INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Tematem książki jest kichotyzm filozoficzny, ujęty jako spoiwo Pokolenia '98, nieformalnej grupy wpływowych myślicieli hiszpańskich przełomu XIX i XX wieku. Praca została podzielona na dwie części. Pierwsza pokazuje, w jaki sposób dokonało się przejście od interpretacji dzieła literackiego do zastosowania tego dzieła jako narzędzia wyjaśniania rzeczywistości. Druga przedstawia koncepcje filozoficzne, wypracowane w trakcie analizy utworu Cervantesa i zogniskowane wokół zagadnienia podmiotu, zarówno indywidualnego, jak i zbiorowego. Główna para bohaterów - Don Kichote i Sanczo Pansa - posłużyła do stworzenia dynamicznej wizji podmiotowości, nieustannie rozdartej między tym, co idealne, a tym, co materialne, własne i obce, trwałe i ulotne.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 432 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2921-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp / | 7 |
Część I. Od filozoficzności Don Kichota do filozoficznego kichotyzmu | |
Rozdział 1. Odczytania Don Kichota: wyłanianie się filozoficznych kategorii kichotyzmu / | 13 |
Główne linie odczytań Don Kichota / | 13 |
Don Kichote w odczytaniach krytyki radykalnej / | 17 |
Idealistyczne odczytania Don Kichota / | 34 |
Rozdział 2. Kichotyzm filozoficzny pokolenia ’98 / | 65 |
Kichotyzm – krytyczne próby uchwycenia zjawiska jako wyznacznika myśli pokolenia ’98 / | 67 |
Pokolenie ’98 w ujęciu Azorína / | 78 |
Don Kichote jako narzędzie samookreślenia / | 86 |
Rozdział 3. Uniwersalizacja „problemu filozofii hiszpańskiej” / | 111 |
Spór o filozofię hiszpańską / | 112 |
Teoria geniusza i sztuki jako ekspresji ducha narodu: Ganivet, Unamuno, Azorín / | 123 |
Don Kichote jako wyraz ducha czasu: Baroja i Maeztu / | 147 |
Filozofia donkichotowska w ujęciu Miguela de Unamuno: punkt kulminacyjny kichotyzmu filozoficznego / | 167 |
Część II. „Intrafilozofia” podmiotu | |
Rozdział 4. „Potrzebuję rzeczywistości”. Woluntarystyczne przezwyciężenie opozycji idealizm–realizm w „intrafilozofii” Miguela de Unamuno / | 179 |
Kichotyzm contra nihilizm: praktyczny romantyzm pokolenia ’98 / | 181 |
Don Kichote i Sanczo Pansa – „żywe idee” uwikłane w świat i w siebie / | 202 |
"Wiem dobrze, kim jestem”, czyli samowiedza „poważnego komedianta”. Uspołecznienie „ja” wewnętrznego / | 242 |
„Wiem dobrze, kim chcę być”: podmiot jako rycerz woli i wiary / | 262 |
Rozdział 5. „Kłamstwo życiowe” – działający podmiot poznający Pío Barochy / | 277 |
Człowiek czynu – podmiot skazany na „życiowe kłamstwo” / | 278 |
Umysł, migotliwe światło – poznanie jako twórczość / | 309 |
Kłamstwo rozumu, prawda woli? / | 330 |
Rozdział 6. „Niezłomna oś”. Donkichotowska esencja Hiszpanii i konstrukcja podmiotu zbiorowego w myśli Ganiveta, Azorína i Maeztu / | 343 |
„Duch Hiszpanii” – między tradycjonalizmem a nowoczesnością / | 345 |
Don Kichote – twór ziemi hiszpańskiej / | 361 |
Hispanidad. Donkichotowskie imperium duchowe / | 375 |
Zakończenie / | 391 |
Bibliografia / | 403 |
Nota bibliograficzna / | 417 |
Summary / | 419 |
Indeks osobowy / | 425 |