POLECAMY
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca dotyczy zjawiska przestępczości osób, które w chwili popełnienia czynu ukończyły 17 lat, ale nie osiągnęły jeszcze 21. roku życia. Autorka stara się je wyjaśnić, wykorzystując ogólną teorię napięcia Roberta Agnew i uwzględniając skutki transformacji społeczno-ustrojowej w Polsce. Książka jest interesującym studium z pogranicza socjologii i pedagogiki resocjalizacyjnej.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-631-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ROZDZIAŁ 1 Negatywne skutki transformacji ustrojowej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem przestępczości młodzieży | 11 |
1.1. Przeobrażenia społeczno-ustrojowe i ich wpływ na przestępczość młodzieży w Polsce | 11 |
1.2. Główne tendencje we współczesnej przestępczości młodzieży polskiej | 24 |
1.2.1. Zmiany ilościowe w przestępczości nieletnich i młodocianych w latach 1990–2007 | 25 |
1.2.2. Zmiany jakościowe we współczesnej przestępczości nieletnich i młodocianych | 29 |
ROZDZIAŁ 2 Ogólna teoria napięcia Roberta Agnew jako próba interpretacji współczesnej przestępczości młodzieży polskiej | 32 |
2.1. Pojęcie napięcia w teorii anomii Roberta Mertona | 33 |
2.2. Pojęcie napięcia w teorii zablokowanych możliwości Alberta Cohena | 37 |
2.3. Pojęcie napięcia w teorii zróżnicowanych możliwości Richarda Clowarda i Lloyda Ohlina | 39 |
2.4. Współczesne teorie napięcia | 40 |
2.4.1. Instytucjonalna teoria anomii Stevena Messnera i Richarda Rosenfelsa | 40 |
2.4.2. Teoria napięcia Roberta Agnew | 41 |
2.4.3. Empiryczna weryfikacja ogólnej teorii napięcia R. Agnew na populacji młodzieży amerykańskiej | 59 |
2.5. Alienacja i anomia jako współczesna kategoria dezorganizacji społecznej | 66 |
2.6. Podsumowanie | 72 |
ROZDZIAŁ 3 Metodologiczne podstawy badań własnych | 76 |
3.1. Przedmiot i cel badań | 76 |
3.2. Problemy, pytania i hipotezy badawcze | 78 |
3.3. Zmienne i wskaźniki | 82 |
3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 85 |
3.5. Dobór próby badawczej, sposób przeprowadzenia badań i opracowania wyników | 93 |
3.6. Porównanie rezultatów badań metodą Roberta Agnew i Helen Raskin White w populacji młodzieży amerykańskiej i polskiej na podstawie wyników analizy czynnikowej | 94 |
ROZDZIAŁ 4 Determinanty przestępczości młodocianych – weryfikacja głównych tez ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew na podstawie wyników badań własnych | 103 |
4.1. Charakterystyka badanej zbiorowości | 103 |
4.1.1. Struktura społeczno-demograficzna badanych | 104 |
4.1.2. Dane dotyczące czynu przestępczego popełnionego przez młodocianych sprawców | 109 |
4.1.3. Niedostosowanie społeczne w grupach młodocianych przestępców i nieprzestępców | 114 |
4.2. Główne predyktory przestępczości młodocianych na podstawie wyników analizy regresji wielokrotnej – porównanie wyników badań własnych z ustaleniami R. Agnew i H.R. White | 115 |
4.3. Poczucie napięcia i czynniki ograniczające – analiza porównawcza badanych grup | 121 |
4.3.1. Poczucie napięcia i czynniki ograniczające – analiza porównawcza grup młodocianych przestępców i nieprzestępców | 122 |
4.3.2. Poczucie napięcia i czynniki ograniczające – analiza porównawcza grup młodocianych przestępców skazanych za popełnienie czynu agresywnego i nieagresywnego | 133 |
4.3.3. Poczucie napięcia i czynniki ograniczające – analiza porównawcza grup młodocianych przestępców skazanych po raz pierwszy i wielokrotnie karanych | 141 |
4.4. Poczucie alienacji – analiza porównawcza badanych grup | 149 |
4.4.1. Poczucie alienacji w grupach młodocianych przestępców i nieprzestępców | 149 |
4.4.2. Poczucie alienacji w grupach młodocianych przestępców skazanych za popełnienie czynu agresywnego i nieagresywnego | 151 |
4.4.3. Poczucie alienacji w grupach młodocianych przestępców pierwszy raz karanych i wielokrotnie karanych | 152 |
4.5. Analiza zależności między zmiennymi w grupie młodocianych przestępców oraz w grupie młodocianych przestępców i nieprzestępców | 156 |
4.5.1. Nasilenie zachowań przestępczych a poczucie napięcia i czynniki ograniczające w grupie młodocianych przestępców | 156 |
4.5.2. Poczucie napięcia a czynniki ograniczające w grupie młodocianych przestępców oraz w grupie młodocianych przestępców i nieprzestępców | 157 |
4.5.3. Poczucie napięcia a poczucie alienacji w grupie młodocianych przestępców i nieprzestępców | 162 |
4.5.4. Czynniki ograniczające a poczucie alienacji w grupie młodocianych przestępców i nieprzestępców | 165 |
ROZDZIAŁ 5 Wnioski i podsumowanie | 171 |
Aneks | 188 |
Spis aneksów | 210 |
Bibliografia | 211 |
Summary | 234 |