Pedagogia wzoru jako model formacji duchownych w kościele starożytnym

-24%

Pedagogia wzoru jako model formacji duchownych w kościele starożytnym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,84  34,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,84 zł  


25,84

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja przybliżając sięgającą początków chrześcijaństwa niezwykle cenną i bogatą tradycję pedagogii Kościoła w zakresie formacji kapłańskiej, wypełnia lukę w historii edukacji kapłańskiej i odsłania potrzebą badań nad kościelną funkcją wychowawczą . Bardzo dobrze wpisuje się w chwilę obecną, w której tak wiele mówi się o potrzebie nowej ewangelizacji.


Rok wydania2013
Liczba stron496
KategoriaTeologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ISBN-13978-83-7072-787-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów biblijnych     10
  Wstęp     13
  Część I. Pedagogia Jezus a wobec Dwunastu i jej kontynuacja w Kościele pierwotnym     33
  Rozdział I. Wzór wychowawczy Jezusa z Nazaretu     36
  1. Jezus jako Pedagog, Mistrz i Nauczyciel     38
  1.1. Działalność nauczycielska Jezusa w kontekście żydowskiej tradycji edukacyjnej     40
  1.2. Wyjątkowy charakter nauczania Jezusa     49
  2. Wybór Dwunastu     53
  3. Elementy pedagogii Jezusa wobec Dwunastu     59
  3.1. Powołanie i powierzenie misji     59
  3.2. Kategoryczny charakter wezwania     61
  3.3. Konsekwencje pójścia za Jezusem     63
  3.4. Życie we wspólnocie wybranych     64
  4. Misja Jezusa – misją Kościoła     71
  Rozdział II. Dzieło formacyjne Pawła Apostoła     77
  1. Paweł Apostoł w roli wychowawcy swoich współpracowników i następców     78
  2. Przełożeni wspólnoty Kościoła     89
  3. Kwalifikacje kandydatów na biskupów-prezbiterów i diakonów     95
  4. Wzór pasterza na przykładzie Pawła Apostoła     105
  Rozdział III. Ewolucja pierwotnych modeli formacyjnych     111
  1. Model hierarchiczny kapłaństwa według Ignacego z Antiochii i Pseudo-Dionizego Areopagity     114
  2. Cele formacyjne wynikające z przyjętej eklezjologii     119
  3. Rozwój terminologii w obrębie urzędowej posługi kapłańskiej     122
  Część II. Formacja duchownych w strukturach i prawodawstwie Kościoła pierwszych wieków     129
  Rozdział I. Uformowanie się stopni i funkcji święceń     134
  1. Duchowni wyższych święceń     136
  2. Duchowni niższych święceń     141
  3. Wzrost kompetencji prezbiterów i ich pozycji w ramach sacerdotium     147
  Rozdział II. Wymogi stawiane kandydatom do święceń     159
  1. Wiek święceń     160
  2. Wymogi fizyczne i zdrowotne     162
  3. Predyspozycje duchowo-moralne     165
  4. Wymogi związane z wykształceniem     174
  5. Szczegółowe zalecenia dyscyplinarno-obyczajowe     176
  6. Obowiązek celibatu     180
  7. Problem symonii     190
  Rozdział III. Kształcenie i przygotowanie duchownych w kontekście hellenistycznej tradycji edukacyjnej     194
  1. Chrześcijaństwo wobec szkoły i kultury klasycznej     195
  2. Przygotowanie podstawowe – formacja lektorów     209
  3. Przygotowanie ogólne i teologiczne duchownych – między ideałem a rzeczywistością     213
  4. Przygotowanie kaznodziejskie i katechetyczne     219
  Część III. Powstanie i rozwój monastycznych wzorców formacji kapłańskiej     227
  Rozdział I. Formacja w środowisku monastycznym na Wschodzie     229
  1. Źródła monastycyzmu chrześcijańskiego – ascetyzm     229
  2. Życie monastyczne we wspólnotach anachoreckich     233
  3. Formacja mnichów w pachomiańskich wspólnotach cenobitycznych     238
  4. Pedagogia Ojców Pustyni – kierownictwo duchowe     244
  5. Formacja we wspólnotach bazyliańskich     253
  6. Wychowanie w klasztorze – oblati     260
  Rozdział II. Formacja na Zachodzie pod wpływem ideału monastycznego     266
  1. Monasterium clericorum Euzebiusza z Vercelli i podobne fundacje w Italii     268
  2. Formacja duchownych na terenie Galii     273
  2.1. Presbyterium Hilarego z Poitiers     274
  2.2. Formacja mnicha-kapłana-duszpasterza według Marcina z Tours     275
  2.3. Adaptacja wschodniego ascetyzmu do mentalności zachodniej – Jan Kasjan     279
  2.4. Troska o nauczanie wiernych – Cezary z Arles     284
  3. Doświadczenie życia monastycznego i formacja mnicha-prezbitera u św. Augustyna     293
  3.1. Przyjęcie zakonnego stylu życia – „klasztor w ogrodzie”     294
  3.2. Klasztor duchownych w domu biskupim – powstanie diecezjalno-monastycznej formuły przygotowania do kapłaństwa     297
  3.3. Elementy formacyjne w augustyńskiej Regule monastycznej     302
  4. Klasztor jako „szkoła służby Pańskiej” według Benedykta z Nursji     306
  Część IV. Troska o formację i przygotowanie duchownych na przykładzie świadectwa życia i pism
  wybranych Ojców Kościoła     311
  Rozdział I. Wzór formacyjny kapłana w traktacie Obowiązki duchownych Ambrożego z Mediolanu     314
  1. Świadectwo życia Ambrożego     316
  2. Posługa prezbiterów w Kościele mediolańskim     323
  3. Wymogi formacyjne i duszpasterskie     326
  3.1. Przyjęcie i odczytanie powołania     327
  3.2. Godność prezbiterów     331
  3.3. Funkcje prezbiterów     336
  4. Szczegółowe cele formacji w porządku naturalnym i nadprzyrodzonym     343
  4.1. Kształtowanie dojrzałości ludzkiej – cnoty kardynalne i przymioty moralne     344
  4.2. Kształtowanie dojrzałości kapłańskiej – cnoty religijne     354
  Rozdział II. Przygotowanie kapłana-kaznodziei na podstawie Rozprawy o kapłaństwie Grzegorza z Nazjanzu     367
  1. Świadectwo życia Grzegorza     368
  2. Przygotowanie intelektualne kapłana-kaznodziei     377
  2.1. Wiedza z zakresu enkyklios paideia     378
  2.2. Wiedza z zakresu filozofii     379
  2.3. Wiedza z zakresu psychologii pastoralnej     380
  2.4. Wiedza biblijna – kapłan jako głosiciel słowa Bożego     383
  2.5. Wiedza ściśle teologiczna     387
  3. Formacja duchowa kapłana-kaznodziei: walka z wadami i nabywanie cnót     390
  Rozdział III. Droga formacji do kapłaństwa na przykładzie Jana Chryzostoma i jego Dialogu O kapłaństwie     396
  1. Świadectwo życia Jana Chryzostoma     398
  1.1. Okres antiocheński     399
  1.2. Okres cenobityczno-anachorecki     404
  1.3. W strukturach Kościoła antiocheńskiego     405
  2. Monastycyzm otwarty na życie apostolskie     409
  3. Wychowanie w rodzinie jako przygotowanie do życia kapłańskiego     416
  4. Wnioski formacyjne     424
  Rozdział IV. Formacja kapłana-pasterza według Księgi reguły pasterskiej Grzegorza Wielkiego     429
  1. Świadectwo życia Grzegorza Wielkiego     430
  2. Kluczowe aspekty formacji kapłańskiej     433
  2.1. Wymogi moralne i osobowościowe     436
  2.2. Przymioty i wymogi intelektualne     441
  Zakończenie     445
  Bibliografia     455
RozwińZwiń