INNE EBOOKI AUTORA
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikację można uznać za kompendium wiedzy o SOS Wioskach Dziecięcych. Oparto ją przede wszystkim na dostępnej literaturze przedmiotu, danych zaczerpniętych z internetu oraz materiałach opracowanych przez działającą w Polsce pozarządową organizację SOS Wioski Dziecięce. Praca koncentruje się na tradycyjnym funkcjonowaniu wiosek, zgodnie z obowiązującymi w nich czterema zasadami pedagogicznymi. Wspomina też o wyłaniającej się obecnie zmodernizowanej koncepcji wiosek – między innymi o programach umacniania rodziny (styczeń 2007) i polityce programowej (maj 2009).
Książka adresowana jest do studentów pedagogiki i psychologii, osób zatrudnionych w wioskach dziecięcych, pracowników rożnych placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz darczyńców i sponsorów. Ciekawa okaże się również dla czytelników zainteresowanych problemami opieki i wychowania w warunkach zbliżonych do tych, jakie istnieją w normalnych rodzinach.
Niniejsze opracowanie składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy poświęcony jest Hermannowi Gmeinerowi jako głównemu twórcy SOS Wiosek Dziecięcych. Omówiono w nim jego drogę życiową, ważniejsze uzdolnienia, postawy i przekonania oraz zasługujące na uwagę wydarzenia i osiągnięcia. Drugi rozdział pokazuje podstawowe założenia wiosek SOS. Opisano w nim również funkcjonowanie dyrektora i personelu pomocniczego. W rozdziale trzecim przedstawiono kryteria doboru i szkolenia matek SOS, mowa w nim także o matek tych powinnościach i uprawnieniach. W kolejnym rozdziale, czwartym, podano ogólną charakterystykę rodzin, z których wywodzą się wychowankowie wiosek. Sporo miejsca poświęcono również urazom psychicznym dzieci przyjmowanych do wiosek oraz nadpobudliwości psychoruchowej niektórych z nich. Poza tym opisano kryteria doboru i stosowaną procedurę przyjmowania dzieci do wiosek, spróbowano także odpowiedzieć na pytanie, na co mogą liczyć wychowankowie po opuszczeniu placówki. Rozdział piąty dotyczy między innymi celów, jakie przyświecają prowadzonej działalności wychowawczej w SOS Wioskach Dziecięcych. Nieco szerzej zajęto się w nim humanistycznym podejściem i preferowanymi metodami pracy wychowawczej, sygnalizując również doniosłą rolę wychowania do wartości. W rozdziale szóstym przybliżono natomiast niektóre z funkcjonujących wiosek. Oprócz przedstawienia pierwszej SOS Wioski Dziecięcej (Imst, Austria), opisano także wioski SOS w Europie i na innych kontynentach oraz cztery wioski w Polsce (w Biłgoraju, Kraśniku, Siedlcach i Karlinie). Omówiono też działalność stowarzyszenia SOS-Kinderdorf International jako najwyższego organu władzy, któremu podlegają wszystkie SOS Wioski Dziecięce. Zajęto się również działalnością krajowych stowarzyszeń, które odpowiadają za sprawne funkcjonowanie wiosek w poszczególnych państwach.
Mieczysław Łobocki
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 140 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-668-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział pierwszy | |
Hermann Gmeiner – twórca SOS Wiosek Dziecięcych | |
Życie w służbie dzieci | |
Człowiek swej rodziny i ziemi | |
Uzdolnienia, postawy i przekonania Hermanna Gmeinera | |
Ważniejsze wydarzenia w historii SOS Wiosek Dziecięcych | |
Rozdział drugi | |
Podstawowe założenia SOS Wiosek Dziecięcych | |
Prekursorzy SOS Wiosek Dziecięcych | |
Ogólna charakterystyka SOS Wiosek Dziecięcych | |
Główne zasady SOS Wiosek Dziecięcych | |
Finansowanie SOS Wiosek Dziecięcych | |
Rozdział trzeci | |
Matki w SOS Wioskach Dziecięcych | |
Werbowanie matek SOS | |
Kryteria doboru matek SOS | |
Szkolenie matek SOS | |
Powinności i uprawnienia matek SOS | |
Matki SOS a wypalenie zawodowe | |
Rozdział czwarty | |
Wychowankowie SOS Wiosek Dziecięcych | |
Kim są wychowankowie wiosek SOS | |
Kryteria doboru wychowanków wiosek SOS | |
Procedura przyjmowania wychowanków do SOS Wiosek Dziecięcych | |
Opieka nad wychowankami SOS Wiosek Dziecięcych | |
Rozdział piąty | |
Wychowanie w SOS Wioskach Dziecięcych | |
Cele wychowania w SOS Wioskach Dziecięcych | |
Wychowanie w warunkach zbliżonych do rodziny | |
Humanistyczne podejście do wychowanków | |
Preferowane metody wychowania | |
Wychowanie do wartości | |
Rozdział szósty | |
Z historii SOS Wiosek Dziecięcych | |
Pierwsza SOS Wioska Dziecięca | |
SOS Wioski Dziecięce w Europie | |
SOS Wioski Dziecięce na innych kontynentach | |
SOS Wioski Dziecięce w Polsce | |
SOS-Kinderdorf International i krajowe stowarzyszenia | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |