Mowa nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w komunikacji internetowej. Analiza porównawcza języka polskiego i niemieckiego

Mowa nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w komunikacji internetowej. Analiza porównawcza języka polskiego i niemieckiego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym celem pracy jest analiza porównawcza jakościowa i ilościowa danych korpusowych zawierających mowę nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w języku polskim i niemieckim. Badany dyskurs nienawistny dotyczy czterech wybranych grup (muzułmanie, Romowie, Ukraińcy i Żydzi). Wypracowano metodologię łączącą w sobie założenia krytycznej analizy dyskursu i lingwistyki korpusowej. W toku analizy jakościowej zidentyfikowano nienawistne praktyki dyskursywne dla poszczególnych grup mniejszościowych i zaprezentowano je w perspektywie komparatywnej. Następnie dokonano analizy list frekwencyjnych, list słów kluczy, kolokacji i konkordancji. Zgromadzono pierwsze porównywalne korpusy mowy nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w polskiej i niemieckiej komunikacji internetowej, zawierające publiczne posty i komentarze zamieszczane w portalu społecznościowym Facebook. Przeanalizowano łącznie 1185 postów, w tym kilka tysięcy komentarzy z lat 2018–2019 oraz ze stycznia 2020 roku.


Rok wydania2021
Liczba stron376
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3975-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PODZIĘKOWANIA 9
  SPIS AKRONIMÓW 11
  WSTĘP    13
  Cel pracy, pytania badawcze i hipoteza badawcza    13
  Wpływ badań własnych na rozwój dyscypliny    15
  Geneza problemu badawczego    15
  Metodologia badań    16
  Etyka badań    17
  Budowa pracy    18
  ROZDZIAŁ 1. ZARYS DEFINICYJNY PODSTAWOWYCH POJĘĆ    21
    1.1. Problematyka pojęcia mowy    22
      1.1.1. Mowa w ujęciu encyklopedycznym w paradygmacie językoznawczym    23
      1.1.2. Mowa w paradygmacie językoznawstwa strukturalnego    26
      1.1.3. Mowa jako przedmiot badań niniejszej rozprawy    30
    1.2. Termin „nienawiść” w paradygmacie psychologii społecznej    32
      1.2.1. Mowa nienawiści a agresja językowa    33
      1.2.2. Mowa nienawiści a hejterstwo    35
      1.2.3. Hassrede a Hetzrede    35
      1.2.4. Psychologiczne uwarunkowania mowy nienawiści    38
    1.3. Pojęcie przynależności etnicznej i narodowej    39
    1.4. Zarys historyczny prawnej definicji mowy nienawiści w prawie karnym z perspektywy językoznawczej    41
      1.4.1. Pierwsze regulacje prawnokarne dotyczące mowy nienawiści w Europie    42
      1.4.2. Prezentacja i analiza treści pierwszych i kolejnych artykułów polskiego kodeksu karnego dotyczących mowy nienawiści    44
      1.4.3. Mowa nienawiści jako przedmiot prawa Unii Europejskiej i dokumentów UNESCO    47
    1.5. Definicje mowy nienawiści dostępne w aktualnych badaniach w kontekście międzynarodowym w ujęciu interdyscyplinarnym    49
    1.6. Definicja operacyjna mowy nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową    57
    1.7. Podsumowanie    59
  ROZDZIAŁ 2. MOWA NIENAWIŚCI W ŚWIETLE NAJNOWSZYCH BADAŃ – WSPÓŁCZESNA PERSPEKTYWA INTERDYSCYPLINARNA 61
    2.1. Mowa nienawiści w świetle badań prawa z perspektywy językoznawczej    61
    2.2. Mowa nienawiści w świetle badań psychologii społecznej    64
    2.3. Mowa nienawiści w świetle badań socjologicznych    68
    2.4. Mowa nienawiści w świetle badań medioznawczych    69
    2.5. Mowa nienawiści w świetle badań językoznawczych    73
    2.6. Podsumowanie    99
  ROZDZIAŁ 3. CHARAKTERYSTYKA KOMUNIKACJI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH    101
    3.1. Media społecznościowe    101
      3.1.1. Historia powstania mediów społecznościowych    103
      3.1.2. Web 2.0 i user generated content    104
      3.1.3. Model mediów społecznościowych    108
      3.1.4. Klasyfikacja mediów społecznościowych    110
      3.1.5. Definicja portali społecznościowych    111
    3.2. Facebook    112
    3.3. Komunikacja internetowa    117
      3.3.1. Psychospołeczne aspekty komunikacji internetowej    119
      3.3.2. Lingwistyczne aspekty komunikacji internetowej    120
      3.3.3. Komunikacja w ramach portalu społecznościowego Facebook    125
    3.4. Podsumowanie    132
  ROZDZIAŁ 4. METODOLOGIA PRZEPROWADZONEGO BADANIA    134
    4.1. Geneza problemu badawczego    135
    4.2. Cel pracy, pytania badawcze i hipoteza badawcza    135
    4.3. Dobór technik gromadzenia danych    137
    4.4. Językoznawcze koncepcje dyskursu: francuska i anglosaska szkoła analizy dyskursu    138
    4.5. Lingwistyka dyskursu w Niemczech i w Polsce    143
    4.6. Krytyczna analiza dyskursu    150
      4.6.1. Geneza, inspiracje i cele    151
      4.6.2. Kierunki badań    154
        4.6.2.1. Podejście dialektyczno-relacyjne    156
        4.6.2.2. Podejście socjokognitywne    158
        4.6.2.3. Podejście dyskursywno-historyczne    162
    4.7. Lingwistyka korpusowa    164
      4.7.1. Kryteria konstruowania korpusu językowego    167
      4.7.2. Klasyfikacja korpusów językowych    169
      4.7.3. Analiza języka z zastosowaniem korpusu językowego    172
      4.7.4. Anotacja korpusu językowego    173
    4.8. Techniki językoznawstwa korpusowego w krytycznej analizie dyskursu    177
      4.8.1. Analiza list frekwencyjnych    178
      4.8.2. Analiza list słów kluczy    179
      4.8.3. Analiza kolokacji    181
      4.8.4. Analiza konkordancji    182
    4.9. Podsumowanie    183
  ROZDZIAŁ 5. PREZENTACJA I ANALIZA WYNIKÓW: ANALIZA PORÓWNAWCZA JAKOŚCIOWA I ILOŚCIOWA    185
    5.1. Prezentacja i analiza wyników badania pilotażowego    185
      5.1.1. Dobór próby badawczej i prezentacja wyników    186
      5.1.2. Analiza wyników i wnioski    193
    5.2. Analiza dokumentów    197
    5.3. Projekt korpusu    213
    5.4. Analiza jakościowa – praktyki dyskursywne    216
    5.5. Analiza ilościowa    264
      5.5.1. Analiza list frekwencyjnych    264
      5.5.2. Analiza kolokacji    269
      5.5.3. Analiza list słów kluczy    270
      5.5.4. Analiza konkordancji    275
    5.6. Podsumowanie    284
  ROZDZIAŁ 6. PODSUMOWANIE I DEZYDERATY BADAWCZE    286
    6.1. Podsumowanie i implikacje teoretyczne    286
    6.2. Implikacje metodologiczne    288
    6.3. Podsumowanie wyników analizy    289
    6.4. Implikacje pedagogiczne    297
    6.5. Dezyderaty badawcze    300
  BIBLIOGRAFIA    306
  ZAŁĄCZNIKI 335
    Załącznik 1. Spis konkordancji dla hasła „mowa” w Narodowym Korpusie Języka Polskiego    335
    Załącznik 2. Wyniki częstotliwości użycia leksemu hate speech w programie Google Ngram
    Viewer    340
    Załącznik 3. Regulamin portalu społecznościowego Facebook    340
    Załącznik 4. Notatka portalu społecznościowego Facebook dotycząca algorytmów używanych do automatycznej moderacji treści    343
    Załącznik 5. Raport portalu społecznościowego Facebook dotyczący mowy nienawiści    345
    Załącznik 6. List otwarty byłej moderatorki serwisu społecznościowego Facebook    349
    Załącznik 7. Artykuł prasowy pt. „Inside Facebook”    354
    Załącznik 8. Kolokacje dla najczęściej występujących rzeczowników    357
  SPIS RYSUNKÓW 359
  SPIS TABEL    362
  SUMMARY 365
  ZUSAMMENFASSUNG
RozwińZwiń