Strategie rozwoju zagranicznych sieci handlowych w Polsce

Nowe wyzwania marketingowe

1 opinia

Format:

ibuk

Celem monografii jest prezentacja strategii rozwoju zagranicznych wielkopowierzchniowych sieci handlowych w Polsce po 1990 r. Polski model transformacji zaowocował niespotykaną — na tle innych krajów regionu — internacjonalizacją handlu. Zagraniczne sieci odegrały jednocześnie ważną rolę w modernizacji polskiego handlu stymulując szereg procesów innowacyjnych.
W pracy ukazano strategie i pozycjonowanie wybranych sieci w stosunku do konkurencyjnych formatów hipermarketów oraz sklepów dyskontowych. W opracowaniu wykorzystano szeroko metodę studium przypadku, prezentując strategie wybranych zagranicznych sieci w Polsce i na świecie. Omówiono również wyniki własnych badań empirycznych zrealizowanych w 2021 r. wśród polskich gospodarstw domowych na temat ich zwyczajów zakupów w ulubionych zagranicznych sieciach handlowych.
Niniejsza monografia wypełnia lukę badawczą dotyczącą analizy strategii rozwoju zagranicznych sieci handlowych w Polsce na tle szerszych procesów globalizacji handlu. Zarówno w Polsce, jak i za granicą, brakuje ciągle pogłębionych strategicznych studiów przypadku tej grupy przedsiębiorstw.
Monografia ukazuje jednocześnie wyzwania strategiczne, przed którymi stają dzisiaj stacjonarne sieci handlowe. Tradycyjny handel wielkopowierzchniowy wymaga obecnie przedefiniowania wcześniej stosowanych strategii. Nowoczesne sieci wielkopowierzchniowe muszą umieć coraz lepiej wykorzystywać kanały online oraz wprowadzać innowacje w zakresie doskonalenia swoich formatów sklepów. Brak lub zbyt wolne wdrażanie koniecznych innowacji może okazać się zagrożeniem dla ich dalszego działania na rynku. Niniejsza monografia dopełnia wcześniejsze prace autora na temat strategii marketingowych dużych sieci handlowych oraz strategii rozwoju handlu.


Rok wydania2022
Liczba stron366
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-864-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
  Wstęp    11
  Rozdział 1. Internacjonalizacja polskiego handlu    15
  1.1. Polska jako cel strategiczny dla największych zagranicznych sieci handlowych    15
  1.2. Strategie wchodzenia zagranicznych sieci handlowych na polski rynek    22
  1.3. Strategie penetracji regionu versus strategie koncentracji na wybranych rynkach    30
  1.4. Strategie wieloformatowe versus strategie jednoformatowe    31
  1.5. Podsumowanie i wyzwania na przyszłość    33
  
  Rozdział 2. Strategie rozwoju sieci hipermarketów    43
  2.1. Zmiany w postrzeganiu formatu hipermarketów    43
  2.1.1. Ewolucja klasycznego formatu sklepu wielkopowierzchniowego    45
  2.1.2. Innowacyjna modyfikacja tradycyjnego formatu hipermarketu    46
  2.2. Strategia rozwoju francuskiej sieci Carrefour    47
  2.2.1. Nowy format hipermarketu Carrefour    48
  2.2.2. Wdrażanie kanału online przez grupę Carrefour    58
  2.2.3. Syntetyczna charakterystyka strategii sieci Carrefour    61
  2.3. Strategia rozwoju niemieckiej sieci hipermarketów Kaufland    63
  2.3.1. Początki sieci Kaufland oraz etapy jej rozwoju    63
  2.3.2. Pozycja i rozwój sieci Kaufland na polskim rynku    65
  2.3.3. Kluczowe wartości sieci Kaufland    68
  2.3.4. Strategia rozwoju sieci Kaufland    70
  2.3.5. Marki własne sieci Kaufland    72
  2.3.5.1. Kaufland w mediach społecznościowych    81
  2.3.5.2. Nowa kampania wizerunkowa sieci Kaufland    81
  2.3.6. Syntetyczna prezentacja strategii sieci Kaufland    82
  2.4. Strategia rozwoju francuskiej sieci hipermarketów Auchan    84
  2.4.1. Kluczowe wartości sieci Auchan podstawą budowania jej strategii    84
  2.4.2. Strategia internacjonalizacji grupy Auchan    85
  2.4.3. Założenia nowej strategii Auchan 2022    88
  2.4.4. Strategia rozwoju Auchan w Polsce    94
  2.4.5. System dostaw do domu klienta    99
  2.4.6. Strategia gamy marek własnych Auchan    101
  2.4.7. Syntetyczna prezentacja strategii sieci Auchan    104
  2.5. Strategia rozwoju francuskiej sieci hipermarketów Leclerc    116
  2.5.1. Założenia strategii francuskiej grupy Leclerc    117
  2.5.2. Rozwój grupy Leclerc w Polsce    121
  2.5.3. Strategia marki własnej w hipermarketach Leclerc    122
  2.5.4. Rozwój sprzedaży internetowej (System Drive)    125
  2.5.5. Syntetyczna prezentacja strategii sieci Leclerc    128
  2.6. Wyzwania na przyszłość dla zagranicznych sieci hipermarketów    130
  
  Rozdział 3. Strategie sieci dyskontowych w Polsce i na świecie    137
  3.1. Wzrost zainteresowania formatem dyskontu    138
  3.2. Biedronka – strategia lidera polskiego handlu detalicznego oraz lidera formatu dyskontu    140
  3.2.1. Pozycja grupy Jeronimo Martins na rodzimym rynku w Portugalii i na rynkach zagranicznych    140
  3.2.2. Pozycja sieci dyskontowej Biedronka na polskim rynku    143
  3.2.3. Społeczna odpowiedzialność grupy Jeronimo Martins jako ważny element nowej strategii    146
  3.2.3.1. Dbałość o zdrowie klientów, propagowanie standardów zdrowego odżywiania oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności    147
  3.2.3.2. Działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego    149
  3.2.3.3. Rozwój relacji z lokalnymi dostawcami    151
  3.2.3.4. Działania na rzecz lokalnych społeczności    152
  3.2.3.5. Działania na rzecz własnych pracowników    153
  3.2.3.6. Podsumowanie działań w zakresie odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego wzrostu sieci    155
  3.2.4. Silne akcentowanie polskości w strategii Biedronki    156
  3.2.5. Strategiczna wizja formatu dyskontu w sieci Biedronka    158
  3.2.6. Syntetyczna prezentacja strategii portugalskiej sieci Biedronka    161
  3.3. Lidl – studium strategii niemieckiej sieci dyskontowej    163
  3.3.1. Początki firmy Lidl na rynku niemieckim oraz strategia jej internacjonalizacji    164
  3.3.2. Pozycja niemieckiej sieci Lidl na polskim rynku    173
  3.3.2.1. Pozycjonowanie Lidla jako formatu dającego klientom coś więcej niż tradycyjne dyskonty    174
  3.3.2.2. Akcentowanie współpracy z polskimi dostawcami i promowanie polskich produktów    175
  3.3.3. Strategia rozwoju gamy marek własnych Lidla    181
  3.3.3.1. Marki własne Lidla powiązane z określonymi krajami ich pochodzenia    181
  3.3.3.2. Przypadek marki własnej produktów włoskich Italiamo    183
  3.3.3.3. Tydzień włoski w Lidlu – Italiamo w Polsce    185
  3.3.3.4. Strategia porównywania marek własnych z markami znanych producentów    185
  3.3.3.5. Marki własne dotyczące wybranych kategorii produktów    188
  3.3.4. Lidl – firma społecznie odpowiedzialna    190
  3.3.4.1. Lidl – dobry pracodawca    191
  3.3.4.2. Lidl – strategia stabilnego, zrównoważonego rozwoju sieci oraz innowacji ekologicznych    193
  3.3.5. Przyszłość firmy Lidl – kluczowe wyzwania strategiczne    194
  3.3.5.1. Poszukiwanie nowego modelu sklepu dyskon- towego Lidl w Polsce    194
  3.3.5.2. Otwartość na nowe kanały sprzedaży online    195
  3.3.6. Syntetyczna prezentacja strategii niemieckiej sieci Lidl    198
  3.4. Aldi – strategia rozwoju niemieckiej sieci dyskontowej    199
  3.4.1. Geneza powstania i rozwoju niemieckiej sieci Aldi    199
  3.4.2. Strategia internacjonalizacji sieci Aldi    202
  3.4.2.1. Strategie rozwoju sieci na wybranych rynkach zagranicznych    204
  3.4.3. Rozwój sieci Aldi na polskim rynku    212
  3.4.3.1. Wejście na polski rynek    212
  3.4.3.2. Rola marek własnych w ofercie sieci Aldi w Polsce    212
  3.4.3.3. Zagraniczne versus polskie nazwy marek własnych sieci Aldi    215
  3.4.3.4. Relacje sieci Aldi z polskimi dostawcami    219
  3.4.4. Aldi – sieć społecznie odpowiedzialna    220
  3.4.4.1. Kluczowe wartości sieci jako podstawa do odpowiedzialnych działań    220
  3.4.4.2. Raporty roczne na temat polityki zrównoważonego rozwoju    221
  3.4.5. Syntetyczna prezentacja strategii niemieckiej sieci Aldi    224
  3.5. Netto – strategia rozwoju duńskiej sieci dyskontowej    226
  3.5.1. Pozycja sieci Netto w Danii i na rynkach zagranicznych    226
  3.5.2. Strategia rozwoju sieci Netto w Polsce    229
  3.5.3. Pozycjonowanie Netto – najtańszy dyskont na rynku    231
  3.5.4. Budowanie wizerunku sieci związanego ze sprzedażą polskich produktów    232
  3.5.5. Marki własne Netto    233
  3.5.6. Rola stoisk partnerskich w formacie dyskontu Netto    236
  3.5.7. Kariera w Netto    237
  3.5.8. Syntetyczna prezentacja strategii duńskiej sieci Netto    242
  3.6. Dlaczego nie mamy polskiej sieci dyskontów?    243
  
  Rozdział 4. Opinie polskich klientów na temat wybranych zagranicznych sieci handlowych działających na polskim rynku (wyniki badań empirycznych)    245
  4.1. Segment A – osoby starsze – 55 plus    247
  4.1.1. Małżeństwo emerytów (ok. 70 lat), A1    247
  4.1.2. Kobieta, samotna (57 lat), A2    254
  4.1.3. Emeryt, samotny singiel (65 lat), A3    262
  4.2. Segment B – nabywcy w średnim wieku (36–50 lat)    269
  4.2.1. Gospodarstwo domowe; model 2+2 (wiek ok. 36 lat), B1    269
  4.2.2. Gospodarstwo domowe; model 2+2 (wiek ok. 41 lat), B2    280
  4.2.3. Gospodarstwa domowe; model 2+1 (wiek ok. 44 lata), B3    286
  4.2.4. Gospodarstwo domowe; model 2+2 (wiek ok. 46 lat), B4    293
  4.3. Segment C – młode gospodarstwa domowe/związki partnerskie (23–30 lat)    302
  4.3.1. Młode gospodarstwo domowe; model oparty na związku partnerskim młodych absolwentów uczelni wyższych; wykształcenie biznesowe (wiek ok. 23 lata), C1    302
  4.3.2. Młode gospodarstwa domowe; model oparty na związku partnerskim młodych absolwentów uczelni wyższych (wiek ok. 29 lat), C2    312
  4.4. Porównanie postaw różnych grup respondentów wobec wielkopowierzchniowych sieci handlowych    320
  
  Rozdział 5. Nowe trendy i wyzwania dla zagranicznych sieci wielkopowierzchniowych    325
  5.1. Rozwój konkurencyjnych formatów i nowych kanałów dystrybucji    326
  5.1.1. Dynamiczny rozwój sieci sklepów sąsiedzkich    326
  5.1.1.1. Współpraca partnerska z liderami nowych technologii    327
  5.1.1.2. Współpraca partnerska z deweloperami obiektów biurowych i mieszkalnych    328
  5.1.2. Rozwój kanału online    329
  5.1.2.1. Personalizacja relacji z klientem w kanale online    329
  5.1.2.2. Nowe alianse strategiczne pomiędzy specjalistami ds. nowych technologii oraz specjalistamie-commerce (nowe sojusze strategiczne)    330
  5.1.2.3. Sprzedaż żywności w kanale e-commerce – możliwości i ograniczenia – nowe trendy konsumenckie    330
  5.2. Uwarunkowania zewnętrzne    331
  5.2.1. Nieprzychylny ustawodawca – ograniczenia handlu w niedzielę    331
  5.2.2. Braki pracowników na rynku pracy    331
  5.3. Wyzwania związane z odpowiedzialnością społeczną sieci wielkopowierzchniowych    332
  5.4. Wyzwania związane z wykorzystaniem danych na temat klientów    333
  5.5. Nowe zachowania i zwyczaje konsumentów    334
  5.6. Wzrost zdolności przystosowywania się do zmian otoczenia – efekt pandemii    337
  5.7. Poszukiwanie nowych form partnerstwa strategicznego    338
  Zakończenie    339
  Bibliografia    345
  Spis tabel    363
  Spis rysunków    365
RozwińZwiń