Muzyka na peryferiach uwagi

Od "musique d’ameublement" do audiomarketingu

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,46  25,60

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,60 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,36 zł  


19,46

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Co łączy Erika Satie, firmę Muzak, Briana Eno i audiomarketing? Na czym polega percepcyjny efekt „tapety akustycznej”? W jaki sposób muzyka ulokowana na peryferiach uwagi odbiorcy może stać się narzędziem ukrytej perswazji a nawet manipulacji? To wybrane pytania, które kształtują oś dyskursu wokół problematyki inżynierii akustycznej w przestrzeni publicznej i wybranych koncepcji muzyki tła (artystycznych i funkcjonalnych).


Książka stanowi próbę interdyscyplinarnego spojrzenia na kulturę muzyczną XX i XXI wieku przez pryzmat „tapety akustycznej”. Autorka wskazuje powiązania między koncepcjami funkcjonalnymi, w których muzyka tła jest instrumentem społecznego wpływu (Muzak i audiomarketing), a koncepcjami artystycznymi (Erik Satie i musique d’ameublement, Brian Eno i muzyka ambient) w zamyśle kompozytorskim nastawionymi na tworzenie neutralnego tła. Podejmuje problematykę inżynierii akustycznej w przestrzeni publicznej, łącząc trzy zasadnicze perspektywy badawcze: muzykologiczną, psychologiczną i marketingową, z uwzględnieniem podejścia teoretycznego, historycznego i empirycznego.


Autorka adresuje swoją publikację do studentów i badaczy zainteresowanych psychologią muzyki, muzykologią i marketingiem, praktyków poszukujących czynników odpowiadających za skuteczność bądź fiasko strategii nadawcy, a także samych odbiorców, którzy chcą zrozumieć mechanizmy wpływu peryferyjnych bodźców muzycznych na swoje zachowania w życiu codziennym.


[…] książka stanowi oryginalne i pod wieloma względami wręcz unikalne studium […] obejmujące szerokie spektrum zagadnień koncentrujących się wokół psychologicznie i marketingowo warunkowanych form komunikowania o wyraźnie instrumentalnym charakterze […]. Autorka ukazuje rzadko spotykaną umiejętność zespolenia różnych, niekiedy odległych od siebie płaszczyzn analityczno-interpretacyjnych. (Z recenzji dr hab. Justyny Humięckiej-Jakubowskiej, prof. UAM)


[…] Autorka stawia […] wiele ważnych pytań badawczych dotyczących sposobu zarządzania przez nadawcę uwagą słuchową odbiorcy znajdującego się w określonym miejscu w celu osiągnięcia tzw. efektu „tapety akustycznej”, roli relacji pomiędzy właściwościami strukturalnymi muzyki, historyczno-społecznym kontekstem oraz zakładanymi przez nadawcę funkcjami muzyki tła w tym procesie, czy wreszcie tego, czy efekt muzyki tła to rezultat docelowy, czy też element procesu perswazji lub wręcz manipulacji. (Z recenzji prof. dr hab. Edyty Rudawskiej)


*********


Music on the Periphery of Attention. From Musique d’ameublement to Audiomarketing


The book is an attempt to obtain the interdisciplinary insight into the musical culture of the 20th and 21st centuries through the prism of "acoustic wallpaper". The author indicates the connections between functional concepts, in which background music is an instrument of social influence (Muzak and audiomarketing), and artistic concepts (Erik Satie and musique d'ameublement, Brian Eno and ambient music) intended to create a neutral background filling the public space. She deals with the issues of acoustic engineering in the public space, combining three basic research perspectives: musicological, psychological and marketing, taking into account theoretical, historical and empirical approaches.


*********


Sylwia Makomaska – adiunkt w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka muzykologii na UW (2002) oraz politologii w Collegium Civitas (2003). Stopień doktora nauk humanistycznych (2008) uzyskała na podstawie dysertacji na temat słuchu absolutnego.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół szeroko rozumianej psychologii muzyki oraz roli muzyki w komunikacji społecznej rozpatrywanej z perspektywy interdyscyplinarnej. Autorka ponad 40 artykułów naukowych i popularnonaukowych. W latach 2017-2021 kierownik projektu badawczego „»Tapeta akustyczna« w przestrzeni publicznej – od musique d’ameublement do audiomarketingu”, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.


---------


Sylwia Makomaska – an assistant professor at the Institute of Musicology at the University of Warsaw.


Rok wydania2021
Liczba stron364
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5085-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  ROZDZIAŁ    1
  Efekt „tapety akustycznej” jako strategia nadawcy 23
   1.1. Pomiędzy słuchaniem a słyszeniem – typologia
   bodźców słuchowych a rodzaje i cechy uwagi    23
   1.2. Odbiór muzyki w perspektywie modelu „wzajemnych
   zależności”    33
   1.3. Droga do efektu „tapety akustycznej”    45
   1.4. Wokół strategii inżynierii akustycznej    48
   1.4.1. Model społecznego wzmocnienia muzyki (Brown
   2006)    50
   1.4.2. Model szans rozpracowania przekazu
   (Cacioppo i Petty 1981)    55
  
  ROZDZIAŁ    2
  Erik Satie i koncepcja musique d’ameublement – od teorii do praktyki 61
   2.1. Wprowadzenie    61
   2.2. Musique d’ameublement – w poszukiwaniu źródeł
   inspiracji    63
   2.3. Musique d’ameublement w praktyce    77
   2.3.1. Tapisserie en fer forgé i Carrelage
   phonique (1917)    78
   2.3.2. Wokół Sons industriels (1920)    83
   2.3.3. Tenture de cabinet préfectoral (1923)    91
   2.4. Musique d’ameublement jako „tapeta akustyczna”
       93
   2.5. Podsumowanie    99
  
  ROZDZIAŁ    3
  Muzak i „naukowa” koncepcja programowania muzyki (tła) 103
   3.1. Wprowadzenie    103
   3.2. Firma Muzak – geneza i rozwój    104
   3.2.1. Wpływ koncepcji „naukowego zarządzania” i
   psychologii przemysłowej    109
   3.3. Stimulus Progression – pomiędzy teorią a
   praktyką    127
   3.4. Podsumowanie    148
  
  ROZDZIAŁ    4
  Muzak w wersji avant-garde – Brian Eno i muzyka ambient 155
   4.1. Wprowadzenie    155
   4.2. Muzyka ambient – główne założenia i źródła
   inspiracji    157
   4.3. Wokół Music for Airports (1978)    169
   4.4. Podsumowanie    180
  
  ROZDZIAŁ    5
  Audiomarketing – teoria, badania, praktyka 185
   5.1. Wprowadzenie    185
   5.2. Audiomarketing w perspektywie teorii marketingu
   189
   5.2.1. Philip Kotler (1973–1974) i koncepcja
   atmosferyki    190
   5.2.2. Mary Jo Bitner (1992) i koncepcja
   przestrzeni usługowej    195
   5.2.3. Marketing doświadczeń i marketing
   sensoryczny    198
   5.3. Wpływ muzyki na reakcje konsumentów w miejscu
   sprzedaży – od kierowanej stymulacji do krosmodalnych
   doświadczeń. Przegląd wybranych badań    203
   5.4. Audiomarketing w praktyce na przykładzie
   działalności firmy IMS S.A.    211
   5.5. Koncepcja „(współ)dzielonego znaczenia” w
   strategii audiomarketingu    217
  
  ROZDZIAŁ    6
  Musicscape współczesnego centrum handlowego – badania własne 223
   6.1. Wprowadzenie    223
   6.2. Metoda badań, charakterystyka obiektów
   handlowych i uczestników badań    225
   6.3. Muzyka (tła) jako „forma architektury” –
   perspektywa słuchacza/"tajemniczego klienta"    235
   6.3.1. Przykładowe poziomy analizy – od dżingla do
   stref akustycznych    237
   6.3.2. (Pozorna) cisza w centrum handlowym –
   strategia czy przypadek?    250
   6.3.3. Zjawiska schizofonii i kakofonii    261
   6.4. Musicscape jako element pozytywnego bądź
   negatywnego doświadczenia z miejsca sprzedaży    267
   6.4.1. Musicscape a efekt dążenia    273
   6.4.2. Musicscape a efekt unikania    279
   6.5. Odbiorca wobec musicscape’u – typologia postaw.
   Od habituacji do buntu    286
   6.5.1. Habituacja    287
   6.5.2. Postawa pozytywna i niejednolita    289
   6.5.3. Od krytycyzmu do buntu    291
   6.5.4. Nietypowe postawy: odbiorca/kompozytor i
   odbiorca/pracownik    295
   6.6. Dyskusja    298
  
  Zakończenie    309
  
  Bibliografia    317
  
  Spis przykładów nutowych, tabel i rysunków    339
  
  Aneks    1
  Szczegółowy wykaz najważniejszych albumów demonstracyjnych wydanych przez Muzak Corporation w latach 1969–1984    345
  
  Aneks    2
  Wykaz cytowanych utworów muzycznych wraz z adresami URL
  (dostęp: 14.11.2020)    349
  
  Indeks nazwisk    355
RozwińZwiń