POLECAMY
-5%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Teksty zawarte w tomie (Nie)widzialne kobiety kina pod redakcją Małgorzaty Radkiewicz oraz Moniki Talarczyk są poświęcone różnym wymiarom widzialności kobiet w kulturze filmowej, wychodzącym daleko poza fenomen filmowego aktorstwa. Tytuł przekornie proponuje podwójną perspektywę „(nie)widzialności”, zmuszając do dostrzeżenia postaci twórczych kobiet i ich dorobku, a tym samym do przepisana na nowo historii kina. Autorzy poszczególnych tekstów analizują wybrane przykłady inkluzji lub ekskluzji kobiet z pola filmowego. W swoich analizach biografii oraz kobiecej twórczości przybliżą różne formy (auto)marginalizacji autorek filmowych. Rozważają (nie)możność filmowej reprezentacji kontrowersyjnych artystek albo nierzadko kontrowersyjnych tematów związanych z kobiecym doświadczeniem. We wszystkich tekstach na różne sposoby wybrzmiewa więc kwestia tytułowej „(nie)widzialności” kobiet w kinie, pojawiająca się w różnych kontekstach kulturowych i kinematografiach.
„Tom pod frapująco ambiwalentnym tytułem (Nie)widzialne kobiety kina przynosi czytelnikowi nie tylko znaczną satysfakcję poznawczą, ale także oryginalny i odkrywczy punkt widzenia na kino kobiet”.
Z recenzji prof. Tadeusza Szczepańskiego
„(Nie)widzialne kobiety kina to bardzo interesująca i potrzebna publikacja. Reprezentuje wysoki poziom naukowy i oryginalne spojrzenie na różne problemy objęte wspólnym tytułem tomu”.
Z recenzji prof. Grażyny Stachówny
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-4393-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Redaktorek | 7 |
Indywidualistki Paulina Haratyk, „Kinowanie”. Amatorska twórczość filmowa Zofi i Chomętowskiej | 13 |
Adam Uryniak, Wszystkie kobiety są siostrami. Wyrok życia według scenariusza Marii Morozowicz-Szczepkowskiej w kontekście propagandy „życia świadomego” | 25 |
Dagmara Rode, Obrazy kobiecego doświadczenia. Filmowe prace Teresy Tyszkiewicz | 41 |
Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Pozostawić ślad… Testamenty artystyczne Agnès Vardy i Chantal Akerman | 53 |
Na drugim planie Małgorzata Kozubek, Oja Kodar – (nie)widzialna partnerka Orsona Wellesa | 71 |
Anna Taszycka, Helena Amiradżibi-Stawińska – z Gruzji do Polski | 83 |
Monika Talarczyk, Z perspektywy sekretarki planu. Refleksje nad pracą kobiet w produkcji filmowej | 95 |
Przed kamerą Małgorzata Radkiewicz, Rewizyjna kinofilia. O kobiecych biografiach w historii kina | 109 |
Sebastian Jagielski, „A właśnie że będę niemoralna”. Gwiazdy, kobiecy eksces i kino polskie okresu PRL-u | 123 |
Anastasia Nabokina, Wrażliwość obszarów krańcowych. O kobiecym doświadczeniu starzenia się na ekranie | 143 |
Krzysztof Loska, Orchidea z Mandżurii – Xianglan Li (Kōran Ri) i projekt japońskiego kina kolonialnego | 155 |
W cieniu Hollywood Patrycja Włodek, Ida Lupino – na wpół widzialna | 169 |
Grzegorz Stępniak, W pułapce (nie)widzialności: lesbijskie kino lat dziewięćdziesiątych | 185 |
Hubert Zięba, Kobiety i AIDS: (nie)jawne narracje w filmach amerykańskich | 197 |