INNE EBOOKI AUTORA
-36%
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, pdf, ibuk
Książka dotyczy ważnego naukowo i społecznie zagadnienia. Dobrze wpisuje się w dyskusję, toczącą się zarówno w profesjonalnych środowiskach pedagogicznych, jak i na szerszym forum społecznym, nad istotą, przebiegiem i skutkami oceniania szkolnego i jego związków z biografiami uczniów.
Ocenianie, jako element praktyki społecznej, pozostaje silnie powiązane z aktualizacją stosunków władzy (w tym władzy nad wiedzą i nad rozwojem jednostki), co sprawia, że jest z natury rzeczy problematyczne i budzi kontrowersje. Dylematy decyzyjne odnoszące się do funkcji i skutków ocen szkolnych, przy poważnych psychicznych i społecznych ich konsekwencjach, rodzą liczne pytania badawcze, które w pracy zostały postawione. Każda próba pogłębienia rozumienia praktyki oceniania edukacyjnego jest zatem warta uwagi, a próba udana, do jakich z pewnością należy książka Grażyny Szyling, jest szczególnie interesująca.
[…] książka trafia w żywe zapotrzebowanie dydaktyki i szkoły, znajdzie więc czytelników zarówno wśród kadry akademickiej i metodyków, jak i wśród nauczycieli. Wypełnia ona wyraźną lukę w literaturze dotyczącej oceniania szkolnego, tym bardziej dotkliwą że wynikającą z wciąż w polskiej szkole inercyjnie obecnego bezrefleksyjnego traktowania oceny jako oczywistego, prostego w użyciu narzędzia pracy szkoły. Książka Grażyny Szyling nie tylko ukazuje złożoność procesu oceniania, ale również wskazuje czytelnikowi kierunki poszukiwań i drogi zmiany, której zainicjowanie i utrzymanie jest niezbędne, by ocena pełniła funkcje prorozwojowe.
Z recenzji dr hab. Doroty Klus-Stańskiej, prof. Uniwersytetu Gdańskiego
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 379 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-672-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział | 1 |
Przestrzeń możliwości, czyli teoretyczne przesłanki oceniania osiągnięć uczniów | |
1.1. Teoretyczne modele oceniania osiągnięć uczniów | |
1.1.1. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych | |
1.1.2. Źródła opozycyjnych modeli współczesnego oceniania szkolnego | |
1.1.3. Opozycyjne modele współczesnego oceniania szkolnego jako przesłanka dalszych rozważań | |
1.2. Między przedmiotem i funkcjami oceny szkolnej | |
1.2.1. Przedmiot oceny i jego podstawowe właściwości | |
1.2.2. Holistyczne ujęcie przedmiotu oceny | |
1.2.3. Analityczne podejście do wielokryterialnego przedmiotu oceny | |
1.2.4. Ocenianie dydaktyczne | |
1.2.5. Relacje między przedmiotem i funkcjami oceny – synteza wstępna | |
1.2.6. Właściwości pomiaru dydaktycznego jako perspektywa myślenia o przedmiocie i funkcjach oceny | |
Rozdział 2 | |
Przestrzeń regulacji i sprzeczności, czyli w stronę nauczycielskich praktyk oceniania | |
2.1. Rodzaje oceniania osiągnięć szkolnych uczniów | |
2.1.1. Podstawowe właściwości rodzajów oceniania osiągnięć ucznia | |
2.1.2. Odrębność oceniania zewnętrznego i wewnątrzszkolnego | |
2.1.3. Egzaminy zewnętrzne jako kontekst oceniania wewnątrzszkolnego | |
2.2. Nauczycielskie praktyki oceniania osiągnięć uczniów | |
2.2.1. Zalecane procedury a nauczycielskie praktyki oceniania | |
2.2.2. Wartości wiązane przez nauczycieli z ocenianiem osiągnięć uczniów | |
2.2.3. Rola strategii i schematów w praktykach nauczycielskiego oceniania | |
2.2.4. Postrzeganie przez uczniów wybranych aspektów oceniania szkolnego | |