INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Książka została poświęcona magicznemu rytuałowi znanemu z greckich i łacińskich źródeł antycznych, polegającemu na sprowadzeniu księżyca z niebios na ziemię. Na podstawie licznych relacji o tym fenomenie, pochodzących z okresu od połowy V wieku p.n.e. do połowy VI wieku n.e., autor omówił astronomiczne zjawiska zaćmienia księżyca oraz całkowitego zaniku miesiąca podczas czasu tzw. interluny (łac. interlunium), które były postrzegane przez niektórych ówczesnych ludzi jako efekt działa magów i czarownic.
******
Dark Selene. The Magic Ritual of Bringing The Moon Down from the Sky in the Ancient Era
The book is devoted to a magic ritual known from ancient Greek and Latin sources and performed to bring the moon down from the sky to the earth. On the basis of numerous accounts of the phenomenon from the middle of the 5 th century B.C.E. until the middle of the 6 th century C.E., the author describes the astronomical occurrences of the moon eclipse and its total eclipse during so called interlunium, which was perceived by some contemporaries as the result of magi’s and witches’ acts.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 500 |
Kategoria | Religioznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5972-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Wykaz skrótów | 24 |
Część pierwsza (A) | |
Sprowadzanie księżyca z niebios w źródłach antycznych | |
I. Ikonografia 29 | |
1. Lekythos z British Museum (koniec V wieku p.n.e.) | |
29 | |
2. Przerysy malowidła z wazy Hamiltona | 31 |
II. Najstarsze greckie świadectwa pisane z czasów klasycznych i wczesnohellenistycznych (V–III wiek p.n.e.) 34 | |
1. Sofron z Syrakuz, Kobiety mówiące, że odpędzają | |
boginię | 34 |
2. Arystofanes, Chmury | 37 |
3. Pseudo-Hippokrates, O świętej chorobie | 40 |
4. Platon, Gorgiasz | 42 |
5. Asklepiades z Tragilos, Tematy tragedii | 46 |
6. Sosifanes z Syrakuz, Meleager | 48 |
7. Menander, Tessalka | 49 |
8. Teokryt, Czarodziejki | 51 |
9. Apollonios z Rodos, Argonautika | 53 |
Aneks. Pindar (Nem. IV 58) i terakotowe wotywne koła | |
iynks | 59 |
III. Grecka gramatyka czasów początków Cesarstwa | |
(I wiek p.n.e./I wiek n.e. – II wiek n.e.) 63 | |
1. Theon, 2. Lukillos Tarraios (z Tarrha), 3. | |
Sofokleios | 63 |
IV. Poezja łacińska „wieku złotego” czasów Augusta 70 | |
1. Wergiliusz | 70 |
A. Bukoliki | 71 |
B. Georgiki | 73 |
C. Eneida | 75 |
Aneks 1. Pseudo-Wergiliusz, Komar | 77 |
Aneks 2. Hosidius Geta, Medea: cento Vergilianus | 78 |
2. Horacy | 79 |
A. Epody | 79 |
B. Satyry | 83 |
Aneks. Kanidia-Gratidia i Albucjusz | 84 |
3. Tibullus, Elegie | 89 |
4. Propercjusz, Elegie | 92 |
5. Owidiusz | 97 |
A. Pieśni miłosne | 97 |
B. Listy mitycznych kochanków | 99 |
C. Sztuka kochania | 100 |
D.Lekarstwa na miłość | 101 |
E. O kosmetyce twarzy kobiecej | 103 |
F. Metamorfozy | 104 |
V. Historycy epoki wczesnego Cesarstwa 109 | |
1. Liwiusz | 109 |
2. Tacyt, Roczniki | 113 |
VI. Poezja łacińska „wieku srebrnego” (druga połowa I – początek II wieku) 118 | |
1. Seneka | 118 |
A. Medea | 119 |
B. Fedra | 124 |
C. Pseudo-Seneka, Herkules na Ojcie | 126 |
2. Lukan, Wojna domowa | 127 |
3. Marcjalis | 129 |
4. Waleriusz Flakkus, Argonautica | 131 |
5. Stacjusz, Tebaida | 137 |
6. Siliusz Italikus, Punica | 142 |
7. Juwenalis, Satyry | 144 |
VII. Literatura badawcza I wieku 146 | |
1. Seneka, O zjawiskach natury | 146 |
2. Pliniusz Starszy, Historia naturalna | 148 |
VIII. Literatura religijno-filozoficzna, moralistyka i biografistyka przełomu I i II wieku: Plutarch z Cheronei 153 | |
A. Dlaczego Pytia nie wygłasza już wyroczni | |
wierszem? | 153 |
B. O zamilknięciu wyroczni | 155 |
C. Zalecenia małżeńskie | 157 |
D. Żywot Emiliusza Paulusa | 160 |
E. O obliczu widniejącym na tarczy księżyca | 164 |
IX. Łacińska powieść komiczno-realistyczna I i II wieku 168 | |
1. Petroniusz, Satyrikon | 168 |
2. Apulejusz z Madaury, Metamorfozy | 171 |
X. Grecka literatura sofistyczna II wieku 174 | |
1. Zenobios, Epitome | 174 |
2. Lukian z Samosat | 176 |
A. Rozmowy bogów | 177 |
B. O ofiarach | 178 |
C. Ikaromenippos | 178 |
D. Łgarz albo niedowiarek | 179 |
E. Aleksander albo rzekomy prorok | 181 |
XI. Poezja późnoantyczna (koniec III–V wiek) 183 | |
1. Nemesianus, Sielanki | 183 |
2. Klaudian | 186 |
A. Przeciw Rufinowi | 187 |
B. O wojnie gockiej (O wojnie pollentyńskiej) | 188 |
3. Nonnos, Dionysiaka | 190 |
4. Metrodoros (Anth. Gr. XIV 140) | 192 |
XII. Fachowe teksty magiczne 195 | |
1. Greckie Papirusy Magiczne (Papyri Graecae Magicae) | |
196 | |
A. PGM XIII 870–875 („słońce się zatrzyma, a | |
księżyc przerażony będzie”) | 197 |
B. PGM XXXIV 1–10 („jeśli rozkażę księżycowi, | |
zstąpi w dół”) | 199 |
C. PGM IV 2296–2300 („będziesz się podziwiać, aż | |
czarne światło zrzucisz z oczu”) | 201 |
D. PGM VII 865–879 (pianka księżycowa) | 208 |
2. Kyranides | 211 |
XIII. Literatura chrześcijańska (II–VI wiek) 219 | |
1. Pseudo-Hipolit, Odparcie wszelkich herezji | 220 |
2. Maksymus z Turynu | 227 |
A. Kazanie 30 | 228 |
B. Kazanie 31 | 230 |
3. Cezary z Arles | 231 |
A. Kazanie 13 | 232 |
B. Kazanie 52 | 232 |
XIV. Kres antycznej refleksji nad ściąganiem księżyca z niebios (VI wiek): Olympiodoros z Aleksandrii, Komentarz do Gorgiasza Platona 234 | |
Część druga (B) | |
Pięć studiów o sprowadzaniu księżyca z niebios | |
I. Endymion czy Pan? W poszukiwaniu mitu ajtiologicznego 243 | |
1. Endymion. Uśpiony kochanek ze świętej góry Latmos | |
244 | |
A. „Ten, który jest w środku”: topografia życia i | |
śmierci Endymiona | 244 |
B. Romans Selene z Endymionem w kontekście | |
sprowadzania księżyca | 249 |
C. Uśpiony kochanek Selene – dalsze konteksty i | |
asocjacje | 259 |
D. Ikonografia Endymiona | 264 |
Wnioski | 266 |
2. Pan. Podstępny uwodziciel skryty w mrocznym lesie | |
267 | |
A. Selene i podstępny uwodziciel | 268 |
B. Pan w owczej skórze | 271 |
C. Pan-uwodziciel w antycznych komentarzach do | |
Wergiliusza | 275 |
D. Pan czy Endymion: ajtiologia sprowadzania | |
księżyca | 279 |
Wnioski | 280 |
II. Cztery alchemiczne kolory księżyca 283 | |
1. Kolory przemian księżyca | 284 |
A. Biel | 284 |
B. Czerń | 288 |
C. Żółty | 291 |
D. Czerwień | 295 |
Aneks 1. Kolorowe magiczne sznurki | 298 |
Aneks 2. Leukofryene i Melinoe – dwa barwne | |
oblicza księżycowej bogini | 302 |
2. Biały, czarny, czerwony, żółty: „elementarne” | |
kolory antyku i harmonia tetraktysu | 306 |
A. Antyczna teoria barw | 307 |
B. „Tetraktys: harmonia, w której śpiewają | |
Syreny” | 314 |
3. Alchemiczny proces nigredo – albedo – citrinitas – | |
rubedo i jungowska koncepcja Quaternität | 317 |
A. Nigredo – albedo – citrinitas – rubedo | 317 |
B. Quaternität | 323 |
III. Zwierciadło magów, wróżbitów i filozofów 329 | |
1. Lustro w świecie antycznym | 330 |
2. Lustro w rycie ściągania księżyca z niebios | |
(magowie, chrześcijanie i… Arystofanes) | 335 |
3. Lustro i księżyc w magicznych sztuczkach | 340 |
A. „Sztuczka Pitagorasa” | 340 |
B. Anaksilaos z Larissy | 345 |
4. Katoptromancja (κατοπτρομαντεία / divinatio | |
specularis) i hydromancja | 346 |
5. Metafizyka lustra w antycznych nurtach | |
filozoficzno-religijnych | 352 |
IV. Pianka księżycowa (spuma lunaris), jej pozyskiwanie i wykorzystanie w antycznej oraz późniejszej magii 362 | |
1. Pozyskiwanie i użycie pianki księżycowej podczas | |
magicznych rytuałów | 362 |
2. Księżycowa pianka z góry Apesantos w Argolidzie | |
366 | |
3. Księżycowa pianka w papirusach magicznych | 368 |
4. Motyw zbierania światła księżyca w szaty przez | |
dziewice | 369 |
Aneks. Pianka księżycowa w magii XIX i XX wieku | 370 |
V. Spiżowy demon. Bicie w brąz jako czynność odpędzająca wszelkie zaciemnienie księżyca 375 | |
1. Relacje autorów antycznych | 379 |
A. Historycy (Liwiusz i Tacyt) | 380 |
B. Biografowie i autorzy traktatów religijno- | |
filozoficznych (Plutarch) | 382 |
C. Literatura fachowa (Seneka i Pliniusz Starszy). | |
387 | |
D. Poeci (Teokryt, Tibullus, Owidiusz, Seneka, | |
Stacjusz, Juwenalis, Klaudian) | 389 |
E. Kazania chrześcijańskich biskupów (Maksymus z | |
Turynu i Cezary z Arles) | 395 |
F. Greckie Papirusy Magiczne (PGM IV 2296–2300) | |
397 | |
Aneks 1. Biblia i chrześcijanie | 399 |
Aneks 2. Zachowane instrumenty | 401 |
2. Szerszy kontekst kulturowy i wnioski ogólne | 402 |
Zakończenie | 409 |
Bibliografia | 428 |
Indeks postaci antycznych, średniowiecznych i nowożytnych | 472 |
Indeks badaczy nowożytnych i współczesnych | 482 |
Indeks nazw geograficznych | 495 |