POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Książka jest pierwszym opracowaniem naukowym, w którym omówiono sposób, w jaki użytkownicy polszczyzny relacjonują działania komunikacyjne oraz miejsce, jakie w ich relacjach zajmują określenia modalności tych działań, czyli charakterystyki głosu, spojrzeń, mimiki, gestów, ruchu i postaw ciała. Wyniki badań osiągnięto dzięki analizie danych korpusowych, pochodzących m. in. z opracowanego przez Autorkę eksperymentalnego korpusu pozwalającego na skorelowanie w jednej bazie danych nagrań działań komunikacyjnych (sceny interakcji z niemych i udźwiękowionych filmów dokumentalnych z Archiwum Szkoły Filmowej w Łodzi) i zdawanych z nich relacji przez ponad 100 osób różniących się wiekiem, płcią i wykształceniem.
******
Multi(modality) in the Communication Narratives. Relating Communication Activities and Their Verbal and Non-verbal Realisations
The book is the first scientific publication, which describes how Polish language users relate communication activities and what place in their relations is taken by the definition of their modality, i.e. the voice, looks, mimics, gestures, movement and body postures. The results of the research were obtained through analysis of the corpus data from the experimental corpus devised by the author, which allows for correlating in one database the recordings of communication activities (the interaction scenes from silent and sound documentaries from thearchives of Lodz Film School) and the relations of more than one hundred people who differ in age, gender and education.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 262 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5978-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wprowadzenie | 7 |
2. Działania komunikacyjne, ich (multi)modalność oraz ich relacjonowanie 14 | |
2.1. Działania komunikacyjne | 14 |
2.2. (Multi)modalność | 21 |
2.3. Relacjonowanie | 26 |
3. Badania naukowe nad komunikacją o działaniach | |
komunikacyjnych i o ich (multi)modalności 34 | |
3.1. Czasowniki w relacjach z działań | |
komunikacyjnych | 38 |
3.2. Czasowniki performatywne | 43 |
3.3. Mowa zależna i niezależna | 51 |
3.4. Metatekst | 62 |
3.5. Metajęzyk i samozwrotność języka | 68 |
3.6. Wykładniki świadomości metapragmatycznej i ślady | |
automonitoringu | 75 |
3.7. Metakomunikacja | 87 |
Podsumowanie | 92 |
4. Warsztat badacza relacji z działań komunikacyjnych | |
o różnych modalnościach | 94 |
5. Od syntezy do analizy. Struktury reprezentujące modalności w relacjach z działań komunikacyjnych 100 | |
5.1. Jednym słowem. Czasowniki | 101 |
5.2. Dodatkowe charakterystyki. Frazy | |
przyczasownikowe | 105 |
5.2.1. Frazy przyczasownikowe | 106 |
5.2.2. Ograniczenia łączliwości | 112 |
5.3. Opisowo. Konstrukcje złożone reprezentujące | |
wymiar fizyczny i komunikatywny działań | 113 |
5.3.1. Frazy zdaniowe zależne | 114 |
5.3.2. Konstrukcje złożone imiesłowowe i względne | |
116 | |
5.3.3. Opis wielozdaniowy | 118 |
5.3.4. Frazy cudzysłowowe | 121 |
5.3.5. Konstrukcje porównawcze | 126 |
5.3.6. Odwzorowania działań parawerbalnych i | |
niewerbalnych | 131 |
5.4. Pozorne określenia modalności działań | 133 |
6. Od odtwarzania do tworzenia nazw działań o określonej modalności 140 | |
6.1. Nazwy w języku ogólnym | 142 |
6.1.1. Nazwy utarte | 143 |
6.1.2. Nazwy tworzone doraźnie | 144 |
6.1.3. Konstrukcje alternatywne wobec nazw | |
utartych | 145 |
6.1.4. Konstrukcje wypełniające luki nazewnicze | |
148 | |
6.2. Nazwy spoza języka ogólnego | 151 |
7. (Multi?)modalność 158 | |
7.1. Współwystępowanie | 159 |
7.2. Zależności temporalne | 161 |
7.3. Rozszerzanie i ograniczanie zakresu działań | 164 |
8. W poszukiwaniu odpowiedniej nazwy. Sygnały doboru | |
kwalifikacji działania 167 | |
8.1. Przeciwstawianie sobie kwalifikacji | 167 |
8.2. Dopasowywanie kwalifikacji | 171 |
8.3. Doprecyzowywanie kwalifikacji | 174 |
9. Zróżnicowanie relacji z danej interakcji a (multi)modalność działań komunikacyjnych 178 | |
9.1. Czy relacja jest kompletna? | 179 |
9.2. Jak szczegółowa jest relacja? | 184 |
9.3. Jak na kształt relacji wpływa kontekst? | 191 |
9.3.1. Aktualna interakcja | 191 |
9.3.2. Doświadczenie komunikacyjne | 192 |
9.3.3. Wiedza ogólna | 194 |
9.4. Jak relacjonujący postrzega działania? | 196 |
9.4.1. Kwalifikacje działania | 197 |
9.4.2. Kwalifikacje sposobu działania | 200 |
9.4.3. Interpretacja znaczenia i odniesienia | 203 |
9.5. Czy relacja jest adekwatna? | 207 |
10. Abstrahowanie od modalności działań komunikacyjnych 215 | |
10.1. Uwydatnienie aspektu komunikatywnego działań | |
215 | |
10.2. Uwydatnienie aspektu umysłowego działań | 217 |
10.3. Uwydatnienie aspektu fizycznego działań | 221 |
10.4. Uwydatnienie aspektu poznawczego działań | 223 |
11. Podsumowanie: główne wnioski i perspektywy badawcze | 227 |
12. Literatura cytowana | 238 |
13. Summary 255 | |