Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR

-24%

Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

97,28  128,00

Format: pdf

Cena początkowa: 128,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 97,28 zł  


97,28

w tym VAT

W książce omówiono instytucje prawne unormowane w konwencji genewskiej z 1956 r. o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), m.in. list przewozowy, rozporządzanie towarem, przeszkody w przewozie i wydaniu towaru, zasady odpowiedzialności, ustalania wysokości odszkodowania, dochodzenia roszczeń, przewozy wykonywane przez kilku przewoźników - zgodnie z regułami wykładni właściwymi dla norm zawartych w konwencjach międzynarodowych. Wskazano problemy wynikające z CMR i przytoczono - poddane krytycznej analizie - rozwiązania wynikające z literatury i orzecznictwa. Autor przedstawił też wiele własnych propozycji rozstrzygnięć wraz z ich naukowym uzasadnieniem.


Wykładnia przepisów CMR uwzględnia szeroki kontekst wynikający z przepisów prawa międzynarodowego, unijnego i krajowego. Książka zawiera uwagi prawnoporównawcze, odnoszące się do innych konwencji międzynarodowych z dziedziny prawa przewozowego.


Adresaci:


Publikacja przeznaczona jest dla prawników zajmujących się problematyką umowy przewozu zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym - sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników przedsiębiorstw przewozowych i spedycyjnych oraz ubezpieczycieli.


Rok wydania2013
Liczba stron836
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-5487-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów
   str.    15
  
  Wstęp
   str.    21
  
  Część pierwsza
  Konwencja CMR jako podstawa prawna umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów
   str.    29
  
  Rozdział    1
  Konwencja CMR - historia, ogólna charakterystyka, miejsce w systemie prawa, wykładnia
   str.    31
  
  1.1. Geneza międzynarodowej regulacji przewozu drogowego towarów
   str.    31
  
  1.2. Zmiany (uzupełnienia) konwencji CMR
   str.    34
  
  1.3. Ogólna charakterystyka konwencji CMR
   str.    40
  
  1.4. Miejsce konwencji CMR w porządku prawnym
   str.    45
  
  1.4.1. Konwencja CMR a prawo krajowe
   str.    45
  
  1.4.2. Konwencja CMR a normy kolizyjne
   str.    53
  
  1.4.3. Konwencja CMR a prawo Unii Europejskiej
   str.    57
  
  1.4.4. Konwencja CMR a inne konwencje międzynarodowe
   str.    64
  
  1.5. Interpretacja postanowień konwencji CMR
   str.    70
  
  1.5.1. Uwagi wprowadzające
   str.    70
  
  1.5.2. Podmioty dokonujące wykładni konwencji CMR
   str.    72
  
  1.5.3. Reguły wykładni konwencji CMR
   str.    76
  
  1.6. Podsumowanie
   str.    94
  
  Rozdział    2
  Zakres zastosowania przepisów konwencji CMR
   str.    100
  
  2.1. Uwagi wprowadzające
   str.    100
  
  2.2. Warunki stosowania konwencji CMR
   str.    103
  
  2.2.1. Trasa przewozu jako podstawowy warunek zastosowania konwencji CMR
   str.    103
  
  2.2.2. Umowa międzynarodowego przewozu drogowego a przewóz drogowy
   str.    104
  
  2.2.3. Umowa przewozu według konwencji CMR
   str.    106
  
  2.3. Zastosowanie konwencji CMR do przewozów multimodalnych
   str.    113
  
  2.4. Zastosowanie konwencji CMR do umów międzynarodowego przewozu, w których nie określono środka transportowego lub z opcją wykonania przewozu innym niż umówiony środek transportu
   str.    121
  
  2.5. Umowa przewozu a umowa spedycji
   str.    125
  
  2.5.1. Uwagi wprowadzające
   str.    125
  
  2.5.2 Treść zobowiązania charakterystycznego jako kryterium rozróżnienia
   str.    126
  
  2.5.3. Pomocnicze kryteria oceny charakteru umowy
   str.    128
  
  2.5.4. Kwestia tzw. zryczałtowanego wynagrodzenia
   str.    130
  
  2.6. Przewozy piggy-back ("na barana")
   str.    131
  
  2.6.1. Istota przewozów typu piggy-back
   str.    131
  
  2.6.2. Stosowanie przepisów konwencji CMR do przewozów "na barana" jako reguła
   str.    133
  
  2.6.3. Warunki stosowania innych przepisów niż konwencja CMR do oceny odpowiedzialności przewoźnika drogowego
   str.    137
  
  2.6.4. Zakres odesłania
   str.    143
  
  2.6.5. Cel regulacji art. 2 konwencji CMR
   str.    144
  
  2.6.6. Wskazanie właściwych przepisów
   str.    147
  
  2.6.7. Wysokość odszkodowania
   str.    155
  
  2.6.8. Zasady odnoszące się do przewoźnika drogowego, będącego jednocześnie przewoźnikiem innej gałęzi transportu
   str.    155
  
  2.7. Podsumowanie
   str.    156
  
  Część druga
  Zawarcie i wykonanie umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów
   str.    161
  
  Rozdział    3
  Zawarcie umowy przewozu. List przewozowy CMR
   str.    163
  
  3.1. Zawarcie umowy przewozu
   str.    163
  
  3.1.1. Konsensualny charakter umowy przewozu na gruncie konwencji CMR
   str.    163
  
  3.1.2. Forma i sposoby zawierania umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów
   str.    165
  
  3.1.3. Uprawnienie do zawarcia umowy przewozu
   str.    166
  
  3.2. List przewozowy
   str.    168
  
  3.2.1. Uwagi wprowadzające
   str.    168
  
  3.2.2. Istota listu unormowanego konwencją CMR
   str.    169
  
  3.2.3 Rozbieżności między warunkami umowy przewozu a treścią listu przewozowego
   str.    172
  
  3.2.4. Wielość listów przewozowych
   str.    173
  
  3.2.5. Osoby wystawiające list przewozowy
   str.    175
  
  3.2.6. Brak listu przewozowego i jego nieprawidłowości
   str.    178
  
  3.2.7. Forma listu przewozowego
   str.    184
  
  3.2.8. Elektroniczny list przewozowy
   str.    186
  
  3.2.9. Treść listu przewozowego
   str.    190
  
  3.2.10.List przewozowy jako dowód
   str.    193
  
  3.2.11.Inne funkcje listu przewozowego
   str.    209
  
  3.2.12.Odpowiedzialność za treść listu przewozowego
   str.    213
  
  3.2.13. Działanie przewoźnika na rachunek nadawcy przy wystawianiu listu przewozowego
   str.    216
  
  3.3. Podsumowanie
   str.    217
  
  Rozdział    4
  Sytuacja prawna stron na etapie wykonywania umowy
   str.    221
  
  4.1. Uwagi wprowadzające
   str.    221
  
  4.2. Przygotowanie towaru do przewozu
   str.    222
  
  4.3. Wybór pojazdu
   str.    224
  
  4.4. Czynności ładunkowe, rozmieszczające, zabezpieczające
   str.    225
  
  4.5. Obowiązek dostarczenia dokumentów i informacji
   str.    230
  
  4.6. Rozporządzanie towarem
   str.    233
  
  4.6.1. Istota rozporządzania towarem
   str.    233
  
  4.6.2. Osoba uprawniona do rozporządzania towarem
   str.    239
  
  4.6.3. Warunki rozporządzania towarem
   str.    248
  
  4.7. Prawa i obowiązki odbiorcy
   str.    264
  
  4.7.1. Sytuacja prawna odbiorcy - uwagi ogólne
   str.    264
  
  4.7.2. Prawo żądania wydania listu przewozowego i towaru
   str.    266
  
  4.7.3. Obowiązek zapłaty należności przewoźnika; obowiązek udzielenia zabezpieczenia
   str.    271
  
  4.8. Przeszkody w przewozie i wydaniu towaru
   str.    278
  
  4.8.1. Istota przeszkód w przewozie i wydaniu towaru
   str.    278
  
  4.8.2. Obowiązek zażądania instrukcji
   str.    281
  
  4.8.3. Osoby legitymowane do wydawania instrukcji
   str.    283
  
  4.8.4. Zasady postępowania w sytuacji braku instrukcji osoby uprawnionej
   str.    287
  
  4.8.5. Prawo do wyładunku towaru i ukończenia przewozu
   str.    289
  
  4.8.6. Sprzedaż towaru
   str.    295
  
  4.8.7. Uprawnienie przewoźnika do zwrotu kosztów
   str.    297
  
  4.8.8. Przepisy właściwe dla oceny odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika
   str.    302
  
  4.9. Podsumowanie
   str.    306
  
  Część trzecia
  Odpowiedzialność przewoźnika
   str.    313
  
  Rozdział    5
  Ogólne zagadnienia odpowiedzialności przewoźnika według konwencji CMR
   str.    315
  
  5.1. Zakres regulacji
   str.    315
  
  5.2. Wzorzec regulacji
   str.    320
  
  5.3. Osoby, za które przewoźnik ponosi odpowiedzialność
   str.    327
  
  5.4. Podsumowanie
   str.    333
  
  Rozdział    6
  Przesłanki odpowiedzialności przewoźnika za szkody w przewożonych towarach i opóźnienie dostawy
   str.    336
  
  6.1. Uwagi ogólne
   str.    336
  
  6.2. Szkoda
   str.    339
  
  6.2.1. Uwagi ogólne
   str.    339
  
  6.2.2. Zaginięcie towaru
   str.    344
  
  6.2.3. Uszkodzenie
   str.    357
  
  6.3. Związek czasowy z przewozem
   str.    359
  
  6.4. Związek przyczynowy
   str.    365
  
  6.5. Problematyka winy
   str.    371
  
  6.5.1. Wina jako przesłanka odpowiedzialności
   str.    371
  
  6.5.2. Miernik staranności
   str.    380
  
  6.5.3. Niemożliwość powoływania się na stan techniczny pojazdu
   str.    382
  
  6.6. Opóźnienie dostawy
   str.    388
  
  6.7. Akt zachowawczy w postaci zgłoszenia zastrzeżenia dotyczącego opóźnienia dostawy
   str.    393
  
  6.8. Podsumowanie
   str.    402
  
  Rozdział    7
  Okoliczności zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności
   str.    407
  
  7.1. Uwagi wprowadzające
   str.    407
  
  7.2. Zagadnienia dowodowe
   str.    409
  
  7.2.1. Ciężar dowodu
   str.    409
  
  7.2.2. Istota domniemania z art. 18 ust. 2 konwencji CMR
   str.    413
  
  7.3. Wzajemny stosunek pomiędzy poszczególnymi przyczynami zwalniającymi
   str.    414
  
  7.4. Wina osoby uprawnionej i inne okoliczności leżące po jej stronie
   str.    418
  
  7.4.1. Wina osoby uprawnionej
   str.    418
  
  7.4.2. Brak opakowania przesyłki lub jego wadliwość
   str.    425
  
  7.4.3. Manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towarów przez nadawcę lub odbiorcę
   str.    429
  
  7.4.4. Niedostateczność lub wadliwość cech i numerów na sztukach przesyłki
   str.    445
  
  7.5. Zlecenie osoby uprawnionej niewynikające z winy przewoźnika
   str.    447
  
  7.6. Wada towaru i naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować ich całkowite lub częściowe zaginięcie lub uszkodzenie
   str.    450
  
  7.6.1. Wada towaru a naturalne właściwości towaru
   str.    450
  
  7.6.2. Kwestie dowodowe
   str.    453
  
  7.6.3. Ubytki naturalne
   str.    456
  
  7.7. Okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których skutkom nie mógł zapobiec
   str.    457
  
  7.7.1. Uwagi wprowadzające
   str.    457
  
  7.7.2. Napady przez uzbrojonych napastników, podpalenia
   str.    458
  
  7.7.3. Wypadki drogowe
   str.    465
  
  7.7.4. Strajki
   str.    468
  
  7.7.5. Warunki atmosferyczne
   str.    470
  
  7.7.6. Wydanie towaru osobie nieuprawnionej
   str.    471
  
  7.8. Ograniczenie obowiązku naprawienia szkody
   str.    473
  
  7.8.1. Zakres zastosowania
   str.    473
  
  7.8.2. Kryterium ograniczenia
   str.    476
  
  7.8.3. Ograniczenia obowiązku naprawienia szkody a ograniczenie wysokości odszkodowania
   str.    479
  
  7.9. Podsumowanie
   str.    480
  
  Rozdział    8
  Odpowiedzialność przewoźnika z innych tytułów niż szkody w substancji towaru i opóźnienie w dostawie
   str.    488
  
  8.1. Uwagi wprowadzające
   str.    488
  
  8.2. Odpowiedzialność za niezamieszczenie klauzuli paramount
   str.    489
  
  8.3. Odpowiedzialność z tytułu zagubienia lub niewłaściwego użycia dokumentów
   str.    492
  
  8.4. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie instrukcji dotyczącej rozporządzania towarem
   str.    493
  
  8.5. Odpowiedzialność za niewykonanie obowiązku pobrania
   str.    500
  
  8.6. Podsumowanie
   str.    504
  
  Rozdział    9
  Ustalenie wysokości odszkodowania należnego od przewoźnika
   str.    506
  
  9.1. Uwagi wprowadzające
   str.    506
  
  9.2. Odszkodowanie za zaginięcie towaru
   str.    516
  
  9.2.1. Czas i miejsce miarodajne dla ustalenia wartości towaru
   str.    516
  
  9.2.2. Kryteria ustalenia wartości towaru
   str.    518
  
  9.2.3. Kwotowe ograniczenie wysokości odszkodowania
   str.    523
  
  9.3. Zwrot kosztów związanych z przewozem
   str.    536
  
  9.4. Odszkodowanie za uszkodzenie towaru
   str.    543
  
  9.5. Ustalenie odszkodowania za zwłokę w przewozie
   str.    552
  
  9.6. Deklaracja wartości przesyłki i kwoty specjalnego interesu w dostawie
   str.    561
  
  9.7. Odsetki
   str.    570
  
  9.8. Kwestia przeliczenia odszkodowania na walutę krajową
   str.    572
  
  9.9. Podsumowanie
   str.    574
  
  Rozdział    10
  Zniesienie prawa do wyłączeń i ograniczeń odpowiedzialności
   str.    580
  
  10.1. Uwagi wprowadzające
   str.    580
  
  10.2.Wzorce regulacji
   str.    581
  
  10.3. Ogólna charakterystyka regulacji zawartej w art. 29 konwencji CMR
   str.    584
  
  10.4. Formy winy kwalifikowanej
   str.    586
  
  10.5. Zastosowanie prawa polskiego
   str.    589
  
  10.6.Wina kwalifikowana w orzecznictwie
   str.    591
  
  10.7. Skutki zastosowania art. 29 konwencji CMR
   str.    593
  
  10.8. Podsumowanie
   str.    598
  
  Część czwarta
  Dochodzenie roszczeń na podstawie konwencji CMR
   str.    601
  
  Rozdział    11
  Legitymacja do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wobec przewoźnika
   str.    603
  
  11.1. Uwagi wprowadzające
   str.    603
  
  11.2.Wzorce regulacji
   str.    607
  
  11.3. Unormowanie konwencji CMR
   str.    608
  
  11.3.1.Uwagi ogólne
   str.    608
  
  11.3.2.Sposoby rozwiązywania problemu
   str.    610
  
  11.3.3. Legitymacja do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód w towarze
   str.    614
  
  11.3.4. Legitymacja do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poza substancją towaru
   str.    619
  
  11.3.5.Podsumowanie
   str.    620
  
  Rozdział    12
  Akty staranności odbiorcy, przedawnienie roszczeń, reklamacje
   str.    622
  
  12.1. Akty staranności odbiorcy
   str.    622
  
  12.2. Przedawnienie roszczeń i reklamacje
   str.    631
  
  12.2.1. Charakter regulacji. Zakres zastosowania przepisów o przedawnieniu
   str.    631
  
  12.2.2.Skutki przedawnienia według konwencji CMR
   str.    636
  
  12.2.3.Terminy przedawnienia
   str.    637
  
  12.2.4.Początek biegu terminu przedawnienia
   str.    638
  
  12.2.5.Reklamacja
   str.    642
  
  12.3. Podsumowanie
   str.    657
  
  Rozdział    13
  Zagadnienia międzynarodowego postępowania cywilnego w konwencji CMR
   str.    661
  
  13.1. Zagadnienia wspólne
   str.    661
  
  13.1.1.Uwagi ogólne
   str.    661
  
  13.1.2. Zakres zastosowania przepisów art. 31 konwencji CMR
   str.    663
  
  13.2. Jurysdykcja
   str.    667
  
  13.2.1.Uwagi wprowadzające
   str.    667
  
  13.2.2.Porozumienie prorogacyjne
   str.    669
  
  13.2.3.Łączniki wyznaczające jurysdykcję
   str.    675
  
  13.2.4. Posiłkowe zastosowanie przepisów ogólnych o jurysdykcji
   str.    679
  
  13.3. Zbieg jurysdykcji
   str.    683
  
  13.3.1.Zagadnienia ogólne
   str.    683
  
  13.3.2. Zakres zastosowania postanowień o zbiegu jurysdykcji
   str.    684
  
  13.3.3.Konsekwencje zbiegu jurysdykcji
   str.    689
  
  13.4.Wykonanie wyroków i ugód sądów zagranicznych
   str.    697
  
  13.4.1. Zakres zastosowania postanowień o wykonywaniu wyroków zagranicznych w konwencji CMR
   str.    697
  
  13.4.2.Istota regulacji
   str.    699
  
  13.4.3. Kwestia ponownego badania jurysdykcji w ramach postępowania o stwierdzenie wykonalności wyroku sądu zagranicznego
   str.    701
  
  13.5. Zakaz stosowania kaucji aktorycznej
   str.    703
  
  13.6. Arbitraż
   str.    704
  
  13.6.1.Uwagi wprowadzające
   str.    704
  
  13.6.2.Klauzula arbitrażowa - forma i treść
   str.    706
  
  13.6.3.Osoby związane klauzulą arbitrażową
   str.    709
  
  13.7. Podsumowanie
   str.    709
  
  Część piąta
  Przewozy wykonywane przez kilku przewoźników drogowych
   str.    713
  
  Rozdział    14
  Przewozy wykonywane na zasadzie podwykonawstwa
   str.    715
  
  14.1. Uwagi wprowadzające
   str.    715
  
  14.2. Dopuszczalność zatrudnienia podwykonawcy
   str.    718
  
  14.3.Odpowiedzialność przewoźnika za przewoźnika-podwykonawcę
   str.    719
  
  14.4. Sytuacja prawna osoby uprawnionej w przypadku wykonywania przewozu przez kilku przewoźników nazasadzie podwykonawstwa
   str.    720
  
  14.5. Stosunek prawny między przewoźnikiem a przewoźnikiem-podwykonawcą
   str.    722
  
  14.6. Podsumowanie
   str.    728
  
  Rozdział    15
  Przewozy sukcesywne
   str.    730
  
  15.1.Warunki uznania przewozu za przewóz sukcesywny
   str.    730
  
  15.1.1.Jedność umowy
   str.    730
  
  15.1.2.Jedność towaru
   str.    737
  
  15.1.3.Jedność listu przewozowego
   str.    738
  
  15.1.4.Sposób przyjęcia towaru i listu przewozowego
   str.    741
  
  15.1.5. Charakter prawny potwierdzenia odbioru i wpisu nazwiska oraz adresu na drugim egzemplarzu listu przewozowego
   str.    743
  
  15.2. Istota sukcesywności przewozu
   str.    745
  
  15.2.1.Uwagi wprowadzające
   str.    745
  
  15.2.2. Ogólna zasada odpowiedzialności przewoźników sukcesywnych
   str.    747
  
  15.2.3. Odpowiedzialność przewoźników sukcesywnych za szkody w towarze i opóźnienie w dostawie
   str.    749
  
  15.2.4.Przewoźnicy sukcesywni jako wierzyciele
   str.    753
  
  15.3. Relacje pomiędzy przewoźnikami sukcesywnymi
   str.    757
  
  15.3.1.Uwagi wprowadzające
   str.    757
  
  15.3.2. Charakter prawny przepisów konwencji CMR regulujących problematykę roszczeń regresowych
   str.    758
  
  15.3.3.Zakres roszczeń regresowych
   str.    760
  
  15.3.4 Kryteria ustalenia przewoźników ponoszących ostatecznie ciężar szkody
   str.    762
  
  15.3.5.Kwestie proceduralne
   str.    774
  
  15.4. Podsumowanie
   str.    785
  
  Uwagi końcowe
   str.    789
  
  Bibliografia
   str.    795
  
  Orzecznictwo
   str.    811
  
  Wykaz aktów prawnych
   str.    831
RozwińZwiń