Wykonywanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Polsce. Wymiar instytucjonalny

-25%

Wykonywanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Polsce. Wymiar instytucjonalny

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

89,25  119,00

Format: pdf

Cena początkowa: 119,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 89,25 zł  


89,25

w tym VAT

Książka dotyczy wymiaru instytucjonalnego wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Polsce. Przedmiotem rozważań są zagadnienia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz prawa międzynarodowego publicznego, głównie standardów Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz dokumentów soft law przyjętych przez Radę Europy, a także praktyka funkcjonowania poszczególnych instytucji potwierdzona dokumentami wewnętrznymi. Ponadto zostały przedstawione dobre praktyki występujące w niektórych państwach – zwłaszcza te, które mogą stanowić wzór dla krajowych organów władzy publicznej.
Autor analizuje m.in.:


jakie normy konstytucyjne odnoszą się do kwestii wykonywania wyroków ETPC,
które instytucje krajowe oraz w jakim zakresie są lub powinny być odpowiedzialne za zapewnienie wykonania wyroków ETPC i czy mają wystarczające kompetencje,
w jaki sposób powinny one korzystać ze swoich uprawnień,
jak kształtuje się zakres nadzoru nad wykonywaniem wyroków ETPC oraz jaki jest jego wpływ na krajowe rozwiązania instytucjonalne.


W monografii uwzględniono Deklarację Kopenhaską przyjętą w dniach 13–14 kwietnia 2018 r., która odnosi się do przyszłości systemu Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, oraz najnowsze zmiany dotyczące sądownictwa w Polsce.
Adresaci:Publikacja jest przeznaczona dla przedstawicieli doktryny prawa konstytucyjnego, praw człowieka oraz prawa międzynarodowego publicznego, jak również dla urzędników administracji publicznej, sędziów, prokuratorów oraz adwokatów i radców prawnych, szczególnie reprezentujących skarżących przed ETPC. Książka zainteresuje też pracowników organizacji pozarządowych prowadzących działania strategiczne na szczeblu Rady Europy.


Rok wydania2018
Liczba stron640
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8124-859-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    17
  
  Wstęp | str.    21
  
  Rozdział I
  Odpowiedzialność państwa-strony za wykonanie zobowiązań na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str.    37
  1. Odpowiedzialność za wykonanie zobowiązań na podstawie EKPC na gruncie Konstytucji RP | str.    37
  1.1. Europejska Konwencja Praw Człowieka jako ratyfikowana umowa międzynarodowa w rozumieniu Konstytucji RP | str.    37
  1.2. Konstytucyjny obowiązek przestrzegania umów międzynarodowych dotyczących praw człowieka | str.    40
  1.3. Konstytucyjny obowiązek wykonania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka | str.    47
  1.4. Funkcje poszczególnych konstytucyjnych rodzajów władzy w kontekście wykonania wyroków ETPC | str.    51
  1.5. Konstytucyjne zasady wpływające na rzetelność i sprawność realizacji obowiązku wykonania orzeczeń ETPC | str.    56
  2. Odpowiedzialność za wykonanie orzeczeń ETPC w świetle zasad prawa międzynarodowego publicznego | str.    63
  2.1. Uwagi ogólne | str.    63
  2.2. Odpowiedzialność za wykonanie wyroku ETPC w świetle art. 46 EKPC | str.    70
  2.3. Zakres obowiązku wykonania wyroku w świetle praktyki orzeczniczej ETPC | str.    72
  2.4. Rozwój praktyki wskazywania przez ETPC zakresu obowiązku wykonywania wyroku | str.    75
  2.5. Ocena praktyki ETPC w zakresie wskazywania środków indywidualnych oraz ogólnych | str.    80
  2.6. Niewykonanie wyroku ETPC przez państwo-stronę Konwencji jako naruszenie zobowiązań wynikających z Konwencji stwierdzane przez ETPC | str.    83
  2.7. Nieskuteczność procedur wydawania wyroków interpretacyjnych oraz wyroków stwierdzających naruszenie | str.    88
  2.8. Trwałe i systemowe niewykonywanie wyroku ETPC – zadanie dla ETPC czy dla dyplomacji? | str.    91
  3. Wykonanie wyroku ETPC a zasada subsydiarności, pierwszorzędności i marginesu oceny | str.    93
  3.1. Zasada subsydiarności | str.    93
  3.2. Zasada pierwszorzędności zobowiązań wynikających z Konwencji | str.    96
  3.3. Doktryna marginesu oceny a legitymizacja ETPC | str.    99
  3.4. Wolność implementacyjna państwa-strony Konwencji a zasada subsydiarności | str.    101
  4. Podsumowanie | str.    104
  
  Rozdział II
  Zakres zobowiązania do wykonania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka | str.    109
  1. Standardy Rady Europy | str.    109
  2. Rodzaje orzeczeń ETPC w kontekście obowiązku ich wykonania | str.    113
  2.1. Wyroki ostateczne | str.    113
  2.2. Wyroki w sprawach międzypaństwowych | str.    118
  2.3. Ugody i jednostronne deklaracje | str.    120
  2.4. Postanowienia dotyczące środków tymczasowych (interim measures) | str.    128
  2.5. Postanowienia o niedopuszczalności oraz ich ewentualne wykonanie | str.    130
  3. Wyroki dotyczące Unii Europejskiej oraz państw członkowskich | str.    133
  4. Skutki wyroków ETPC dla państw-stron postępowania oraz dla innych państw | str.    139
  4.1. Skutki inter partes | str.    139
  4.2. Skutki res interpretata – uwagi ogólne | str.    140
  4.3. Skutek res interpretata – podstawy na gruncie Konwencji | str.    142
  4.4. Skutek res interpretata w praktyce Trybunału Konstytucyjnego | str.    143
  4.5. Skutek res interpretata w praktyce innych sądów konstytucyjnych | str.    146
  4.6. Podsumowanie – warunki pogłębionego skutku res interpretata | str.    149
  5. Środki indywidualne | str.    151
  5.1. Dostosowanie środków indywidualnych do charakteru sprawy | str.    151
  5.2. Zadośćuczynienie za szkodę majątkową i niemajątkową | str.    151
  5.3. Restitutio in integrum | str.    154
  5.4. Wznowienie postępowania | str.    156
  5.5. Ponowne rozpatrzenie sprawy | str.    160
  5.6. Odpowiedzialność odszkodowawcza państwa | str.    161
  5.7. Odpowiedzialność karna, dyscyplinarna lub służbowa osób odpowiedzialnych za naruszenie EKPC | str.    162
  5.8. Rehabilitacja ofiary lub wykreślenie z rejestru karnego | str.    164
  5.9. Gwarancje dyplomatyczne | str.    165
  5.10. Dodatkowa kwota zadośćuczynienia jako środek wykonania wyroku | str.    166
  6. Środki ogólne | str.    167
  6.1. Zróżnicowany charakter środków ogólnych jako przeszkoda w wykonywaniu wyroków | str.    167
  6.2. Zmiana przepisów | str.    169
  6.3. Zmiana praktyki stosowania przepisów | str.    172
  6.4. Zmiana interpretacji przepisów przez sądy | str.    174
  6.5. Upowszechnienie wiedzy na temat wyroku | str.    175
  6.6. Regres w stosunku do organów i instytucji odpowiedzialnych za naruszenie praw jednostki | str.    177
  7. Zmiana w konstytucji państwa-strony Konwencji jako konsekwencja wykonania wyroku ETPC | str.    179
  7.1. Dopuszczalność weryfikowania norm konstytucyjnych przez ETPC | str.    179
  7.2. Zmiana w Konstytucji RP jako element wykonania wyroku ETPC | str.    185
  8. Podsumowanie | str.    190
  
  Rozdział III
  Efektywność instytucjonalna w zakresie nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń ETPC przez państwo-stronę Konwencji | str.    193
  1. Wprowadzenie | str.    193
  2. Od Interlaken do Kopenhagi | str.    197
  3. Długoterminowa przyszłość systemu Konwencji | str.    202
  4. Zadania Komitetu Ministrów RE w zakresie nadzoru nad wykonywaniem wyroków ETPC | str.    204
  4.1. Uwagi ogólne | str.    204
  4.2. Tryb nadzoru nad wykonywaniem wyroków ETPC na forum Komitetu Ministrów RE | str.    209
  4.3. Procedura bliźniaczych ścieżek (twin track procedure) | str.    213
  4.4. Mechanizmy dodatkowe stosowane przez Komitet Ministrów RE i Sekretariat | str.    215
  4.5. Uwarunkowania polityczne a działalność Komitetu Ministrów RE | str.    217
  4.6. Rozważania nad wprowadzeniem sankcji finansowych | str.    221
  4.7. Pomysł powołania sprawozdawcy Rady Europy ds. wykonywania wyroków ETPC | str.    222
  5. Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy | str.    223
  5.1. Uwagi ogólne | str.    223
  5.2. Ewolucja kompetencji Komisji ds. Prawnych i Praw Człowieka ZPRE w zakresie wykonywania wyroków | str.    225
  5.3. Działalność innych komisji ZPRE | str.    233
  5.4. Działalność indywidualnych posłów – delegatów do ZPRE | str.    235
  5.5. Sankcje Zgromadzenia Parlamentarnego RE w przypadku niewykonywania wyroków ETPC | str.    236
  6. Sekretarz Generalny Rady Europy | str.    238
  7. Komisarz Praw Człowieka Rady Europy | str.    241
  8. Inne agendy Rady Europy | str.    247
  8.1. Uwagi ogólne | str.    247
  8.2. Europejski Komitet ds. Zapobiegania Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu albo Karaniu | str.    247
  8.3. Europejska Komisja przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI) | str.    250
  8.4. Komisja Wenecka | str.    253
  9. Rola Unii Europejskiej w zapewnieniu wykonywania orzeczeń ETPC | str.    254
  10. Podsumowanie | str.    258
  
  Rozdział IV
  Rola rządu w zakresie koordynacji procesu wykonywania wyroków ETPC | str.    265
  1. Standardy Rady Europy | str.    265
  2. Obowiązki władzy wykonawczej w zakresie wykonania wyroków ETPC – przepisy i praktyka krajowa | str.    270
  2.1. Podstawy prawne | str.    270
  2.2. Nadzór nad wykonywaniem wyroków ETPC | str.    274
  2.3. Komunikacja z Komitetem Ministrów RE | str.    278
  2.4. Koordynacja wykonywania wyroków ETPC | str.    280
  2.5. Program Działań Rządu | str.    287
  2.6. Relacje Pełnomocnika MSZ z ministerstwami oraz innymi organami władzy | str.    289
  2.7. Zespoły robocze | str.    293
  2.8. Sprawozdawczość w ramach rządu RP | str.    294
  2.9. Udział Pełnomocnika MSZ w procesie opiniowania projektów ustaw pod kątem zgodności z Konwencją | str.    296
  2.10. Tryb działań w zakresie wykonywania wyroków ETPC | str.    297
  2.11. Relacje z parlamentem | str.    301
  2.12. Współpraca Pełnomocnika MSZ z Ministerstwem Sprawiedliwości w zakresie nadzoru administracyjnego nad sądami | str.    302
  2.13. Relacje z organami ochrony prawa, prawniczymi samorządami zawodowymi oraz organizacjami pozarządowymi | str.    307
  3. Ocena aktualnych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie koordynowania wykonywania wyroków | str.    308
  4. Koordynacja w zakresie rozliczeń finansowych ze skarżącymi | str.    314
  5. Rola Pełnomocnika MSZ w zakresie koordynacji działalności szkoleniowej oraz rozpowszechniania standardów Konwencji | str.    317
  5.1. Standardy Rady Europy | str.    317
  5.2. Realizacja zadań w zakresie promocji Konwencji przez Pełnomocnika MSZ | str.    320
  6. Podsumowanie | str.    321
  
  Rozdział V
  Wykonywanie orzeczeń ETPC w ramach funkcji parlamentu | str.    323
  1. Parlament a prawa człowieka | str.    323
  2. Podwójna funkcja ustawodawcy w zakresie wykonywania wyroków ETPC | str.    327
  3. Działania Rady Europy na rzecz zwiększenia zaangażowania parlamentów narodowych w monitorowanie przestrzegania praw człowieka | str.    329
  4. Parlamentarny nadzór nad wykonywaniem wyroków ETPC w niektórych państwach Rady Europy | str.    335
  4.1. Uwagi ogólne | str.    335
  4.2. Komisja Wspólna ds. Praw Człowieka w Wielkiej Brytanii | str.    335
  4.3. Holandia | str.    341
  4.4. Włochy | str.    342
  4.5. Niemcy | str.    343
  4.6. Rumunia | str.    344
  4.7. Inne państwa | str.    346
  4.8. Porównanie modeli nadzoru parlamentarnego funkcjonujących w innych państwach – wnioski dla Polski | str.    348
  5. Nadzór parlamentarny nad wykonywaniem wyroków ETPC w Polsce | str.    350
  5.1. Przyczyny rozwoju nadzoru parlamentarnego nad wykonywaniem wyroków ETPC w Polsce | str.    350
  5.2. Nadzór parlamentarny nad wykonywaniem wyroków ETPC w latach 2012–2013 | str.    352
  5.3. Powołanie stałej podkomisji ds. wykonywania wyroków ETPC | str.    356
  5.4. Nadzór parlamentarny nad wykonywaniem wyroków w Sejmie VIII kadencji i w Senacie IX kadencji | str.    362
  6. Podsumowanie | str.    364
  
  Rozdział VI
  Uwzględnianie standardów ETPC w procesie legislacyjnym oraz w kontroli konstytucyjności prawa w Polsce | str.    367
  1. Standardy konstytucyjne | str.    367
  2. Standardy Rady Europy | str.    374
  3. Dobre praktyki | str.    377
  4. Uwzględnianie standardów ETPC w procesie legislacyjnym w Polsce | str.    379
  4.1. Uwagi ogólne | str.    379
  4.2. Regulamin pracy Rady Ministrów oraz Rządowe Centrum Legislacji | str.    384
  4.3. Metodologia pracy legislatora w kontekście zgodności projektu aktu prawnego z Konwencją | str.    388
  4.4. Rada Legislacyjna | str.    391
  4.5. Konsultacje publiczne | str.    393
  4.6. Kontrola projektów ustaw pod kątem zgodności z Konwencją w Sejmie | str.    395
  4.7. Kontrola projektów ustaw pod kątem zgodności z Konwencją w Senacie | str.    400
  4.8. Uczestnictwo Prezydenta w procesie legislacyjnym | str.    402
  5. Kontrola konstytucyjności prawa a standardy ETPC | str.    403
  5.1. Normy prawa międzynarodowego jako podstawa prawna kontroli konstytucyjności aktów prawnych | str.    403
  5.2. Praktyka Trybunału Konstytucyjnego w zakresie uwzględniania standardów ETPC | str.    404
  5.3. Dialog konstytucyjny między ETPC a TK | str.    407
  5.4. Dialog multilateralny czy bilateralny? | str.    414
  5.5. Trybunał Konstytucyjny jako organ wykonujący środki ogólne z wyroku ETPC | str.    417
  5.6. Kontrola konstytucyjności ustaw po kryzysie konstytucyjnym | str.    418
  6. Podsumowanie | str.    423
  
  Rozdział VII
  Wykonywanie i uwzględnianie orzeczeń ETPC przez organy wymiaru sprawiedliwości i prokuraturę | str.    425
  1. Wprowadzenie | str.    425
  2. Standardy Rady Europy | str.    429
  3. Skuteczne środki odwoławcze | str.    435
  4. Wykonywanie orzeczeń ETPC przez sądy i prokuraturę w zakresie środków indywidualnych | str.    443
  4.1. Wznowienie postępowania karnego, postępowania lustracyjnego i karnoskarbowego | str.    443
  4.2. Wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego oraz postępowania podatkowego | str.    449
  4.3. Wznowienie postępowania cywilnego | str.    450
  4.4. Alternatywne środki dla mechanizmów wznowieniowych | str.    459
  4.5. Ponowne zbadanie sprawy po wyroku ETPC | str.    461
  5. Wykonanie orzeczeń ETPC przez sądy i prokuraturę w zakresie środków ogólnych | str.    466
  5.1. Zmiana interpretacji przepisów | str.    466
  5.2. Zmiana praktyki stosowania przepisów | str.    471
  5.3. Szkolenia związane z wykonaniem konkretnych wyroków ETPC | str.    473
  6. Uwzględnianie standardów ETPC w orzecznictwie Sądu Najwyższego, sądów powszechnych i sądów administracyjnych | str.    475
  6.1. Uwagi ogólne | str.    475
  6.2. Sąd Najwyższy | str.    477
  6.3. Sądy powszechne | str.    479
  6.4. Sądy administracyjne | str.    482
  6.5. Europejska Sieć Sądów Najwyższych | str.    487
  7. Rola Krajowej Rady Sądownictwa w wykonywaniu wyroków ETPC | str.    488
  7.1. Uwagi ogólne | str.    488
  7.2. Działania KRS na rzecz przyjęcia rekomendacji zakresie wykonywania wyroków ETPC | str.    490
  7.3. Rekomendacje KRS w zakresie wykonywania wyroków | str.    493
  7.4. Nadzór administracyjny nad sądami a koordynacja wykonywania wyroków | str.    497
  7.5. Podsumowanie – rola KRS we wdrażaniu rekomendacji | str.    498
  8. Inne działania dotyczące upowszechnienia standardów Konwencji wśród sędziów i prokuratorów | str.    500
  8.1. Koordynatorzy ds. współpracy międzynarodowej i praw człowieka | str.    500
  8.2. Bazy orzecznictwa oraz tłumaczenia wyroków | str.    505
  8.3. Konkurs na sędziego europejskiego | str.    507
  9. Zagrożenia dla niezależności sądownictwa a stosowanie Konwencji przez sądy | str.    507
  10. Podsumowanie | str.    512
  
  Rozdział VIII
  Wykonywanie orzeczeń ETPC w działalności organów kontroli państwowej i ochrony prawa oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego | str.    515
  1. Wprowadzenie | str.    515
  2. Standardy Rady Europy | str.    517
  2.1. Uwagi ogólne | str.    517
  2.2. Polityczne uwarunkowania udziału krajowych instytucji praw człowieka oraz organizacji pozarządowych w wykonywaniu orzeczeń ETPC | str.    519
  2.3. Podstawy normatywne udziału krajowych instytucji praw człowieka oraz organizacji pozarządowych w postępowaniu nadzorczym Komitetu Ministrów RE | str.    524
  2.4. Przejrzystość komunikacji z Komitetem Ministrów RE | str.    530
  3. Rola krajowych instytucji ochrony praw człowieka | str.    532
  3.1. Rzecznik Praw Obywatelskich | str.    532
  3.2. Zaangażowanie RPO w postępowanie przed Komitetem Ministrów RE oraz współpraca z Komisarzem Praw Człowieka RE | str.    545
  3.3. Rzecznik Praw Dziecka | str.    551
  3.4. Najwyższa Izba Kontroli | str.    553
  3.5. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych | str.    554
  4. Rola prawniczych samorządów zawodowych | str.    556
  5. Organizacje pozarządowe a proces wykonywania orzeczeń ETPC | str.    561
  5.1. Uwagi ogólne | str.    561
  5.2. Litygacja strategiczna oraz opinie przyjaciela sądu jako metoda promowania standardów ETPC | str.    562
  5.3. Udział skarżących oraz organizacji pozarządowych w postępowaniu przed Komitetem Ministrów RE | str.    567
  6. Podsumowanie | str.    572
  
  Podsumowanie i wnioski | str.    575
  
  Bibliografia | str.    581
  
  Enforcement of the European Court of Human Rights’ judgments in Poland – institutional dimension. Summary | str.    637
   
RozwińZwiń