POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
Monografia ta jest próbą przedstawienia Bożego posłańca na przestrzeni wieków. Uwzględnia najstarsze tradycje obrazowania dobrego ducha (hebrajską, judeochrześcijańską, egipską), których ślady zachowały się w postrzeganiu anioła w kulturze dawnej Europy - od średniowiecza po kres XVII stulecia. Pisarze i malarze niezwykle ufnie odnosili się do duchowej tradycji w zakresie mówienia o świecie anielskim jako sferze sacrum. Przywoływali utrwalone w dziełach filozoficznych, teologicznych, religijnych, a szczególnie ascetycznych i mistycznych wizje aniołów jako pośredników między sferą ziemską a niebiańską.
Mieszkańcy dawnej Europy z dumą spoglądali w przeszłość biblijną, umieszczając imiona aniołów w swych modlitwach, na kartach żywotów i legend, wprowadzając zwiastunów dobra do poezji maryjnej i pasyjnej, widząc w nich wreszcie sprzymierzeńców na trudnej drodze do dobrych zaświatów. Filozofowie i mistycy odczytywali wszechświat jako sensorium Boga przepełnione anielskim śpiewem (musica mundana, musica coelestis). Uważali, że mieszkańcy Bożego domu oddają mu nieustającą chwałę śpiewem, a człowieka czynili kandydatem do dziesiątego chóru anielskiego. Spoglądali na jednostkę jak na kosmos w miniaturze (micros cosmos) i doszukiwali się w niej podobieństwa do doskonałego Boga.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2124-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Anioł bożonarodzeniowy
do koszyka
Anioł bożonarodzeniowy
do koszyka
Anioł burz
do koszyka
Anioł burz
do koszyka
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział I: Kim są aniołowie? Człowiek w angelosferze | |
Definicje, wyobrażenia, wizje | |
1. Kim są aniołowie? Definicje i wyobrażenia | |
2. Aniołowie Starego Testamentu | |
3. Aniołowie Nowego Testament | |
4. Dobre duchy w pismach myślicieli chrześcijańskich i Ojców Kościoła II-VI w. po Chr. | |
Rozdział II: Bonus angelus w literaturze i kulturze średniowiecza | |
1. Anioł w nauce św. Hildegardy z Bingen, św. Bonawentury i św. Tomasza | |
2. Aniołowie - podróżnicy do dobrych i złych zaświatów; Świat wizji eschatologicznych VII-XIV w. | |
3. Anioł w liryce dawnej Europy IV-XIV w. | |
Rozdział III: Aniołowie w literaturze i kulturze duchowej XVI stulecia | |
1. Aniołowie - nauczyciele "ćwiczeń duchowych" i opiekunowie mistycznych wzlotów | |
2. Próby budowania antropologii angelicznej W poszukiwaniu miłości anielskiej | |
3. Od istot ludzkich do bytów wyższych | |
Rozdział IV: Barokowe theatrum angelorum. Skrzydlaci bohaterowie polskiej poezji barokowej | |
1. Tam, gdzie Serafin "pała... w szczęśliwej miłości" O "zwierciadłach wiecznej mądrości" | |
2. Anioł sztuki medytacji. Pochodnia Miłości Bożej Kaspra Twardowskiego | |
3. Obsesja wzlotu i pragnienie transformacji ducha w emblematyce barokowej | |
4. Towarzysz śmierci, przewodnik po zaświatach | |
Rozdział V: Dobre anioły w europejskiej poezji XVII w. | |
1. Niewidzialni inspiratorzy człowieka - angielska poezja metafizyczna | |
2. Tematy anielskie w epigramatach Johanna Schefflera | |
3. W kręgu Miłości Świętej - europejska emblematyka | |
4. Boskie światło i ziemski mrok - o "tłumaczach nieba" Twórczość francuskich poetów "płonącej wyspy" | |
Rozdział VI: O skrzydlatych mieszkańcach katedr i miejsc szczęśliwych. Tematy anielskie w sztukach wizualnych - od średniowiecza do baroku | |
1. Aniołowie pergaminu i katedry. Posłańcy Boga w sztuce średniowiecznej Europy | |
2. W stronę odrodzenia | |
3. Barokowe wyobrażenia duchów Bożych | |
Zakończenie; Indeks nazwisk; Spis ilustracji | |
The Angel in Baroque Poetry. The History of the Figure in European Culture (Summary) | |
Der Engel in der Dichtung des Barock. Die Geschichte einer Figur in der älteren europaischen Kultur (Zusammenfassung) | |
L'Ange dans la poésie baroque. Histoire d'un personnage dans la culture de l'Europe de jadis (Résumé) | |