POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Już od czasów Maxa Webera w refleksji naukowej i filozoficznej pojawiała się myśl, że reformacja to nie tylko zjawisko historyczne, ale nade wszystko społeczno-kulturowe. Kojarzą się z nią m.in.: indywidualizm, doświadczeniowość, nowoczesność, innowacja, aktywizm, asceza w świecie, kreatywność, samorefleksja, komunitarianizm, oszczędność, rozwój rachunkowości, krytycyzm, kapitalizm, kultura pisma i druku, odczarowanie, sekularyzacja. To jedynie kilka przykładów zjawisk i wartości wiążących się nierozłącznie z szeroko rozumianą reformacją w kulturze. Samo istnienie reformacji owocuje historycznie pojęciem tolerancji i szacunku dla różnorodności, choć droga do tych wartości nie jest łatwa i bezbolesna.
W dniach 22–24 maja 2017 roku odbyła się w Uniwersytecie Łódzkim i Akademii Muzycznej im. Bacewiczów w Łodzi interdyscyplinarna konferencja ze specjalnymi gośćmi z całego świata. W Łodzi obradowali m.in.: Rita Süssmuth (Niemcy), prof. Ian Hazlett (Glasgow, Szkocja), prof. lnes Murzaku (New Jersey, USA), prof. Ivo Pospíšil (Brno, Czechy), prof. Cora Dietl (Giessen, Niemcy), prof. Hans-Jürgen Bömelburg (Giessen, Niemcy).
Tom zbiera wybrane aspekty kultury reformacji i reformowania w kulturze. Jest śladem tego, że wielokulturowa Łódź uczciła 500 lat reformacji, która przez dziesięciolecia odcisnęła także swój znaczący ślad w tym mieście.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-782-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp od redakcji | 7 |
KULTURA IDEI | 13 |
Ivo Pospíšil: Reformacja, kontrreformacja i barok w literaturach Europy Zachodniej i Wschodniej | 15 |
Marcin Hintz: Ewangelicyzm wobec wyzwań ponowoczesności | 31 |
Tadeusz Sznajderski: Myśl reformacji – wstęp do oświecenia | 45 |
Anna Kołos: Sceptycyzm w kulturze reformacji. Zarys problematyki | 57 |
Kamila Żukowska: Wzorce przeżywania pobożności a kultura reformacji | 73 |
Ewelina Drzewiecka: Reformacja, której nie było. Przypadek bułgarski (pojęcia – wpływy – idee) | 91 |
Maria Urbańska-Bożek: Odnowa chrześcijaństwa w perspektywie (para)doksu chwili-wieczności | 117 |
KULTURA PISMA I DŹWIĘKU | 133 |
Tadeusz Sznajderski: Polskie przekłady Biblii w okresie reformacji | 135 |
Krystyna Szelągowska: Niezwykły klejnot wiary, czyli o duchowej bliskości pietyzmu i oświecenia. Na przykładzie poezji religijnej Hansa Adolpha Brorsona (1694–1764) | 153 |
Anna Kurska: Mickiewicz i „duch luterski” | 171 |
Sławomir Jacek Żurek: Między ewangelicką etyką indywidualną a społeczną. O nowej biografii Jerzego Pilcha | 185 |
Jerzy Wiśniewski: Julia Hartwig słucha dzieł luterańskich kompozytorów. O wierszach: Kantata Schütza i Kantata Bacha | 197 |
Małgorzata Ziółek-Sowińska: Apokalipsa i wojna secesyjna w poezji religijnych pieśni niewolniczych | 213 |
Józef Majewski: Musikalisches Opfer, czyli Bach kontra Fryderyk Wielki i oświecenie | 229 |
HISTORIA | 245 |
Krzysztof Obremski: Punkt zapalny tumultu toruńskiego 1724 roku i monologowy dialog historyków: Woldemar Gastpary – Stanisław Salmonowicz | 247 |
Beata Szczepańska: Działalność społeczna, oświatowa i kulturalna Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Łodzi do 1939 roku | 265 |