INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce omówiono instytucje prawne unormowane w konwencji genewskiej z 1956 r. o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), m.in. list przewozowy, rozporządzanie towarem, przeszkody w przewozie i wydaniu towaru, zasady odpowiedzialności, ustalania wysokości odszkodowania, dochodzenia roszczeń, przewozy wykonywane przez kilku przewoźników - zgodnie z regułami wykładni właściwymi dla norm zawartych w konwencjach międzynarodowych. Wskazano problemy wynikające z CMR i przytoczono - poddane krytycznej analizie - rozwiązania wynikające z literatury i orzecznictwa. Autor przedstawił też wiele własnych propozycji rozstrzygnięć wraz z ich naukowym uzasadnieniem.
Wykładnia przepisów CMR uwzględnia szeroki kontekst wynikający z przepisów prawa międzynarodowego, unijnego i krajowego. Książka zawiera uwagi prawnoporównawcze, odnoszące się do innych konwencji międzynarodowych z dziedziny prawa przewozowego.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla prawników zajmujących się problematyką umowy przewozu zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym - sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników przedsiębiorstw przewozowych i spedycyjnych oraz ubezpieczycieli.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 836 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5487-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | |
str. | 15 |
Wstęp | |
str. | 21 |
Część pierwsza | |
Konwencja CMR jako podstawa prawna umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów | |
str. | 29 |
Rozdział | 1 |
Konwencja CMR - historia, ogólna charakterystyka, miejsce w systemie prawa, wykładnia | |
str. | 31 |
1.1. Geneza międzynarodowej regulacji przewozu drogowego towarów | |
str. | 31 |
1.2. Zmiany (uzupełnienia) konwencji CMR | |
str. | 34 |
1.3. Ogólna charakterystyka konwencji CMR | |
str. | 40 |
1.4. Miejsce konwencji CMR w porządku prawnym | |
str. | 45 |
1.4.1. Konwencja CMR a prawo krajowe | |
str. | 45 |
1.4.2. Konwencja CMR a normy kolizyjne | |
str. | 53 |
1.4.3. Konwencja CMR a prawo Unii Europejskiej | |
str. | 57 |
1.4.4. Konwencja CMR a inne konwencje międzynarodowe | |
str. | 64 |
1.5. Interpretacja postanowień konwencji CMR | |
str. | 70 |
1.5.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 70 |
1.5.2. Podmioty dokonujące wykładni konwencji CMR | |
str. | 72 |
1.5.3. Reguły wykładni konwencji CMR | |
str. | 76 |
1.6. Podsumowanie | |
str. | 94 |
Rozdział | 2 |
Zakres zastosowania przepisów konwencji CMR | |
str. | 100 |
2.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 100 |
2.2. Warunki stosowania konwencji CMR | |
str. | 103 |
2.2.1. Trasa przewozu jako podstawowy warunek zastosowania konwencji CMR | |
str. | 103 |
2.2.2. Umowa międzynarodowego przewozu drogowego a przewóz drogowy | |
str. | 104 |
2.2.3. Umowa przewozu według konwencji CMR | |
str. | 106 |
2.3. Zastosowanie konwencji CMR do przewozów multimodalnych | |
str. | 113 |
2.4. Zastosowanie konwencji CMR do umów międzynarodowego przewozu, w których nie określono środka transportowego lub z opcją wykonania przewozu innym niż umówiony środek transportu | |
str. | 121 |
2.5. Umowa przewozu a umowa spedycji | |
str. | 125 |
2.5.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 125 |
2.5.2 Treść zobowiązania charakterystycznego jako kryterium rozróżnienia | |
str. | 126 |
2.5.3. Pomocnicze kryteria oceny charakteru umowy | |
str. | 128 |
2.5.4. Kwestia tzw. zryczałtowanego wynagrodzenia | |
str. | 130 |
2.6. Przewozy piggy-back ("na barana") | |
str. | 131 |
2.6.1. Istota przewozów typu piggy-back | |
str. | 131 |
2.6.2. Stosowanie przepisów konwencji CMR do przewozów "na barana" jako reguła | |
str. | 133 |
2.6.3. Warunki stosowania innych przepisów niż konwencja CMR do oceny odpowiedzialności przewoźnika drogowego | |
str. | 137 |
2.6.4. Zakres odesłania | |
str. | 143 |
2.6.5. Cel regulacji art. 2 konwencji CMR | |
str. | 144 |
2.6.6. Wskazanie właściwych przepisów | |
str. | 147 |
2.6.7. Wysokość odszkodowania | |
str. | 155 |
2.6.8. Zasady odnoszące się do przewoźnika drogowego, będącego jednocześnie przewoźnikiem innej gałęzi transportu | |
str. | 155 |
2.7. Podsumowanie | |
str. | 156 |
Część druga | |
Zawarcie i wykonanie umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów | |
str. | 161 |
Rozdział | 3 |
Zawarcie umowy przewozu. List przewozowy CMR | |
str. | 163 |
3.1. Zawarcie umowy przewozu | |
str. | 163 |
3.1.1. Konsensualny charakter umowy przewozu na gruncie konwencji CMR | |
str. | 163 |
3.1.2. Forma i sposoby zawierania umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów | |
str. | 165 |
3.1.3. Uprawnienie do zawarcia umowy przewozu | |
str. | 166 |
3.2. List przewozowy | |
str. | 168 |
3.2.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 168 |
3.2.2. Istota listu unormowanego konwencją CMR | |
str. | 169 |
3.2.3 Rozbieżności między warunkami umowy przewozu a treścią listu przewozowego | |
str. | 172 |
3.2.4. Wielość listów przewozowych | |
str. | 173 |
3.2.5. Osoby wystawiające list przewozowy | |
str. | 175 |
3.2.6. Brak listu przewozowego i jego nieprawidłowości | |
str. | 178 |
3.2.7. Forma listu przewozowego | |
str. | 184 |
3.2.8. Elektroniczny list przewozowy | |
str. | 186 |
3.2.9. Treść listu przewozowego | |
str. | 190 |
3.2.10.List przewozowy jako dowód | |
str. | 193 |
3.2.11.Inne funkcje listu przewozowego | |
str. | 209 |
3.2.12.Odpowiedzialność za treść listu przewozowego | |
str. | 213 |
3.2.13. Działanie przewoźnika na rachunek nadawcy przy wystawianiu listu przewozowego | |
str. | 216 |
3.3. Podsumowanie | |
str. | 217 |
Rozdział | 4 |
Sytuacja prawna stron na etapie wykonywania umowy | |
str. | 221 |
4.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 221 |
4.2. Przygotowanie towaru do przewozu | |
str. | 222 |
4.3. Wybór pojazdu | |
str. | 224 |
4.4. Czynności ładunkowe, rozmieszczające, zabezpieczające | |
str. | 225 |
4.5. Obowiązek dostarczenia dokumentów i informacji | |
str. | 230 |
4.6. Rozporządzanie towarem | |
str. | 233 |
4.6.1. Istota rozporządzania towarem | |
str. | 233 |
4.6.2. Osoba uprawniona do rozporządzania towarem | |
str. | 239 |
4.6.3. Warunki rozporządzania towarem | |
str. | 248 |
4.7. Prawa i obowiązki odbiorcy | |
str. | 264 |
4.7.1. Sytuacja prawna odbiorcy - uwagi ogólne | |
str. | 264 |
4.7.2. Prawo żądania wydania listu przewozowego i towaru | |
str. | 266 |
4.7.3. Obowiązek zapłaty należności przewoźnika; obowiązek udzielenia zabezpieczenia | |
str. | 271 |
4.8. Przeszkody w przewozie i wydaniu towaru | |
str. | 278 |
4.8.1. Istota przeszkód w przewozie i wydaniu towaru | |
str. | 278 |
4.8.2. Obowiązek zażądania instrukcji | |
str. | 281 |
4.8.3. Osoby legitymowane do wydawania instrukcji | |
str. | 283 |
4.8.4. Zasady postępowania w sytuacji braku instrukcji osoby uprawnionej | |
str. | 287 |
4.8.5. Prawo do wyładunku towaru i ukończenia przewozu | |
str. | 289 |
4.8.6. Sprzedaż towaru | |
str. | 295 |
4.8.7. Uprawnienie przewoźnika do zwrotu kosztów | |
str. | 297 |
4.8.8. Przepisy właściwe dla oceny odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika | |
str. | 302 |
4.9. Podsumowanie | |
str. | 306 |
Część trzecia | |
Odpowiedzialność przewoźnika | |
str. | 313 |
Rozdział | 5 |
Ogólne zagadnienia odpowiedzialności przewoźnika według konwencji CMR | |
str. | 315 |
5.1. Zakres regulacji | |
str. | 315 |
5.2. Wzorzec regulacji | |
str. | 320 |
5.3. Osoby, za które przewoźnik ponosi odpowiedzialność | |
str. | 327 |
5.4. Podsumowanie | |
str. | 333 |
Rozdział | 6 |
Przesłanki odpowiedzialności przewoźnika za szkody w przewożonych towarach i opóźnienie dostawy | |
str. | 336 |
6.1. Uwagi ogólne | |
str. | 336 |
6.2. Szkoda | |
str. | 339 |
6.2.1. Uwagi ogólne | |
str. | 339 |
6.2.2. Zaginięcie towaru | |
str. | 344 |
6.2.3. Uszkodzenie | |
str. | 357 |
6.3. Związek czasowy z przewozem | |
str. | 359 |
6.4. Związek przyczynowy | |
str. | 365 |
6.5. Problematyka winy | |
str. | 371 |
6.5.1. Wina jako przesłanka odpowiedzialności | |
str. | 371 |
6.5.2. Miernik staranności | |
str. | 380 |
6.5.3. Niemożliwość powoływania się na stan techniczny pojazdu | |
str. | 382 |
6.6. Opóźnienie dostawy | |
str. | 388 |
6.7. Akt zachowawczy w postaci zgłoszenia zastrzeżenia dotyczącego opóźnienia dostawy | |
str. | 393 |
6.8. Podsumowanie | |
str. | 402 |
Rozdział | 7 |
Okoliczności zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności | |
str. | 407 |
7.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 407 |
7.2. Zagadnienia dowodowe | |
str. | 409 |
7.2.1. Ciężar dowodu | |
str. | 409 |
7.2.2. Istota domniemania z art. 18 ust. 2 konwencji CMR | |
str. | 413 |
7.3. Wzajemny stosunek pomiędzy poszczególnymi przyczynami zwalniającymi | |
str. | 414 |
7.4. Wina osoby uprawnionej i inne okoliczności leżące po jej stronie | |
str. | 418 |
7.4.1. Wina osoby uprawnionej | |
str. | 418 |
7.4.2. Brak opakowania przesyłki lub jego wadliwość | |
str. | 425 |
7.4.3. Manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towarów przez nadawcę lub odbiorcę | |
str. | 429 |
7.4.4. Niedostateczność lub wadliwość cech i numerów na sztukach przesyłki | |
str. | 445 |
7.5. Zlecenie osoby uprawnionej niewynikające z winy przewoźnika | |
str. | 447 |
7.6. Wada towaru i naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować ich całkowite lub częściowe zaginięcie lub uszkodzenie | |
str. | 450 |
7.6.1. Wada towaru a naturalne właściwości towaru | |
str. | 450 |
7.6.2. Kwestie dowodowe | |
str. | 453 |
7.6.3. Ubytki naturalne | |
str. | 456 |
7.7. Okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których skutkom nie mógł zapobiec | |
str. | 457 |
7.7.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 457 |
7.7.2. Napady przez uzbrojonych napastników, podpalenia | |
str. | 458 |
7.7.3. Wypadki drogowe | |
str. | 465 |
7.7.4. Strajki | |
str. | 468 |
7.7.5. Warunki atmosferyczne | |
str. | 470 |
7.7.6. Wydanie towaru osobie nieuprawnionej | |
str. | 471 |
7.8. Ograniczenie obowiązku naprawienia szkody | |
str. | 473 |
7.8.1. Zakres zastosowania | |
str. | 473 |
7.8.2. Kryterium ograniczenia | |
str. | 476 |
7.8.3. Ograniczenia obowiązku naprawienia szkody a ograniczenie wysokości odszkodowania | |
str. | 479 |
7.9. Podsumowanie | |
str. | 480 |
Rozdział | 8 |
Odpowiedzialność przewoźnika z innych tytułów niż szkody w substancji towaru i opóźnienie w dostawie | |
str. | 488 |
8.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 488 |
8.2. Odpowiedzialność za niezamieszczenie klauzuli paramount | |
str. | 489 |
8.3. Odpowiedzialność z tytułu zagubienia lub niewłaściwego użycia dokumentów | |
str. | 492 |
8.4. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie instrukcji dotyczącej rozporządzania towarem | |
str. | 493 |
8.5. Odpowiedzialność za niewykonanie obowiązku pobrania | |
str. | 500 |
8.6. Podsumowanie | |
str. | 504 |
Rozdział | 9 |
Ustalenie wysokości odszkodowania należnego od przewoźnika | |
str. | 506 |
9.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 506 |
9.2. Odszkodowanie za zaginięcie towaru | |
str. | 516 |
9.2.1. Czas i miejsce miarodajne dla ustalenia wartości towaru | |
str. | 516 |
9.2.2. Kryteria ustalenia wartości towaru | |
str. | 518 |
9.2.3. Kwotowe ograniczenie wysokości odszkodowania | |
str. | 523 |
9.3. Zwrot kosztów związanych z przewozem | |
str. | 536 |
9.4. Odszkodowanie za uszkodzenie towaru | |
str. | 543 |
9.5. Ustalenie odszkodowania za zwłokę w przewozie | |
str. | 552 |
9.6. Deklaracja wartości przesyłki i kwoty specjalnego interesu w dostawie | |
str. | 561 |
9.7. Odsetki | |
str. | 570 |
9.8. Kwestia przeliczenia odszkodowania na walutę krajową | |
str. | 572 |
9.9. Podsumowanie | |
str. | 574 |
Rozdział | 10 |
Zniesienie prawa do wyłączeń i ograniczeń odpowiedzialności | |
str. | 580 |
10.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 580 |
10.2.Wzorce regulacji | |
str. | 581 |
10.3. Ogólna charakterystyka regulacji zawartej w art. 29 konwencji CMR | |
str. | 584 |
10.4. Formy winy kwalifikowanej | |
str. | 586 |
10.5. Zastosowanie prawa polskiego | |
str. | 589 |
10.6.Wina kwalifikowana w orzecznictwie | |
str. | 591 |
10.7. Skutki zastosowania art. 29 konwencji CMR | |
str. | 593 |
10.8. Podsumowanie | |
str. | 598 |
Część czwarta | |
Dochodzenie roszczeń na podstawie konwencji CMR | |
str. | 601 |
Rozdział | 11 |
Legitymacja do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wobec przewoźnika | |
str. | 603 |
11.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 603 |
11.2.Wzorce regulacji | |
str. | 607 |
11.3. Unormowanie konwencji CMR | |
str. | 608 |
11.3.1.Uwagi ogólne | |
str. | 608 |
11.3.2.Sposoby rozwiązywania problemu | |
str. | 610 |
11.3.3. Legitymacja do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód w towarze | |
str. | 614 |
11.3.4. Legitymacja do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poza substancją towaru | |
str. | 619 |
11.3.5.Podsumowanie | |
str. | 620 |
Rozdział | 12 |
Akty staranności odbiorcy, przedawnienie roszczeń, reklamacje | |
str. | 622 |
12.1. Akty staranności odbiorcy | |
str. | 622 |
12.2. Przedawnienie roszczeń i reklamacje | |
str. | 631 |
12.2.1. Charakter regulacji. Zakres zastosowania przepisów o przedawnieniu | |
str. | 631 |
12.2.2.Skutki przedawnienia według konwencji CMR | |
str. | 636 |
12.2.3.Terminy przedawnienia | |
str. | 637 |
12.2.4.Początek biegu terminu przedawnienia | |
str. | 638 |
12.2.5.Reklamacja | |
str. | 642 |
12.3. Podsumowanie | |
str. | 657 |
Rozdział | 13 |
Zagadnienia międzynarodowego postępowania cywilnego w konwencji CMR | |
str. | 661 |
13.1. Zagadnienia wspólne | |
str. | 661 |
13.1.1.Uwagi ogólne | |
str. | 661 |
13.1.2. Zakres zastosowania przepisów art. 31 konwencji CMR | |
str. | 663 |
13.2. Jurysdykcja | |
str. | 667 |
13.2.1.Uwagi wprowadzające | |
str. | 667 |
13.2.2.Porozumienie prorogacyjne | |
str. | 669 |
13.2.3.Łączniki wyznaczające jurysdykcję | |
str. | 675 |
13.2.4. Posiłkowe zastosowanie przepisów ogólnych o jurysdykcji | |
str. | 679 |
13.3. Zbieg jurysdykcji | |
str. | 683 |
13.3.1.Zagadnienia ogólne | |
str. | 683 |
13.3.2. Zakres zastosowania postanowień o zbiegu jurysdykcji | |
str. | 684 |
13.3.3.Konsekwencje zbiegu jurysdykcji | |
str. | 689 |
13.4.Wykonanie wyroków i ugód sądów zagranicznych | |
str. | 697 |
13.4.1. Zakres zastosowania postanowień o wykonywaniu wyroków zagranicznych w konwencji CMR | |
str. | 697 |
13.4.2.Istota regulacji | |
str. | 699 |
13.4.3. Kwestia ponownego badania jurysdykcji w ramach postępowania o stwierdzenie wykonalności wyroku sądu zagranicznego | |
str. | 701 |
13.5. Zakaz stosowania kaucji aktorycznej | |
str. | 703 |
13.6. Arbitraż | |
str. | 704 |
13.6.1.Uwagi wprowadzające | |
str. | 704 |
13.6.2.Klauzula arbitrażowa - forma i treść | |
str. | 706 |
13.6.3.Osoby związane klauzulą arbitrażową | |
str. | 709 |
13.7. Podsumowanie | |
str. | 709 |
Część piąta | |
Przewozy wykonywane przez kilku przewoźników drogowych | |
str. | 713 |
Rozdział | 14 |
Przewozy wykonywane na zasadzie podwykonawstwa | |
str. | 715 |
14.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 715 |
14.2. Dopuszczalność zatrudnienia podwykonawcy | |
str. | 718 |
14.3.Odpowiedzialność przewoźnika za przewoźnika-podwykonawcę | |
str. | 719 |
14.4. Sytuacja prawna osoby uprawnionej w przypadku wykonywania przewozu przez kilku przewoźników nazasadzie podwykonawstwa | |
str. | 720 |
14.5. Stosunek prawny między przewoźnikiem a przewoźnikiem-podwykonawcą | |
str. | 722 |
14.6. Podsumowanie | |
str. | 728 |
Rozdział | 15 |
Przewozy sukcesywne | |
str. | 730 |
15.1.Warunki uznania przewozu za przewóz sukcesywny | |
str. | 730 |
15.1.1.Jedność umowy | |
str. | 730 |
15.1.2.Jedność towaru | |
str. | 737 |
15.1.3.Jedność listu przewozowego | |
str. | 738 |
15.1.4.Sposób przyjęcia towaru i listu przewozowego | |
str. | 741 |
15.1.5. Charakter prawny potwierdzenia odbioru i wpisu nazwiska oraz adresu na drugim egzemplarzu listu przewozowego | |
str. | 743 |
15.2. Istota sukcesywności przewozu | |
str. | 745 |
15.2.1.Uwagi wprowadzające | |
str. | 745 |
15.2.2. Ogólna zasada odpowiedzialności przewoźników sukcesywnych | |
str. | 747 |
15.2.3. Odpowiedzialność przewoźników sukcesywnych za szkody w towarze i opóźnienie w dostawie | |
str. | 749 |
15.2.4.Przewoźnicy sukcesywni jako wierzyciele | |
str. | 753 |
15.3. Relacje pomiędzy przewoźnikami sukcesywnymi | |
str. | 757 |
15.3.1.Uwagi wprowadzające | |
str. | 757 |
15.3.2. Charakter prawny przepisów konwencji CMR regulujących problematykę roszczeń regresowych | |
str. | 758 |
15.3.3.Zakres roszczeń regresowych | |
str. | 760 |
15.3.4 Kryteria ustalenia przewoźników ponoszących ostatecznie ciężar szkody | |
str. | 762 |
15.3.5.Kwestie proceduralne | |
str. | 774 |
15.4. Podsumowanie | |
str. | 785 |
Uwagi końcowe | |
str. | 789 |
Bibliografia | |
str. | 795 |
Orzecznictwo | |
str. | 811 |
Wykaz aktów prawnych | |
str. | 831 |