POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autorki poruszają problematykę odporności psychicznej i jej wzmacniania. W pierwszej części, teoretycznej, koncentrują się na zagadnieniu stresu w perspektywie dzieci i młodzieży, a także na zróżnicowanych sposobach radzenia sobie z nim. Akcentują rolę odporności psychicznej w pokonywaniu trudności życiowych oraz podkreślają możliwość jej skutecznego wzmacniania i rozwijania poprzez różne formy oddziaływania psychologicznego.
W drugiej części publikacji, praktycznej, przedstawiono scenariusze zajęć psychoedukacyjnych. Są one ujęte w formie modułowej i tworzą kompendium specjalistycznej wiedzy psychologicznej dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. Każdy cykl zajęć warsztatowych dotyczy innego obszaru odporności psychicznej, np. roli środowiska rodzinnego, życiowych wyzwań, poczucia własnej wartości, rywalizacji i współpracy, stabilności emocjonalnej, prawidłowej komunikacji czy zdolności budowania właściwych relacji interpersonalnych. Zaproponowane metody aktywizujące mogą przyczynić się do wzmacniania motywacji dzieci i młodzieży do dokonywania zmian.
Książka adresowana jest do osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, psychologów, pedagogów, wychowawców, terapeutów. Może być pomocna w kształtowaniu przestrzeni do podejmowania kreatywnej aktywności, a także skłaniać do realizowania nowatorskich działań w obszarze psychologii stosowanej.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 148 |
Kategoria | Psychologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-418-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Część teoretyczna | |
1. Oblicza i źródła stresu w życiu dzieci i młodzieży | 11 |
2. Odporność psychiczna | 17 |
2.1. Odporność psychiczna jako cecha | 17 |
2.2. Odporność psychiczna jako proces | 19 |
2.3. Odporność psychiczna jako rezultat interakcji | 20 |
3. Mity na temat odporności psychicznej | 31 |
4. Odporność psychiczna a perspektywa psychologii pozytywnej | 35 |
5. Odporność psychiczna a edukacja | 39 |
5.1. Edukacja w świecie VUCA | 39 |
5.2. Nauczyciel a wzmacnianie odporności psychicznej uczniów | 41 |
5.3. Grupa rówieśnicza a odporność psychiczna | 43 |
6. Cechy uczniów o zróżnicowanej odporności psychicznej | 47 |
7. Potrzeba wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży w kształtowaniu odporności psychicznej | 51 |
II. Część praktyczna | |
Wstęp | 57 |
Pierwszy cykl warsztatów. Wprowadzenie do problematyki odporności psychicznej | 60 |
Warsztat 1.1. Rola rodziny w kształtowaniu odporności psychicznej | 60 |
Warsztat 1.2. Co to znaczy mieć odporność psychiczną? | 62 |
Warsztat 1.3. Uwarunkowania odporności psychicznej | 64 |
Wyzwanie i postrzeganie życiowych wyzwań jako szansy | 66 |
Drugi cykl warsztatów. Życiowe wyzwania szansą na odporność psychiczną | 67 |
Warsztat 2.1. Marzenia jako wyzwanie | 67 |
Warsztat 2.2. Rozwiązywanie trudnych sytuacji życiowych | 70 |
Warsztat 2.3. Znaczenie ekspozycji społecznej w budowaniu odporności psychicznej | 73 |
Pewność siebie, wysoki poziom wiary w swoje możliwości i umiejętności | 76 |
Trzeci cykl warsztatów. Poczucie własnej wartości a odporność psychiczna | 77 |
Warsztat 3.1. Rola poczucia własnej wartości w umacnianiu odporności psychicznej | 77 |
Warsztat 3.2. Pozytywne myślenie a moje mocne strony | 80 |
Warsztat 3.3. Rola mowy wewnętrznej i afirmacji w kształtowaniu przekonań o sobie | |
Zaangażowanie, wytrwałość i sumienność w realizowaniu zadań | 85 |
Czwarty cykl warsztatów. Rola realizacji zadań w budowaniu odporności psychicznej | 86 |
Warsztat 4.1. Rywalizacja i współpraca jako czynniki odporności psychicznej | 86 |
Warsztat 4.2. Wytrwałość i sumienność w realizowaniu zadań | 89 |
Warsztat 4.3. Autorefleksja nad swoją wytrwałością – dawniej i dziś | 92 |
Poczucie kontroli i wpływu, umiejętność kierowania własnymi decyzjami | 94 |
Piąty cykl warsztatów. Rola stabilności emocjonalnej i samoskuteczności w umacnianiu odporności psychicznej | 95 |
Warsztat 5.1. Emocje jako sojusznik w radzeniu sobie ze stresem | 95 |
Warsztat 5.2. Sztuka panowania nad emocjami w sytuacjach trudnych | 97 |
Warsztat 5.3. Rola samoskuteczności i sfer wpływu w radzeniu sobie ze stresem | 99 |
Psychologiczne aspekty komunikacji | 101 |
Szósty cykl warsztatów. Rola prawidłowej komunikacji interpersonalnej w kształtowaniu odporności psychicznej | 102 |
Warsztat 6.1. Skuteczna komunikacja | 102 |
Warsztat 6.2. Jak mówić językiem żyrafy? | 104 |
Warsztat 6.3. Aktywne słuchanie a relacje z innymi osobami | 107 |
Psychologiczne aspekty relacji interpersonalnych | 110 |
Siódmy cykl warsztatów. Relacje interpersonalne a ich rola w umacnianiu odporności psychicznej | 111 |
Warsztat 7.1. Relacje z innymi jako przestrzeń dzielenia się i okazywania wdzięczności | 111 |
Warsztat 7.2. Wdzięczność jako element budowania odporności psychicznej | 114 |
Warsztat 7.3. Rola samowspółczucia we wzmacnianiu odporności psychicznej | 117 |
Warsztat 7.4. Moja odporność na presję grupy | 120 |
Zakończenie | 123 |
Załączniki do warsztatów psychoedukacyjnych | 125 |
Literatura | 131 |
Noty o autorkach | 145 |