INNE EBOOKI AUTORA
-36%
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, pdf, ibuk
Polecana publikacja omawia podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnostycznego w pracy pedagogicznej oraz próbuje określić zakres kompetencji i obszar badawczy pedagoga. Spór o charakter diagnozy i zakres kompetencyjny między psychologiem a pedagogiem powoduje wycofywanie się pedagogów z działalności diagnostycznej lub ograniczenie ich pracy do diagnostyki edukacyjnej…
Celem publikacji jest uświadomienie przyszłym pedagogom znaczenia diagnostyki w przygotowaniu zawodowym oraz kształtowanie wrażliwości i umiejętności związanych z procesem diagnozowania w pracy terapeutyczno-wychowawczej.
Adresatami książki są studenci kierunków pedagogicznych, nauczycielskich, którzy w przyszłości podejmą pracę pedagogiczną z dziećmi i młodzieżą, stąd w książce posłużono się określeniami „nauczyciel”, „pedagog” – jako osoby dokonujące diagnozy pedagogicznej.
Niniejsza publikacja może też być wykorzystywana przez pedagogów i nauczycieli w samokształceniu i doskonaleniu zawodowym połączonym z kształtowaniem refleksji nad własnym profesjonalizmem zawodowym. Analiza literatury pozwala na pełniejszą ocenę dotychczasowych działań i ich odpowiednią weryfikację. Rozwijanie refleksji zawodowej to istotny element samokształcenia, którego celem jest stałe doskonalenie pracy i zwiększanie jej skuteczności. Autorka ma nadzieję, że książka będzie pomocna w podnoszeniu jakości kształcenia przyszłych kadr pedagogicznych.
Książka podejmuje kilka ważnych obszarów tematycznych pod kątem teoretyczno-pragmatycznym. Jej celem jest zapoznanie z założeniami teoretycznymi procesu diagnozowania oraz przedstawienie praktycznych rozwiązań diagnozy pedagogicznej. Część pierwsza zawiera teoretyczno-metodologiczne podstawy diagnozy w ujęciu określonych teorii i koncepcji badań w obszarze wybranych subdyscyplin pedagogicznych…
Część druga publikacji obejmuje zagadnienia diagnostyki w odniesieniu do wybranych obszarów (środowisk wychowawczych). Analiza możliwości diagnostycznych pedagoga w rozpoznawaniu środowiska rodzinnego, z wykorzystaniem opisanych sposobów poznawania, uwzględnia badania prowadzące do rozpoznania funkcjonowania rodziny i jej wpływu na proces wychowania oraz nauczania. Podkreślenie roli diagnozy pedagogicznej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością ma uświadomić pedagogom ich udział w pracach zespołów wczesnego wspomagania i określić działania profesjonalne ukierunkowane na dziecko i jego najbliższe otoczenie (rodzinę). Opis wybranych metod wczesnego diagnozowania dziecka ułatwi planowanie i realizowanie zadań z zakresu wczesnej obserwacji i wczesnego rozpoznawania objawów zaburzeń rozwojowych, przyczyniając się do lepszego przygotowania pedagogów do współpracy z rodzicami. Pokazanie sposobów diagnozy realizowanych przez innych specjalistów ma wartość poznawczą, uświadamia bowiem pedagogom zakres czynności diagnostycznych i przygotowuje do rozumienia oraz właściwego interpretowania treści diagnozy specjalistycznej (medycznej czy psychologicznej).
Książka opisuje również możliwości badania klimatu szkoły i klasy oraz rozpoznawania zjawisk zachodzących wewnątrz grup rówieśniczych, czyli czynności przygotowujących do podejmowania działań diagnostycznych zarówno indywidualnych, jak i grupowych (zespołowych), które mogą być wykorzystywane w opracowaniu programu wychowawczego czy profilaktycznego szkoły.
Publikacja ta jest wynikiem kilkuletniej pracy i doświadczeń zawodowych, ale też dużego zaangażowania osób naukowo zajmujących się tą problematyką.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 299 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-674-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Część pierwsza | |
Rozdział | 1 |
Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych | |
1.1. Definicje diagnozy – zakresy znaczeniowe i ujęcia modelowe | |
1.2. Diagnoza i jej rodzaje – różnorodność procesu poznawania | |
1.3. Obszary diagnozy w wybranych subdyscyplinach pedagogiki | |
1.3.1. Diagnoza kliniczno-wychowawcza J. Korczaka i jej znaczenie w teorii wychowania | |
1.3.2. Postępowanie diagnostyczne w pedagogice społecznej | |
1.3.3. Problem diagnozy w pedagogice resocjalizacyjnej | |
1.4. Nauczyciel w roli diagnosty – zakres diagnozy szkolnej | |
1.5. Podsumowanie rozdziału i dyskusja | |
1.6. Propozycje ćwiczeń praktycznych | |
1.7. Literatura do rozdziału | |
Rozdział 2 | |
Założenia teoretyczno-metodologiczne procesu diagnozowania w pedagogice | |
2.1. Czynności i etapy postępowania diagnostycznego w naukach społecznych | |
2.2. Proces diagnostyczny jako forma relacji międzyosobowej | |
2.3. Kompetencje badacza i zasady etycznego postępowania | |
2.4. Podsumowanie rozdziału i dyskusja | |
2.5. Propozycje ćwiczeń praktycznych | |
2.6. Literatura do rozdziału | |
Rozdział 3 | |
Metodologia badawcza – warsztat diagnostyczny pedagoga | |
3.1. Podstawowe założenia działalności diagnostycznej | |
3.2. Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi w diagnostyce pedagogicznej | |
3.2.1. Metoda sondażu diagnostycznego w badaniach pedagogicznych | |
3.2.2. Metoda indywidualnych przypadków | |
3.2.3. Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy pedagoga – obserwacja, wywiad, ankieta i kwestionariusze | |
3.2.4. Techniki socjometrii i ich zastosowanie w pracy pedagogicznej | |
3.2.5. Techniki projekcyjne w badaniu pedagogicznym – możliwości i ograniczenia | |
3.3. Podsumowanie rozdziału i dyskusja | |
3.4. Propozycje ćwiczeń praktycznych | |
3.5. Literatura do rozdziału | |