POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Publikacja upamiętnia postać i dorobek naukowy Stanisława Kowalskiego, wieloletniego Profesora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Celem było uchronić od zapomnienia zwłaszcza te idee i koncepcje autorstwa prof. Stanisława Kowalskiego, które przetrwały próbę czasu i okazują się w dalszym ciągu odzwierciedlać stan i funkcjonowanie naszego systemu wychowania. Zgromadzone w książce publikacje Profesora oraz Jego uczniów i kontynuatorów Jego idei zawierają równie przydatne rozwiązania metodologiczne, mogące służyć doskonaleniu struktury i działalności współczesnego nam systemu wychowania. Niewątpliwym walorem tych studiów i badań jest to, że prowadzone były przez wiele lat z perspektywy psychologii, socjologii, pedagogiki i prakseologii, co sprawia, że integrują one w sobie interdyscyplinarne i wieloaspektowe podejście do analizowanych problemów i z tej też perspektywy postulują stosowne rozwiązania modelowe, mogące być z powodzeniem wdrażane do praktyki. Przy tej też okazji Autorzy chcieli także uwydatnić specyfikę poznańskiego akademickiego ośrodka pedagogiki społecznej oraz wkład prof. Stanisława Kowalskiego w jego rozwój. Ośrodek zakończył swój pięćdziesięcioletni okres działalności naukowej i obok łódzkiego i warszawskiego równie wydatnie przyczynił się do rozwoju tej właśnie dziedziny pedagogiki.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 576 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3917-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP, Wiesław Ambrozik, Jerzy Modrzewski | 9 |
CZĘŚĆ I. STANISŁAW KOWALSKI – SOCJOLOG WYCHOWANIA I PEDAGOG SPOŁECZNY | 15 |
JAN WŁODAREK Życie i działalność naukowa Stanisława Kowalskiego (1904–1990) | 17 |
BARBARA KOWALSKA-EHRLICH Stanisław Kowalski: mój Ojciec | 33 |
WŁADYSŁAW MARKIEWICZ Wspomnienie o profesorze Stanisławie Kowalskim | 39 |
CZĘŚĆ II. WYBRANE PUBLIKACJE Z DOROBKU NAUKOWEGO PROFESORA STANISLAWA KOWALSKIEGO | 45 |
STANISŁAW KOWALSKI Socjologia a pedagogika | 47 |
STANISŁAW KOWALSKI Pedagogika społeczna Heleny Radlińskiej a socjologia wychowania | 69 |
STANISŁAW KOWALSKI Znaczenie teorii systemów społecznych Floriana Znanieckiego w interdyscyplinarnych badaniach nad wychowaniem | 89 |
STANISŁAW KOWALSKI Systemy oświatowe scentralizowane i zdecentralizowane w świetle wyników badań M.S. Archer | 105 |
STANISŁAW KOWALSKI Podejście systemowe w badaniu środowisk wychowawczych | 123 |
STANISŁAW KOWALSKI Jednostka i jej środowisko społeczne | 151 |
STANISŁAW KOWALSKI Środowisko lokalne w wychowawczym funkcjonowaniu społeczeństwa | 169 |
STANISŁAW KOWALSKI Proces uspołecznienia | 181 |
STANISŁAW KOWALSKI Rodzina jako przedmiot socjologii wychowania | 225 |
STANISŁAW KOWALSKI Jakościowo-typologiczne a statystyczne badania nad selekcyjnymi funkcjami wychowania | 235 |
Bibliografia prac prof. Stanisława Kowalskiego | 249 |
CZĘŚĆ III. ODNIESIENIA I ZASTOSOWANIA | 261 |
ZBIGNIEW KWIECIŃSKI Czy możliwy jest pedagogiczny powrót do mądrości? Pamięci Profesora Stanisław Kowalskiego | 263 |
EWA MARYNOWICZ-HETKA Podejście systemowe i/lub podejście transwersalne? Na marginesie lektury tekstu Stanisława Kowalskiego. Podejście systemowe w badaniu środowisk wychowawczych | 269 |
JERZY MODRZEWSKI Impulsy edukacyjne w (re)konstrukcji struktury nie tylko społeczeństwa polskiego | 281 |
EWA SOLARCZYK-AMBROZIK Dynamika zmian w obszarze pracy a rozwój studiów karierowych | 299 |
TADEUSZ FRĄCKOWIAK Rozwój, rozmieszczenie i typy badań selekcji szkolnej | 317 |
MARIA JAKOWICKA Zróżnicowanie funkcjonowania szkół środowiskowych w warunkach średniego miasta (na przykładzie Zielonej Góry) | 341 |
HALINA SOWIŃSKA Grupa jako struktura pośrednicząca w przekazie kulturowym | 365 |
DZIERŻYMIR JANKOWSKI Środowisko edukacyjne człowieka dorosłego jako problem pedagogiki społecznej i andragogiki | 371 |
WIESŁAW AMBROZIK Aktualność koncepcji systemu profilaktyki społecznej i resocjalizacji Stanisława Kowalskiego | 385 |
WIESŁAWA KUBIAK-KRZYWICKA Determinizm środowiskowy w genezie zaburzonej socjalizacji – pewność czy wątpliwość | 405 |
CZĘŚĆ IV. KONTYNUACJE | 419 |
KATARZYNA SEGIET Pedagogika społeczna i socjologia wychowania – w kręgu wzajemnych inspiracji | 421 |
AGNIESZKA BARCZYKOWSKA Zastosowania koncepcji Profesora Stanisława Kowalskiego w badaniach przemian współczesnych środowisk wychowawczych (na przykładzie procesu gentryfikacji) | 433 |
KATARZYNA PAWEŁEK Społeczność lokalna jako płaszczyzna zapobiegania zachowaniom ryzykownym młodych ludzi | 451 |
AGATA MATYSIAK-BŁASZCZYK, JERZY MODRZEWSKI Kondycja i destrukcja funkcji socjalizacyjnej wiejskich społeczności lokalnych | 471 |
KATARZYNA DWORNICZEK Zastosowanie metodologii podejścia systemowego S. Kowalskiego w diagnozie biedy doświadczanej przez dzieci rodzin zamieszkujących w mieście średniej wielkości | 491 |
EWA WŁODARCZYK Lokalna sieć wsparcia dla osób z problemami alkoholowymi (na przykładzie Poznania). Odniesienia do podejścia systemowego Stanisława Kowalskiego | 519 |
MACIEJ MUSKAŁA Rekonstrukcja więzi społecznych osadzonych jako podstawa systemu resocjalizacji | 533 |
MONIKA KOŚCIELNIAK Zastępcza piecza rodzinna jako instytucjonalna forma rozwiązywania społecznego problemu rodzinnego w przestrzeni lokalnego środowiska wychowawczego | 545 |
MIROSŁAWA ŚCIUPIDER-MŁODKOWSKA Rodzina czy rodziny? Strony paradygmatu wielorodzinności we współczesnej kontrastowej rzeczywistości | 561 |
Informacje o autorach | 575 |