W kierunku organizacji uczącej się

Transformacja organizacyjna na przykładzie jednostki administracji publicznej

1 opinia

Format:

ibuk

Monografia stanowi studium wprowadzania koncepcji organizacji uczącej się w organizacji sektora publicznego. Wykazane w niej działania są z punktu widzenia interesariuszy pożądane a nie konieczne, co w znaczącym stopniu wpływa na elastyczność i wykonywalność koncepcji. Z tego powodu monografia jest ważna w dyskursie naukowym, ale przede wszystkim ma ważny i istotny wymiar praktyczny.


Założenia organizacji uczącej się wprowadziły w życie liczne przedsiębiorstwa. Istnieją instrumenty wspomagające ten proces oraz ułatwiające zarządzanie wiedzą w organizacjach, jednak wszystko to odnosi się przede wszystkim do biznesu i organizacji działających na rynku. Publikacja ma celu ukazanie procesu wdrażania zasad organizacji uczącej się w organizacji sektora publicznego, będącej bardzo ważnym elementem otoczenia biznesu. Jest również próbą opisu procesów, które wciąż zachodzą. Nie daje jednoznacznych recept, ale Autorzy mają nadzieję, że okaże się pomocna przy reformowaniu organizacji sektora publicznego. Sektora, który tych reform niewątpliwie wymaga.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


Praca autorstwa Jacka Pasiecznego i Tomasza Rosiaka wypełnia pusta przestrzeń na polskim rynku publikacji książkowych. Trudno bowiem znaleźć pozycję książkową, która z jednej strony łączy tematykę organizacji uczącej się ze sferą administracji publicznej, z drugiej zaś prezentuje szczegółowo proces badawczy i osiągnięte rezultaty. Opracowanie to może stanowić punkt odniesienia dla opracowań powstających w tym obszarze w przyszłości. (Prof. Adam Samborski, Kierownik Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)


Książka ta ma ważny dla praktyki walor, gdyż jest swoistym studium wykonalności koncepcji organizacji uczącej się w organizacji sektora publicznego. Te, jak wiemy z dotychczasowej praktyki, cechują się bardzo niskim poziomem elastyczności, a z uwagi na pozycję „monopolistyczną” ich ewolucja jest często ograniczona i sprowadza się wyłącznie do implementacji koniecznych, a nie pożądanych przez interesariuszy, zmian. Z tego właśnie powodu uważam jednoznacznie i z całą pewnością, iż monografia stanowi ważny głos w dyskursie nie tylko naukowym, ale przede wszystkim ma ważny i istotny wymiar praktyczny. (Prof. Paweł Antonowicz, Prodziekan ds. Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego)


*********


Towards a Learning Organisation. Organisational Transformation as Exemplified by a Public Administration Unit


The monograph is a study of introducing the concept of a learning organisation in a public sector organisation. The actions presented are desirable rather than necessary from the stakeholders' point of view, which significantly affects the flexibility and feasibility of the concept. For this reason, the monograph is important in academic discourse, but above all it has a significant practical dimension.


The assumptions of a learning organisation have been implemented by numerous enterprises. There are instruments supporting this process and facilitating knowledge management in organisations; however, all this refers primarily to business and organisations operating on the market. The publication aims to show the process of implementing the principles of a learning organisation in a public sector organisation, which is a very important element of the business environment. It also attempts to describe processes that are still on. It does not give unequivocal recipes, but the authors hope that it will prove helpful in reforming public sector organisations. A sector undoubtedly requiring such reforms.


*********


Dr hab. prof. UW Jacek Pasieczny (ORCID 0000-0002-9405-3861) – kieruje Zakładem Innowacji Organizacyjnych i Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania UW. Autor kilkudziesięciu publikacji z obszaru zarządzania. Interesuje się problematyką planowania biznesowego, zarządzania zmianą oraz patologii i dysfunkcji organizacyjnych. Obok pracy naukowej prowadzi również działalność konsultingową – autor i współautor kilkudziesięciu prac doradczych dla biznesu i administracji. Były członek i przewodniczący rad nadzorczych spółek z sektora prywatnego i publicznego.


Dr Tomasz Rosiak – adiunkt w Zakładzie Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych na Wydziale Zarządzania UW. W swoich badaniach nad usprawnianiem funkcjonowania organizacji opiera się na dorobku teorii z obszaru organizacji uczących się, podejścia systemowego oraz zarządzania zmianą. Równolegle do kariery akademickiej zajmuje się doradztwem biznesowym. Specjalizuje się w doradztwie strategicznym, reorganizacji procesów biznesowych oraz struktur. Jego doświadczenie konsultingowe obejmuje zarówno projekty doradcze, wdrożeniowe, jak i szkoleniowe dla firm z sektora prywatnego i państwowego.


Rok wydania2021
Liczba stron175
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5506-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Używane skróty    6
  
  Wstęp    7
  
  Rozdział I. Organizacja ucząca się i zarządzanie wiedzą 12
   1.1. Istota organizacji uczącej się    13
   1.2. Cechy organizacji uczącej się i poziomy uczenia
       14
   1.3. Wiedza organizacyjna    17
   1.4. Zarządzanie wiedzą    18
   1.5. Tworzenie, kodyfikacja i transfer wiedzy    19
   1.6. Pomiar zarządzania wiedzą    21
   1.7. Strukturalne uwarunkowania zarządzania wiedzą    27
   1.8. Audyt wiedzy    29
   1.9. Specyfika uczącej się administracji    31
   1.10. Ucząca się administracja – atuty i wymagania    33
  
  Rozdział II. Administracja – założenia teoretyczne i biurokratyzm 38
   2.1. Biurokracja i biurokratyzm    39
   2.2. Nowe Zarządzanie Publiczne    43
   2.3. Public governance    45
   2.4. Gry i działania polityczne w administracji    48
   2.4.1. Cechy gier    48
   2.4.2. Gry w organizacjach publicznych    50
   2.4.3. Rodzaje i forma gier    55
  
  Rozdział III. Planowanie projektu doradczego w administracji publicznej – cele i wyzwania 59
   3.1. Miejsce i rola kontroli fitosanitarnej we
   współczesnym świecie    61
   3.2. Opis projektu    65
   3.3. Rola rozwiązań organizacyjnych dla instytucji i
   w projekcie    67
  
  Rozdział IV. Założenia metodyczne – plany i
  rzeczywistość 70
   4.1. Podstawy teoretyczne    71
   4.2. Założenia badawcze    74
   4.2.1. Badania terenowe    74
   4.2.2. Analizy literaturowe    75
   4.2.3. Analizy prawne    76
   4.2.4. Warsztaty    76
   4.2.5. Analityka danych organizacyjnych    77
   4.2.6. Badanie ilościowe    77
   4.2.7. Benchmarking    78
   4.3. COVID i jego następstwa w procesie badawczym i
   projektowym    80
  
  Rozdział V. PIORiN – organizacja ucząca się? 84
   5.1. Cele, zadania i zasady działania organizacji    85
   5.2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania
   działalności – analityka danych organizacyjnych    87
   5.2.1. Budżety WIORiN    87
   5.2.2. Budżety w przeliczeniu na 1 pracownika    92
   5.2.3. Płace w PIORiN w odniesieniu do danych
   rynkowych    96
   5.2.4. Zróżnicowanie wynagrodzeń (siatka
   wynagrodzeń)    103
   5.3. Wnioski z badań    105
   5.3.1. Pierwsza faza projektu – atuty i słabości
   organizacji    105
   5.3.2. Problemy administracji zespolonej i nowa
   rola GIORiN    108
   5.3.3. Budowa systemu wskaźników monitorującego
   funkcjonowanie PIORiN    113
   5.3.4. Usprawnienie współpracy z usługobiorcami
       114
   5.3.5. Wykorzystanie potencjału IT    114
   5.3.6. Inwestycja w kadry – wzrost wynagrodzeń i
   intensyfikacja szkoleń    117
   5.3.7. Budowa systemu motywacyjnego    119
   5.3.8. Współpraca z otoczeniem jako otwarcie się
   organizacji na uczenie się – pilotażowy projekt
   zmiany organizacji wydawania świadectw
   fitosanitarnych    120
   5.3.9. Systematyczny wzrost finansowania PIORiN
       120
   5.3.10. Efekty pierwszej fazy projektu –
   podsumowanie    122
  
  Rozdział VI. W kierunku organizacji uczącej się. Warsztaty jako pomost między diagnozą a wdrożeniem 126
   6.1. Między badaniem a wdrożeniem – warsztaty    128
   6.1.1. Cele warsztatów    128
   6.1.2. Kryteria doboru uczestników warsztatów    129
   6.1.3. Przebieg warsztatów    130
   6.2. Wnioski i konsekwencje warsztatów    136
   6.2.1. Ocena pracy zespołu    136
   6.2.2. Wnioski i zalecenia członków zespołu ws.
   kluczowych wyzwań w budowie organizacji uczącej
   się. Podsumowanie wyników zadań indywidualnych    138
  
  Rozdział VII. Planowanie zmian i pierwsze wdrożenia 146
   7.1. Pierwsze wdrożenia    147
   7.2. Benchmarking wewnętrzny jako metoda wdrażania
   organizacji uczącej się    149
   7.3. Kierunki dalszych działań    154
  
  Rozdział VIII. Wyzwania realizacji projektów strategicznych w administracji publicznej 155
   8.1. Uwarunkowania uczącej się administracji    156
   8.2. Szczególna rola analizy interesariuszy i
   zarządzanie komunikacją w projekcie    160
   8.3. Opór przed zmianą    161
   8.4. Współpraca z organizacją przy ograniczonej
   dostępności zasobów ludzkich    165
   8.5. Wdrożenie a ograniczenia finansowe    166
  
  Bibliografia    169
RozwińZwiń