POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem niniejszej książki jest analiza i interpretacja kilkunastu utworów poetyckich Wiaczesława Iwanowa oraz fragmentu poematu Человек pt. Аз Есмь (stanowiącego odrębną całość semantyczą), pochodzących z różnych okresów jego twórczości (lata 1904–1944), lecz ujawniających tendencję Całości i zasady organizujące tę artystyczną Całość. Utwory te zawierają wyselekcjonowane przez nas poligenetyczne symbole. Spośród nich wybrano zaledwie kilka, naszym zdaniem, najbardziej reprezentatywnych; są to: drzewo życia, krzyż, różokrzyż, ziarno-kłos oraz „mit adamicki” z jego protagonistami – Adamem, Lucyferem i Ewą. Stały się one przedmiotem szczegółowych rozważań i interpretacji w kolejnych rozdziałach książki. Celem pracy jest ukazanie intertekstualnych związków wybranych tekstów poetyckich W. Iwanowa z Biblią – księgą uniwersalną i ponadczasową, od tysiącleci współtworzącą kulturę, nadającą sens życia jednostkom i pokoleniom, wprowadzającą powszechny kodeks postępowania oraz skupiającą mądrość i bogactwo
duchowe pokoleń.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-183-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 13 |
Wiaczesław Iwanow i problem dialogu kultur | 13 |
Przedmiot i cel pracy | 18 |
Metoda | 21 |
Stan badań | 23 |
Struktura pracy | 28 |
Rozdział I. SYMBOL I BIBLIA | 34 |
Rozdział II. „MIT ADAMICKI” W POEZJI WIACZESŁAWA IWANOWA | 69 |
2.1 Pojęcie „mitu adamickiego” i jego funkcje | 69 |
2.2 Rajski dramat i jego męscy protagoniści – Adam i Lucyfer | 71 |
2.2.a Uobecnienie i transformacje „mitu adamickiego” w cyklu poetyckim Iwanowa Римский дневник 1944 года (na materiale wierszy И правоверный Кальдерон […] oraz Затаеннее Природа […]) | 71 |
2.2.b Bunt i wygnanie Gwiazdy Zarannej oraz upadek człowieka w poemacie Человек | |
(1916–1919) | 91 |
2.3 Ewa – kusicielka czy uosobienie piękna i niewinności? | 127 |
Rozdział III. SYMBOLIKA DRZEWA ŻYCIA JAKO PRZYKŁAD DIALOGU KULTUR W POEZJI IWANOWA | 149 |
3.1 Drzewo życia (drzewo kosmiczne) w systemach mitologicznych | 149 |
3.2 Symbolizm drzewa życia w tradycji chrześcijańskiej | 152 |
3.3 Yggdrasill – o syntezie wierzeń starożytnych i chrześcijańskich | 152 |
Rozdział IV. SYMBOL SYMBOLI – KRZYŻ I JEGO SEMANTYKA | 167 |
4.1 Historia znaku krzyża | 167 |
4.2 Postacie krzyża w poezji Wiaczesława Iwanowa | 170 |
4.2.a Krzyż zła | 170 |
4.2.b Różokrzyż | 178 |
Rozdział V. SYMBOLIKA ZIARNA-KŁOSA W POEZJI IWANOWA | 205 |
5.1 Ziarno-kłos w kulturze starożytnej. Związki z misteriami eleuzyńskimi | 205 |
5.2 Aspekty znaczeniowe ziarna-kłosa w symbolice chrześcijańskiej | 208 |
5.3 Ziarno-kłos – symbol łączący kulturę helleńską i chrześcijańską | 209 |
5.4 Eschatologiczny wymiar motywu ziarna-kłosa | 218 |
W MIEJSCE ZAKOŃCZENIA | 227 |
SPIS ILUSTRACJI | 229 |
BIBLIOGRAFIA | 231 |
SUMMARY | 251 |
INDEKS NAZWISK | 255 |