POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W książce przedstawiono zasady i koncepcje bezpiecznej opieki nad pacjentem. Autorzy skoncentrowali się na omówieniu kluczowych uwarunkowaniach bezpiecznej opieki, uwzględniając komunikowanie, aspekty etyczno-prawne, ergonomiczne i kliniczne w wybranych obszarach opieki.
Treści w niej zawarte będą przydatne w rozwoju kompetencji zarówno studentów kierunków medycznych, jak i różnych grup pracowników opieki zdrowotnej.
Publikacja niezbędna na każdym etapie kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-6627-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Etyczne aspekty bezpieczeństwa pacjenta w opiece zdrowotnej – Patrycja Zurzycka, Katarzyna Czyżowicz 1 | |
1.1. Etyka a bezpieczeństwo pacjenta | 2 |
1.2. Wartości i zasady etyczne związane z bezpieczeństwem pacjenta | 3 |
1.2.1. Raportowanie błędów | 7 |
1.3. Bezpieczeństwo pacjenta w unormowaniach etycznych – kodeksy etyki dla pielęgniarek | 10 |
1.4. Bezpieczeństwo pacjenta – uczestnika badań naukowych | 12 |
1.4.1. Doradztwo etyczne | 14 |
Piśmiennictwo | 16 |
2. Zespół terapeutyczny a bezpieczeństwo pacjenta – Anna Piskorz, Jakub Lickiewicz, Marta Makara-Studzińska 19 | |
2.1. Zespół – pojęcie, rodzaje | 19 |
2.2. Zespoły w ochronie zdrowia | 21 |
2.3. Proces formowania zespołu | 23 |
2.4. Cechy skutecznych zespołów | 25 |
2.5. Znaczenie lidera w pracy zespołu | 26 |
2.5.1. Czynniki istotne dla pracy zespołowej | 27 |
2.5.2. System komunikowania się w zespole (komunikacja jedno- i dwukierunkowa) | 28 |
2.5.3. Asertywność w zespole | 30 |
2.5.4. Debriefing – doskonalenie komunikacji w zespole terapeutycznym | 32 |
2.5.5. Konflikty w zespołach terapeutycznych | 33 |
2.5.6. Zarządzanie konfliktem w zespole opieki zdrowotnej | 35 |
2.5.7. Znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi a bezpieczeństwo opieki | 38 |
2.5.8. Znaczenie pracy zespołowej dla bezpieczeństwa pacjenta | 40 |
Piśmiennictwo | 42 |
3. Komunikowanie się z pacjentem w zespole terapeutycznym – Jakub Lickiewicz, Anna Piskorz, Katarzyna Wojtas,Marta Makara-Studzińska | 45 |
3.1. Pacjent i opiekun – ogniwo w bezpieczeństwie opieki. Komunikacjapacjent–personel | 45 |
3.1.1. Zasady dobrej komunikacji | 46 |
3.1.2. Czynniki utrudniające komunikację w zespole | 49 |
3.2. Komunikacja a zdarzenia niepożądane. Przekazywanie złych wiadomości | 50 |
3.3. Identyfikacja pacjenta | 51 |
3.4. Edukacja pacjenta | 55 |
Piśmiennictwo | 60 |
4. Jakość opieki zdrowotnej – Mirosława Noppenberg, Iwona Bodys-Cupak, Lucyna Płaszewska-Żywko | 62 |
4.1. Akredytacja | 64 |
4.2. ISO | 72 |
4.3. Jakość opieki a proces pielęgnowania pacjenta | 75 |
Piśmiennictwo | 79 |
5. Ergonomia warunków pracy jako element bezpieczeństwa w opiece zdrowotnej – Iwona Bodys-Cupak, Mirosława Noppenberg, Maria Kózka 82 | |
Piśmiennictwo | 91 |
6. Zdarzenia niepożądane w opiece zdrowotnej – Izabela Sowińska, Mirosława Noppenberg, Iwona Bodys-Cupak | 93 |
6.1. Czynniki sprzyjające występowaniu zdarzeń niepożądanych | 96 |
6.2. Zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy | 97 |
6.3. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych | 97 |
6.4. Analiza zdarzeń niepożądanych | 99 |
Piśmiennictwo | 101 |
7. Uczenie się na błędach a czynnik ludzki – Jakub Lickiewicz, Iwona Malinowska-Lipień, Marta Makara-Studzińska | 103 |
7.1. Definicje i typologie błędów | 103 |
7.2. Źródła błędów | 107 |
7.3. Uczenie się na błędach | 113 |
7.4. Zdarzenia niepożądane | 1114 |
7.5. Zasady postępowania przed wystąpieniem i po wystąpieniu błędu/zdarzenia niepożądanego | 115 |
Piśmiennictwo | 117 |
8. Bezpieczeństwo wleczeniu farmakologicznym – Anna Majda, Anna Kurowska, Joanna Zalewska-Puchała | 119 |
8.1. Fazy leczenia farmakologicznego a bezpieczeństwo procesu | 121 |
8.1.1. Ordynowanie/wypisywanie lek—w | 123 |
8.1.2. Wydawanie leków | 124 |
8.1.3. Podawanie leków | 124 |
8.1.4. Monitorowanie działania leków podawanych pacjentom | 127 |
8.2. Determinanty błęd—w wprocesie podawania leków pacjentowi | 127 |
8.2.1. Czynniki związane z podmiotem opieki | 128 |
8.2.2. Czynniki związane z członkami zespołu terapeutycznego/interdyscyplinarnego | 129 |
8.2.3. Czynniki związane ze stanowiskiem pracy | 130 |
8.2.4. Czynniki związane z cechami leku | 130 |
8.3. Błędy i działania niepożądane farmakoterapii | 132 |
8.3.1. Czynniki warunkujące bezpieczeństwo pacjenta podczas farmakoterapii | 135 |
Piśmiennictwo | 140 |
9. Zarządzanie ryzykiem klinicznym – Mirosława Noppenberg, Iwona Bodys-Cupak | 142 |
9.1. Wybrane procedury obarczone wysokim ryzykiem | 146 |
Piśmiennictwo | 150 |
10. Zakażenia szpitalne – Mirosława Noppenberg, Agnieszka Gniadek, Maria Budnik-Szymoniuk | 151 |
10.1. Funkcjonowanie oraz zadania zespołu i komitetu kontroli zakażeń szpitalnych | 151 |
10.1.1. Kontrola wewnętrzna | 154 |
10.1.2. Nadzór nad higieną rąk | 154 |
10.1.3. Metody dekontaminacji sprzętu w zależności od ryzyka przeniesienia zakażenia | 156 |
10.2. Sprzątanie i dekontaminacja pomieszczeń szpitalnych | 157 |
10.3. Izolacja | 162 |
10.4. Identyfikacja i wygaszanie ogniska epidemicznego | 164 |
10.5. Monitorowanie zakażeń szpitalnych | 165 |
10.6. Walidacja zakażeń i polityka antybiotykowa | 168 |
10.6.1. Okołozabiegowa profilaktyka antybiotykowa | 169 |
10.7. Bezpieczeństwo pacjenta w aspekcie zapobiegania zakażeniom odcewnikowym | 170 |
Piśmiennictwo | 177 |
11. Bezpieczeństwo postępowania z wybranym materiałem do badań laboratoryjnych i w systemie POCT – Anna Majda, Joanna Łatka, Joanna Zalewska-Puchała 180 | |
11.1. Bezpieczeństwo pacjenta a etapy postępowania w diagnostyce laboratoryjnej | 182 |
11.2. Błędy w fazie przedanalitycznej procesu diagnostycznego dotyczące wybranych badań laboratoryjnych – ukierunkowane działania naprawcze, poprawiające bezpieczeństwo procesu diagnostyki laboratoryjnej | 188 |
11.3. Badania laboratoryjne wykonywane w miejscu opieki nad pacjentem | 194 |
Piśmiennictwo | 196 |
12. Bezpieczeństwo terapii żywieniowej – Lucyna Ścisło | 199 |
12.1. Ocena stanu odżywienia | 200 |
Piśmiennictwo | 211 |
13. Bezpieczeństwo w wybranych obszarach opieki zdrowotnej | 213 |
13.1. Bezpieczeństwo w opiece nad matką i dzieckiem – Justyna Kot, Anna Kosowska, Dorota Matuszyk | 213 |
13.1.1. Bezpieczeństwo a organizacja bloku porodowego i oddziału położniczo-noworodkowego | 214 |
13.1.2. Identyfikacja matki i noworodka | 215 |
13.1.3. Bezpieczny kontakt matki z dzieckiem – skóra do skóry | 216 |
13.1.4. Bezpieczeństwo w sytuacjach szczególnych | 218 |
Piśmiennictwo | 225 |
13.2. Bezpieczeństwo pacjenta w pediatrii – Agnieszka Kruszecka-Krówka, Grażyna Cepuch | 226 |
13.2.1. Podstawy prawne hospitalizacji dzieci | 226 |
13.2.2. Specyfika rozwojowa a bezpieczeństwo dziecka w szpitalu | 228 |
13.2.3. Rodzice dziecka jako ogniwo zespołu terapeutycznego | 230 |
13.2.4. Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego pacjentom pediatrycznym | 233 |
Piśmiennictwo | 240 |
13.3. Bezpieczeństwo w procedurach chirurgicznych – Lucyna Ścisło, Elżbieta Walewska | 242 |
13.3.1. Zapewnienie pacjentowi bezpieczeństwa w przygotowaniu do zabiegu operacyjnego | 242 |
13.3.2. Bezpieczeństwo na bloku operacyjnym | 245 |
13.3.3. Bezpieczeństwo pacjenta po zabiegu operacyjnym na oddziale chirurgii | 246 |
Piśmiennictwo | 248 |
13.4. Bezpieczeństwo na oddziale intensywnej terapii – Aurelia Sega, Ilona Nowak-Kózka, Stanisław Wojtan | 250 |
13.4.1. Personel na oddziale intensywnej terapii | 255 |
13.4.2. Wyposażenie oddziału intensywnej terapii | 257 |
13.4.3. Farmakoterapia | 258 |
13.4.4. Delirium, analgosedacja, sen, wczesne uruchamianie | 260 |
Piśmiennictwo | 262 |
13.5. Bezpieczeństwo pacjenta w psychiatrii – Katarzyna Wojtas, Katarzyna Czyżowicz | 264 |
Piśmiennictwo | 274 |
13.6. Bezpieczeństwo pacjenta w geriatrii – Grażyna Puto, Alicja Kamińska, Izabela Sowińska | 276 |
13.6.1. Identyfikacja osoby starszej w szpitalu | 276 |
13.6.2. Efektywne gromadzenie informacji od osoby starszej/opiekuna w szpitalu | 277 |
13.6.3. Bezpieczeństwo a realizacja potrzeb osób starszych na oddziałach szpitalnych | 278 |
13.6.4. Bezpieczeństwo a wybrane wielkie problemy geriatryczne | 281 |
Piśmiennictwo | 285 |
13.7. Bezpieczeństwo pacjenta w podstawowej opiece zdrowotnej – Ewa Kawalec-Kajstura, Izabela Chmiel, Julia Nawrot | 286 |
13.7.1. Bezpieczeństwo w sytuacji udzielania świadczeń POZ w środowisku zamieszkania | 292 |
13.7.2. Bezpieczeństwo udzielania świadczeń POZ w warunkach ambulatoryjnych | 294 |
13.7.3. Bezpieczeństwo udzielania świadczeń POZ usługą na odległość (e-usługi) | 294 |
13.7.4. Bezpieczeństwo dokumentacji medycznej w POZ | 296 |
13.7.5. Opieka pielęgniarki POZ | 298 |
13.7.6. Szczepienia ochronne | 299 |
13.7.7. Monitorowanie rozwoju dziecka poprzez wizyty patronażowe i testy przesiewowe | 300 |
13.7.8. Programy opieki dyspanseryjnej w POZ – rola pielęgniarki | 302 |
13.7.9. Profilaktyka gruźlicy | 303 |
13.7.10. Opieka terminalna w POZ | 304 |
13.7.11. Porada pielęgniarska i porada położnej | 306 |
13.7.12. Opieka położnej POZ | 307 |
Piśmiennictwo | 317 |
13.8. Bezpieczeństwo pacjentów z różnych kręgów kulturowych – Lucyna Płaszewska-Żywko | 320 |
13.8.1. Dieta | 320 |
13.8.2. Zróżnicowanie w występowaniu chorób i reakcji na leki | 325 |
13.8.3. Podejście do zdrowia, choroby i leczenia | 326 |
13.8.4. Praktyki religijne, zwyczaje i ceremonie a zagrożenia dla zdrowia | 331 |
13.8.5. Komunikowanie międzykulturowe | 333 |
Piśmiennictwo | 335 |
Skorowidz | 338 |