INNE EBOOKI AUTORA
Format:
ibuk
Zamierzeniem prezentowanej publikacji jest przedstawienie całościowego ujęcia wehikułów rozwoju miejskiego. Praca zawiera rozwiniętą koncepcję i metodologię wehikułów rozwoju dużych miast i regionów miejskich w ujęciu prospektywnym i retrospektywnym. Odpowiednie modele wehikułów zostały poddane wstępnej weryfikacji na gruncie rozwoju metropolitalnego i przedstawione jako odkrywanie wehikułów rozwoju metropolitalnego oraz identyfikacja wehikułów rozwoju metropolitalnego. Praca zawiera także przykłady wehikułów rozwoju obszarów prospektywnych i obszarów regeneracyjnych. Prezentowana monografia wpisuje się we współczesny rozwój teorii i praktyki gospodarki inteligentnej i kreatywnej oraz w tematykę procesów regeneracyjnych przestrzeni miejskich i transformacyjnych miast i regionów miejskich. Wprowadzenie tego typu publikacji na rynek wydawniczy znajdzie odbiorców w środowiskach akademickich, badawczych i samorządowych zainteresowanych postępem w zakresie narządzi prowadzenia studiów foresightowych i strategicznych, a także modernizacją sposobu zarządzania procesami rozwojowymi i transformacyjnymi w miastach i regionach miejskich.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 147 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-843-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Bibliografia | 9 |
Rozdział | 1 |
Wehikuły rozwoju miejskiego. Dwa podejścia metodologiczne | 11 |
1.1. Filozofia i metodologia wehikułów rozwoju miejskiego | 11 |
1.2. Model wehikułu rozwoju miejskiego – podejście prospektywne | 17 |
1.3. Model wehikułu rozwoju miejskiego – podejście retrospektywne | 25 |
Bibliografia | 27 |
Rozdział | 2 |
Wehikuł rozwoju generatorem inteligencji strategicznej miasta i regionu miejskiego | 30 |
2.1. Inteligencja strategiczna korpusu i kapitału inteligentnego | 30 |
2.2. Inteligencja strategiczna w przemianie tożsamościowej miast i regionów miejskich | 34 |
2.3. Inteligencja strategiczna narzędziem wzbogacania potencjałów endogennych i pozyskiwania potencjałów zewnętrznych | 36 |
2.4. Angażowanie inteligencji strategicznej w procesy tworzenia projektów i zarządzania projektami rozwoju miejskiego | 38 |
2.5. Wehikuł rozwoju miejskiego generowany inteligencją strategiczną | 41 |
Bibliografia | 43 |
Rozdział | 3 |
Wehikuły rozwoju metropolitalnego polskich miast i regionów miejskich | 45 |
3.1. Odkrywanie wehikułów rozwoju metropolitalnego w podejściu prospektywnym | 45 |
3.1.1. Wehikuł rozwoju metropolitalnych przestrzeni śródmiejskich | 46 |
3.1.2. Wehikuł rozwoju dużych miast i regionów miejskich generowany transformacją energetyczną | 48 |
3.1.3. Wehikuł rozwoju metropolitalnego w miastach i regionach miejskich bazujący na gospodarce kreatywnej | 52 |
3.1.4. Wehikuł sieciowego rozwoju metropolitalnego w polskiej przestrzeni | 57 |
3.2. Identyfikacja wehikułów rozwoju metropolitalnego w podejściu retrospektywnym | 60 |
3.2.1. Wehikuł rozwoju inteligentnego dużych miast i regionów miejskich | 61 |
3.2.2. Wehikuł rozwoju innowacyjnego biznesu i przestrzeni rezydencjalnych | 64 |
3.2.3. Wehikuł rozwoju dużych miast i regionów miejskich znajdujących się na ścieżce rozwoju metropolitalnego | 66 |
3.3. Od eksperckiej retrospekcji do wehikułowej prospekcji | 67 |
Bibliografia | 69 |
Rozdział | 4 |
Wehikuły rozwoju obszarów prospektywnych | 71 |
4.1. Obszary prospektywne nowym konceptem miejskiej terytorialności | 71 |
4.2. Model wehikułu rozwoju miejskiej terytorialności | 75 |
4.2.1. Perspektywa gospodarki inteligentnej i kreatywnej | 75 |
4.2.2. Od eksperckiej retrospekcji do prospektywy strategicznej (prospective strategique) | 78 |
4.2.3. Wartości i wyzwania kształtujące przyszłość | 79 |
4.2.4. Relacje konkurencyjne, kooperacyjne | 81 |
4.2.5. Wizja strategiczna – wistra | 82 |
4.2.6. Trwałe efekty rozwojowe w perspektywie długoterminowej | 85 |
4.2.7. Model wehikułu rozwoju miejskiej terytorialności w miastach i regionach metropolitalnych | 86 |
4.3. Myślenie prospektywne o rozwoju metropolitalnym Katowic | 88 |
4.3.1. Odkrywanie tożsamości Katowic – od eksperckiej retrospekcji do insightu strategicznego | 88 |
4.3.2. Mozaika obszarów prospektywnych Katowic w perspektywie strategicznej | 99 |
4.3.3. Wehikuł rozwoju obszarów prospektywnych Katowic jako miasta na ścieżce rozwoju metropolitalnego | 102 |
Bibliografia | 103 |
Rozdział | 5 |
Wehikuły rozwoju obszarów regeneracyjnych miasta | 105 |
5.1. Istota i przedmiot regeneracji miasta | 105 |
5.2. Łańcuch wartości prorozwojowej regeneracji miasta | 109 |
5.3. Wyzwania przyszłości obszarów regeneracyjnych miasta | 113 |
5.4. Model wehikułu obszaru regeneracyjnego | 114 |
5.5. Wehikuł transformacji strukturalnej regionu miejskiego | 119 |
5.6. Prorozwojowa regeneracja Szopienic jako dzielnicy o rodowodzie industrialnym w otoczeniu aglomeracyjnym | 122 |
5.7. Wehikuł transformacji strukturalnej regionu miejskiego. Studium przypadku obrzeża Aglomeracji Górnośląskiej | 128 |
Bibliografia | 132 |
Rozdział | 6 |
Wehikuł rozwoju jako styl zarządzania miejskiego | 134 |
6.1. Istota wehikułowego stylu zarządzania miejskiego | 134 |
6.2. Wizjonerskie, twórcze zarządzanie przyszłością miast przez wyzwania, wartości i wizje | 136 |
6.3. Zarządzanie rozwojem miejskim – programowanie rozwiązań strategicznych | 139 |
6.4. Wehikułowy styl zarządzania – konkluzja końcowa | 142 |
Bibliografia | 143 |
Spis rysunków | 145 |
Spis tabel | 146 |
Informacje o Autorach | 147 |