POLECAMY
-24%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja przybliżając sięgającą początków chrześcijaństwa niezwykle cenną i bogatą tradycję pedagogii Kościoła w zakresie formacji kapłańskiej, wypełnia lukę w historii edukacji kapłańskiej i odsłania potrzebą badań nad kościelną funkcją wychowawczą . Bardzo dobrze wpisuje się w chwilę obecną, w której tak wiele mówi się o potrzebie nowej ewangelizacji.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 496 |
Kategoria | Teologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
ISBN-13 | 978-83-7072-787-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów biblijnych | 10 |
Wstęp | 13 |
Część I. Pedagogia Jezus a wobec Dwunastu i jej kontynuacja w Kościele pierwotnym | 33 |
Rozdział I. Wzór wychowawczy Jezusa z Nazaretu | 36 |
1. Jezus jako Pedagog, Mistrz i Nauczyciel | 38 |
1.1. Działalność nauczycielska Jezusa w kontekście żydowskiej tradycji edukacyjnej | 40 |
1.2. Wyjątkowy charakter nauczania Jezusa | 49 |
2. Wybór Dwunastu | 53 |
3. Elementy pedagogii Jezusa wobec Dwunastu | 59 |
3.1. Powołanie i powierzenie misji | 59 |
3.2. Kategoryczny charakter wezwania | 61 |
3.3. Konsekwencje pójścia za Jezusem | 63 |
3.4. Życie we wspólnocie wybranych | 64 |
4. Misja Jezusa – misją Kościoła | 71 |
Rozdział II. Dzieło formacyjne Pawła Apostoła | 77 |
1. Paweł Apostoł w roli wychowawcy swoich współpracowników i następców | 78 |
2. Przełożeni wspólnoty Kościoła | 89 |
3. Kwalifikacje kandydatów na biskupów-prezbiterów i diakonów | 95 |
4. Wzór pasterza na przykładzie Pawła Apostoła | 105 |
Rozdział III. Ewolucja pierwotnych modeli formacyjnych | 111 |
1. Model hierarchiczny kapłaństwa według Ignacego z Antiochii i Pseudo-Dionizego Areopagity | 114 |
2. Cele formacyjne wynikające z przyjętej eklezjologii | 119 |
3. Rozwój terminologii w obrębie urzędowej posługi kapłańskiej | 122 |
Część II. Formacja duchownych w strukturach i prawodawstwie Kościoła pierwszych wieków | 129 |
Rozdział I. Uformowanie się stopni i funkcji święceń | 134 |
1. Duchowni wyższych święceń | 136 |
2. Duchowni niższych święceń | 141 |
3. Wzrost kompetencji prezbiterów i ich pozycji w ramach sacerdotium | 147 |
Rozdział II. Wymogi stawiane kandydatom do święceń | 159 |
1. Wiek święceń | 160 |
2. Wymogi fizyczne i zdrowotne | 162 |
3. Predyspozycje duchowo-moralne | 165 |
4. Wymogi związane z wykształceniem | 174 |
5. Szczegółowe zalecenia dyscyplinarno-obyczajowe | 176 |
6. Obowiązek celibatu | 180 |
7. Problem symonii | 190 |
Rozdział III. Kształcenie i przygotowanie duchownych w kontekście hellenistycznej tradycji edukacyjnej | 194 |
1. Chrześcijaństwo wobec szkoły i kultury klasycznej | 195 |
2. Przygotowanie podstawowe – formacja lektorów | 209 |
3. Przygotowanie ogólne i teologiczne duchownych – między ideałem a rzeczywistością | 213 |
4. Przygotowanie kaznodziejskie i katechetyczne | 219 |
Część III. Powstanie i rozwój monastycznych wzorców formacji kapłańskiej | 227 |
Rozdział I. Formacja w środowisku monastycznym na Wschodzie | 229 |
1. Źródła monastycyzmu chrześcijańskiego – ascetyzm | 229 |
2. Życie monastyczne we wspólnotach anachoreckich | 233 |
3. Formacja mnichów w pachomiańskich wspólnotach cenobitycznych | 238 |
4. Pedagogia Ojców Pustyni – kierownictwo duchowe | 244 |
5. Formacja we wspólnotach bazyliańskich | 253 |
6. Wychowanie w klasztorze – oblati | 260 |
Rozdział II. Formacja na Zachodzie pod wpływem ideału monastycznego | 266 |
1. Monasterium clericorum Euzebiusza z Vercelli i podobne fundacje w Italii | 268 |
2. Formacja duchownych na terenie Galii | 273 |
2.1. Presbyterium Hilarego z Poitiers | 274 |
2.2. Formacja mnicha-kapłana-duszpasterza według Marcina z Tours | 275 |
2.3. Adaptacja wschodniego ascetyzmu do mentalności zachodniej – Jan Kasjan | 279 |
2.4. Troska o nauczanie wiernych – Cezary z Arles | 284 |
3. Doświadczenie życia monastycznego i formacja mnicha-prezbitera u św. Augustyna | 293 |
3.1. Przyjęcie zakonnego stylu życia – „klasztor w ogrodzie” | 294 |
3.2. Klasztor duchownych w domu biskupim – powstanie diecezjalno-monastycznej formuły przygotowania do kapłaństwa | 297 |
3.3. Elementy formacyjne w augustyńskiej Regule monastycznej | 302 |
4. Klasztor jako „szkoła służby Pańskiej” według Benedykta z Nursji | 306 |
Część IV. Troska o formację i przygotowanie duchownych na przykładzie świadectwa życia i pism | |
wybranych Ojców Kościoła | 311 |
Rozdział I. Wzór formacyjny kapłana w traktacie Obowiązki duchownych Ambrożego z Mediolanu | 314 |
1. Świadectwo życia Ambrożego | 316 |
2. Posługa prezbiterów w Kościele mediolańskim | 323 |
3. Wymogi formacyjne i duszpasterskie | 326 |
3.1. Przyjęcie i odczytanie powołania | 327 |
3.2. Godność prezbiterów | 331 |
3.3. Funkcje prezbiterów | 336 |
4. Szczegółowe cele formacji w porządku naturalnym i nadprzyrodzonym | 343 |
4.1. Kształtowanie dojrzałości ludzkiej – cnoty kardynalne i przymioty moralne | 344 |
4.2. Kształtowanie dojrzałości kapłańskiej – cnoty religijne | 354 |
Rozdział II. Przygotowanie kapłana-kaznodziei na podstawie Rozprawy o kapłaństwie Grzegorza z Nazjanzu | 367 |
1. Świadectwo życia Grzegorza | 368 |
2. Przygotowanie intelektualne kapłana-kaznodziei | 377 |
2.1. Wiedza z zakresu enkyklios paideia | 378 |
2.2. Wiedza z zakresu filozofii | 379 |
2.3. Wiedza z zakresu psychologii pastoralnej | 380 |
2.4. Wiedza biblijna – kapłan jako głosiciel słowa Bożego | 383 |
2.5. Wiedza ściśle teologiczna | 387 |
3. Formacja duchowa kapłana-kaznodziei: walka z wadami i nabywanie cnót | 390 |
Rozdział III. Droga formacji do kapłaństwa na przykładzie Jana Chryzostoma i jego Dialogu O kapłaństwie | 396 |
1. Świadectwo życia Jana Chryzostoma | 398 |
1.1. Okres antiocheński | 399 |
1.2. Okres cenobityczno-anachorecki | 404 |
1.3. W strukturach Kościoła antiocheńskiego | 405 |
2. Monastycyzm otwarty na życie apostolskie | 409 |
3. Wychowanie w rodzinie jako przygotowanie do życia kapłańskiego | 416 |
4. Wnioski formacyjne | 424 |
Rozdział IV. Formacja kapłana-pasterza według Księgi reguły pasterskiej Grzegorza Wielkiego | 429 |
1. Świadectwo życia Grzegorza Wielkiego | 430 |
2. Kluczowe aspekty formacji kapłańskiej | 433 |
2.1. Wymogi moralne i osobowościowe | 436 |
2.2. Przymioty i wymogi intelektualne | 441 |
Zakończenie | 445 |
Bibliografia | 455 |