POLECAMY
-25%
Wydawca:
Format:
Podręcznik zawiera aktualne i kompleksowe omówienie wszystkich aspektów związanych ze stanowieniem oraz stosowaniem prawa finansów samorządowych z uwzględnieniem regulacji prawa unijnego i krajowego, rozstrzygnięć nadzorczych regionalnych izb obrachunkowych i sadów administracyjnych oraz literatury przedmiotu. W książce przedstawiono najważniejsze zagadnienia systemu finansowego jednostek samorządu terytorialnego, w tym:
zasady, zakres i strukturę tego systemu;
gospodarkę budżetową z uwzględnieniem wszystkich etapów procedury budżetowej;
dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego;
dług i deficyt ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego wskaźnika zadłużenia, który trzeba wyliczyć od 2013 r.;
sprawozdawczość, nadzór i kontrole nad jednostkami samorządu terytorialnego;
odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla studentów oraz doktorantów prawa, administracji i ekonomii. Zawarte w opracowaniu wskazówki dotyczące prawidłowego interpretowania i stosowania przepisów prawa będą przydatne pracownikom jednostek samorządu terytorialnego i regionalnych izb obrachunkowych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-6002-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | |
str. | 11 |
Wprowadzenie | |
str. | 15 |
Rozdział I | |
Decentralizacja administracji publicznej | |
str. | 21 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 21 |
2. Stosunki nadrzędności i podporządkowania w administracji publicznej | |
str. | 21 |
3. Nadzór w administracji zdecentralizowanej | |
str. | 25 |
4. Pojęcie decentralizacji | |
str. | 27 |
5. Formy prawne administracji zdecentralizowanej | |
str. | 27 |
Rozdział II | |
Zadania samorządu terytorialnego | |
str. | 31 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 31 |
2. Regulacje ustaw samorządowych, ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz ustawy o gospodarce komunalnej | |
str. | 32 |
2.1. Zakres działania gminy | |
str. | 36 |
2.2. Zakres działania powiatu | |
str. | 39 |
2.3. Zakres działania województwa | |
str. | 41 |
2.4. Zadania porozumień, związków oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 43 |
3. Przykład materialnoprawnej regulacji zadań jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 47 |
Rozdział III | |
System finansów publicznych sektora samorządowego | |
str. | 50 |
1. Zagadnienia terminologiczne | |
str. | 50 |
2. Wyodrębnienie systemu prawnofinansowego samorządu terytorialnego | |
str. | 51 |
3. Elementy systemu prawnofinansowego samorządu terytorialnego | |
str. | 52 |
4. Pojęcie samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 54 |
5. Gwarancje samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 56 |
Rozdział IV | |
Wieloletnia prognoza finansowa | |
str. | 60 |
1. Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarządzania strategicznego | |
str. | 60 |
2. Struktura wieloletniej prognozy finansowej | |
str. | 63 |
3. Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej | |
str. | 65 |
4. Wieloletnia prognoza finansowa a budżet jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 68 |
5. Procedura uchwalania wieloletniej prognozy finansowej | |
str. | 71 |
5.1. Opracowanie i uchwalanie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany | |
str. | 71 |
5.2. Opinie regionalnej izby obrachunkowej dotyczące wieloletniej prognozy finansowej | |
str. | 72 |
Rozdział V | |
Budżet jako podstawowa instytucja systemu finansów samorządowych | |
str. | 76 |
1. Pojęcie i funkcje budżetu | |
str. | 76 |
2. Struktura budżetu jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 81 |
2.1. Struktura zewnętrzna | |
str. | 81 |
2.2. Struktura wewnętrzna | |
str. | 81 |
2.2.1. Treść budżetu | |
str. | 81 |
2.2.2. Układ budżetu | |
str. | 85 |
3. Uchwała budżetowa | |
str. | 87 |
Rozdział VI | |
Dochody jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 94 |
1. System dochodów jednostek samorządu terytorialnego i jego struktura w Konstytucji RP i ustawodawstwie zwykłym | |
str. | 94 |
2. Pojęcie i klasyfikacja dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 99 |
2.1. Pojęcie dochodów własnych | |
str. | 99 |
2.2. Klasyfikacja dochodów własnych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 101 |
3. Subwencja ogólna jako dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 106 |
3.1. Pojęcie i cechy subwencji ogólnej | |
str. | 106 |
3.2. Subwencja ogólna dla gmin | |
str. | 110 |
3.3. Subwencja ogólna dla powiatów | |
str. | 113 |
3.4. Subwencja ogólna dla województw | |
str. | 114 |
3.5. Część oświatowa subwencji ogólnej | |
str. | 115 |
3.6. Zasady i tryb przekazywania części subwencji ogólnej | |
str. | 117 |
4. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa | |
str. | 118 |
5. Dotacje celowe jako dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 121 |
5.1. Pojęcie i cechy dotacji celowej w doktrynie | |
str. | 121 |
5.2. Dotacje celowe na płaszczyźnie normatywnej jako dochód jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 123 |
Rozdział VII | |
Wydatki jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 129 |
1. Pojęcie i rodzaje wydatków jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 129 |
1.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 129 |
1.2. Pojęcie wydatków jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 130 |
1.3. Klasyfikacja wydatków jednostek samorządu terytorialnego w doktrynie | |
str. | 132 |
2. Zasady i formy dokonywania wydatków przez jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 133 |
2.1. Zasady dokonywania wydatków | |
str. | 133 |
2.2. Formy dokonywania wydatków | |
str. | 136 |
3. Klasyfikacja wydatków dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ustawie o finansach publicznych | |
str. | 136 |
3.1. Klasyfikacja według rodzaju zadań | |
str. | 136 |
3.2. Wydatki bieżące a wydatki majątkowe | |
str. | 139 |
3.3. Dotacja jako wydatek budżetu jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 141 |
Rozdział VIII | |
Dług publiczny i deficyt budżetowy jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 149 |
1. Pojęcie długu publicznego i podstawy prawne zadłużania sektora finansów publicznych | |
str. | 149 |
1.1. Pojęcie długu publicznego | |
str. | 149 |
1.2. Podstawy prawne zadłużania sektora finansów publicznych | |
str. | 150 |
1.3. Zarządzanie państwowym długiem publicznym | |
str. | 153 |
2. Deficyt budżetowy jednostki samorządu terytorialnego i źródła jego finansowania | |
str. | 154 |
2.1. Pojęcie deficytu budżetowego | |
str. | 154 |
2.2. Źródła finansowania deficytu budżetowego | |
str. | 155 |
2.3. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych | |
str. | 157 |
3. Dług jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 158 |
3.1. Zewnętrzne ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 159 |
3.2. Wewnętrzne ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 159 |
Rozdział IX | |
Procedura budżetowa | |
str. | 163 |
1. Procedura tworzenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 163 |
1.1. Etapy procedury budżetowej | |
str. | 163 |
1.2. Planowanie budżetowe | |
str. | 164 |
1.2.1. Uchwała proceduralna | |
str. | 166 |
1.2.2. Założenia do projektu budżetu | |
str. | 169 |
1.2.3. Opracowywanie projektu budżetu | |
str. | 170 |
1.2.4. Opracowywanie projektów planów finansowych przez jednostki organizacyjne | |
str. | 176 |
1.3. Opiniowanie przez regionalną izbę obrachunkową projektu uchwały budżetowej oraz możliwości sfinansowania deficytu | |
str. | 177 |
1.3.1. Opinia o projekcie uchwały budżetowej | |
str. | 177 |
1.3.2. Opinia w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego | |
str. | 178 |
1.4. Uchwała o prowizorium budżetowym | |
str. | 180 |
1.5. Podjęcie uchwały budżetowej | |
str. | 180 |
1.5.1. Projekt uchwały budżetowej jako podstawa gospodarki finansowej w roku budżetowym | |
str. | 180 |
1.5.2. Ustalenie zastępcze budżetu | |
str. | 182 |
1.5.3. Tryb podjęcia uchwały budżetowej | |
str. | 184 |
2. Procedura wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 186 |
2.1. Podstawy prawne wykonywania budżetu | |
str. | 186 |
2.2. Zasady wykonywania budżetu | |
str. | 187 |
2.3. Podmioty wykonujące budżet | |
str. | 191 |
2.4. Zmiany w toku wykonywania budżetu | |
str. | 195 |
2.4.1. Przesłanki i rodzaje zmian | |
str. | 195 |
2.4.2. Przenoszenie wydatków budżetowych | |
str. | 196 |
2.4.3. Rozdysponowanie rezerw budżetowych | |
str. | 198 |
2.4.4. Blokowanie planowanych wydatków budżetowych | |
str. | 200 |
2.5. Kompetencje organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej | |
str. | 201 |
3. Procedura kontroli wykonania budżetu | |
str. | 204 |
3.1. Kontrola przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze | |
str. | 205 |
3.1.1. Obowiązki informacyjne zarządu | |
str. | 205 |
3.1.2. Opinia regionalnej izby obrachunkowej w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze | |
str. | 205 |
3.2. Kontrola wykonania budżetu w ramach instytucji absolutorium | |
str. | 207 |
3.2.1. Pojęcie absolutorium komunalnego | |
str. | 207 |
3.2.2. Obowiązki sprawozdawcze i informacyjne zarządu | |
str. | 208 |
3.2.3. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu | |
str. | 209 |
3.2.4. Zadania komisji rewizyjnej | |
str. | 210 |
3.2.5. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium | |
str. | 211 |
3.2.6. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium | |
str. | 212 |
3.2.7. Opinia regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały o nieudzieleniu absolutorium | |
str. | 217 |
Rozdział X | |
Sprawozdawczość jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 219 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 219 |
2. Sprawozdawczość budżetowa | |
str. | 220 |
2.1. Definicja | |
str. | 220 |
2.2. Cel sporządzania sprawozdań | |
str. | 221 |
2.3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań | |
str. | 221 |
2.4. Rodzaje sprawozdań budżetowych | |
str. | 222 |
2.5. Cykliczność sporządzania i przekazywania sprawozdań | |
str. | 223 |
2.6. Podmioty zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań | |
str. | 224 |
2.7. Formy sporządzania sprawozdań | |
str. | 224 |
2.8. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych | |
str. | 224 |
2.8.1. Sprawozdanie Rb-27S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 224 |
2.8.2. Sprawozdanie Rb-28S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 226 |
2.8.3. Sprawozdanie Rb-NDS - kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/ deficycie jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 227 |
2.8.4. Sprawozdanie Rb-PDP - roczne sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu | |
str. | 228 |
2.8.5. Sprawozdanie Rb-ST - roczne sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 229 |
2.8.6. Sprawozdanie Rb-50 - kwartalne sprawozdanie o dotacjach/ wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami | |
str. | 229 |
2.8.7. Sprawozdanie Rb-27ZZ - kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami | |
str. | 230 |
2.8.8. Sprawozdanie Rb-30S - półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych | |
str. | 231 |
2.8.9. Sprawozdanie Rb-34S - półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 u.f.p. | |
str. | 231 |
2.8.10. Sprawozdanie Rb-WSa - roczne sprawozdanie o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego | |
str. | 232 |
3. Sprawozdania z operacji finansowych | |
str. | 233 |
3.1. Sprawozdanie Rb-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji | |
str. | 233 |
3.2. Sprawozdanie Rb-N - kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych | |
str. | 235 |
3.3. Sprawozdanie Rb-ZN - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych | |
str. | 236 |
3.4. Sprawozdanie Rb-UZ - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych | |
str. | 237 |
3.5. Sprawozdanie Rb-UN - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej | |
str. | 237 |
4. Sprawozdawczość finansowa jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 237 |
4.1. Definicja i przedmiot sprawozdań finansowych | |
str. | 237 |
4.2. Cel sprawozdań finansowych | |
str. | 238 |
4.3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych | |
str. | 238 |
4.4. Jednostki zobowiązane do składania sprawozdań finansowych | |
str. | 240 |
4.5. Badanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 241 |
5. Sprawozdania z wykonania budżetu (półroczne i roczne), zwane opisowymi | |
str. | 242 |
6. Nieprawidłowości i odpowiedzialność przy sporządzaniu sprawozdań jednostek samorządu terytorialnego | |
str. | 244 |
Rozdział XI | |
Nadzór i kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby obrachunkowe | |
str. | 245 |
1. Status i zadania regionalnych izb obrachunkowych | |
str. | 245 |
2. Działalność nadzorcza regionalnych izb obrachunkowych | |
str. | 247 |
2.1. Nadzór jako instytucja prawna | |
str. | 247 |
2.2. Przedmiot nadzoru i środki nadzorcze | |
str. | 248 |
3. Działalność kontrolna regionalnych izb obrachunkowych | |
str. | 251 |
3.1. Kryteria kontroli | |
str. | 251 |
3.2. Kontrola kompleksowa | |
str. | 252 |
3.3. Pozostałe rodzaje kontroli | |
str. | 254 |
3.4. Tryb przeprowadzania kontroli | |
str. | 255 |
4. Działalność opiniodawcza regionalnych izb obrachunkowych | |
str. | 257 |
5. Pozostała działalność | |
str. | 259 |
Rozdział XII | |
Odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | |
str. | 262 |
1. Pojęcie i charakter prawny odpowiedzialności | |
str. | 262 |
2. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | |
str. | 264 |
3. Zakres podmiotowy odpowiedzialności | |
str. | 267 |
4. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności | |
str. | 269 |
5. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych | |
str. | 275 |
Rozdział XIII | |
Finansowanie projektów regionalnych z udziałem bezzwrotnych środków europejskich | |
str. | 281 |
1. Polityka regionalna | |
str. | 281 |
2. Ramy instytucjonalne systemu wykorzystywania środków europejskich | |
str. | 284 |
3. Środki europejskie | |
str. | 286 |
4. Budżet środków europejskich | |
str. | 287 |
5. Pozyskiwanie bezzwrotnych środków europejskich | |
str. | 288 |
6. Zasady dokonywania wydatków z budżetu środków europejskich | |
str. | 291 |
7. Konsekwencje nieprawidłowego wykorzystania środków europejskich | |
str. | 294 |
Bibliografia | |
str. | 299 |