POLECAMY
Format:
ibuk
U podstaw tej książki legło założenie, że w specyficznym środowisku, jakim jest sektor publiczny, pewne cechy tego, co nazywamy prawem cywilnym, objawiają się na zasadzie kontrastu ze szczególna mocą. Analiza stosowania prawa cywilnego w sektorze publicznym przypomina trochę intelektualną wyprawę do źródeł Amazonki. Jeżeli ktoś poszukuje nowego, świeższego spojrzenia na cywilnoprawne instytucje i cywilnoprawną metodę regulacji, to właśnie obserwacja stosowania instytucji cywilnoprawnej proweniencji w sektorze publicznym prowokuje wręcz do dokonania szczegółowej analizy, którą można określić jako swoistą anatomię prawa cywilnego. Chodzi tutaj o szczegółową obserwację poszczególnych instytucji prawa cywilnego i odnajdywanie ich natury, elementów pierwszych, z których one się składają, a także odnajdywanie podstaw aksjologicznych i prakseologicznych, które przyczyniły się do ich wykształcenia.
Analiza przeprowadzona w monografii wskazuje na wielorakie zależności między prawem cywilnym i prawem konstytucyjnym. Autorzy mają nadzieję, że monografia ta przyczyni się do doprecyzowania relacji między tymi dwoma wielkimi działami systemu prawnego. Stawiają pytanie, czy świetle przepisów obowiązującej Konstytucji istnieją bariery stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym. Na tak sformułowane pytanie odpowiadają twierdząco. Ich zdaniem, ze względu na specyfikę państwa i innych podmiotów publicznych, niektóre instytucje prawa cywilnego tracą rację bytu w sektorze publicznym, a natura innych ulega mniej lub dalej idącym modyfikacjom. Zjawisko to można zaobserwować między innymi w odniesieniu do takich instytucji, jak: kształt i wykonywanie praw podmiotowych przez podmioty publiczne, ich odpowiedzialność deliktowa, ich zdolność do czynności prawnych, swoboda umów czy bezpodstawne wzbogacenie. Ustawodawca oraz organy władzy publicznej stosujące prawo, w szczególności sądy, powinny uwzględniać to zjawisko. W przeciwnym razie może dojść do nieporozumień, skutkujących naruszeniem standardów demokratycznego państwa prawnego, w tym konstytucyjnych praw i wolności obywateli. W posumowaniu rozważań autorzy rozważają potrzebę rozwinięcia subgałęzi prawa cywilnego, to jest prawa cywilnego sektora publicznego.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 702 |
Kategoria | Prawo cywilne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3805-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O autorach XV | |
Wykaz ważniejszych skrótów XVII | |
WPROWADZENIE Rafał Szczepaniak, Marcin Krzymuski | 1 |
CZĘŚĆ I GŁÓWNE METODOLOGICZNE I TEORETYCZNE PROBLEMY STOSOWANIA PRAWA PRYWATNEGO W SEKTORZE PUBLICZNYM Rafał Szczepaniak | 19 |
Rozdział 1. Lingwistyczne uwarunkowania badań nad stosowaniem prawa prywatnego w sektorze publicznym 21 | |
I. Wprowadzenie | 21 |
II. Klasyfikacja języków w obrębie omawianej dziedziny | 24 |
III. Problemy natury komparatystycznej | 25 |
IV. Brak precyzji pojęciowej w badaniach nad stosowaniem prawa prywatnego (cywilnego) w sektorze publicznym | 28 |
1. Problem z pojęciami, w których występuje przymiotnik „publiczny” | 28 |
2. Problem wewnętrznej stratyfikacji odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych | 31 |
3. Określenie „publicznoprawny” | 35 |
V. Próba uporządkowania pojęć | 35 |
1. Założenia wstępne | 35 |
2. „Sektor publiczny”, „podmiot publiczny”, „administracja publiczna” | 36 |
3. Metoda brzytwy Ockhama | 40 |
1) „Podmiot prawa publicznego” („osoba prawna prawa publicznego”) | 40 |
2) Pojęcie fiskusa (w polskim języku prawa cywilnego: Skarbu Państwa) jako państwa działającego w obszarze prawa prywatnego | 44 |
3) Podział na prawo publiczne i prywatne | 48 |
4) Niedychotomiczny charakter podziału na prawo publiczne i prywatne | 54 |
5) Zerwanie z podziałem na actes d’autorité (governmental acts, imperium) i actes de gestion (corporate acts, dominium) | 56 |
VI. Ingerencja w reguły znaczeniowe języka aktów prawnych i języka prawniczego a ryzyko manipulacji | 57 |
VII. Podsumowanie | 59 |
Rozdział 2. Podział na prawo publiczne i prawo prywatne w kontekście aksjologii konstytucyjnej | 61 |
I. Wprowadzenie | 61 |
II. Ideologiczny i konstytucyjny wymiar podziału | 61 |
III. Inne przyczyny kultywowania tego podziału | 68 |
IV. Autonomia poszczególnych gałęzi prawa | 70 |
V. Czynniki osłabiające podział na prawo publiczne i prywatne | 72 |
1. Podważanie metodologicznej poprawności tego podziału | 72 |
2. Krytyka ujęcia ideologicznego (politologicznego) | 74 |
VI. Prawo UE | 76 |
VII. Polska wersja podziału na prawo publiczne i prywatne | 84 |
1. Uwagi wprowadzające | 84 |
2. Zasada jedności prawa cywilnego w warunkach polskich | 86 |
3. Trudne wychodzenie z poprzedniego systemu prawnego | 91 |
VIII. Kryteria rozgraniczenia prawa prywatnego i publicznego lub kryteria uzasadniające odstępstwa od prawa powszechnego (prawa cywilnego) | 97 |
1. Uwagi wprowadzające | 97 |
2. Kryterium podmiotowe a kryterium interesu | 100 |
3. Kryterium podmiotowe a kryterium podporządkowania | 100 |
4. Posługiwanie się przez podmioty publiczne jednostkami prywatnymi dla wykonywania zadań publicznych | 103 |
IX. Wnioski | 106 |
Rozdział 3. Prawo prywatne a konstytucja | 108 |
I. Istota konstytucjonalizacji prawa prywatnego | 108 |
II. Ewolucja procesu konstytucjonalizacji na przykładzie Niemiec i Polski | 110 |
1. Niemcy | 110 |
2. Polska | 115 |
III. Środki oddziaływania konstytucji na prawo prywatne | 119 |
1. Wprowadzenie | 119 |
2. Interpretacja prawa | 120 |
3. Wnioskowania inferencyjne | 126 |
4. Klauzule generalne | 127 |
IV. Miejsce zasad prawa cywilnego w hierarchicznym systemie prawnym | 130 |
V. Konkurencja zasad konstytucyjnych | 134 |
CZĘŚĆ II PROBLEMATYKA CYWILNOPRAWNYCH FORM DZIAŁANIA ADMINISTRACJI Z PUNKTU WIDZENIA PRZEDSTAWICIELA NAUKI PRAWA PUBLICZNEGO Katarzyna Kokocińska | 137 |
Rozdział 1. Sens i znaczenie rozgraniczenia prawa publicznego i prawa prywatnego w świetle nauk publicznoprawnych | 139 |
I. Relacje pomiędzy prawem publicznym a prawem prywatnym | 139 |
II. Separowanie reżimów na poziomie instytucji prawa | 146 |
Rozdział 2. O przenikaniu i wzajemnym oddziaływaniu prawa | 149 |
I. Pomocnicze stosowanie przepisów prawnoprywatnych | 149 |
II. Problemy pogranicza prawa | 152 |
Rozdział 3. Prawo prywatne w działaniach administracji | 157 |
I. Koncepcja dwustopniowego kształtowania stosunków prawnych jako konsekwencja stosowania różnych pod względem charakteru prawnego form działania | 157 |
II. Administracyjne prawo prywatne (Verwaltungsprivatrecht) | 161 |
Rozdział 4. Problematyka form typu konsensualnego w działalności administracji publicznej | 165 |
I. Determinanty zmian w obrębie katalogu prawnych form działania administracji publicznej | 165 |
II. Organizatorska swoboda w świadczeniu usług publicznych | 171 |
III. Dwustronne formy działania we współczesnej administracji publicznej | 178 |
IV. Dwustronne formy działania w systematyce prawnych form działania administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem umowy | 183 |
V. Umowa cywilnoprawna zawierana przez administrację | 187 |
VI. Umowa administracyjna | 188 |
VII. Nietypowe czynności konsensualne a typologie dwustronnych form działania (kontrakt w stosunkach pomiędzy podmiotami władzy wykonawczej) | 191 |
CZĘŚĆ III WYBRANE PRZYKŁADY STOSOWANIA INSTYTUCJI CYWILNOPRAWNYCH W SEKTORZE PUBLICZNYM Rafał Szczepaniak, Marcin Krzymuski | 197 |
Rozdział 1. Swoboda umów w sektorze publicznym ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń polskich i niemieckich | 199 |
I. Wprowadzenie | 199 |
II. Problemy terminologiczne i klasyfikacyjne | 202 |
III. Konstytucyjne zasady i wartości a swoboda umów podmiotów publicznych | 206 |
1. New Public Management | 206 |
2. Teoria fiskusa | 207 |
3. Prawa podstawowe jako granice swobody kontraktowania. Kwestia podmiotowości konstytucyjnej podmiotów publicznych | 210 |
4. Zasada państwa demokratycznego | 214 |
5. Zasada państwa prawa | 215 |
1) Wymóg podstawy prawnej – zasada zastrzeżenia ustawowego w prawie niemieckim | 215 |
a) Umowy publicznoprawne | 215 |
b) Umowy cywilnoprawne | 222 |
2) Wymóg podstawy prawnej w prawie polskim | 225 |
3) Artykuł 3531 polskiego k.c. jako podstawa prawna zawierania umów przez podmioty sektora publicznego | 231 |
IV. Jeszcze o kontrowersjach wokół rozumienia pojęcia „swoboda umów” | 232 |
V. Swoboda umów w działalności samorządu terytorialnego | 238 |
VI. Swoboda umów a specjalna zdolność prawna podmiotów publicznych oraz zakres i natura przysługujących im praw podmiotowych | 242 |
VII. Skutki prawne przekroczenia granic swobody umów w sektorze publicznym | 247 |
VIII. Wnioski | 250 |
Rozdział 2. Stosowanie przepisów prawa cywilnego do odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych a zasady konstytucyjne | 258 |
I. Reżim odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych a klasyczna cywilistyka | 258 |
II. Wymykanie się reżimu odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych z ram klasycznej cywilistyki | 264 |
III. Stratyfikacja odpowiedzialności władz publicznych w Polsce jako przejaw wymykania się reżimu odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych z ram klasycznej cywilistyki | 266 |
IV. Odpowiedzialność odszkodowawcza władzy publicznej za akty legalne w Polsce | 272 |
V. Cywilnoprawna odpowiedzialność odszkodowawcza a specyfika państwa na przykładzie prawa polskiego | 275 |
VI. Nieprzystawalność art. 429 polskiego k.c. do specyfiki sektora publicznego | 278 |
VII. Wnioski odnoszące się do prawa polskiego | 280 |
VIII. Stosowanie przepisów prawa cywilnego do odpowiedzialności odszkodowawczej władzy publicznej (uwagi na tle prawa niemieckiego) | 282 |
1. System odpowiedzialności władzy publicznej w prawie niemieckim | 282 |
2. Zasada federalizmu a kompetencje ustawodawcze – epizod ustawodawczy w latach 80. XX wieku | 283 |
3. Stratyfikacja instrumentów prawnych odpowiedzialności państwa | 285 |
4. Charakter odpowiedzialności państwa | 287 |
5. Amtshaftung | 288 |
6. Odpowiedzialność państwa jako uczestnika obrotu cywilnoprawnego | 293 |
7. Odpowiedzialność państwa za bezprawie legislacyjne | 294 |
8. Kwestia odpowiedzialności kontraktowej | 296 |
9. Odpowiedzialność państwa za działania legalne | 298 |
10. Wnioski odnoszące się do prawa niemieckiego | 299 |
IX. Refleksje na temat badań prawnoporównawczych w obrębie odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych oraz na temat procesu konwergencji reżimów odszkodowawczych władz publicznych w Europie | 300 |
X. Konwergencja jako efekt członkostwa w UE | 302 |
XI. Generalne wnioski płynące z prezentacji polskiego i niemieckiego reżimu odpowiedzialności deliktowej władz publicznych | 306 |
Rozdział 3. Cywilistyczne prawa podmiotowe w sektorze publicznym – zagadnienia wybrane | 313 |
I. Wprowadzenie: dorobek cywilistyki w zakresie kształtowania pojęcia prawa podmiotowego | 313 |
II. Prawo polskie | 314 |
1. Uwagi wprowadzające | 314 |
2. Cechy mienia przynależnego do podmiotów publicznych | 315 |
3. Charakter mienia publicznego w świetle Konstytucji | 319 |
4. Drogi wewnętrzne i drogi publiczne | 323 |
5. Konstytucyjne konflikty związane z mieniem publicznym | 324 |
6. Zakres uprawnień wynikających z majątkowych praw podmiotowych przynależnych podmiotom publicznym a zakres ich zdolności prawnej | 326 |
7. Przypadek otwartych funduszy emerytalnych | 328 |
8. Kwestia konstytucyjnych praw podstawowych podmiotów publicznych | 331 |
III. Prawo niemieckie | 332 |
1. Wstęp | 332 |
2. Pojęcie mienia i mienia publicznego | 333 |
3. Pojęcie rzeczy publicznych (öffentliche Sache) | 333 |
4. Publiczne prawo rzeczowe na rzeczach ruchomych? | 335 |
5. Własność publiczna | 336 |
6. Cywilistyczna własność podmiotów publicznych i jej ograniczenia | 341 |
IV. Wnioski płynące z prezentacji prawa polskiego i niemieckiego | 343 |
Rozdział 4. Instytucja bezpodstawnego wzbogacenia w sektorze publicznym. Wybrane zagadnienia | 345 |
I. Wstęp | 345 |
II. Prawo polskie | 346 |
1. Kwalifikacja prawna stosunku podstawowego a bezpodstawne wzbogacenie | 346 |
2. Autonomia prawa podatkowego a bezpodstawne wzbogacenie | 348 |
1) Uwagi ogólne | 348 |
2) Prezentacja stanowiska najwyższych sądów w Polsce | 349 |
3. Bezpodstawne wzbogacenie w prawie ubezpieczeń społecznych | 354 |
4. Zakończenie | 355 |
III. Niemieckie prawo | 357 |
1. Uwagi wstępne | 357 |
2. Roszczenia restytucyjne na podstawie przepisów szczególnych | 358 |
1) Wprowadzenie | 358 |
2) Roszczenia restytucyjne w niemieckim prawie podatkowym (§ 37 ust. 2 AO) | 359 |
3) Roszczenie restytucyjne w przypadku cofnięcia decyzji administracyjnej (§ 49a ust. 1 VwVfG) | 360 |
4) Roszczenie z tytułu nienależnie wypłaconych świadczeń społecznych (§ 50 ust. 1 i 2 SGB X) | 361 |
3. Ogólne publicznoprawne roszczenie restytucyjne | 362 |
1) Informacje ogólne | 362 |
2) Przesłanki ogólnego roszczenia restytucyjnego | 363 |
a) Informacje ogólne | 363 |
b) Przysporzenie majątkowe (Vermögensverschiebung) | 363 |
c) Stosunek publicznoprawny pomiędzy stronami (öffentlich-rechtliche Rechtsbeziehung) | 364 |
d) Brak podstawy prawnej dokonanych przysporzeń majątkowych | 366 |
e) Zakres roszczenia | 366 |
f) Wydanie wzbogacenia | 367 |
g) Wyzbycie się wzbogacenia | 367 |
h) Kompensacja wzajemnych roszczeń restytucyjnych | 368 |
IV. Wnioski generalne odnoszące się do prawa polskiego i niemieckiego | 369 |
Rozdział 5. Stosowanie w sektorze publicznym przepisów kodeksu cywilnego odnoszących się do oświadczeń woli | 370 |
I. Prawo polskie | 370 |
1. Wprowadzenie | 370 |
2. Pojęcie oświadczeń woli i czynności prawnej w prawie administracyjnym | 372 |
3. Argumenty przeciwko stosowaniu kodeksu cywilnego do oświadczeń woli w sektorze publicznym | 374 |
4. Argumenty za stosowaniem kodeksu cywilnego do oświadczeń woli w sektorze publicznym | 375 |
1) Kryterium podobieństwa | 375 |
2) Przyczyny pragmatyczne | 381 |
3) Prawo cywilne jako prawo techniczne | 382 |
5. Zagadnienia szczegółowe | 384 |
1) Pełnomocnictwo administracyjne | 384 |
2) Kwestia cofnięcia (odwołania) oświadczeń woli składanych przez strony w postępowaniu administracyjnym | 387 |
3) Wykładnia oświadczeń woli stron w postępowaniu administracyjnym | 393 |
4) Doręczenia | 398 |
5) Wady oświadczeń woli składanych przez strony w postępowaniu administracyjnym | 400 |
II. Niemieckie prawo | 405 |
1. Pojęcie oświadczenia woli i czynności prawnych w niemieckim prawie publicznym | 405 |
2. Argumenty przemawiające za stosowaniem przepisów cywilnoprawnych do publicznoprawnych oświadczeń woli | 407 |
1) Uwagi ogólne | 407 |
2) Zagadnienia szczegółowe | 407 |
a) Wykładnia oświadczeń woli w prawie cywilnym | 407 |
b) Stosowanie przepisów §§ 133, 157 BGB do wykładni oświadczeń administracyjnoprawnych | 410 |
c) Uchylenie się od skutków oświadczenia woli (Anfechtung) | 414 |
d) Potrącenie w prawie administracyjnym | 416 |
e) Zawarcie umowy publicznoprawnej | 417 |
f) § 59 VwVfG w kontekście § 134 BGB, czyli kwestia nieważności umowy prawa publicznego | 417 |
g) Przedstawicielstwo | 419 |
h) Dojście oświadczeń woli | 419 |
III. Wnioski dotyczące prawa polskiego i niemieckiego | 420 |
Rozdział 6. Potrącenie w sektorze publicznym 424 | |
I. Uwagi ogólne | 424 |
II. Polska | 425 |
1. Wstęp | 425 |
2. Analiza wybranych przypadków potrącenia w sektorze publicznym | 425 |
1) Potrącenie zobowiązań podatkowych | 425 |
2) Potrącenie środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym | 428 |
3) Potrącenie z ustawy o pomocy społecznej | 428 |
4) Potrącenie na podstawie ustawy z 9.05.2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa | 429 |
5) Potrącenie na podstawie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym | 431 |
3. Różnice między potrąceniem z kodeksu cywilnego a potrąceniem w sektorze publicznym | 432 |
4. Możliwość stosowania przepisów polskiego Kodeksu cywilnego o potrąceniu w sektorze publicznym. Wnioski | 434 |
III. Niemcy | 437 |
1. Uwagi wstępne | 437 |
2. Potrącenie publicznoprawne sensu stricto | 439 |
1) Uwagi wstępne | 439 |
2) Potrącenie w prawie podatkowym (§ 226 AO) | 440 |
3) Potrącenie w sprawach socjalnych (§ 51 SGB I) | 442 |
4) Inne przepisy | 444 |
3. Potrącenie na zasadach ogólnych | 444 |
1) Uwagi ogólne | 444 |
2) Podstawa prawna potrącenia | 445 |
3) Dopuszczalność potrącenia | 445 |
4) Wierzytelności wzajemne i jednorodzajowe | 446 |
5) Wymagalność i wykonalność wierzytelności | 447 |
6) Oświadczenie o potrąceniu | 449 |
7) Skutki potrącenia | 450 |
IV. Wnioski o charakterze ogólnym odnoszące się do prawa polskiego i niemieckiego | 450 |
Rozdział 7. Naliczanie odsetek za opóźnienie w sektorze publicznym. Wybrane zagadnienia | 452 |
I. Prawo polskie | 452 |
1. Wprowadzenie | 452 |
2. Naliczanie odsetek w przypadku opóźnienia w zapłacie zasądzonych kosztów procesu | 452 |
1) Uwagi wstępne | 452 |
2) Argumenty przemawiające za i przeciwko naliczaniu odsetek od niezapłaconych w terminie kosztów procesu | 454 |
3. Naliczanie odsetek za opóźnienie jako naczelna zasada całego systemu prawnego | 456 |
4. Odsetki w prawie podatkowym i prawie finansów publicznych | 457 |
5. Wnioski | 458 |
II. Prawo niemieckie | 462 |
1. Zasady dotyczące oprocentowania zobowiązań pieniężnych wynikających z tytułów publicznoprawnych | 462 |
1) Uwagi wprowadzające | 462 |
2) Podstawy prawne żądania odsetek od zobowiązań publicznoprawnych | 463 |
a) § 49a ust. 3 zd. 1 VwVfG | 463 |
b) Inne przepisy | 465 |
2. Stosowanie przepisów cywilnoprawnych | 466 |
1) Uwagi wprowadzające | 466 |
2) Odsetki za zwłokę (§ 286 BGB w zw. z § 288 BGB) | 466 |
3) Odsetki procesowe (§ 291 BGB) | 469 |
4) § 818 ust. 1 BGB | 470 |
5) § 849 BGB | 471 |
6) § 839 BGB w zw. z art. 34 GG | 472 |
3. Przedawnienie roszczeń o zapłatę odsetek | 472 |
4. Droga sądowa | 472 |
III. Wnioski generalne wynikające z analizy prawa niemieckiego i polskieg | 473 |
Rozdział 8. Kwestia stosowania skargi pauliańskiej w odniesieniu do zobowiązań podatkowych | 475 |
I. Wprowadzenie | 475 |
II. Prawo polskie | 475 |
1. Ewolucja poglądów | 475 |
2. Kwestia autonomii prawa podatkowego oraz podziału systemu prawa na prawo publiczne i prawo prywatne | 478 |
3. Nawiązanie do rozwiązań francuskich | 479 |
4. Problem zakazu stosowania w drodze analogii przepisów prawa cywilnego na niekorzyść obywateli | 480 |
5. Kwestia metody stosowania przepisów prawa cywilnego: wprost albo w drodze analogii | 481 |
6. Inne argumenty przeciwko stosowaniu actio Pauliana do zobowiązań podatkowych i polemika z nimi | 484 |
III. Skarga pauliańska w niemieckim prawie podatkowym | 486 |
1. Źródła prawa | 486 |
2. Podstawy prawne stosowania AnfG w egzekucji zobowiązań podatkowych | 488 |
3. Sytuacja przed wprowadzeniem § 191 ust. 1 zd. 2 AO | 489 |
4. Wątpliwości konstytucyjnoprawne | 493 |
1) Uwagi wprowadzające | 493 |
2) Naruszenie art. 101 ust. 1 zd. 2 GG | 493 |
3) Naruszenie zasady równości | 495 |
4) Naruszenie art. 20 ust. 3 GG | 496 |
5. Nowelizacja § 191 ust. 1 AO i jej skutki | 496 |
6. Zasady wydawania decyzji nakazującej osobie trzeciej znoszenie egzekucji (Duldungsbescheid). Przesłanki wydania decyzji administracyjnej | 497 |
7. Skutki bezpośrednie | 498 |
8. Skutki systemowe | 499 |
9. Warunki zgłoszenia zarzutu (§ 9 AnfG) | 500 |
10. Dopuszczalność wniesienia przez organy skarbowe powództwa na podstawie §§ 11 i 13 AnfG | 500 |
IV. Wnioski. Uwagi końcowe dotyczące prawa polskiego i niemieckiego | 501 |
Rozdział 9. Metodologia stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym (podsumowanie Części III) | 503 |
I. Wprowadzenie. Nawiązanie do rozwiązań francuskich | 503 |
II. Niemiecka metodologia stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym (z nawiązaniem do nauki polskiej) | 510 |
1. Analogia i rozumowania przez pryzmat naczelnych zasad prawa | 510 |
2. Koncepcja Verwaltungsprivatrecht oraz teoria dwóch stopni | 523 |
III. Metodologia stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym na tle oncepcji źródeł prawa | 526 |
IV. Kwestia cywilnoprawnego rodowodu naczelnych zasad systemu prawnego | 536 |
V. Stosowanie wprost przepisów prawa cywilnego w sektorze publicznym | 548 |
1. Wstęp | 548 |
2. Stosunek cywilnoprawny | 549 |
1) Uwagi ogólne | 549 |
2) Stosunek cywilnoprawny w polskiej nauce prawa | 549 |
3) Stosunek cywilnoprawny w niemieckiej nauce prawa | 556 |
VI. Zakończenie | 558 |
CZĘŚĆ IV OBECNY STAN CYWILISTYCZNEJ METODOLOGII Z PERSPEKTYWY ANALIZ STOSOWANIA PRAWA PRYWATNEGO W SEKTORZE PUBLICZNYM Rafał Szczepaniak | 563 |
Rozdział 1. Efektywność cywilistycznej metodologii a specyfika sektora publicznego | 565 |
Rozdział 2. Od teorii fiskusa do horyzontalnego efektu praw podstawowych | 573 |
Rozdział 3. Między technicznym a aksjologicznym wymiarem prawa cywilnego | 579 |
I. Uwagi wstępne | 579 |
II. Komponent techniczny i aksjologiczny w instytucjach cywilnoprawnych | 580 |
III. Prawo cywilne a reguły prakseologii | 587 |
IV. Prawo cywilne jako prawo pierwotne | 587 |
V. Zdolność recepcyjna prawa cywilnego | 588 |
VI. Balansowanie między wartościami | 590 |
VII. Techniczny charakter instytucji prawa cywilnego a metoda ich stosowania w sektorze publicznym | 592 |
Rozdział 4. Cywilistyczna aksjologia a konstytucja (wnioski) 594 | |
Rozdział 5. Sens wyodrębnienia prawa cywilnego sektora publicznego jako jednego z działów prawa cywilnego (prywatnego) | 600 |
NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI Rafał Szczepaniak | 611 |
Bibliografia | 639 |