INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia prezentująca najważniejsze współczesne propozycje filozoficzne i estetyczne poznawania literatury. Kolejne rozdziały książki konsekwentnie prowadzą do zbudowania podstaw nowej dyscypliny - dramatycznej teorii literatury. Refleksje teoretyczne zostały wpisane w interpretacje tekstów literackich. Autorka przenosi w przestrzeń swych wywodów cały "areopag" współczesnych uczonych, aby udowodnić, że utwory literackie, interpretacje estetyków, krytyków sztuki i literaturoznawców współtworzą koncepcję dramatycznego dyskursu w sztuce.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2024-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Pisanie jako dramatyzacja | 7 |
Rozdział I. Dramatyczna teoria i estetyka antybinarna | 19 |
Dramatyczna teoria czy dramat teorii? | 19 |
Rozdział II. Doświadczenie dramatyczne a estetyka performatywna | 26 |
Rozdział III. Dekonstrukcja jako problem estetyki (na przykładzie | |
dramatycznego dyskursu Jacques’a Derridy) | 46 |
Piękna książka – piękna dekonstrukcja | 46 |
Teatr i dekonstrukcja (sceno-grafie i przestrzenie liminalne) | 49 |
Zawieszenie ramy, głosu i przedstawienia | 57 |
Rozdział IV. Estetyka sceny Wyspiańskiego (szkic do estetyki, szkic do sceny) | 60 |
Od labiryntu do kłącza | 60 |
Stojąc w katedrze – stojąc na scenie | 66 |
Wyspiański – artysta „światów możliwych” | 71 |
Rozdział V. Narracyjne i dramatyczne ujęcia przestrzeni w dramacie XX wieku | 80 |
Od przestrzeni mimetycznej do przestrzeni performatywnej | 80 |
Droga w dramacie – drogi dramatu | 88 |
Rozdział VI. Dramat i teatr absurdu w kontekście estetyki antybinarnej i performatywnej | 97 |
Teatr absurdu w kontekście absurdu | 99 |
Teatr absurdu Arystofanesa i Derridy | 103 |
Absurd, tragedia, teatr i ciało | 107 |
Od fragmentu do powtórzenia – re:start | 111 |
Teatr absurdu – układ poznawczy (reprezentacji) czy performatywny (kreacji)? | 115 |
Rozdział VII. Dyskurs performatywny w literaturoznawstwie | 122 |
Rozdział VIII. Świat jako performance | 148 |
Od teatru przedstawienia do teatru powtórzenia | 151 |
Od zniszczenia do zmęczenia | 157 |
Od performance’u do estetyki performatywnej | 161 |
Rozdział IX. Dyskurs dramatyczny w twórczości Tadeusza Rożewicza | 165 |
Rozdział X. Dramatyczna koncepcja literaturoznawczej interpretacji | 176 |
Rozrzucenie dramatu | 176 |
Chodząc po tekstach | 183 |
Rozdział XI. Dramatyczna teoria literatury wobec problemów wizualności | 189 |
Rozdział XII. Światło jako metafora epistemologiczna | 196 |
Stan światła – stan świata | 196 |
Światło niejasne – wiedza niepewna | 207 |
Światłocień interpretacji | 210 |
Zakończenie. Czytanie jako od(roz)grywanie | 214 |
Nota bibliograficzna | 219 |
Indeks | 221 |
Dramatic theory of literature. Outline of problems (Summary) | 227 |