Konstytucyjne bariery stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym.

Konstytucyjne bariery stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym.

Studium prawnoporównawcze

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

U podstaw tej książki legło założenie, że w specyficznym środowisku, jakim jest sektor publiczny, pewne cechy tego, co nazywamy prawem cywilnym, objawiają się na zasadzie kontrastu ze szczególna mocą. Analiza stosowania prawa cywilnego w sektorze publicznym przypomina trochę intelektualną wyprawę do źródeł Amazonki. Jeżeli ktoś poszukuje nowego, świeższego spojrzenia na cywilnoprawne instytucje i cywilnoprawną metodę regulacji, to właśnie obserwacja stosowania instytucji cywilnoprawnej proweniencji w sektorze publicznym prowokuje wręcz do dokonania szczegółowej analizy, którą można określić jako swoistą anatomię prawa cywilnego. Chodzi tutaj o szczegółową obserwację poszczególnych instytucji prawa cywilnego i odnajdywanie ich natury, elementów pierwszych, z których one się składają, a także odnajdywanie podstaw aksjologicznych i prakseologicznych, które przyczyniły się do ich wykształcenia.
Analiza przeprowadzona w monografii wskazuje na wielorakie zależności między prawem cywilnym i prawem konstytucyjnym. Autorzy mają nadzieję, że monografia ta przyczyni się do doprecyzowania relacji między tymi dwoma wielkimi działami systemu prawnego. Stawiają pytanie, czy świetle przepisów obowiązującej Konstytucji istnieją bariery stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym. Na tak sformułowane pytanie odpowiadają twierdząco. Ich zdaniem, ze względu na specyfikę państwa i innych podmiotów publicznych, niektóre instytucje prawa cywilnego tracą rację bytu w sektorze publicznym, a natura innych ulega mniej lub dalej idącym modyfikacjom. Zjawisko to można zaobserwować między innymi w odniesieniu do takich instytucji, jak: kształt i wykonywanie praw podmiotowych przez podmioty publiczne, ich odpowiedzialność deliktowa, ich zdolność do czynności prawnych, swoboda umów czy bezpodstawne wzbogacenie. Ustawodawca oraz organy władzy publicznej stosujące prawo, w szczególności sądy, powinny uwzględniać to zjawisko. W przeciwnym razie może dojść do nieporozumień, skutkujących naruszeniem standardów demokratycznego państwa prawnego, w tym konstytucyjnych praw i wolności obywateli. W posumowaniu rozważań autorzy rozważają potrzebę rozwinięcia subgałęzi prawa cywilnego, to jest prawa cywilnego sektora publicznego.


Rok wydania2020
Liczba stron702
KategoriaPrawo cywilne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3805-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O autorach XV
  Wykaz ważniejszych skrótów XVII
  WPROWADZENIE Rafał Szczepaniak, Marcin Krzymuski    1
  CZĘŚĆ I GŁÓWNE METODOLOGICZNE I TEORETYCZNE PROBLEMY STOSOWANIA PRAWA PRYWATNEGO W SEKTORZE PUBLICZNYM Rafał Szczepaniak     19
  Rozdział 1. Lingwistyczne uwarunkowania badań nad stosowaniem prawa prywatnego w sektorze publicznym 21
    I. Wprowadzenie    21
    II. Klasyfikacja języków w obrębie omawianej dziedziny    24
    III. Problemy natury komparatystycznej     25
    IV. Brak precyzji pojęciowej w badaniach nad stosowaniem prawa prywatnego (cywilnego) w sektorze publicznym    28
      1. Problem z pojęciami, w których występuje przymiotnik „publiczny”     28
      2. Problem wewnętrznej stratyfikacji odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych     31
      3. Określenie „publicznoprawny”    35
    V. Próba uporządkowania pojęć     35
      1. Założenia wstępne    35
      2. „Sektor publiczny”, „podmiot publiczny”, „administracja publiczna”     36
      3. Metoda brzytwy Ockhama     40
        1) „Podmiot prawa publicznego” („osoba prawna prawa publicznego”)    40
        2) Pojęcie fiskusa (w polskim języku prawa cywilnego: Skarbu Państwa) jako państwa działającego w obszarze prawa prywatnego     44
        3) Podział na prawo publiczne i prywatne    48
        4) Niedychotomiczny charakter podziału na prawo publiczne i prywatne    54
        5) Zerwanie z podziałem na actes d’autorité (governmental acts, imperium) i actes de gestion (corporate acts, dominium)     56
    VI. Ingerencja w reguły znaczeniowe języka aktów prawnych i języka prawniczego a ryzyko manipulacji    57
    VII. Podsumowanie    59
  Rozdział 2. Podział na prawo publiczne i prawo prywatne w kontekście aksjologii konstytucyjnej     61
    I. Wprowadzenie     61
    II. Ideologiczny i konstytucyjny wymiar podziału     61
    III. Inne przyczyny kultywowania tego podziału    68
    IV. Autonomia poszczególnych gałęzi prawa     70
    V. Czynniki osłabiające podział na prawo publiczne i prywatne     72
      1. Podważanie metodologicznej poprawności tego podziału    72
      2. Krytyka ujęcia ideologicznego (politologicznego)     74
    VI. Prawo UE    76
    VII. Polska wersja podziału na prawo publiczne i prywatne    84
      1. Uwagi wprowadzające     84
      2. Zasada jedności prawa cywilnego w warunkach polskich     86
      3. Trudne wychodzenie z poprzedniego systemu prawnego     91
    VIII. Kryteria rozgraniczenia prawa prywatnego i publicznego lub kryteria uzasadniające odstępstwa od prawa powszechnego (prawa cywilnego)     97
      1. Uwagi wprowadzające     97
      2. Kryterium podmiotowe a kryterium interesu     100
      3. Kryterium podmiotowe a kryterium podporządkowania    100
      4. Posługiwanie się przez podmioty publiczne jednostkami prywatnymi dla wykonywania zadań publicznych     103
    IX. Wnioski     106
  Rozdział 3. Prawo prywatne a konstytucja     108
    I. Istota konstytucjonalizacji prawa prywatnego     108
    II. Ewolucja procesu konstytucjonalizacji na przykładzie Niemiec i Polski     110
      1. Niemcy     110
      2. Polska     115
    III. Środki oddziaływania konstytucji na prawo prywatne     119
      1. Wprowadzenie     119
      2. Interpretacja prawa    120
      3. Wnioskowania inferencyjne     126
      4. Klauzule generalne     127
    IV. Miejsce zasad prawa cywilnego w hierarchicznym systemie prawnym     130
    V. Konkurencja zasad konstytucyjnych    134
  CZĘŚĆ II PROBLEMATYKA CYWILNOPRAWNYCH FORM DZIAŁANIA ADMINISTRACJI Z PUNKTU WIDZENIA PRZEDSTAWICIELA NAUKI PRAWA PUBLICZNEGO Katarzyna Kokocińska     137
  Rozdział 1. Sens i znaczenie rozgraniczenia prawa publicznego i prawa prywatnego w świetle nauk publicznoprawnych    139
    I. Relacje pomiędzy prawem publicznym a prawem prywatnym    139
    II. Separowanie reżimów na poziomie instytucji prawa    146
  Rozdział 2. O przenikaniu i wzajemnym oddziaływaniu prawa     149
    I. Pomocnicze stosowanie przepisów prawnoprywatnych     149
    II. Problemy pogranicza prawa     152
  Rozdział 3. Prawo prywatne w działaniach administracji     157
    I. Koncepcja dwustopniowego kształtowania stosunków prawnych jako konsekwencja stosowania różnych pod względem charakteru prawnego form działania     157
    II. Administracyjne prawo prywatne (Verwaltungsprivatrecht)    161
  Rozdział 4. Problematyka form typu konsensualnego w działalności administracji publicznej     165
    I. Determinanty zmian w obrębie katalogu prawnych form działania administracji publicznej     165
    II. Organizatorska swoboda w świadczeniu usług publicznych    171
    III. Dwustronne formy działania we współczesnej administracji publicznej    178
    IV. Dwustronne formy działania w systematyce prawnych form działania administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem umowy    183
    V. Umowa cywilnoprawna zawierana przez administrację     187
    VI. Umowa administracyjna    188
    VII. Nietypowe czynności konsensualne a typologie dwustronnych form działania (kontrakt w stosunkach pomiędzy podmiotami władzy wykonawczej)    191
  CZĘŚĆ III WYBRANE PRZYKŁADY STOSOWANIA INSTYTUCJI CYWILNOPRAWNYCH W SEKTORZE PUBLICZNYM Rafał Szczepaniak, Marcin Krzymuski     197
  Rozdział 1. Swoboda umów w sektorze publicznym ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń polskich i niemieckich     199
    I. Wprowadzenie     199
    II. Problemy terminologiczne i klasyfikacyjne    202
    III. Konstytucyjne zasady i wartości a swoboda umów podmiotów publicznych     206
      1. New Public Management     206
      2. Teoria fiskusa     207
      3. Prawa podstawowe jako granice swobody kontraktowania. Kwestia podmiotowości konstytucyjnej podmiotów publicznych     210
      4. Zasada państwa demokratycznego     214
      5. Zasada państwa prawa     215
        1) Wymóg podstawy prawnej – zasada zastrzeżenia ustawowego w prawie niemieckim     215
          a) Umowy publicznoprawne    215
          b) Umowy cywilnoprawne     222
        2) Wymóg podstawy prawnej w prawie polskim     225
        3) Artykuł 3531 polskiego k.c. jako podstawa prawna zawierania umów przez podmioty sektora publicznego     231
    IV. Jeszcze o kontrowersjach wokół rozumienia pojęcia „swoboda umów”    232
    V. Swoboda umów w działalności samorządu terytorialnego     238
    VI. Swoboda umów a specjalna zdolność prawna podmiotów publicznych oraz zakres i natura przysługujących im praw podmiotowych    242
    VII. Skutki prawne przekroczenia granic swobody umów w sektorze publicznym     247
    VIII. Wnioski     250
  Rozdział 2. Stosowanie przepisów prawa cywilnego do odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych a zasady konstytucyjne     258
    I. Reżim odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych a klasyczna cywilistyka     258
    II. Wymykanie się reżimu odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych z ram klasycznej cywilistyki    264
    III. Stratyfikacja odpowiedzialności władz publicznych w Polsce jako przejaw wymykania się reżimu odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych z ram klasycznej cywilistyki     266
    IV. Odpowiedzialność odszkodowawcza władzy publicznej za akty legalne w Polsce     272
    V. Cywilnoprawna odpowiedzialność odszkodowawcza a specyfika państwa na przykładzie prawa polskiego     275
    VI. Nieprzystawalność art. 429 polskiego k.c. do specyfiki sektora publicznego    278
    VII. Wnioski odnoszące się do prawa polskiego     280
    VIII. Stosowanie przepisów prawa cywilnego do odpowiedzialności odszkodowawczej władzy publicznej (uwagi na tle prawa niemieckiego)     282
      1. System odpowiedzialności władzy publicznej w prawie niemieckim    282
      2. Zasada federalizmu a kompetencje ustawodawcze – epizod ustawodawczy w latach 80. XX wieku     283
      3. Stratyfikacja instrumentów prawnych odpowiedzialności państwa     285
      4. Charakter odpowiedzialności państwa     287
      5. Amtshaftung     288
      6. Odpowiedzialność państwa jako uczestnika obrotu cywilnoprawnego    293
      7. Odpowiedzialność państwa za bezprawie legislacyjne     294
      8. Kwestia odpowiedzialności kontraktowej    296
      9. Odpowiedzialność państwa za działania legalne     298
      10. Wnioski odnoszące się do prawa niemieckiego     299
    IX. Refleksje na temat badań prawnoporównawczych w obrębie odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych oraz na temat procesu konwergencji reżimów odszkodowawczych władz publicznych w Europie     300
    X. Konwergencja jako efekt członkostwa w UE     302
    XI. Generalne wnioski płynące z prezentacji polskiego i niemieckiego reżimu odpowiedzialności deliktowej władz publicznych    306
  Rozdział 3. Cywilistyczne prawa podmiotowe w sektorze publicznym – zagadnienia wybrane    313
    I. Wprowadzenie: dorobek cywilistyki w zakresie kształtowania pojęcia prawa podmiotowego    313
    II. Prawo polskie     314
      1. Uwagi wprowadzające     314
      2. Cechy mienia przynależnego do podmiotów publicznych    315
      3. Charakter mienia publicznego w świetle Konstytucji     319
      4. Drogi wewnętrzne i drogi publiczne    323
      5. Konstytucyjne konflikty związane z mieniem publicznym     324
      6. Zakres uprawnień wynikających z majątkowych praw podmiotowych przynależnych podmiotom publicznym a zakres ich zdolności prawnej    326
      7. Przypadek otwartych funduszy emerytalnych     328
      8. Kwestia konstytucyjnych praw podstawowych podmiotów publicznych    331
    III. Prawo niemieckie     332
      1. Wstęp    332
      2. Pojęcie mienia i mienia publicznego     333
      3. Pojęcie rzeczy publicznych (öffentliche Sache)    333
      4. Publiczne prawo rzeczowe na rzeczach ruchomych?     335
      5. Własność publiczna     336
      6. Cywilistyczna własność podmiotów publicznych i jej ograniczenia     341
    IV. Wnioski płynące z prezentacji prawa polskiego i niemieckiego    343
  Rozdział 4. Instytucja bezpodstawnego wzbogacenia w sektorze publicznym. Wybrane zagadnienia     345
    I. Wstęp     345
    II. Prawo polskie    346
      1. Kwalifikacja prawna stosunku podstawowego a bezpodstawne wzbogacenie     346
      2. Autonomia prawa podatkowego a bezpodstawne wzbogacenie    348
        1) Uwagi ogólne     348
        2) Prezentacja stanowiska najwyższych sądów w Polsce    349
      3. Bezpodstawne wzbogacenie w prawie ubezpieczeń społecznych     354
      4. Zakończenie    355
    III. Niemieckie prawo    357
      1. Uwagi wstępne    357
      2. Roszczenia restytucyjne na podstawie przepisów szczególnych     358
        1) Wprowadzenie     358
        2) Roszczenia restytucyjne w niemieckim prawie podatkowym (§ 37 ust. 2 AO)    359
        3) Roszczenie restytucyjne w przypadku cofnięcia decyzji administracyjnej (§ 49a ust. 1 VwVfG)     360
        4) Roszczenie z tytułu nienależnie wypłaconych świadczeń społecznych (§ 50 ust. 1 i 2 SGB X)    361
      3. Ogólne publicznoprawne roszczenie restytucyjne     362
        1) Informacje ogólne     362
        2) Przesłanki ogólnego roszczenia restytucyjnego     363
          a) Informacje ogólne     363
          b) Przysporzenie majątkowe (Vermögensverschiebung)     363
          c) Stosunek publicznoprawny pomiędzy stronami (öffentlich-rechtliche Rechtsbeziehung)     364
          d) Brak podstawy prawnej dokonanych przysporzeń majątkowych    366
          e) Zakres roszczenia     366
          f) Wydanie wzbogacenia     367
          g) Wyzbycie się wzbogacenia     367
          h) Kompensacja wzajemnych roszczeń restytucyjnych     368
    IV. Wnioski generalne odnoszące się do prawa polskiego i niemieckiego     369
  Rozdział 5. Stosowanie w sektorze publicznym przepisów kodeksu cywilnego odnoszących się do oświadczeń woli     370
    I. Prawo polskie    370
      1. Wprowadzenie     370
      2. Pojęcie oświadczeń woli i czynności prawnej w prawie administracyjnym    372
      3. Argumenty przeciwko stosowaniu kodeksu cywilnego do oświadczeń woli w sektorze publicznym     374
      4. Argumenty za stosowaniem kodeksu cywilnego do oświadczeń woli w sektorze publicznym     375
        1) Kryterium podobieństwa     375
        2) Przyczyny pragmatyczne    381
        3) Prawo cywilne jako prawo techniczne     382
      5. Zagadnienia szczegółowe     384
        1) Pełnomocnictwo administracyjne    384
        2) Kwestia cofnięcia (odwołania) oświadczeń woli składanych przez strony w postępowaniu administracyjnym    387
        3) Wykładnia oświadczeń woli stron w postępowaniu administracyjnym    393
        4) Doręczenia    398
        5) Wady oświadczeń woli składanych przez strony w postępowaniu administracyjnym    400
    II. Niemieckie prawo    405
      1. Pojęcie oświadczenia woli i czynności prawnych w niemieckim prawie publicznym     405
      2. Argumenty przemawiające za stosowaniem przepisów cywilnoprawnych do publicznoprawnych oświadczeń woli     407
        1) Uwagi ogólne     407
        2) Zagadnienia szczegółowe     407
          a) Wykładnia oświadczeń woli w prawie cywilnym     407
          b) Stosowanie przepisów §§ 133, 157 BGB do wykładni oświadczeń administracyjnoprawnych     410
          c) Uchylenie się od skutków oświadczenia woli (Anfechtung)     414
          d) Potrącenie w prawie administracyjnym     416
          e) Zawarcie umowy publicznoprawnej    417
          f) § 59 VwVfG w kontekście § 134 BGB, czyli kwestia nieważności umowy prawa publicznego     417
          g) Przedstawicielstwo     419
          h) Dojście oświadczeń woli    419
    III. Wnioski dotyczące prawa polskiego i niemieckiego     420
  Rozdział 6. Potrącenie w sektorze publicznym 424
    I. Uwagi ogólne     424
    II. Polska    425
      1. Wstęp     425
      2. Analiza wybranych przypadków potrącenia w sektorze publicznym    425
        1) Potrącenie zobowiązań podatkowych     425
        2) Potrącenie środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym    428
        3) Potrącenie z ustawy o pomocy społecznej    428
        4) Potrącenie na podstawie ustawy z 9.05.2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa     429
        5) Potrącenie na podstawie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym     431
      3. Różnice między potrąceniem z kodeksu cywilnego a potrąceniem w sektorze publicznym     432
      4. Możliwość stosowania przepisów polskiego Kodeksu cywilnego o potrąceniu w sektorze publicznym. Wnioski    434
    III. Niemcy     437
      1. Uwagi wstępne    437
      2. Potrącenie publicznoprawne sensu stricto    439
        1) Uwagi wstępne     439
        2) Potrącenie w prawie podatkowym (§ 226 AO)     440
        3) Potrącenie w sprawach socjalnych (§ 51 SGB I)     442
        4) Inne przepisy     444
      3. Potrącenie na zasadach ogólnych    444
        1) Uwagi ogólne     444
        2) Podstawa prawna potrącenia     445
        3) Dopuszczalność potrącenia    445
        4) Wierzytelności wzajemne i jednorodzajowe     446
        5) Wymagalność i wykonalność wierzytelności     447
        6) Oświadczenie o potrąceniu    449
        7) Skutki potrącenia     450
    IV. Wnioski o charakterze ogólnym odnoszące się do prawa polskiego i niemieckiego    450
  Rozdział 7. Naliczanie odsetek za opóźnienie w sektorze publicznym. Wybrane zagadnienia     452
    I. Prawo polskie     452
      1. Wprowadzenie     452
      2. Naliczanie odsetek w przypadku opóźnienia w zapłacie zasądzonych kosztów procesu     452
        1) Uwagi wstępne     452
        2) Argumenty przemawiające za i przeciwko naliczaniu odsetek od niezapłaconych w terminie kosztów procesu     454
      3. Naliczanie odsetek za opóźnienie jako naczelna zasada całego systemu prawnego     456
      4. Odsetki w prawie podatkowym i prawie finansów publicznych    457
      5. Wnioski    458
    II. Prawo niemieckie     462
      1. Zasady dotyczące oprocentowania zobowiązań pieniężnych wynikających z tytułów publicznoprawnych     462
        1) Uwagi wprowadzające     462
        2) Podstawy prawne żądania odsetek od zobowiązań publicznoprawnych     463
          a) § 49a ust. 3 zd. 1 VwVfG     463
          b) Inne przepisy     465
      2. Stosowanie przepisów cywilnoprawnych     466
        1) Uwagi wprowadzające     466
        2) Odsetki za zwłokę (§ 286 BGB w zw. z § 288 BGB)     466
        3) Odsetki procesowe (§ 291 BGB)     469
        4) § 818 ust. 1 BGB     470
        5) § 849 BGB     471
        6) § 839 BGB w zw. z art. 34 GG     472
      3. Przedawnienie roszczeń o zapłatę odsetek     472
      4. Droga sądowa     472
    III. Wnioski generalne wynikające z analizy prawa niemieckiego i polskieg    473
  Rozdział 8. Kwestia stosowania skargi pauliańskiej w odniesieniu do zobowiązań podatkowych     475
    I. Wprowadzenie     475
    II. Prawo polskie     475
      1. Ewolucja poglądów     475
      2. Kwestia autonomii prawa podatkowego oraz podziału systemu prawa na prawo publiczne i prawo prywatne     478
      3. Nawiązanie do rozwiązań francuskich     479
      4. Problem zakazu stosowania w drodze analogii przepisów prawa cywilnego na niekorzyść obywateli     480
      5. Kwestia metody stosowania przepisów prawa cywilnego: wprost albo w drodze analogii     481
      6. Inne argumenty przeciwko stosowaniu actio Pauliana do zobowiązań podatkowych i polemika z nimi     484
    III. Skarga pauliańska w niemieckim prawie podatkowym     486
      1. Źródła prawa     486
      2. Podstawy prawne stosowania AnfG w egzekucji zobowiązań podatkowych     488
      3. Sytuacja przed wprowadzeniem § 191 ust. 1 zd. 2 AO     489
      4. Wątpliwości konstytucyjnoprawne     493
        1) Uwagi wprowadzające     493
        2) Naruszenie art. 101 ust. 1 zd. 2 GG     493
        3) Naruszenie zasady równości    495
        4) Naruszenie art. 20 ust. 3 GG     496
      5. Nowelizacja § 191 ust. 1 AO i jej skutki    496
      6. Zasady wydawania decyzji nakazującej osobie trzeciej znoszenie egzekucji (Duldungsbescheid). Przesłanki wydania decyzji administracyjnej    497
      7. Skutki bezpośrednie     498
      8. Skutki systemowe     499
      9. Warunki zgłoszenia zarzutu (§ 9 AnfG)    500
      10. Dopuszczalność wniesienia przez organy skarbowe powództwa na podstawie §§ 11 i 13 AnfG     500
    IV. Wnioski. Uwagi końcowe dotyczące prawa polskiego i niemieckiego    501
  Rozdział 9. Metodologia stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym (podsumowanie Części III)     503
    I. Wprowadzenie. Nawiązanie do rozwiązań francuskich     503
    II. Niemiecka metodologia stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym (z nawiązaniem do nauki polskiej)     510
      1. Analogia i rozumowania przez pryzmat naczelnych zasad prawa     510
      2. Koncepcja Verwaltungsprivatrecht oraz teoria dwóch stopni    523
    III. Metodologia stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym na tle oncepcji źródeł prawa     526
    IV. Kwestia cywilnoprawnego rodowodu naczelnych zasad systemu prawnego    536
    V. Stosowanie wprost przepisów prawa cywilnego w sektorze publicznym    548
      1. Wstęp     548
      2. Stosunek cywilnoprawny     549
        1) Uwagi ogólne     549
        2) Stosunek cywilnoprawny w polskiej nauce prawa     549
        3) Stosunek cywilnoprawny w niemieckiej nauce prawa    556
    VI. Zakończenie    558
  CZĘŚĆ IV OBECNY STAN CYWILISTYCZNEJ METODOLOGII Z PERSPEKTYWY ANALIZ STOSOWANIA PRAWA PRYWATNEGO W SEKTORZE PUBLICZNYM Rafał Szczepaniak     563
  Rozdział 1. Efektywność cywilistycznej metodologii a specyfika sektora publicznego    565
  Rozdział 2. Od teorii fiskusa do horyzontalnego efektu praw podstawowych     573
  Rozdział 3. Między technicznym a aksjologicznym wymiarem prawa cywilnego     579
    I. Uwagi wstępne    579
    II. Komponent techniczny i aksjologiczny w instytucjach cywilnoprawnych    580
    III. Prawo cywilne a reguły prakseologii    587
    IV. Prawo cywilne jako prawo pierwotne     587
    V. Zdolność recepcyjna prawa cywilnego     588
    VI. Balansowanie między wartościami     590
    VII. Techniczny charakter instytucji prawa cywilnego a metoda ich stosowania w sektorze publicznym     592
  Rozdział 4. Cywilistyczna aksjologia a konstytucja (wnioski) 594
  Rozdział 5. Sens wyodrębnienia prawa cywilnego sektora publicznego jako jednego z działów prawa cywilnego (prywatnego)    600
  NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI Rafał Szczepaniak     611
  Bibliografia     639
RozwińZwiń