POLECAMY
-17%
Wydawca:
Format:
Podręcznik prezentuje oryginalne podejście do wykładu jednego z podstawowych przedmiotów studiów na wydziałach prawa i administracji. Realizacja celów nauki administracji została ukazana przez zastosowanie metody modelowania rzeczywistości administracyjnej i posłużenie się pojęciem - narzędziem w postaci układu administracyjnego. Ujęcie to jest w zasadzie niespotykane w literaturze dostępnej na rynku wydawniczym.
W opracowaniu omówiono następujące zagadnienia:
istotę administracji publicznej i jej status,
formy działania, funkcje oraz kontrolę administracji publicznej,
modele układów administracyjnych i ich usprawnianie,
teorię zmian w administracji publicznej.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych, które w programie studiów mają naukę administracji, a także dla osób zatrudnionych w podmiotach administracji publicznej.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-443-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | str. | 9 |
ROZDZIAŁ I | |
ISTOTA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | str. | 11 |
1. Pojęcie administracji publicznej | str. | 11 |
2. Podmioty administrujące i ich organy | str. | 14 |
3. Organ administracji publicznej i urząd tego organu | str. | 18 |
4. Koncentracja - dekoncentracja i centralizacja - decentralizacja administracji publicznej | str. | 22 |
5. Kompetencja organu administracji publicznej | str. | 24 |
6. System administracji publicznej (więzi między organami) | str. | 25 |
7. Administracja publiczna jako zjawisko. Układ administracyjny | str. | 28 |
Literatura | str. | 30 |
ROZDZIAŁ II | |
STATUS NAUKI ADMINISTRACJI | str. | 32 |
1. Nauki o administracji | str. | 32 |
2. Różnorodność koncepcji nauki administracji | str. | 34 |
3. Nauka administracji jako samoistna dyscyplina naukowa | str. | 36 |
4. Metody badawcze w nauce administracji | str. | 37 |
5. Modelowanie rzeczywistości administracyjnej | str. | 41 |
Literatura | str. | 42 |
ROZDZIAŁ III | |
ZNACZENIE I UDZIAŁ CZŁOWIEKA W WYKONYWANIU ADMINISTRACJI | str. | 44 |
1. Wprowadzenie | str. | 44 |
2. Obszary działania | str. | 45 |
3. Koncepcje ustrojowe służby publicznej - rozwiązania prawne | str. | 47 |
4. Determinanty ustrojowe służby publicznej | str. | 50 |
4.1. Polityka | str. | 51 |
4.2. Doświadczenia historyczne | str. | 54 |
4.3. Postrzeganie prawa | str. | 55 |
4.4. Postawy ludzkie | str. | 55 |
4.5. Czynnik ekonomiczny | str. | 56 |
5. Stosunek do obywatela | str. | 57 |
5.1. Wprowadzenie | str. | 57 |
5.2. Regulacje prawne | str. | 58 |
5.3. Systemy etyczne | str. | 59 |
6. Instytucje wspierające kształcenie kadr urzędniczych | str. | 60 |
7. Pragmatyki urzędnicze - ujęcie aksjologiczno-normatywne | str. | 62 |
7.1. Wprowadzenie | str. | 62 |
7.2. Dobór osób | str. | 63 |
7.3. Nawiązanie stosunku pracy | str. | 63 |
7.4. Instrumenty jakościowe | str. | 64 |
7.5. Definiowanie obowiązków | str. | 65 |
7.6. Uprawnienia | str. | 65 |
7.7. Odpowiedzialność dyscyplinarna | str. | 66 |
8. Korpusy pracownicze | str. | 67 |
8.1. Służba cywilna | str. | 74 |
8.2. Pracownicy urzędów państwowych | str. | 75 |
8.3. Pracownicy samorządowi | str. | 76 |
8.4. Pracownicy Najwyższej Izby Kontroli | str. | 77 |
Literatura | str. | 78 |
ROZDZIAŁ IV | |
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI | str. | 79 |
1. Uwagi wstępne | str. | 79 |
1.1. Problem definicji | str. | 81 |
1.2. Ewolucja prawnych form działania administracji | str. | 84 |
1.3. Problem związania administracji prawem | str. | 85 |
2. Systematyka prawnych form działania administracji | str. | 86 |
3. Rodzaje prawnych form działania administracji | str. | 93 |
3.1. Akty normatywne administracji i akty generalne stosowania prawa | str. | 93 |
3.1.1. Akty normatywne | str. | 93 |
3.1.2. Akty generalne stosowania prawa | str. | 95 |
3.2. Akty administracyjne | str. | 95 |
3.3. Przyrzeczenie administracyjne | str. | 99 |
3.4. Polecenia służbowe | str. | 101 |
3.5. Porozumienia administracyjne | str. | 102 |
3.6. Umowy | str. | 105 |
3.6.1. Umowy cywilnoprawne | str. | 106 |
3.6.2. Umowa publicznoprawna (administracyjna) | str. | 108 |
3.7. Ugody administracyjne | str. | 112 |
3.8. Czynności materialno-techniczne | str. | 114 |
3.9. Działania społeczno-organizatorskie | str. | 117 |
Literatura | str. | 118 |
ROZDZIAŁ V | |
FUNKCJE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | str. | 121 |
1. Uwagi wstępne | str. | 121 |
2. Typologie funkcji administracji | str. | 123 |
3. Rodzaje funkcji administracji publicznej | str. | 126 |
3.1. Funkcja policyjna (porządkowa) | str. | 126 |
3.2. Funkcja reglamentacyjna | str. | 128 |
3.3. Funkcja nadzorcza | str. | 130 |
3.4. Funkcja administracji świadczącej | str. | 131 |
3.5. Funkcja regulacyjna | str. | 133 |
Literatura | str. | 136 |
ROZDZIAŁ VI | |
KONTROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | str. | 138 |
1. Definiowanie kontroli | str. | 138 |
2. Przedmiot kontroli | str. | 141 |
3. Cechy kontroli | str. | 142 |
4. Formy kontroli | str. | 144 |
5. Klasyfikacje kontroli | str. | 146 |
6. Postępowanie kontrolne | str. | 147 |
7. Kontrola funkcjonalna oraz instytucjonalna | str. | 148 |
8. Organy kontroli zewnętrznej | str. | 150 |
8.1. Najwyższa Izba Kontroli | str. | 151 |
8.2. Sądy administracyjne | str. | 152 |
9. Kontrola społeczna | str. | 153 |
Literatura | str. | 154 |
ROZDZIAŁ VII | |
MODELE UKŁADÓW ADMINISTRACYJNYCH I ICH USPRAWNIANIE | str. | 156 |
1. Układ administracyjny i jego uwarunkowania | str. | 156 |
1.1. Pojęcie układu administracyjnego | str. | 156 |
1.2. Elementy konstrukcyjne układu administracyjnego | str. | 157 |
1.3. Ramy konwencjonalne zachowań osób w układach administracyjnych | str. | 159 |
1.4. Ramy faktyczne zachowań osób w układach administracyjnych | str. | 161 |
1.5. Podstawowe kryteria wyróżniania układów administracyjnych | str. | 162 |
1.5.1. Kryterium podmiotowe | str. | 163 |
1.5.2. Kryterium przedmiotowe | str. | 164 |
1.5.3. Kryterium czasowe | str. | 165 |
1.5.4. Kryterium miejsca w systemie organizacyjnym administracji | str. | 165 |
1.6. Systemowe uwarunkowania układów administracyjnych | str. | 166 |
1.6.1. Systemowe uwarunkowanie aksjologiczne | str. | 167 |
1.6.2. Systemowe uwarunkowanie organizacyjne | str. | 168 |
1.6.3. Systemowe uwarunkowanie normatywne prawne | str. | 169 |
1.6.4. Systemowe uwarunkowania ekonomiczne | str. | 170 |
1.7. Pozasystemowe uwarunkowania układów administracyjnych | str. | 171 |
1.7.1. Pozasystemowe uwarunkowania polityczne | str. | 172 |
1.7.2. Pozasystemowe uwarunkowania kulturowe | str. | 173 |
1.7.3. Pozasystemowe uwarunkowania etyczne | str. | 174 |
1.7.4. Inne pozasystemowe uwarunkowania układów administracyjnych | str. | 174 |
2. Modele administracji publicznej | str. | 175 |
2.1. Model fenomenologiczny | str. | 176 |
2.2. Model aksjologiczny | str. | 182 |
2.3. Model normatywny prawny | str. | 186 |
2.4. Model normatywny etyczny | str. | 191 |
2.5. Model prakseologiczny | str. | 194 |
2.6. Model idealny | str. | 197 |
3. Podstawowe cechy struktury organizacyjnej i funkcjonowania układów administracyjnych | str. | 198 |
3.1. Organizacyjne więzi prawne | str. | 198 |
3.2. Pozaorganizacyjne więzi prawne | str. | 201 |
3.3. Instytucjonalna rozpiętość kierowania | str. | 202 |
3.4. Czynniki potencjalnej rozpiętości kierowania w instytucji | str. | 204 |
3.5. Zasięg kierowania | str. | 205 |
3.6. Pojęcie funkcji organicznych, koniecznych i zbędnych | str. | 206 |
4. Procesy optymalizowania układów administracyjnych | str. | 207 |
4.1. Optymalizacja struktury | str. | 207 |
4.2. Optymalizacja ze względu na wartości i cele | str. | 208 |
4.3. Optymalizacja funkcji | str. | 209 |
4.4. Optymalizacja ze względu na kadry | str. | 209 |
4.5. Optymalizacja ze względu na koszty | str. | 210 |
Literatura | str. | 211 |
ROZDZIAŁ VIII | |
ADMINISTRACJA W DZIAŁANIU - ZAGADNIENIA PODSTAWOWE | str. | 212 |
1. Teoria zmian w administracji | str. | 212 |
2. Administracja jako czynnik zmian społecznych | str. | 215 |
3. Podstawowe zagrożenia dysfunkcji administracji | str. | 217 |
Literatura | 219 |
SKOROWIDZ | str. | 221 |
AUTORZY | str. | 227 |