Don Kichote w krainie filozofów. O kichotyzmie Pokolenia '98 jako poszukiwaniu nowoczesnej formuły podmiotowości

Don Kichote w krainie filozofów. O kichotyzmie Pokolenia '98 jako poszukiwaniu nowoczesnej formuły podmiotowości

1 opinia

Format:

ibuk

Tematem książki jest kichotyzm filozoficzny, ujęty jako spoiwo Pokolenia '98, nieformalnej grupy wpływowych myślicieli hiszpańskich przełomu XIX i XX wieku. Praca została podzielona na dwie części. Pierwsza pokazuje, w jaki sposób dokonało się przejście od interpretacji dzieła literackiego do zastosowania tego dzieła jako narzędzia wyjaśniania rzeczywistości. Druga przedstawia koncepcje filozoficzne, wypracowane w trakcie analizy utworu Cervantesa i zogniskowane wokół zagadnienia podmiotu, zarówno indywidualnego, jak i zbiorowego. Główna para bohaterów - Don Kichote i Sanczo Pansa - posłużyła do stworzenia dynamicznej wizji podmiotowości, nieustannie rozdartej między tym, co idealne, a tym, co materialne, własne i obce, trwałe i ulotne.


Rok wydania2012
Liczba stron432
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2921-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp /    7
  
  Część I. Od filozoficzności Don Kichota do filozoficznego kichotyzmu
  
  Rozdział 1. Odczytania Don Kichota: wyłanianie się filozoficznych kategorii kichotyzmu /    13
  Główne linie odczytań Don Kichota /    13
  Don Kichote w odczytaniach krytyki radykalnej /    17
  Idealistyczne odczytania Don Kichota /    34
  
  Rozdział 2. Kichotyzm filozoficzny pokolenia ’98 /    65
  Kichotyzm – krytyczne próby uchwycenia zjawiska jako wyznacznika myśli pokolenia ’98 /    67
  Pokolenie ’98 w ujęciu Azorína /    78
  Don Kichote jako narzędzie samookreślenia /    86
  
  Rozdział 3. Uniwersalizacja „problemu filozofii hiszpańskiej” /    111
  Spór o filozofię hiszpańską /    112
  Teoria geniusza i sztuki jako ekspresji ducha narodu: Ganivet, Unamuno, Azorín /    123
  Don Kichote jako wyraz ducha czasu: Baroja i Maeztu /    147
  Filozofia donkichotowska w ujęciu Miguela de Unamuno: punkt kulminacyjny kichotyzmu filozoficznego /    167
  
  Część II. „Intrafilozofia” podmiotu
  
  Rozdział 4. „Potrzebuję rzeczywistości”. Woluntarystyczne przezwyciężenie opozycji idealizm–realizm w „intrafilozofii” Miguela de Unamuno /    179
  Kichotyzm contra nihilizm: praktyczny romantyzm pokolenia ’98 /    181
  Don Kichote i Sanczo Pansa – „żywe idee” uwikłane w świat i w siebie /    202
  "Wiem dobrze, kim jestem”, czyli samowiedza „poważnego komedianta”. Uspołecznienie „ja” wewnętrznego /    242
  „Wiem dobrze, kim chcę być”: podmiot jako rycerz woli i wiary /    262
  
  Rozdział 5. „Kłamstwo życiowe” – działający podmiot poznający Pío Barochy /    277
  Człowiek czynu – podmiot skazany na „życiowe kłamstwo” /    278
  Umysł, migotliwe światło – poznanie jako twórczość /    309
  Kłamstwo rozumu, prawda woli? /    330
  
  Rozdział 6. „Niezłomna oś”. Donkichotowska esencja Hiszpanii i konstrukcja podmiotu zbiorowego w myśli Ganiveta, Azorína i Maeztu /    343
  „Duch Hiszpanii” – między tradycjonalizmem a nowoczesnością /    345
  Don Kichote – twór ziemi hiszpańskiej /    361
  Hispanidad. Donkichotowskie imperium duchowe /    375
  
  Zakończenie /    391
  Bibliografia /    403
  Nota bibliograficzna /    417
  Summary /    419
  Indeks osobowy /    425
RozwińZwiń