INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Ostatnia, niedokończona przez Floriana Znanieckiego za życia, praca. Zebrany maszynopis jest pełen zapowiedzi przyszłych analiz, które wskazują kierunek myślenia uczonego i jego zamysł zintegrowania wiedzy na gruncie teorii systemów społecznych. Dokonując porównawczej analizy kolejnych, coraz bardziej złożonych systemów, Znaniecki przechodzi od relacji społecznych do teorii ról społecznych, zaskakując bogactwem historycznych i antropologicznych przykładów.
Czym jest socjologia? Oto pytanie, które od dawna zadaje wielu: przedstawiciele nauk ścisłych oraz humanistycznych niebędący socjologami; przywódcy religijni, polityczni, wojskowi i gospodarczy, którzy zastanawiają się, czy z ich punktu widzenia socjologia może być przydatna, czy raczej szkodliwa; wreszcie studenci próbujący zdecydować, czy warto uczęszczać na kursy socjologii. Sami socjologowie nie są w stanie udzielić nań jednogłośnej odpowiedzi. Zgadzają się oni w pewnym stopniu co do tego, czym socjologia jest lub powinna być, jednak w odniesieniu do innych zagadnień ich zdania są różne. Przyjrzymy się kwestiom, w których są zgodni, odnotujemy główne rozbieżności w ich opiniach, następnie zaś postaramy się odkryć, czy rozbieżności te da się pogodzić i w jaki sposób to uczynić.
(Z tekstu)
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 494 |
Kategoria | Podstawy socjologii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16761-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Relacje inwestorskie. Ewolucja,...
do koszyka
Relacje damsko-męskie w kapłaństwie
do koszyka
Relacje i stosunki międzynarodowe w...
do koszyka
Relacje interpersonalne dorosłych...
do koszyka
Relacje interpersonalne uczniów z...
do koszyka
Relacje jakby trochę prawdziwe
do koszyka
Relacje media konteksty
do koszyka
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego (Elżbieta Hałas) XI | |
Od Wydawcy XXXIII | |
Florian Znaniecki i jego życie (Helena Znaniecka Lopata) XXXV | |
Wybrane dzieła Floriana Znanieckiego XLV | |
[Część pierwsza. Zakres socjologii] | 1 |
Rozdział 1. Czym jest socjologia? | 3 |
1. Zbieżności i rozbieżności stanowisk wśród socjologów | 3 |
2. Socjologia jako nauka o społeczeństwie | 7 |
3. Czy społeczeństwa pojmowane zgodnie z definicją dziewiętnastowiecznych socjologów i ich następców poddają się klasyfikacji? | 12 |
4. Socjologia jako nauka o człowieku | 16 |
5. Socjologia jako nauka o interakcjach społecznych | 18 |
6. Współdziałanie społeczne a systemy społeczne | 22 |
Rozdział 2. Pola badań socjologicznych | 27 |
1. Koncepcja pola badań | 27 |
2. Miejsca zbiorowych spotkań | 30 |
3. Habitaty społeczności | 36 |
4. Miasta jako pola badań | 45 |
5. Regiony metropolii | 50 |
6. Świat współczesny jako pole badań | 58 |
Rozdział 3. Humanistyczne a naturalistyczne podejście do pól socjologii | 59 |
1. Naturalistyczne założenia wyjściowe w badaniach ludzkich zbiorowości | 59 |
2. Dane przestrzenne jako wartości ludzkie | 65 |
3. Podejście humanistyczne do populacji | 73 |
4. Humanistyczne przedefiniowanie potrzeb ludzkich | 87 |
5. Przedefiniowanie procesu zaspokajania potrzeb | 92 |
6. Humanistyczne przedefiniowanie technik materialnych | 101 |
7. Podsumowanie i wnioski | 107 |
[Część druga. Relacje społeczne] | 109 |
Rozdział 4. Studia nad relacjami społecznymi w społecznościach | 111 |
1. Wstęp | 111 |
2. Wielość i zróżnicowanie działań oraz reakcji społecznych w obrębie społeczności | 113 |
3. Poszukiwanie wybranych relacji społecznych w obrębie społeczności | 116 |
4. Wpływ konfliktów społecznych na relacje społeczne | 120 |
5. Generalizacje socjologiczne dotyczące relacji społecznych | 124 |
6. Teoria zależności relacji społecznych od czynników psychologicznych | 128 |
7. Teoria zależności relacji międzyjednostkowych od środowiska społecznego | 130 |
8. Teoria zależności relacji społecznych od całokształtu kultury | 135 |
9. Wnioski | 140 |
Rozdział 5. Relacje matka–dziecko | 143 |
1. Socjologiczne znaczenie relacji matka–dziecko | 143 |
2. Różne koncepcje macierzyństwa | 146 |
3. Odrzucenie dziecka przez biologiczną matkę | 148 |
4. Akceptacja dziecka przez matkę | 151 |
5. Obowiązki matki w odniesieniu do ciała dziecka | 153 |
6. Obowiązek matki, aby uczynić dziecko świadomym partnerem w ich relacji | 160 |
7. Obowiązki w dziedzinie kierowania procesem wychowania | 164 |
8. Obowiązki dziecka względem matki | 170 |
9. Obowiązek wdzięczności | 172 |
10. Powierzanie wybranych matczynych obowiązków innym | 174 |
Rozdział 6. Relacje braterskie | 177 |
1. Więzi społeczne między rodzeństwem | 177 |
2. Tworzenie oraz poszerzanie relacji między braćmi | 180 |
3. Dobrowolne tworzenie relacji podobnych do braterstwa | 183 |
4. Braterski obowiązek sympatetycznego rozumienia | 186 |
5. Wzajemna pomoc w formie darów | 188 |
6. Wzajemna pomoc poprzez czynne usługi | 191 |
7. Współpraca | 194 |
Rozdział 7. Relacje małżeńskie i erotyczne | 197 |
1. Różnice między relacjami małżeńskimi a erotycznymi | 197 |
2. Wspólny cel relacji małżeńskich | 200 |
3. Wybór partnerów małżeńskich | 206 |
4. Zaślubiny | 210 |
5. Wzajemne obowiązki męża i żony | 212 |
6. Wybór partnerów w relacjach erotycznych | 215 |
7. Wzajemne obowiązki kochanków | 220 |
8. Rozszerzenie ideałów erotycznych na relacje małżeńskie | 226 |
Rozdział 8. Uprzejme relacje towarzyskie | 231 |
1. Wspólna przyjemność jako cel uprzejmych relacji towarzyskich | 231 |
2. Uprzejme relacje towarzyskie na dworach książęcych | 234 |
3. Relacje między mężami stanu a gośćmi | 238 |
4. Swobodne uprzejme relacje towarzyskie wśród szlachty | 240 |
5. Upowszechnienie się uprzejmych relacji towarzyskich wśród kapitalistów i przedstawicieli poszczególnych profesji. | 243 |
6. Wartość osobista jako kryterium w wyborze partnerów uprzejmych relacji towarzyskich | 246 |
7. Obowiązki partnerów w uprzejmych relacjach towarzyskich | 249 |
Rozdział 9. Integracja relacji społecznych | 253 |