INNE EBOOKI AUTORA
-32%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
[…] refleksja nad fenomenem spotkania i dialogu jest bez wątpienia niezwykle istotna we współczesnym dyskursie naukowym. Spotkanie i dialog […] towarzyszą ludzkości, w znacznej mierze rozstrzygając o tym, kim człowiek jest, kim się staje, do czego zmierza i aspiruje; słowem – decydują o jakości miejsca, jakie jednostka zajmuje w universum antroposfery aksjologicznej.
Na dodatek rozważanie problematyki spotkania i dialogu to zarazem stawianie pytań o możliwość poznania drugiego człowieka oraz nawiązywania z nim relacji interpersonalnych, to także wzbogacanie doświadczenia egzystencjalnie znaczącego, przekraczanie własnej jaźni ku Innym, odnoszenie się ku temu, co ponadjednostkowe. W istocie spotkanie i dialog zakładają możliwości przekraczania różnic, odnajdywania płaszczyzn sprzyjających wymianie myśli, rozstrzyganiu sporów, akceptacji wspólnych stanowisk, zaświadczania o człowieczeństwie w zróżnicowanej rzeczywistości.
[…] do ważnych zadań i wyzwań szkoły wyższej należy kreowanie takich warunków, które umożliwią studentom autentyczne doświadczanie spotkania i dialogu. A zatem, jeśli w toku kształcenia akademickiego studenci zostaną ukierunkowani na wszechstronny rozwój, zwłaszcza w zakresie otwartości swych możliwości poznawczych, interpretacyjnych oraz kreacyjnych, czyli – jeśli będą przysposabiani do naukowego poznawania świata, w tym zgłębiania prawdy o sobie samych, o otaczającej rzeczywistości, której są/będą aktywnymi uczestnikami oraz współkreatorami, to ich możliwości funkcjonowania w intensywnie zmieniającym się świecie mają szansę kształtować się bardziej wiarygodnie, wartościowo i efektywnie.
Zawarte w niniejszej publikacji treści, wynikające ze zderzenia teorii (idei) spotkania i dialogu z realnością – praktyką (doświadczaniem spotkania i dialogu w akademickiej edukacyjnej rzeczywistości) summa summarum kreują swoiste doświadczanie owych fenomenów mających swoje wyraźne usytuowanie aksjologiczne i antroposferyczne odniesienie.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-106-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp ???????9 | |
Rozdział pierwszy | |
Idea spotkania: od filozofii ku pedagogice ?????17 | |
1.1. Pojęcie spotkania w filozofii dialogu ???17 | |
1.1.1. Geneza filozofii dialogu ???18 | |
1.1.2. Od dialogu do spotkania ???24 | |
1.1.3. Właściwości spotkania ???33 | |
1.2. Pojęcie spotkania w pedagogice ???50 | |
1.2.1. Idea spotkania w pedagogice zorientowanej humanistycznie ???52 | |
1.2.2. Wychowanie o charakterze relacyjnym | |
jako pole możliwych spotkań ???59 | |
1.2.3. Spotkanie jako fakt o charakterze wychowującym ???66 | |
1.2.4. Spotkanie jako kategoria pedagogiczna | |
na przykładzie kształcenia akademickiego ???70 | |
Rozdział drugi | |
Wydarzenie spotkania ???83 | |
2.1. Typologia, rodzaje, możliwe warianty spotkań ???83 | |
2.1.1. Spotkania dopełnienia ???85 | |
2.1.2. Spotkania wspólnego poczucia braku ???86 | |
2.1.3. Spotkania poczucia godności ???88 | |
2.1.4. Spotkania z Bogiem ???89 | |
2.2. Warunki zaistnienia spotkania ???91 | |
2.2.1. Świadoma, zaangażowana i wzajemna egzystencja ???92 | |
2.2.2. Cielesność, czas, przestrzeń i inne narzędzia | |
warunkujące spotkanie ???93 | |
2.2.3. Rozporządzalność, nadzieja, zaufanie ???97 | |
2.2.4. Projektowanie spotkań jako ich warunek 100 | |
2.3. Możliwe następstwa spotkań ??102 | |
2.3.1. Aksjologiczno-moralne i epistemologiczne | |
efekty spotkania 104 | |
Rozdział trzeci | |
Założenia badań własnych 113 | |
3.1. Kulturowy kontekst potrzeby spotkania 113 | |
3.2. Cel, przedmiot i problematyka badawcza 117 | |
3.3. Przyjęta orientacja metodologiczna 121 | |
3.4. Metody, techniki, narzędzia badawcze 124 | |
3.5. Przebieg badań 127 | |
3.6. Charakterystyka badanej grupy 129 | |
3.7. Sposób prezentacji materiału z badań własnych 130 | |
Rozdział czwarty | |
Spotkanie jako wydarzenie wychowujące na drodze życia – w świetle badań własnych 133 | |
4.1. Przedstawienie i omówienie wyników badań 133 | |
4.1.1. Charakterystyka poglądów i postaw egzystencjalnych | |
badanych studentów pedagogiki 134 | |
4.1.2. Rozumienie spotkania przez badanych studentów | |
pedagogiki 146 | |
4.1.3. Spotkania w życiu badanych studentów pedagogiki 149 | |
4.1.4. Potencjalna gotowość do spotkania | |
w opinii badanych studentów pedagogiki 165 | |
4.1.5. Warunki wydarzenia się spotkania w opinii badanych | |
studentów pedagogiki 167 | |
4.1.6. Zmiany wywołane w życiu badanych studentów pedagogiki | |
pod wpływem spotkania 170 | |
4.1.7. Rola edukacji w stwarzaniu szans na wydarzenie się spotkania | |
w opinii badanych studentów pedagogiki 174 | |
4.1.8. Wiedza o spotkaniu a świadomość i dojrzałość pedagogiczna | |
badanych studentów 184 | |
4.1.9. Wpływ badań o spotkaniu na badanych studentów | |
pedagogiki 184 | |
4.2. Podsumowanie i wnioski 185 | |
Zakończenie 191 | |
Post scriptum 197 | |
Bibliografia 203 | |
Załączniki 211 | |
Załącznik 1. Ankieta anonimowa „Staję się – spotykając” – | |
chwila refleksji nad sobą... 213 | |
Załącznik 2. Kwestionariusz wywiadu 221 | |
Summary?? 223 | |