POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Głównym celem pracy jest analiza porównawcza jakościowa i ilościowa danych korpusowych zawierających mowę nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w języku polskim i niemieckim. Badany dyskurs nienawistny dotyczy czterech wybranych grup (muzułmanie, Romowie, Ukraińcy i Żydzi). Wypracowano metodologię łączącą w sobie założenia krytycznej analizy dyskursu i lingwistyki korpusowej. W toku analizy jakościowej zidentyfikowano nienawistne praktyki dyskursywne dla poszczególnych grup mniejszościowych i zaprezentowano je w perspektywie komparatywnej. Następnie dokonano analizy list frekwencyjnych, list słów kluczy, kolokacji i konkordancji. Zgromadzono pierwsze porównywalne korpusy mowy nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową w polskiej i niemieckiej komunikacji internetowej, zawierające publiczne posty i komentarze zamieszczane w portalu społecznościowym Facebook. Przeanalizowano łącznie 1185 postów, w tym kilka tysięcy komentarzy z lat 2018–2019 oraz ze stycznia 2020 roku.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3975-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PODZIĘKOWANIA 9 | |
SPIS AKRONIMÓW 11 | |
WSTĘP | 13 |
Cel pracy, pytania badawcze i hipoteza badawcza | 13 |
Wpływ badań własnych na rozwój dyscypliny | 15 |
Geneza problemu badawczego | 15 |
Metodologia badań | 16 |
Etyka badań | 17 |
Budowa pracy | 18 |
ROZDZIAŁ 1. ZARYS DEFINICYJNY PODSTAWOWYCH POJĘĆ | 21 |
1.1. Problematyka pojęcia mowy | 22 |
1.1.1. Mowa w ujęciu encyklopedycznym w paradygmacie językoznawczym | 23 |
1.1.2. Mowa w paradygmacie językoznawstwa strukturalnego | 26 |
1.1.3. Mowa jako przedmiot badań niniejszej rozprawy | 30 |
1.2. Termin „nienawiść” w paradygmacie psychologii społecznej | 32 |
1.2.1. Mowa nienawiści a agresja językowa | 33 |
1.2.2. Mowa nienawiści a hejterstwo | 35 |
1.2.3. Hassrede a Hetzrede | 35 |
1.2.4. Psychologiczne uwarunkowania mowy nienawiści | 38 |
1.3. Pojęcie przynależności etnicznej i narodowej | 39 |
1.4. Zarys historyczny prawnej definicji mowy nienawiści w prawie karnym z perspektywy językoznawczej | 41 |
1.4.1. Pierwsze regulacje prawnokarne dotyczące mowy nienawiści w Europie | 42 |
1.4.2. Prezentacja i analiza treści pierwszych i kolejnych artykułów polskiego kodeksu karnego dotyczących mowy nienawiści | 44 |
1.4.3. Mowa nienawiści jako przedmiot prawa Unii Europejskiej i dokumentów UNESCO | 47 |
1.5. Definicje mowy nienawiści dostępne w aktualnych badaniach w kontekście międzynarodowym w ujęciu interdyscyplinarnym | 49 |
1.6. Definicja operacyjna mowy nienawiści ze względu na przynależność etniczną i narodową | 57 |
1.7. Podsumowanie | 59 |
ROZDZIAŁ 2. MOWA NIENAWIŚCI W ŚWIETLE NAJNOWSZYCH BADAŃ – WSPÓŁCZESNA PERSPEKTYWA INTERDYSCYPLINARNA 61 | |
2.1. Mowa nienawiści w świetle badań prawa z perspektywy językoznawczej | 61 |
2.2. Mowa nienawiści w świetle badań psychologii społecznej | 64 |
2.3. Mowa nienawiści w świetle badań socjologicznych | 68 |
2.4. Mowa nienawiści w świetle badań medioznawczych | 69 |
2.5. Mowa nienawiści w świetle badań językoznawczych | 73 |
2.6. Podsumowanie | 99 |
ROZDZIAŁ 3. CHARAKTERYSTYKA KOMUNIKACJI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH | 101 |
3.1. Media społecznościowe | 101 |
3.1.1. Historia powstania mediów społecznościowych | 103 |
3.1.2. Web 2.0 i user generated content | 104 |
3.1.3. Model mediów społecznościowych | 108 |
3.1.4. Klasyfikacja mediów społecznościowych | 110 |
3.1.5. Definicja portali społecznościowych | 111 |
3.2. Facebook | 112 |
3.3. Komunikacja internetowa | 117 |
3.3.1. Psychospołeczne aspekty komunikacji internetowej | 119 |
3.3.2. Lingwistyczne aspekty komunikacji internetowej | 120 |
3.3.3. Komunikacja w ramach portalu społecznościowego Facebook | 125 |
3.4. Podsumowanie | 132 |
ROZDZIAŁ 4. METODOLOGIA PRZEPROWADZONEGO BADANIA | 134 |
4.1. Geneza problemu badawczego | 135 |
4.2. Cel pracy, pytania badawcze i hipoteza badawcza | 135 |
4.3. Dobór technik gromadzenia danych | 137 |
4.4. Językoznawcze koncepcje dyskursu: francuska i anglosaska szkoła analizy dyskursu | 138 |
4.5. Lingwistyka dyskursu w Niemczech i w Polsce | 143 |
4.6. Krytyczna analiza dyskursu | 150 |
4.6.1. Geneza, inspiracje i cele | 151 |
4.6.2. Kierunki badań | 154 |
4.6.2.1. Podejście dialektyczno-relacyjne | 156 |
4.6.2.2. Podejście socjokognitywne | 158 |
4.6.2.3. Podejście dyskursywno-historyczne | 162 |
4.7. Lingwistyka korpusowa | 164 |
4.7.1. Kryteria konstruowania korpusu językowego | 167 |
4.7.2. Klasyfikacja korpusów językowych | 169 |
4.7.3. Analiza języka z zastosowaniem korpusu językowego | 172 |
4.7.4. Anotacja korpusu językowego | 173 |
4.8. Techniki językoznawstwa korpusowego w krytycznej analizie dyskursu | 177 |
4.8.1. Analiza list frekwencyjnych | 178 |
4.8.2. Analiza list słów kluczy | 179 |
4.8.3. Analiza kolokacji | 181 |
4.8.4. Analiza konkordancji | 182 |
4.9. Podsumowanie | 183 |
ROZDZIAŁ 5. PREZENTACJA I ANALIZA WYNIKÓW: ANALIZA PORÓWNAWCZA JAKOŚCIOWA I ILOŚCIOWA | 185 |
5.1. Prezentacja i analiza wyników badania pilotażowego | 185 |
5.1.1. Dobór próby badawczej i prezentacja wyników | 186 |
5.1.2. Analiza wyników i wnioski | 193 |
5.2. Analiza dokumentów | 197 |
5.3. Projekt korpusu | 213 |
5.4. Analiza jakościowa – praktyki dyskursywne | 216 |
5.5. Analiza ilościowa | 264 |
5.5.1. Analiza list frekwencyjnych | 264 |
5.5.2. Analiza kolokacji | 269 |
5.5.3. Analiza list słów kluczy | 270 |
5.5.4. Analiza konkordancji | 275 |
5.6. Podsumowanie | 284 |
ROZDZIAŁ 6. PODSUMOWANIE I DEZYDERATY BADAWCZE | 286 |
6.1. Podsumowanie i implikacje teoretyczne | 286 |
6.2. Implikacje metodologiczne | 288 |
6.3. Podsumowanie wyników analizy | 289 |
6.4. Implikacje pedagogiczne | 297 |
6.5. Dezyderaty badawcze | 300 |
BIBLIOGRAFIA | 306 |
ZAŁĄCZNIKI 335 | |
Załącznik 1. Spis konkordancji dla hasła „mowa” w Narodowym Korpusie Języka Polskiego | 335 |
Załącznik 2. Wyniki częstotliwości użycia leksemu hate speech w programie Google Ngram | |
Viewer | 340 |
Załącznik 3. Regulamin portalu społecznościowego Facebook | 340 |
Załącznik 4. Notatka portalu społecznościowego Facebook dotycząca algorytmów używanych do automatycznej moderacji treści | 343 |
Załącznik 5. Raport portalu społecznościowego Facebook dotyczący mowy nienawiści | 345 |
Załącznik 6. List otwarty byłej moderatorki serwisu społecznościowego Facebook | 349 |
Załącznik 7. Artykuł prasowy pt. „Inside Facebook” | 354 |
Załącznik 8. Kolokacje dla najczęściej występujących rzeczowników | 357 |
SPIS RYSUNKÓW 359 | |
SPIS TABEL | 362 |
SUMMARY 365 | |
ZUSAMMENFASSUNG | |