Klauzule generalne i zwroty niedookreślone w prawie podatkowym i administracyjnym

Klauzule generalne i zwroty niedookreślone w prawie podatkowym i administracyjnym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

85,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 63,75 zł  


85,00

w tym VAT

W opracowaniu zaprezentowano charakter klauzul generalnych i zwrotów niedookreślonych (nieostrych) w prawie podatkowym i administracyjnym jako typowych środków techniki prawodawczej oraz przedstawiono sposób postępowania interpretatora w odniesieniu do przepisów prawnych, w których te środki zostały użyte. Książka zawiera również analizę najnowszych orzeczeń sądów administracyjnych w zakresie postępowania interpretacyjnego dotyczącego klauzul generalnych oraz zwrotów niedookreślonych.


W publikacji omówiono m.in.:


zagadnienie tworzenia i stosowania elastycznego prawa podatkowego,
zakres klauzuli generalnej i zwrotu niedookreślonego w prawie podatkowym,
klauzule generalne i zwroty niedookreślone w instytucjach ,,wspomagających'' wykonanie zobowiązania podatkowego.


Adresaci:


Książka przeznaczona jest dla prawników praktyków, zwłaszcza sędziów sądów administracyjnych, a także aplikantów i studentów prawa.


Rok wydania2013
Liczba stron220
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6564-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    9
  
  Wstęp | str.    11
  
  Część I
  Aspekt teoretycznoprawny
  
  Rozdział I
  Klauzule generalne i zwroty niedookreślone - wybrane zagadnienia teoretyczne | str.    15
  
  1. Klauzule generalne i zwroty niedookreślone jako elementy przepisów prawnych | str.    15
  
  1.1. Zwroty niedookreślone i nieostre | str.    16
  
  1.2. Zwroty szacunkowe a ocenne | str.    22
  
  1.3. Klauzule generalne | str.    26
  
  1.4. Interpretacja zwrotów niedookreślonych (nieostrych) | str.    32
  
  1.5. Interpretacja klauzul generalnych | str.    38
  
  Podsumowanie części I | str.    41
  
  Część II
  Prawo podatkowe - aspekt orzeczniczy
  
  Rozdział II
  Zwolnienie płatnika z obowiązku pobrania podatku (art. 22 § 2 o.p.), ograniczanie poboru zaliczek na podatek (art. 22 § 2a o.p.) | str.    45
  
  1. "Ważny interes podatnika" lub "niewspółmierna wysokość" - zakres znaczeniowy | str.    45
  
  2. Uznaniowy charakter decyzji | str.    49
  
  Rozdział III
  Oszacowanie podstawy opodatkowania (art. 23 o.p.) | str.    52
  
  1. "Oszacowanie podstawy opodatkowania" - cechy charakterystyczne | str.    52
  
  2. Księgi podatkowe prowadzone "nierzetelnie lub w sposób wadliwy" (art. 193 § 5 o.p.) - zakres znaczeniowy | str.    58
  
  3. Funkcja ochronna instytucji "oszacowania podstawy opodatkowania" | str.    63
  
  4. Zasada swobodnej oceny dowodów | str.    63
  
  Rozdział IV
  "Uzasadniona obawa" - jako przesłanka zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych (art. 33 § 1 o.p.) | str.    65
  
  1. Zakres znaczeniowy - sposób rozumienia "uzasadnionej obawy" | str.    65
  
  2. Okoliczności wskazujące (lub nie) na stan "uzasadnionej obawy" | str.    71
  
  3. Funkcja ochronna instytucji zabezpieczenia zobowiązań podatkowych | str.    74
  
  4. "Uzasadniona obawa" - aspekt dowodowy | str.    76
  
  Rozdział V
  Odraczanie terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego (art. 48 § 1 i 2 o.p.) | str.    79
  
  1. "Ważny interes podatnika" - jako przesłanka odraczania terminów | str.    79
  
  2. Okoliczności wskazujące (lub nie) na "ważny interes podatnika" | str.    82
  
  3. "Interes publiczny" jako przesłanka odraczania terminów | str.    84
  
  3.1. Okoliczności wskazujące (lub nie) na "interes publiczny" | str.    85
  
  4. "Uznanie" jako przesłanka działania organu podatkowego | str.    86
  
  Rozdział VI
  "Ważny interes podatnika" - jako przesłanka ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (art. 67a § 1 o.p.) | str.    89
  
  1. Zakres znaczeniowy - sposób rozumienia ważnego interesu podatnika | str.    89
  
  2. Okoliczności wskazujące (lub nie) na przesłankę "ważnego interesu podatnika" | str.    92
  
  3. "Interes publiczny" jako przesłanka ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych | str.    97
  
  3.1. Zakres znaczeniowy - sposób rozumienia "interesu publicznego" | str.    97
  
  3.2. Okoliczności wskazujące (lub nie) na przesłankę "interesu publicznego" | str.    98
  
  4. "Uznanie" - jako przesłanka podejmowania decyzji dotyczących ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych | str.    100
  
  Rozdział VII
  Wykładnia oświadczeń woli (art. 199a o.p.) | str.    103
  
  1. "Obejście ustawy podatkowej" - zakres znaczeniowy | str.    103
  
  2. Przesłanki wskazujące (lub nie) na "obejście ustawy podatkowej" | str.    108
  
  3. Wątpliwości co do "istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa" - sposoby rozumienia art. 199a § 3 o.p | str.    112
  
  Rozdział VIII
  Zmiana lub uchylenie decyzji, na mocy której strona nie nabyła prawa/nabyła prawo (art. 253 i 253a o.p.) | str.    116
  
  1. "Ważny interes podatnika" - jako przesłanka zmiany lub uchylenia decyzji | str.    116
  
  2. Okoliczności wskazujące (lub nie) na "ważny interes podatnika" | str.    118
  
  3. "Interes publiczny" jako przesłanka zmiany lub uchylenia decyzji | str.    122
  
  4. Okoliczności wskazujące (lub nie) na "interes publiczny" | str.    123
  
  5. Uznanie administracyjne | str.    126
  
  Podsumowanie części II | str.    127
  
  Część III
  Prawo administracyjne - aspekt orzeczniczy
  
  Rozdział IX
  Pojęcie interesu publicznego (społecznego) i interesu strony jako przykłady stosowania klauzul generalnych w prawie publicznym | str.    135
  
  1. Zakres znaczeniowy - sposób rozumienia "interesu społecznego" (w kontekście innych pojęć niedookreślonych stosowanych przez sądy administracyjne) | str.    135
  
  2. Zasada uwzględniania "interesu społecznego" i "słusznego interesu strony" w k.p.a. - kolizja wartości prawnie chronionych | str.    142
  
  3. Pojęcie interesu prawnego jako przykład stosowania klauzul generalnych | str.    146
  
  Rozdział X
  Zwroty niedookreślone a ocena istnienia przesłanek nadania rygoru natychmiastowej wykonalności | str.    149
  
  1. Zakres luzu decyzyjnego przy ocenie istnienia przesłanek nadania rygoru natychmiastowej wykonalności | str.    149
  
  2. Okoliczności wskazujące (lub nie) na konieczność "ochrony zdrowia lub życia ludzkiego" | str.    152
  
  3. Okoliczności wskazujące (lub nie) na konieczność "zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami" | str.    154
  
  4. Okoliczności wskazujące (lub nie) na istnienie "innego interesu społecznego" oraz wyjątkowo ważnego interesu strony | str.    155
  
  Rozdział XI
  Zmiana lub uchylenie decyzji, na mocy której strona nie nabyła prawa (art. 154 k.p.a.) albo nabyła prawo (art. 155 k.p.a.) | str.    162
  
  1. Charakter prawny instytucji zmiany lub uchylenia decyzji (na mocy której strona nie nabyła prawa albo nabyła prawo) | str.    162
  
  2. "Słuszny interes strony" i "interes społeczny" - jako przesłanki zmiany lub uchylenia decyzji | str.    165
  
  3. Stosowanie postępowań nadzwyczajnych przewidzianych w art. 154 i 155 k.p.a. do decyzji opartych na uznaniu administracyjnym | str.    174
  
  Rozdział XII
  Zwroty szacunkowe w egzekucji administracyjnej na przykładzie zasady stosowania środka najmniej uciążliwego dla zobowiązanego (art. 7 § 2 u.p.e.a.) | str.    177
  
  1. Charakter prawny zwrotów zawartych w art. 7 § 2 u.p.e.a | str.    177
  
  2. Uznaniowy charakter wyboru środka egzekucyjnego | str.    181
  
  3. Wątpliwości co do stopnia "uciążliwości" poszczególnych środków egzekucyjnych - sposoby rozumienia art. 7 § 2 u.p.e.a | str.    185
  
  Podsumowanie części III | str.    191
  
  Bibliografia | str.    209
RozwińZwiń