji     199
  4.6.2. Technika interpretacji – od opowiadanych historii do struktury przypadku     204
  4.7. Krytyczne podsumowanie metodologii i metodyki obiektywnej hermeneutyki     210
  
  Rozdział 5. Obraz zawodu pedagoga kształtujący się u studentów kierunku pedagogika – przykład zastosowania obiektywnej hermeneutyki (Danuta Urbaniak-Zając)     222
  5.1. Sformułowanie problemu badawczego (określenie przypadku)     222
  5.2. Ocena protokołu (umiejscowienie interakcji)     225
  5.3. Budowanie historii i porządkowanie wariantów znaczeń (Lesarten)     227
  5.4. Elementy (hipotezy) struktury przypadku     244
  
  Uwagi końcowe     254
  
  Załącznik. Transkrypcja prezentowanej narracji     258
  
  Bibliografia     287
  
  Indeks nazwisk     300
RozwińZwiń