Mam, jestem, mogę. Kształtowanie odporności psychicznej u dzieci i młodzieży

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 15,16 zł  


19,95

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorki poruszają problematykę odporności psychicznej i jej wzmacniania. W pierwszej części, teoretycznej, koncentrują się na zagadnieniu stresu w perspektywie dzieci i młodzieży, a także na zróżnicowanych sposobach radzenia sobie z nim. Akcentują rolę odporności psychicznej w pokonywaniu trudności życiowych oraz podkreślają możliwość jej skutecznego wzmacniania i rozwijania poprzez różne formy oddziaływania psychologicznego.
W drugiej części publikacji, praktycznej, przedstawiono scenariusze zajęć psychoedukacyjnych. Są one ujęte w formie modułowej i tworzą kompendium specjalistycznej wiedzy psychologicznej dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. Każdy cykl zajęć warsztatowych dotyczy innego obszaru odporności psychicznej, np. roli środowiska rodzinnego, życiowych wyzwań, poczucia własnej wartości, rywalizacji i współpracy, stabilności emocjonalnej, prawidłowej komunikacji czy zdolności budowania właściwych relacji interpersonalnych. Zaproponowane metody aktywizujące mogą przyczynić się do wzmacniania motywacji dzieci i młodzieży do dokonywania zmian.
Książka adresowana jest do osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, psychologów, pedagogów, wychowawców, terapeutów. Może być pomocna w kształtowaniu przestrzeni do podejmowania kreatywnej aktywności, a także skłaniać do realizowania nowatorskich działań w obszarze psychologii stosowanej.


Rok wydania2024
Liczba stron148
KategoriaPsychologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-418-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  I. Część teoretyczna
  1. Oblicza i źródła stresu w życiu dzieci i młodzieży    11
  2. Odporność psychiczna    17
  2.1. Odporność psychiczna jako cecha    17
  2.2. Odporność psychiczna jako proces    19
  2.3. Odporność psychiczna jako rezultat interakcji    20
  3. Mity na temat odporności psychicznej    31
  4. Odporność psychiczna a perspektywa psychologii pozytywnej    35
  5. Odporność psychiczna a edukacja    39
  5.1. Edukacja w świecie VUCA    39
  5.2. Nauczyciel a wzmacnianie odporności psychicznej uczniów    41
  5.3. Grupa rówieśnicza a odporność psychiczna    43
  6. Cechy uczniów o zróżnicowanej odporności psychicznej    47
  7. Potrzeba wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży w kształtowaniu odporności psychicznej    51
  
  II. Część praktyczna
  Wstęp    57
  Pierwszy cykl warsztatów. Wprowadzenie do problematyki odporności psychicznej    60
  Warsztat 1.1. Rola rodziny w kształtowaniu odporności psychicznej    60
  Warsztat 1.2. Co to znaczy mieć odporność psychiczną?    62
  Warsztat 1.3. Uwarunkowania odporności psychicznej    64
  Wyzwanie i postrzeganie życiowych wyzwań jako szansy    66
  Drugi cykl warsztatów. Życiowe wyzwania szansą na odporność psychiczną    67
  Warsztat 2.1. Marzenia jako wyzwanie    67
  Warsztat 2.2. Rozwiązywanie trudnych sytuacji życiowych    70
  Warsztat 2.3. Znaczenie ekspozycji społecznej w budowaniu odporności psychicznej    73
  Pewność siebie, wysoki poziom wiary w swoje możliwości i umiejętności    76
  Trzeci cykl warsztatów. Poczucie własnej wartości a odporność psychiczna    77
  Warsztat 3.1. Rola poczucia własnej wartości w umacnianiu odporności psychicznej    77
  Warsztat 3.2. Pozytywne myślenie a moje mocne strony    80
  Warsztat 3.3. Rola mowy wewnętrznej i afirmacji w kształtowaniu przekonań o sobie
  Zaangażowanie, wytrwałość i sumienność w realizowaniu zadań    85
  Czwarty cykl warsztatów. Rola realizacji zadań w budowaniu odporności psychicznej    86
  Warsztat 4.1. Rywalizacja i współpraca jako czynniki odporności psychicznej    86
  Warsztat 4.2. Wytrwałość i sumienność w realizowaniu zadań    89
  Warsztat 4.3. Autorefleksja nad swoją wytrwałością – dawniej i dziś    92
  Poczucie kontroli i wpływu, umiejętność kierowania własnymi decyzjami    94
  Piąty cykl warsztatów. Rola stabilności emocjonalnej i samoskuteczności w umacnianiu odporności psychicznej    95
  Warsztat 5.1. Emocje jako sojusznik w radzeniu sobie ze stresem    95
  Warsztat 5.2. Sztuka panowania nad emocjami w sytuacjach trudnych    97
  Warsztat 5.3. Rola samoskuteczności i sfer wpływu w radzeniu sobie ze stresem    99
  Psychologiczne aspekty komunikacji    101
  Szósty cykl warsztatów. Rola prawidłowej komunikacji interpersonalnej w kształtowaniu odporności psychicznej    102
  Warsztat 6.1. Skuteczna komunikacja    102
  Warsztat 6.2. Jak mówić językiem żyrafy?    104
  Warsztat 6.3. Aktywne słuchanie a relacje z innymi osobami    107
  Psychologiczne aspekty relacji interpersonalnych    110
  Siódmy cykl warsztatów. Relacje interpersonalne a ich rola w umacnianiu odporności psychicznej    111
  Warsztat 7.1. Relacje z innymi jako przestrzeń dzielenia się i okazywania wdzięczności    111
  Warsztat 7.2. Wdzięczność jako element budowania odporności psychicznej    114
  Warsztat 7.3. Rola samowspółczucia we wzmacnianiu odporności psychicznej    117
  Warsztat 7.4. Moja odporność na presję grupy    120
  
  Zakończenie    123
  Załączniki do warsztatów psychoedukacyjnych    125
  Literatura    131
  Noty o autorkach    145
RozwińZwiń